این روزها زندگی چندان روی خوشی به بسیاری از ساکنان این کره خاکی نشان نمی‌دهد. به موازات پیشرفت‌های علمی که قرار بود زندگی بشر را آسان‌تر کنند، مشکلات و گرفتاری‌های زندگی مدرن هم از راه رسیدند تا این آرامش خیلی زود جای خود را به تجربه استرس و نگرانی‌های روزمره و دلمشغولی‌های خسته کننده‌ای بدهد که زندگی را برای بسیاری تلخ کرده‌اند. اما هنوز هم می‌توان شادی را مهمان زندگی خود کنیم، چگونه؟ در این مرور با ۷۲۴پرس همراه باشید.

آیا ممکن است در کنار این هم  غم، نگرانی و مشکلاتی که زندگی ما را درگیر خود کرده‌اند باز هم جایی برای شادی در زندگی‌مان باز کنیم؟ خب، پاسخ به این پرسش شاید کمی سخت به نظر برسد،  اما باور کنید امکانش وجود دارد. می‌دانم که بسیاری باور دارند در شرایط این چنینی دیگر نمی‌توان لبخند زد یا امیدوارانه به آینده نگریست، اما باید به این مسئله هم توجه داشته باشید که شادی بذر امید را در دل‌ها می‌کارد و این خود نویدبخش آمدن روزهای بهتر است.  مگر نه اینکه زندگی نوع بشر همیشه لبریز از لحظات تلخ و شیرین بوده است؟ پس باید با  تجربه شادی‌های کوچک، تلخی روزگار را تحمل کنیم تا بالاخره به آن شیرینی که به آن امید بسته‌ایم، دست پیدا کنیم.

شادی کردن-724press.com

اما باید به این نکته هم توجه کنید که عادات ما بسیار مهم هستند، شاید این مسئله را زمانی متوجه شده باشید که سعی کردید یک عادت بد و ناخوشایند را ترک کنید. حتما در آن زمان متوجه شدید که این عادت تاچه ‌اندازه در وجودتان ریشه دوانده است. روی دیگر سکه در مورد عادات خوب ما است که می‌توانند به همان اندازه ریشه‌دار باشند. خب چرا روی تبدیل کردن عادات مثبت به بخشی از روال زندگی روزمره خود فکر نکنیم. عاداتی که می‌توانند درنهایت به شادی شیرین تبدیل شوند.

نکته دیگری که حائز اهمیت این است که معنای شادی برای هرکدام از ما متفاوت از دیگری است و خب، بسته به این تفاوت شما برای رسیدن به مفهوم شادی به گذر کردن از مسیرهای متفاوت نیازمند هستید. اگر برخی از عاداتی که قرار است شما را مهیای تجربه شاد زیستن کند با سبک زندگی شما همخوانی ندارد یا باعث تجربه استرس می‌شود، خیلی راحت آن‌ها را کنار گذاشته و به دنبال چیزی بروید که شادی واقعی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

لبخند روی کاغذ-724press.com

با صرف کمی وقت و البته تمرین کردن، خیلی زود متوجه خواهید شد که دقیقا چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی بیش از فایده، مضر است و بعد از آن می‌توانید برای رسیدن به شاید از طریق مسیر درست برنامه‌ریزی کنید. اما چگونه می‌تواند تجربه شاد زیستن را حتی به صورت محدود به دست آورد؟ از چه طریقی و با کمک نهادینه کردن کدام عادت‌ها در وجودمان مهیای این تجربه می‌شویم؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

عادات مهم روزانه

عادات روزانه‌ای که در ادامه به اختصار به شرح هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت، می‌توانند به شما کمک کنند تا زندگی شادتری را تجربه کنید.

لبخند زدن

شکلک خنده-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، همه ما وقتی خوشحال هستیم، ناخواسته لبخند می‌زنیم. اما بهتر است بدانید این تجربه چیزی شبیه یک خیابان دوطرفه است. ما لبخند می‌زنیم چون خوشحال هستیم و لبخند زدن هم باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود که این مسئله  خود با نشاط و شادی بیشتری همراه است.

مطلب مرتبط:  آیا هیچ چیزی شما را خوشحال نمی‌کند؟ چه کارهایی برای شاد بودن لازم است؟

اگرچه این یک ایده کاملا درست و بی‌عیب و نقص نیست، اما محققان در طول بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که ارتباط میان لبخند زدن و شادی را می‌توان به فرضیه بازخورد چهره نسبت داد. به این معنا که حالت چهره شما می‌تواند تأثیری متوسط بر احساسات شما داشته باشد. البته منظور این نیست که همیشه لبخندی مصنوعی روی لب داشته باشید. بلکه بیشتر منظور این است که دفعه بعدی که حس کردید ناتوان و ضعیف هستید یا زیر بار مشکلات کمر خم کرده‌اید، لبخند بزنید و ببینید این خنده چه تغییری در حال و احوال‌تان ایجاد می‌کند. یا هر روز صبح را لبخند زدن به انعکاس صورت‌تان در آینه شروع کنید.

ورزش کردن

دویدن-724press.com

ورزش و انجام تمرینات جسمانی فقط برای بهبود وضعیت جسمانی شما خوب نیست، درواقع ورزش منظم می‌تواند به کاهش مشکلاتی همچون استرس، احساس اضطراب و حتی بهبود علائم افسردگی کمک کرده  و درعین‌حال اعتماد به نفس و همینطور حس شادی را در وجودتان تقویت کند.

شاید جالب باشد بدانید حتی چند نرمش یا حرکت ورزشی هم می‌تواند بانی تفاوتی قابل‌توجه در وجودتان باشد. یعنی لازم نیست برای رسیدن به چنین احساس به دنبال انجام حرکات سنگین ورزشی یا صخره‌نوردی باشید، کارهای ساده‌تر مثل یک پیاده‌روی روزانه هم تأثیری مشابه دارند. اما ترفند مهمی که می‌تواند این راهکار را سودمندتر کند این است که  بیش از اندازه به خودتان فشار نیاورید. به‌عنوان مثال اگر یک مرتبه و ناگهانی خود را درگیر یک روتین ورزشی سخت کنید، ممکن است خیلی زود حس ناامیدی و خستگی را تجربه کنید که این خود باعث بدتر شدن حال و احوال‌تان می‌شود. پس همیشه به خاطر داشته باشید: رهرو آن نیست گهی تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

برای شروع می‌توانید این تمرین‌ها را در نظر بگیرید:

  • هر شب بعد از صرف شام، در اطرف محل زندگی خود قدم بزنید
  • برای یک کلاس مبتدی یوگا ثبت نام کنید
  • روز خود را با انجام چند دقیقه ورزش‌های کششی آغاز کنید
  • فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای که زمانی از آن‌ها لذت می‌بردید اما مدتی است آن‌ها را کنار گذاشته‌اید را از نو شروع کنید. حتی می‌توایند به سراغ تجربه فعالیت‌هایی بروید که همیشه دوست داشتید آن‌ها را امتحان کنید.

داشتن خواب کافی

خواب شبانه-724press.com

بیشتر بزرگسالان دست کم به هفت ساعت خواب شبانه احتیاج دارند. بنابراین اگر متوجه شدید که در طول روز مدام با میل به چرت زدن مبارزه می‌کنید یا در حالت گیجی هستید، بهتر است بدانید که بدن‌تان سعی دارد نیاز خود به استراحت بیشتر را به شما یادآوری کند.

مهم نیست جامعه مدرن چگونه ساعات خواب ما را کاهش داده است، به‌هرحال همه باید به این نکته توجه داشتیم که خواب کافی برای سلامتی، بهبود عملکرد مغز و همینطور بهبود احساسات و عواطف ما ضروری است. خواب کافی همچنین خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن مثل بیماری قلبی، افسردگی و دیابت را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط:  چرخه خواب چیست و چطور کیفیت خواب را افزایش دهیم؟

درادامه این مقاله از ۷۲۴پرس، به مرور چند نکته می‌پردازیم که می‌تواند روی چرخه خواب شما اثرگذار باشند:

  • نوشتن گزارش در مورد وضعیت خواب، اینکه چند ساعت خوابیدید، آیا احساس کردید به اندازه کافی استراحت داشته‌اید. بعد از یک هفته نگاهی به یادداشت‌های خود داشته باشید و وضعیت خواب و بیداری‌تان را مرور کنید تا اطلاع بیشتری از وضعیت روحی و جسمی خود به دست بیاورید. برای این کار می‌توانید از اپلیکشن‌های ردیابی خواب هم استفاده کنید.
  • یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب را به‌عنوان زمان استراحت در نظر بگیرید. به همین دلیل از مصرف خوردنی سنگین و آشامیدن پرهیز کرده و وقت خود را به کارهای آرامش بخشی مثل مطالعه یا حمام کردن اختصاص دهید.
  • فقط برای خوابیدن به اتاق خواب بروید و گوشی یا تبلت را با خود به رختخواب نبرید.
  • اتاق خواب را تاریک، خنک و ساکت نگه دارید.
  • در صورت نیاز به خرید یک تخت بهتر یا تشک مناسب فکر کنید.
  • اگر در طول روز مجبور به چرت زدن هستید، سعی کنید زمان آن را به  ۲۰ دقیقه محدود کنید
  • درنهایت اگر همچنان از مشکلات خواب رنج می‌برید، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید تا این اختلال خواب را درمان کند.

به رژیم غذایی خود نگاهی دوباره داشته باشید

سرخ کردن ماهی سالمون-724press.com

همه ما در مورد فواید برخی از انواع مواد خوراکی و تأثیرات مثبت آن‌ها روی سلامت کلی بدن آگاه هستیم. اما بهتر است بدانید برخی مواد غذایی می‌توانند روی وضعیت ذهنی شما هم تأثیر بگذارند.

به‌عنوان مثال مصرف کربوهیدرات‌ها باعث ترشح هورمونی به نام سروتونین می‌شود که به‌عنوان یک هورمون احساس خوب شناخته می‌شود. البته باید به این نکته هم توجه کنید که مصرف کربوهیدرات‌های ساده و غذاهای سرشار از قند و نشاسته نباید خیلی زیاد باشد، چون اگرچه این مواد انرژی شما را بالا می‌برند ولی به دلیل کوتاه بودن عمر این انرژی برای‌تان مشکلاتی را هم به وجود می‌آورند. درعوض انتخاب کربوهیدارت‌های پیچیده‌تری مثل انواع سبزیجات، غلات کامل و لوبیا می‌توانند ضمن تحریک ترشح دوپامین، شما را سرحال و بانشاط‌تر کنند.

از طرف دیگر مصرف موادی همچون گوشت بدون چربی، مرغ، حبوبات و لبنیات سرشار از پروتئین هم باعث ترشح دوپامین و همینطور آزاد شدن نور اپی‌نفرین می‌شوند که هم انرژی و هم تمرکز شما را بالا می‌برد. اسیدهای چرب امگا ۳ همچون اسیدهای چرب موجود در ماهی‌های چرب هم اثر ضدالتهابی داشته و به سلامت کلی مغز کمک می‌کنند. اگر در برنامه غذایی خود به اندازه کافی ماهی مصرف نمی‌کنید، شاید باید به فکر مصرف مکمل‌های حاوی امگا ۳ باشید.

فراموش نکنید انواع غذاهای فرآوری یا سرخ شده برعکس باعث ایجاد حس ناراحتی در شما می‌شوند. همچنین حذف وعده‌های غذایی هم حس خوبی به شما نخواهد داد.

تمرینات تنفسی

تمرین تنفسی در هوای آزاد-724press.com

شاید شما هم متوجه باشید که هنگام تجربه تنش و اضطراب، ما ناخودآگاه بدن خود را منقبض می‌کنیم. دقیقا در همین زمان است که باید به خود بگویید وقتش است با انجام یک تنفس طولانی و عمیق، هم ذهن و هم ماهیچه‌های خود را آرام کنم. درواقع این یک توصیه خوب است چون تحقیقات انجام شده  هم از این نظریه پشتیبانی کرده و براساس نتایج به دست آمده به نظر می‌رسد تنفس آهسته و عمیق می‌توان به کاهش استرس کمک کند.

پس دفعه بعد که احساس نگرانی و استرس داشتید، این مراحل را دنبال کنید:

  • چشمان خود را بسته و سعی کنید یک خاطره شاد یا مکانی زیبا که به شما حس آرامش می‌دهد را در ذهن خود تصور کنید
  • حالا از طریق بینی، یک نفس عمیق و آرام  بکشید
  • به آرامی بازدم را از طریق دهان یا بینی بیرون بدهید
  • این کار را چندین مرتبه دیگر تکرار کنید تا درنهایت به احساس آرامش برسید
  • اگر به کشیدن نفس آهسته و عمیق مشکل دارید، درابتدا می‌توانید هر دم و بازدم خود را تا پنج شماره بشمارید

آگاهی از لحظات و تجربه‌های ناراحت‌کننده

تماشای طلوع خورشید-724press.com

داشتن نگرش مثبت به صورت کلی چیز خوبی است، اما اتفاقات ناگوار هم بالاخره روزی رخ خواهند داد و این بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی همه ما است. بنابراین اگر اخبار بدی دریافت کردید، ناخواسته مرتکب اشتباهی شدید یا فقط بابت انجام  کاری حس بدی داشتید، سعی نکنید همچنان وانمود کنید خوشحال هستید.

به‌جای آن بهتر است این احساس ناراحتی را بپذیرید و به خودتان اجازه دهید آن را لمس و درک کنید. سپس تمرکز خود را به عامل ایجاد این احساس معطوف کرده و درنهایت برای بهبود آن کاری که لازم است را انجام دهید. این یک لحظه از هزاران لحظه زندگی است. بگذارید این لحظه سپری شود و همچنان مراقب خود باشید. به  خاطر داشته باشید هیچ کس همیشه خوشحال و راضی نیست.

دست از مقایسه کردن خود با دیگران بردارید

مقایسه خود با دیگری-724press.com

همیشه ممکن است در هرجا یا موقعیتی، فرصت مقایسه کردن خود با دیگران را پیدا کنیم و نتیجه همیشه همراه با رضایت و خشنودی نیست. درواقع شاید این مقایسه کردن بیشتر باعث ایجاد حس نارضایتی از خود، کاهش اعتماد به نفس و همینطور توأم با تجربه حس افسردگی و اضطراب باشد.

برای همین باید دست از این کار بردارید و برای انجام آن باید تمرین کنید. اما همیشه به خاطر داشته باشید آرامش و شادی درونی ارزش بیشتری دارد. اگر انجام تنفس عمیق یا یادداشت‌های روزانه مثمرثمر نبود، حتما با یک مشاور یا درمانگر صحبت کنید تا به شما در رفع این مشکل کمک کند.

با استرس‌های خود مواجه شوید

عصبانی بودن بابت استرس و نگرانی-724press.com

زندگی مملو از عوامل استرس‌زا است و خب طبیعی است که اجتناب از همه آن‌ها غیرممکن است. توجه داشته باشید نیازی نیست استرس همیشه مضر باشد، درواقع شما با تغییر نگرش خود به این مسئله شاید حتی بتوانید از جنبه مثبت آن هم بهره ببرید.

مطلب مرتبط:  ۸ راهکار طبیعی درمان استرس را بشناسید

در مواجهه با عوامل استرس‌زایی که توان اجتناب کردن از آن‌ها را ندارید تنها باید به خود یادآوری کنید که این مسئله برای همه اتفاق می‌افتد و دلیلی وجود ندارد که مقصر این وضعیت شخص شما هستید. اینکه به‌احتمال زیاد در مواجهه با این وضعیت شما حتی قوی‌تری از چیزی هستید که تصور می‌کردید. پس به خود اجازه غرق شدن در مشکلات را ندهید. سعی کنید با عوامل استرس مواجه شده و به آن‌ها رسیدگی کنید. شاید این به معنای انجام کارهای اضافی یا تجربه یک مکالمه ناراحت کننده باشد، اما هرچه زودتر با آن مواجه شوید، نگرانی و استرس‌تان زودتر از بین می‌رود.

بخشیدن احساس خوب به دیگران

تشویق دیگران-724press.com

به گزارش 724Press.com، تحقیقات نشان داده است که انجام یک عمل محبت‌آمیز حتی کوچک هم می‌تواند باعث بهبود روحیه و حال‌وهوای فرد شود. تعریف و تمجید صادقانه راهی سریع و آسان برای شاد کردن دیگران و البته رضایت خاطر و خشنودی خود ما است. 

یک بار این راهکار را امتحان کنید. به شخصی توجه کرده و در مورد یک نکته مثبت  صحبت کنید. با لبخند از او تعریف کنید و ببینید این کار به جز فرد مقابل، تاچه‌اندازه  باعث تجربه حس خوب در خود شما می‌شود. فقط توجه کنید اگر قصد دارید از ظاهر فردی تعریف کنید، این کار را با احترام و مؤدبانه انجام دهید.

تمرین قدردانی

تمرین برای قدردانی کردن از دیگران-724press.com

سپاس‌گذار بودن شاید راحت‌ترین کار برای بهبود خلق‌و خو باشد. درواقع یک مطالعه نشان داد که تمرین قدردانی کردن تاچه‌اندازه می‌تواند روی شکل گرفتن حس امید و شادی در وجود فرد اثرگذار باشد. 

سعی کنید هر روز خود را با بیان سپاس‌گزاری خود از چیزی هرچند کوچک شروع کنید. می‌توانید این کار را حین مسواک زدن انجام دهید. هر روز به زندگی خود توجه کنید و ببینید چه چیزهای خوشایندی در زندگی‌تان وجود دارد که باید شکرگزار آن باشید. این شکرگزاری می‌تواند برای چیزی بزرگ همچون داشتن عشق عزیزان یا ارتقای شغلی باشد؛ اما چیزهای کوچک را نادیده نگیرید. محبت یک همکار، لبخند همسایه یا حتی احساس گرمای خورشید روی پوست بدن هم می‌تواند همان شادی باشد که باید بابت تجربه آن قدردان باشیم. 

درست کردن ژورنال 

درست کردن ژورنال-724press.com

درست کردن ژورنال راه خوبی برای سازماندهی افکار و تجزیه و تحلیل احساسات‌مان و همینطور یک برنامه‌ریزی مناسب برای حرکت به سمت جلو است. باور کنید لازم نیست یک نابغه ادبی باشید تا بتوانید یک ژورنال روزانه برای خودتان درست کنید. این کار می‌تواند به سادگی نوشتن چند یادداشت پیش از خواب باشد. اینکه در طول روز چه چیزهایی باعث عصبانیت شما شده  یا چه چیزهایی رضایت خاطرتان را به  همراه داشته است. اگر نوشتن برخی چیزها باعث ناراحتی‌تان می‌شود، به سادگی می‌تواند بعد از نوشتن آن‌ها را پاره کنید که این خود، حس خوبی به شما می‌دهد.

درنهایت هنوز نمی‌دانید با احساساتی که از نوک قلم‌تان روی کاغذ جاری شده است چه کار کنید؟ این یکی دیگر از فواید نوشتن است. با مرور نوشته‌های خود می‌توانید راهکارهایی برای سازماندهی احساسات و عواطف خود پیدا کنید و این خود کمک کننده است.

خب، نظر شما در مورد این راهکارها چیست؟ به نظر شما آیا این قدم‌های کوچک می‌تواند شعله کم رمق شادی پنهان شده در اعماق وجودتان را از نو روشن کند؟  تجربه شما چیست؟  در مجالی دیگر به مرور عادات هفتگی می‌پردازیم که توجه به آن‌ها باعث ایجاد حس رضایت در وجود فرد می‌شود، پس همچنان با ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید.