سالاد بخشی جدایی ناپذیر از سفره و میز پذیرایی بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان است. درحالی که سالاد از دید گروهی تنها ظرفی متشکل از انواع سبزیجات خام است، اما برخی دیگر سعی می‌کنند سالاد را به وعده‌ای حجیم و مغذی‌تر تبدیل کنند که بتواند جایگزینی سالم برای وعده شام و ناهار باشد. وعده‌ای که هم گرسنگی شما را مرتفع کند و هم با انواع مواد مغذی و ارزشمند، به بهبود سلامت شما کمک کند  و سالاد نیسواز دراین گروه جای می‌گیرد.

به گفته‌ی مورخان حوزه مواد غذایی و خوراکی، اولین سالاد نیسواز (Niçoise) که سابقه آن به سواحل نیس واقع در جنوب شرقی فرانسه برمی‌گردد و به همین خاطر به این نام خوانده می‌شود، تنها حاوی گوجه فرنگی، روغن زیتون و ماهی آنچوی بوده است. در طول سال‌ها بعد هر آشپز براساس سلیقه و ذائقه خود موادی را به آن اضافه یا حذف کرده است که باعث شده است این سالاد بسیار متفاوت‌تر  از چیزی بشود که در ابتدا بود. دراین میان حتی برخی ادعا می‌کنند از ابتدا هیچ نوع سبزیجات پخته شده‌ای در تهیه سالاد نیسواز استفاده نمی‌شده است، درحالی که امروزی برخی دیگر به شکلی آزادانه از انواع سبزیجات پخته در تهیه این سالاد استفاده می‌کنند. 

سالاد تن ماهی- 724press.com

اما با تمام این تفاسیر و تغییرات اعمال شده در مواد تشکیل دهنده‌ی رسمی  این سالاد و بحث‌های ایجاد شده پیرامون آن‌ها، نمی‌توان سادگی و ظرافت این غذای کلاسیک را نادیده گرفته و به‌همین خاطر است که این سالاد لذیذ همچنان مورد توجه بسیاری قرار دارد.

مطلب مرتبط:  راه و روش درست کردن یک سالاد سیب زمینی خوشمزه

از طرف دیگر همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم هر آشپزی یا سرآشپزی براساس ذائقه و سلیقه خود، مواد تشکیل دهنده سالاد را تغییر می‌دهد و همین باعث شده است که هیچ دو بشقاب سالاد نیسواز کاملا شبیه به هم نباشند. به‌همین خاطر در این مجال ما در ۷۲۴پرس به سراغ یکی از نمونه‌های جذاب و مغذی این سالاد رفتیم که در تهیه آن هم از ماهی تن استفاده شده است و هم با اضافه کردن مقادیری از انواع سبزیجات پخته، حال و هوایی خاص به آن بخشید شده است. این مسئله باعث شده است که بتوان از این سالاد حتی به عنوان یک وعده غذایی سبک و سالم هم یاد شود. تعادلی دلپذیر از انواع طعم و بافت که درکنار هم می‌توانند یک شام یا ناهار سبک و مقوی را برای شما تهیه و تدارک ببینند.

طرز تهیه سالاد نیسواز- 724press.com

بااین‌وجود همان ابتدا و پیش از پرداختن به مواد لازم برای تهیه این سالاد، ذکر این نکته را خالی از لطف نمی‌بینیم که اشاره کنیم همچنان دست شما برای اضافه کردن سبزیجات دلخواه باز است. مثلا می‌توانید از گوجه فرنگی رسیده، آروگولای لطیف و ترد، تربچه یا هر نوع ماده غذایی دلخواه دیگر هم در تهیه این سالاد بهره ببرید.

مواد لازم برای تهیه سالاد‎

  • ۴ عدد تخم مرغ بزرگ
  • دویست گرم لوبیا سبز، خرد شده
  • دویست گرم سیب زمینی کوچک
  • یک عدد تن ماهی حاوی روغن زیتون
  • ۳ عد خیار که به صورت ورقه‌های یک سانتی برش خورده است
  • ۲ قاشق غذاخوری دانه کیپر- می‌توانید از خیارشور نگینی خرد شده به جای کیپر استفاده کنید
  • نصف پیمانه زیتون سیاه یا سبز خرد شده
  • فیله ماهی آنچوی بدون روغن (اختیاری)
  • مقداری برگ ریحان تازه برای تزیین
  • نمک و فلفل سیاه آسیاب شده برای طعم دهی به سالاد

مواد لازم برای درست کردن سس سالاد

  • یک سوم پیمانه روغن زیتون به اضافه ۲ قاشق غذاخوری روغن کنسرو ماهی تن
  • ۳ قاشق غذاخوری سرکه
  • یک حبه سیر رنده شیا یا ریز خرد شده
  • ۱ قاشق غذاخوری خردل
  • ۱ قاشق چایخوری عسل

طرز تهیه

سالاد با ورقه های سالمون یا ماهی تن- 724press.com

یک کاسه متوسط را انتخاب کرده و مقداری یخ خرد شده داخل آن بریزید و کنار بگذارید. حالا داخل یک قابلمه متوسط مقداری آب ریخته و آن را روی حرارت زیاد بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کنید. دراین مرحله حرارت را کم کرده و اجازه دهید آب همچنان به جوشیدن ادامه بدهد و درهمین حین تخم مرغ‌ها را یکی یکی داخل آب بگذارید و به مدت هشت دقیقه بپزید. سپس تخم مرغ را از آب خارج کرده و داخل حمام  یخی که از قبل آماده کردید بگذارید تا خنک شوند. شعله گاز را خاموش کرده و قابلمه را کنار بگذارید. آب را دور نریزید.

حالا نوبت درست کردن سس سالاد است. همه مواد سس را داخل یک ظرف مناسب ریخته و به خوبی هم بزنید تا به صورت یکنواخت دربیاید.

دوباره یک کاسه پر از یخ خرد شده آماده کرده و کنار بگذارید. قابلمه آب را دوباره روی اجاق قرار داده و شعله را زیاد کنید. کمی نمک به آب اضافه کنید و صبر کنید تا آب بجوشد. حالا نوبت اضافه کردن لوبیا سبز است. آن را به مدت سه الی ۵ دقیقه بپزید؛ مراقب باشد لوبیا را بیش از اندازه نجوشانید تا رنگ سبز روشن آن حفظ شود. پس از پایان پخت، لوبیاها را با کمک آبکش از داخل آب جوش بیرون آورده و داخل حمام یخی که از قبل آماده کردید بریزید و صبر کنید تا خنک شود. سپس آنها را روی دستمال تمیز آشپزخانه یا دستمال کاغذی ریخته و اجازه دهید آب اضافی آن گرفته شود. حمام یخ را کنار بگذارید.

سالاد مقوی با تخم مرغ و سیب زمینی- 724press.com

این بار نوبت اضافه کردن سیب زمینی به  همان آب درحال جوشی است که پیش‌تر لوبیا را در آن پخته بودید. پانزده دقیقه صبر کنید تا بافت سیب زمینی نرم شود. سپس سیب زمینی را از آب جوش بیرون آورده و داخل کاسه یخ بریزید تا خنک شود. در ادامه سیب زمینی را هم خشک کرده و آن‌ها را از وسط به دو نیم برش بزنید. تخم مرغ‌ها را هم پوست کنده و آن‌ها از هم از وسط نصف کنید. محتویات کنسرو ماهی را داخل کاسه بریزید و روغن اضافی آن را بگیرید و کنار بگذارید. با کمک چنگال تکه‌های ماهی تن را به اندازه‌های کوچک‌تر خرد کنید.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه سالاد بادمجان، یک پیش غذای خوشمزه ترکی

پس از آماده کردن تمام مواد لازم برای تهیه سالاد نیسواز، حالا نوبت سرو کردن آن است. برای این منظور به تعداد مورد نیاز بشقاب برای سرو سالاد آماده کنید. لوبیا سبز،‌ سیب زمینی، ماهی تن، خیار، تخم مرغ، دانه کیپر یا خیارشور خرد شده و زیتون خرد شده را داخل بشقاب‌ها بچینید.  در صورت تمایل می‌توانید روی هر نصف تخم مرغ، مقداری فیله ماهی آنچوی بگذارید. درنهایت سس را روی مواد ریخته و با نمک و فلفل سیاه تازه آسیاب شده مزه‌دار کنید. کار را با قرار دادن چند برگ ریحان روی سالاد تمام کنید. سالاد شما آماده است، نوش جان

یک ظرف پر از سالاد نیسواز فرانسوی- 724press.com

درپایان از همراهی شما با این بخش از ۷۲۴پرس دات کام سپاسگزار هستیم. امیدوارم از مرور طرز تهیه این سالاد معروف و محبوب فرانسوی لذت برده و آن را برای خانواده و عزیزان خود آماده کنید. درنهایت مثل همیشه این نکته را یادآوری می‌کنیم که همچنان مشتاق شنیدن نظرات، تجربیات و انتقادات سازنده شما عزیزان هستیم، پس حتما آن‌ها را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.