افراد زیادی در سرتاسر دنیا رویای زندگی در کشور آلمان را دارند و به منظور اهداف مختلف علاقه دارند تا بتوانند در این کشور زندگی کنند. در کشور خودمان هم بسیاری از هموطنان در فکر زندگی در این کشور برای رسیدن به آروزی های خود هستند. جدا از بحث زبان آلمانی که همیشه یکی از چالش های افرادی است که می خواهند به این کشور مهاجرت کنند، بد نیست تا در مورد کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید اطلاعاتی داشته باشید. در این پست می خواهیم در مورد نظام آموزشی در کشور آلمان مطالبی را ارائه دهیم که می تواند برای خانواده هایی که میخواهند با فرزندان خود مهاجرت کنند بسیار مفید باشد.

نظام آموزشی رایگان در آلمان

طبق قانون اساسی آلمان در سراسر کشور نظام آموزشی با حمایت دولتی باید برای همگان در درسترس باشد.  امروزه در 52 هزار مدرسه، 750 هزار آموزگار به 12.2 میلیون دانش آموز درس می دهند. آموزش در مدارس رایگان است و از شش تا هیجده سالگی سنین مدرسه به شمار می رود. اغلب کتاب ها و مواد درسی نیز رایگان هستند. کودکستان که آن را کیندرگارتن (Kindergarten)   می گویند، بخشی از نظام آموزشی به حساب نمی آید.

کودکستان های آلمان به صورت خصوصی اداره می شوند اما اگر کودکی بخواهد به کودکستان برود، حتما محلی به او اختصاص داده می شود. هزینه مهد کودک توسط والدین بسته به درآمدشان پرداخت می شود.

مدارس در کشور آلمان

مدرسه ابتدایی یا گروند شوله (Grundschule) از شش سالگی شروع  می شود و معمولا چهارسال (در بعضی مناطق شش سال) طول می کشد. در اغلب دبستان ها به دانش آموزان نمره داده نمی شود، بلکه وضعیت توانایی ها و ضعف های دانش آموزان طی گزارش هایی به اطلاع پدر و مادر می رسد. درس دینی یکی از دروس اجباری برای کودکان آلمانی تا چهارده سالگی است.

در ده سالگی، کودکان باید یکی از سه شاخه مدرسه را برای پنج تا شش سال بعدی تعیین کنند. دانش آموزان تا ده سالگی به مدرسه ابتدایی می روند و بعد یکی از سه شاخه آموزشی در مدارس (هاوپت شوله، رئال شوله یا گومنازیوم) را انتخاب می کنند.

انواع مدرسه ها و رشته های آنها در آلمان

هاوپت شوله (Hauptschule)  یک برنامه کارآموزی است که تقریبا 25 درصد دانش آموزان را شامل می شود. در هاوپت شوله ریاضیات، علوم و خواندن و نیز مهارت هایی که می تواند در بازار کار به افراد کمک کند به دانش آموزان آموزش داده می شود. در شانزده سالگی این دانش آموزان آماده ورود به مدرسه کار هستند که در آن جا برای شغل هایی در زمینه ساختمان سازی، خدمات غذایی، بهداشت و زیبایی و رشته هایی مشابه آن آماده می شوند.

دانش آموزانی که بعد از دوره ابتدایی رئال شوله (Realschule) را انتخاب می کنند، کسانی هستند که برای ورود به مدرسه فنی در شانزده سالگی آماده می شوند. در رئال شوله آموزش ارائه شده جامع تر و بیشتر است. در این مدارس مهارت های لازم برای بازرگانی و منشیگری، کار و برنامه ریزی رایانه آموزش داده می شود و به طور کلی دانش آموزان برای شغل هایی در زمینه بازرگانی، صنعت یا خدمات عمومی آماده می شوند. هم در هاوپت شوله و هم در رئال شوله کارآموزی و آموزش های حرفه ای خوبی ارائه می شود.

در گومنازیوم (Gymnasium) دانش آموزان برای ورود به دانشگاه آماده می شوند. این آموزش های آماده‌سازی برای ورود به دانشگاه در بعضی از ایالت ها تا کلاس دوازدهم و در بعضی تا کلاس سیزدهم ادامه پیدا می کند.

دانش آموزان باید در سه رشته اصلی دوره هایی را بگذرانند: علوم اجتماعی، ریاضیات، علوم و فن آوری، ادبیات و هنر که معمولا آموزش زبان (دو زبان خارجی از بین زبانهای انگلیسی ، فرانسوی یا اسپانیایی و غیره) را هم شامل می شود. رقابت برای حضور در دانشگاه تنگاتنگ است و دانش آموزان باید در پایان دوره گومنازیوم جهت حضور در دانشگاه از آمادگی خوبی برخوردار باشند.

ساعات کار مدارس

ساعت کار مدارس معمولا به آموزگار بستگی دارد. اغلب مدارس از هشت صبح تا ظهر در مقطع ابتدایی و ساعت های اول بعدازظهر در مقطع متوسطه باز هستند. سال تحصیلی یازده ماه است و در ماه اوت یک ماه تعطیلات تابستانی دارند و در طی سه سال هم تعطیلات کوتاه مدت تری در چند نوبت وجود دارد. در بعضی مناطق مدارس روزهای شنبه هم باز هستند. در مجموع  دانش آموزان آلمانی به دلیل رقابت تنگاتنگ برای ورود به دانشگاه یا حضور در مشاغل فنی یا بازرگانی خوب، برای آموزش های دوره مدرسه اهمیت زیادی قایل هستند.

جمع‌بندی

در پایان می توان گفت اگر در حال آموزش زبان آلمانی هستید و قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارید، با خواندن این مقاله می توانید آینده خوبی را از نظر سیستم و نظام آموزشی حاکم در آلمانی برای فرزندان خود متصور شوید. فرزندان شما می توانند با هر استعداد و هر گرایشی در این سیستم آموزشی به اهداف خود برسند و آینده خود را تضمین نمایند.

منبع: languagedownload.ir

 سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.