لازانیا جزو غذاهای محبوب است که هم مورد توجه کودکان است و هم برای بزرگسالان جذاب است. انواع مختلفی از لازانیا با استفاده از مایه گوشتی یا سبزیجات تهیه می‌شود که هرکدام طرفداران خاص خود را دارد. اما اگر جزو طرفداران رژیم‌های گیاهخواری هستید هم نگران نباشید. لازانیا را می‌توان با استفاده از سبزیجات و مواد پروتئینی غیر گوشتی تهیه کرد. نمونه‌اش این  لازانیای لذیذ سبزیجات که می‌تواند باب میل شما باشد. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

گیاهخواری فرهنگ غذایی است که در سال‌های اخیر توجه بیشتری را در سطح جهانی به خود اختصاص داده است. کسانی که دوست دارند مواد غذایی گیاهی را جایگزین فرآورده‌های حیوانی کرده و از این طریق هم به حقوق حیوانات ادای احترام کرده و هم از آسیب رساندن بیشتر به محیط زیست و طبیعت جلوگیری کنند.

لازانیا با پنیر فراوان- 724PRESS.COM

از دید برخی از مردم این رژیم محدودیت‌های فراوانی دارد و ناخودآگاه دست شما را برای لذت بردن از طعم بسیاری از خوراک‌های آشنا می‌بندد. اماخب، به نظر نمی‌رسد دیدگاه درستی باشد. جایگزین کردن مواد پروتئینی گیاهی با محصولات حیوانی می‌تواند به‌سادگی شانس لذت بردن از طعم غذاهای خوشمزه را  در اختیار گیاهخواران عزیز قرار دهد. نمونه‌اش این لازانیای لذیذ که با موادی مغذی، مفید و البته کاملا تأیید شده آماده می‌شود. در مرور مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه و مغذی با ۷۲۴پرس همراه باشید.

مواد لازم

  • یک  بسته لازانیا
  • یک بسته توفوی سفت- آن را داخل صافی بریزید تا آب اضافه آن خارج شود
  • یک قاشق غذاخوری رغن زیتون فرابکر
  • یک عدد پیاز بزرگ، خرد شده
  • ۳ حبه سیر، خرد شده
  • ۲    قاشق چای‌خوری پنه کوهی خشک
  • یک بسته قارچ ورقه شده
  • اسفناج تازه یا منجمد- به میزان دلخواه
  • نمک و پودر فلفل سیاه تازه آسیاب شده

مواد لازم برای تهیه سس سفید

  • یک چهارم پیمانه روغ زیتون بدون بو یا روغن گیاهی دلخواه
  • یک چهارم پیمانه آرد کامل یا همه منظوره
  • ۲ و نیم پیمانه شیر غیر لبنی دلخواه
  • ۲ قاشق غذاخوری مخمر
  • نصف قاشق چای‌خوری پودر سیر
  • ۲ پیمانه سس مارینارا
  • ۳ عدد گوجه فرنگی که به صورت ورقه‌های نازک  برش خورده است
  • یک چهارم پیمانه ریحانه سبز خرد شده برای تزئین آخر
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

لازانیا با برشهای گوجه فرنگی- 724PRESS.COM

برای شروع ابتدا فر را روشن کرده و دمای آن را روی  ۳۵۰ درجه فارنهایت معادل  ۱۷۶   درجه سانتیگراد تنظیم کنید. حالا یک قابلمه بزرگ را از آب پر کرده و آن را روی شعله اجاق قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. حالا کمی نمک به آب اضافه کرده و ورقه‌های لازانیا را داخل قابلمه بریزید تا بپزد. میزان پخت لازانیا به دستور روی جعبه بستگی دارد، شما می‌توانید آن را به صورت نرم برداشته یا نه، صبر کنید بافت آن کمی نرم شده و به اصطلاح حالت آل دانته داشته باشد، یعنی زیر دندان حس شود.

توفویی که از قبل داخل آبکش ریخته بودید را میان یک دستمال آشپزخانه تمیز یا حوله کاغذی بپیچید و در یک بشقاب بزرگ قرار دهید. حالا یک تابه یا بشقاب سنگین را روی توفو قرار دهید، این کار کمک می‌کند کمی دیگر از آبی که توفو به خودش جذب کرده، خارج شود. بهتر است نیم ساعت صبر کنید تا کار کشیدن آب توفو تمام شود. سپس آن را داخل یک ظرف مناسب ریخته و به کمک دو چنگال تکه‌های توفو را کاملا خرد و با نمک و پودر فلفل سیاه تازه آسیاب شده مزه‌دار کنید. ظرف را کنار بگذارید.

لازانیا با سبزیجات مفید- 724PRESS.COM

در مرحله بعد یک تابه بزرگ را روی حرارت متوسط اجاق قرار داده و کمی روغن داخل ماهیتابه بریزید. پیاز و سیر خرد شده را داخل تابه ریخته و کمی تفت دهید و درنهایت نمک، فلفل و یک قاشق چایخوری پونه کوهی خشک را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. پس از چند دقیقه این بار قارچ‌ها را اضافه کرده و باز هم متحویات ماهیتابه را به مدت  ۳ الی چهار دقیقه دیگر تفت دهید تا نرم شود.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه کاسترول اسپاگتی، یک شام سبک و خوشمزه

اسفناج تازه را شسته و آن را روی دستمال پهن کنید تا آب اضافی خارج شود. اگر از اسفناج منجمد استفاده می‌کنید هم بهتر است ابتدا آن را ذوب رکده و سپس داخل آبکشید بریزید و کمی فشار دهید تا آب آن خارج  شود. حالا  اسفناج را هم به محتویات تابه اضافه کنید و باز هم بزنید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. درنهایت وقتی اسفناج تازه شروع به پژمردن کرد تابه را از روی حرارت برداشته و محتویات آن را داخل یک کاسه ریخته و کنار بگذارید.

ماهیتابه را تمیز کرده و دوباره آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا مراحل درست کردن سس سفید را مرور کنیم. روغن زیتون یا هر روغن گیاهی دیگر را داخل تابه ریخته و کمی حرارت دهید تا داغ شود اما دود نکند. حالا آرد را داخل روغن ریخته و برای یک الی دو دقیقه تفت داده و هم بزنید تا خامی آرد گرفته شده و رنگ آن کمی طلایی رنگ شود.

لازانیا با اسفناج و تزئین برگ ریحان تازه- 724PRESS.COM

شیر مورد نظر خود را  داخل تابه بریزید و انقدر با همزن بزنید تا مایه‌ای یکنواخت به دست بیاید. خب حالا نوبت مزه دار کردن سس سفید است، خمیر مایه را به همراه پودر سیر، نمک و پودر فلفل سیاه تازه آسیاب شده را هم به تابه اضافه کنید و بگذارید سس به مدت هشت الی ده دقیقه دیگر پخته و غلظت پیدا کند.

مطلب مرتبط: طرز تهیه لازانیای گیاهی با تره فرنگی و کلم

خب حالا نوبت آماده کردن نهایی این خوراک خوشمزه است. یک سینی یا ظرف مخصوص پخت در فر را انتخاب کرده و ابتدا مقداری از سس مارینارا را کف ظرف بریزید. حالا ورقه‌های پخته شده لازانیا را روی سس کف ظرف بچینید. سپس نوبت اضافه کردن مخلوط سبزیجات، توفوهای خرد شده و کمی دیگر سس مارینارا و درنهایت سس سفید است. این کار را تازمانی که همه مواد مصرف شوند تکرار کنید و درنهایت باقیمانده سس مارینارا را روی سطح لازانیا پخش کنید. ورقه‌های گوجه فرنگی را روی آن چیده و کمی نمک، فلفل یا هر ادویه دلخواه مثل آویشن و درنهایت پونه کوهی بپاشید.

لازانیا با رویه برشته- 724PRESS.COM

ظرف را داخل فر از قبل گرم شده بگذارید و برای نیم ساعت الی  ۴۵ دقیقه بپزید تا زمانی که گوجه فرنگی‌ها پخته و لازانیا به خوبی گرم شود. ظرف را از فر خارج کرده و آن را کنار بگذارید تا به آرامی خنک شود. درنهایت روی آن را با ریحان ساطوری تازه تزئین کرده و به صورت گرم سرو کنید. نوش جان

آیا شما هم جزو طرفداران لازانیا، این خوراکی خوشمزه و خاطره‌انگیز هستید؟ اگر از رژیم‌های گیاهخواری پیروی می‌کنید، حتما این مدل لازانیا را آماده کرده و از طعم و عطر دلپذیرش لذت ببرید. درپایان امیدوارم از این همراهی  با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را با ما هم درمیان بگذارید.