سارا لئاندرو، یک متخصص بهداشت شخصی است که به مردم کمک می‌کند تا تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند؛ تغییراتی که نیازهای مختص آنها و تحقق سلامتیشان را برآورده می‌سازد. اگر در شب خود را بی قرار یافتید ممکن است به دلیل غذایی باشد که تازه خورده‌اید. هرغذایی به عنوان یک وعده غذایی مناسب برای آخر شب نیست، و بسیاری از غذاها دارای مواد و خواص پنهانی هستند که می‌توانند باعث شوند شما خوابتان نبرد و در چرخه خواب شما خلل ایجاد شود.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Lifehack، در بین غذاهایی که باعث بیدار نگه داشتن می‌شوند اگر بفهمید که برخی از سبزیجات می‌توانند باعث بی‌خوابی‌های شبانه شوند تعجب خواهید کرد. در اینجا فهرستی از ۸ خوراکی تهیه شده که می‌توانند شما را در شب بیدار نگه دارند؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید تا پاسی از شب بیدار بمانید، باید از مصرف آنها اجتناب کنید.

۱. غذاهای چرب

غذاهای چرب و مضر - 724press.com

شواهد نشان می‌دهند غذاهای چرب تاثیر منفی بر خواب شما دارند. در سال ۲۰۱۶، یک تحقیق نشان داد که مصرف مقادیر زیادی چربی‌های اشباع شده باعث می‌شود خواب، سبک و ناکافی باشد. چراکه هنگام خواب دستگاه گوارش ما زیاد فعال نیست و وعده‌های غذایی پرچرب که مصرف می‌شوند ممکن است باعث ایجاد مشکل در دستگاه هاضمه شوند؛ بنابراین باید تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و سنگین مانند مرغ سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده و مانند اینها پیش از خواب پرهیز کرد.

۲. غذاهای تند

غذاهای تند - 724press.com

غذاهای تند دارای مقدار زیادی ادویه مانند فلفل چیلی، خردل، ادویه کاری و... هستند نیز برای خواب شبانه سالم مضرند. ادویه‌ها اغلب احساسی بین درد و لذت را به طور همزمان ایجاد می‌کنند. مصرف ادویه‌جات به همان مقدار که لذت‌بخش هستند همان‌قدر هم می‌توانند باعث اختلال در خواب شوند. برخی از این اختلالات عبارتند از سوء هاضمه، رفلاکس و سوزش معده.

به گزارش ۷۲۴پرس، نتایج یک تحقیق  در  سال ۲۰۱۹ نشان داد که ادویه‌ها بر کیفیت خواب تأثیر منفی می‌گذارند. هنگامی که یک شخص وعده غذایی غنی از ادویه می خورد، ممکن است متوجه افزایش جزئی در دمای بدن خود شود. شاید این افزایش دما زیاد نباشد، اما بر خواب تأثیر شما می‌گذارد. برای اینکه بدن به درستی خواب را شروع کند، باید دمایی بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد داشته باشد. هر درجه بالاتر یا کمتر از این محدوده ممکن است بر خواب فرد تأثیر منفی بگذارد.

مطلب مرتبط: سه نوشیدنی آرامش بخش برای رفع مشکل بی خوابی

وعده های غذایی پرادویه می توانند بر افرادی که مشکلات گوارشی مانند زخم معده یا سوزش معده دارند تاثیرگذار باشند و باعث ایجاد احساس بدی در بدن شخص شود؛ برای مثال کسانی که با زخم معده دست و پنجه نرم میکنند غذاهای تند باعث درد بیشتر معده آنها می‌شوند؛ و درمورد کسانیکه که سوزش معده دارند، مصرف ادویه‌جات باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه آنها می‌شود.

۳. کرفس

کرفس - 724press.com

کرفس یک سبزی بسیار غنی است و تقریباً حاوی همه چیزهایی است که بدن نیاز دارد؛ از ویتامین‌ها گرفته تا آنتی‌اکسیدان‌ها و... .کرفس می‌تواند احساس نفخ را نیز کاهش دهد. اما این سبزی ویژگی دیگری نیز دارد که شما را طی شب بیدار نگه خواهد داشت: کرفس ادرار آور است!

۴. لوبیا

لوبیا - 724press.com

لوبیا یکی از غنی ترین حبوبات خوراکی و حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر کافی مورد نیاز بدن هست. با این حال  می‌تواند تأثیر منفی نیز بر خواب داشته باشد. برای بسیاری از مردم، خوردن لوبیا باعث ایجاد نفخ و احساس سیری بیش از حد می‌شود که اختلال در معده را نیز به همراه دارد.

۵. محصولات لبنی

محصولات لبنی - 724press.com

رابطه لبنیات و اختلال خواب  درباره افرادی که تحمل لاکتوز را ندارند صادق است. عدم تحمل لاکتوزیک یک اختلال در توانایی هضم لاکتوز بوده و علت آن کمبود آنزیم لاکتاز است.

عدم تحمل لاکتوز علائمی مانند نفخ، درد شکم و گاهی نیز اسهال را به همراه دارد. بنابراین اگر به لاکتوز حساسیت دارید، بهتر است از مصرف محصولات لبنی یا هر چیزی که حاوی مقدار زیادی لاکتوز است، خودداری کرد؛ خصوصا زمان خوابیدن.

۶. گوشت

گوشت - 724press.com

گوشت های فرآوری شده سرشار از تیرامین هستند. به گزارش ۷۲۴پرس، تیرامین آمینه اسیدی است که باعث آزاد شدن نوراپی نفرین از بدن می‌شود.

نوراپی نفرین یک ناقل عصبی است که بدن را برای تحرک آماده می‌کند. زمانی که ما در خواب هستیم این ناقل عصبی در کمترین مقدار خود است. بنابراین، هر غذایی که غلظت نوراپی نفرین  را  در هنگام خواب افزایش دهد، ممکن است به طور قابل توجهی چرحه خواب شما را مختل کند.

۷. غذاهای با شاخص میزان قند بالا

این غذاها می‌توانند در وعده‌های غذایی مختلف باعث افزایش و کاهش سطح قند خون شوند و بدن هورمون‌هایی ترشح کند که اختلالاتی در خواب ایجاد کنند. برای بیماران دیابتی مواد غذایی با قند بالا می‌تواند باعث شود که میزان ادرار تشدید شود و به دنبال آن، احساس نیاز به دفع مکرر کیفیت خواب را مختل می‌کند.

مطلب مرتبط: عجیب و غریب‌ترین اختلال‌های خواب را بشناسید

۸. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی - 724press.com

گوجه فرنگی یک ماده غذایی ضد التهاب است که به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند؛ مانند گوشت فرآوری شده، گوجه فرنگی نیز حاوی مقدار زیادی تیرامین است. این پروتئین باعث می‌شود که مغز، ناقل عصبی به نام نوراپی نفرین را آزاد کند و در هنگام خواب فعال باشد.

جمع‌بندی

خواب چیز ارزشمندی است که بدن ما به آن نیاز دارد؛ بنابراین باید تمام تلاش خود را بکنیم به اندازه نیاز و البته با کیفیت بخوابیم. اگر در خواب شبانه مشکل دارید، به غذاهای موجود در این لیست نگاه کنید؛ ممکن است علت آن را بیابید.