کلاژن تنها یک  ماده ضروری برای جلوگیری از پیری پوست نیست، کلاژن خواص دیگری هم دارد که می‌تواند باعث تقویت و بهبود سلامت عمومی بدن انسان شود. البته از آنجایی که بشر از فرآیندهای مرتبط با پیر شدن چندان دل خوشی ندارد، پس طبیعی است که همیشه به دنبال راهی برای حفظ جوانی و طراوت ظاهر خود باشد و کلاژن در این مسیر کمک خوبی است. در مرور منابع غذایی تأمین کننده کلاژن مورد نیاز بدن، با ۷۲۴پرس همراه باشید.

اسم کلاژن یکی از نام‌های آشنای صنعت محصولات مراقبتی پوست و مو است. درواقع قبل از آنکه به دیگر خواص کلاژن توجه شود، بسیاری آن را با خواص شگفت‌انگیزش برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و جلوگیری از بروز نشانه‌های پیری زودرس همچون چین و چروک ظریف صورت می‌شناسند.

قوطی حاوی قرص کلاژن-724press.com

به‌همین خاطر است که به صورت طبیعی بسیاری از فروشگاه‌ها درحال عرضه مواد غذایی یا مکمل‌های دارویی حاوی کلاژن هیدرولیز شده هستند که می‌تواند بخشی از نیاز شما به این ماده مفید را برطرف کند. باتوجه به آمار به دست آمده به نظر می‌رسد کلاژن و محصولات حاوی آن دارای ارزش زیادی هستند. به‌طوری که براساس داده‌های موجود به نظر می‌رسد صنعت مرتبط با آن تا سال ۲۰۲۷ به ارزشی معادل هفت و نیم میلیارد دلار خواهد رسید که رقم بسیار چشمگیری است.

البته عمده دلیل افزایش شدید این شهرت به دلیل همان مزایای ضد پیری پوست کلاژن که در بالا به آن اشاره شد و خب داده‌های علمی هم از این رونق حمایت می‌کنند. دست کم مطالعات انجام شده روی شرکت کنندگانی که از مکمل‌های حاوی کلاژن به صورت منظم استفاده کردند نشان از آن دارند که این محصولات در فرآیندهای ضد پیری مؤثر عمل کرده باعث کاهش انواع چین و چروک‌های ظریف و سطحی شده‌اند. همچنین استفاده از کلاژن برای مقابله با مشکلاتی همچون سفتی مفاصل به ویژه در ورزشکاران و همینطور در افراد مبتلا به بیماری استئوآرتریت مفید بوده است.

مطلب مرتبط: این مواد غذایی از چروک پوست جلوگیری می‌کنند

گذشته از مزایای ذکر شده، باید همه به این نکته هم توجه کنیم که استفاده از مکمل‌های کلاژن معمول که در بازار در دسترس هستند شاید برای همه مفید یا مناسب نباشند. به خصوص از این جهت که این محصولات گرانقیمت هستند و شاید بسیاری از مردم توان تهیه آن‌ها را نداشته باشند. اما دلیلی برای نگرانی وجود ندراد؛ چون همیشه این شانس وجود دارد که با اضافه کردن چند قلم ماده خوراکی به برنامه غذایی روزانه بتوانید به طریقی کلاژن مورد نیاز خود را به شکلی سالم و ارزان جذب کنید. 

انواع پودر کلاژن-724press.com

بنابراین حتی اگر جوانی پوست یا تسکین درد مفاصل اولویت اصلی شما نباشد هم باید بدانید که کلاژن همچنان نیاز اصلی بدن شما است. چرا که بدن انسان تقریبا از اواسطه دهه‌ی بیست سالگی شروع به از دست دادن کلاژن می‌کند و اوضاع حتی پس از چهل سالگی بدتر هم می‌شود. چون به ازای هر سال افزایش سن شما حدود یک درصد از کلاژن بدن خود را از دست می‌دهید. به‌همین خاطر مهم است که با استفاده از غذاهای سرشار از کلاژن این کمبود را جبران کنید.

دراین مرور با ۷۲۴پرس همراه باشید تا نگاهی به مواد غذایی مفید حاوی کلاژن داشته باشیم که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم نیاز بدن شما به این ماده مهم و مغذی را برطرف می‌کنند.

آبگوشت تهیه شده از استخوان گاو

آب قلم گاو-724press.com

آبگوشت تهیه شده از استخوان گاو یکی از چهار منبع اصلی تأمین کلاژن موجود در بازار است. پس اگر به دنبال کلاژن نوع   I  هستید که نقش مهمی در سلامت پوست، مو و ناخن  دارد، آبگوشت استخوان گاو گزینه مناسبی برای تهیه این نوع کلاژن است. برای تهیه این نوع آبگوشت از روش مورد علاقه خود استفاده کنید.

مرغ با پوست

مرغ برشته شده با پوست-724press.com

براساس یک مطالعه مشخص شده است که زنان میانسال (سنین میان  ۳۹ تا  ۵۹ سال)  موفق شدند با استفاده از انواع مکمل‌های کلاژن خوراکی ساخته شده از عضروف مرغ، تاحدی خطوط ریز، چین‌وچروک، خطوط پای کلاغی و خاصیت ارتجاعی پوست خود  را بهبود ببخشند. بنابراین اگر دوست دارید از گوشت سفید به ویژه گوشت مرغ در تهیه انواع غذاها استفاده کنید، مرغ را با پوست آن طبخ کنید. حتی توصیه می‌شود که اگر مرغ چرخ کرده مصرف می‌کنید هم   گوشت سینه یا ران مرغ را همراه با پوست آن چرخ کنید تا از خواص کلاژن موجود در آن بهره ببرید.

استخوان خوک

آب قلم-724press.com

شاید این غیر مرسوم باشد اما استخوان خوک یکی از منابع رایج و غنی از کلاژن است و علت اهمیت آن هم این است که کلاژن خوک شباهت زیادی به کلاژن بدن انسان دارد. به‌همین دلیل است که اغلب از آن در تهیه محصولات مراقبت بهداشتی برای درمان و ترمیم زخم، تقویت تاندون و پوست استفاده می‌شود. البته ذکر این نکته هم ضروری است که هیچ تحقیقی به این مسئله اشاره نکرده است که شباهت کلاژن خوک با انسان به معنای برتری داشتن آن  نسبت به دیگر انواع کلاژن است. درنتیجه همچنان آبگوشت استخوان گاو یا حتی پاچه گاو و گوسفند که ایرانی‌ها عادت به مصرف آن دارند، از این نظر منبع خوبی از کلاژن است.

ماهی ساردین

ماهی ساردین با لیموی کبابی-724press.com

برخلاف دیگر منابع حیوانی حاوی کلاژن، بیشتر کلاژن موجود در ماهی در استخوان، پوست و فلس ماهی جمع شده است. به‌همین خاطر اگر به دنبال به دست آوردن کلاژن مورد نیاز خود از طریق مصرف ماهی هستید، باید به این نکته توجه کنید که باید بتوانید همه بخش‌های ماهی را استفاده کنید و خب براین اساس ماهی ساردین می‌تواند گزینه ایده‌آلی باشد. 

مطلب مرتبط:  چگونه می‌توانیم پوست ماهی را خوردنی کنیم؟

راه‌حال دیگر این است که اگر از فیله ماهی قزل‌آلا یا سالمون استفاده می‌کنید هم حتما آن را با پوست طبخ کرده و راهی برای خوردن پوست ماهی پیدا کنید تا بتوانید از کلاژن موجود در آن نهایت بهره را ببرید. 

دیگر بخش‌های بدن حیوانات

جگر نپخته-724press.com

بهتر است بدانید کلاژن نوع اول به صورت طبیعی در اندام‌های بدن متمرکز شده است. به‌همین خاطر اگر اهل مصرف دل و جگر، مغز یا کلیه حیوانات نیستید، نگران نباشید. راه‌های دیگری هم برای وارد کردن کلاژن نوع I به برنامه غذایی شما وجود دارد و همانطور که پیش‌تر اشاره شد مصرف آبگوشت تهیه شده از استخوان حیواناتی همچون گاو  می‌تواند گزینه خوبی باشد.

نوشیدنی‌های حاوی کلاژن

اسموتی کلاژن-724press.com

شاید با شنیدن نام نوشیدنی حاوی کلاژن به یاد آبگوشت تهیه شده از استخوان بیفتید که پیش‌تر در مورد آن توضیح دادیم. اما به جز آب تهیه شده از قلم و استخوان حیوانات، نوشیدنی‌های حاوی پودر کلاژن هم برای بدن مفید هستند. براساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹ که نتایج آن در مجله «مولکول‌ها» (Molecules) به چاپ رسید، نوشیدنی‌های دارای کلاژن هیدرولیز شده هم به راحتی هضم می‌شود و هم سرعت جذب آن‌ها در بدن بالا است. 

اما منظور از کلاژن هیدرولیز شده چیست؟ به گزارش ۷۲۴پرس، این نوع کلاژن که  به صورت معمول در انواع مکمل کلاژن یافت می‌شود، مولکول‌های کوچکتر کلاژن موسوم به پپتید است که از منابع اصلی همچون گوشت مرغ، گاو، ماهی و غیره استخراج شده‌اند. شما می‌توانید پودر آماده کلاژن را در خانه به انواع نوشیدنی و اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید و از خواص سلامتی آن بهره ببرید. 

پاستیل

پاستیل خرسی رنگی رنگی-724press.com

خب، خیلی از ما پاستیل را فقط به ‌عنوان یکی از تنقلات معمولی می‌شناسیم، ولی  بد نیست بدانید مصرف آن می‌تواند بخشی از نیاز شما به کلاژن را تأمین کند. البته این سالم‌ترین راه برای دریافت کلاژن نیست؛ چون پاستیل حاوی مقادیری مواد قندی اضافه هم هست که برای بدن مناسب نیست. اما از آنجایی که پاستیل از ژلاتین ساخته شده و ژلاتین هم حاوی کلاژن است، پس می‌تواند از این نظر مفید باشد. البته بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشید که کلاژن نیمه هیدرولیز  استفاده شده در تهیه انواع پاستیل همیشه از منابع حیوانی تهیه نمی‌شود و درنتیجه حاوی کلاژن نیست. به‌عنوان نمونه گاهی برای تهیه آدامس و پاستیل‌های مناسب افراد گیاهخوار، ژلاتین مورد نیاز را از  دیگر منابع گیاهی و آگار آگار (ژل تهیه شده از جلبک دریایی) تهیه می‌کنند.

انواع توت

انواع توت-724press.com

خوشبختانه در این مورد به خصوص دست شما باز است تا براساس میل و ذائقه‌ی خود، توت مورد علاقه خود را انتخاب و با خوردن آن بخشی از کلاژن مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. انواع میوه‌های توت مانند همچون تمشک، توت فرنگی، شاه‌توت و زغال اخته  در این گروه جای دارند که همگی یکی از منابع عالی برای  اضافه کردن ویتامین C به برنامه غذایی روزانه شما هستند. از آنجایی که ویتامین C هم یک آنتی اکسیدان عالی و هم ماده مغذی و مفید برای ساخت کلاژن است، پس با مصرف انواع توت از چند جهت سود می‌برید. ضمن اینکه بدن انسان قادر به ساخت ویتامین C نیست و شما حتما باید با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین، نیاز خود را تأمین کنید.

یک فنجان توت فرنگی ۱۵۰% و یک فنجان تمشک یا شاه توت پنجاه درصد از نیاز روزانه بدن شما به این ویتامین را فراهم می‌کنند. از طرف دیگر به خاطر داشته باشید خود ویتامین C هم خواص زیادی برای سلامت پوست دارد. به‌طوری که تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده‌اند رژیم غذایی غنی از ویتامین C، باعث بهبود ظاهر پوست و کاهش بروز چین و چروک می‌شود.

کلم بروکلی 

کلم بروکلی، هویج و سیب زمینی پخته-724press.com

یکی دیگر از راه‌های آسان برای اضافه کردن ویتامین C به برنامه غذایی روزانه، استفاده کردن از کلم بروکلی است. یک فنجان کلم بروکلی پخته یا خام می‌تواند دوز کامل روزانه ویتامین C بدن را فراهم کند که نقشی اساسی در ساخت کلاژن دارد. البته فراموش نکنید درست است که وجود ویتامین C برای سنتز کلاژن ضروری است، اما نیازی نیست همزمان غذاهای غنی از کلاژن را با مکمل‌های حاوی آن  مصرف کنید. می‌توانید آن‌ها را در زمان‌های جداگانه در طول روز مصرف کنید.

نوشیدنی حاوی آلوئه‌ ورا

نوشیدنی ژل آلوئه ورا-724press.com

چه در مطالعات حیوانی و چه در بررسی‌های آزمایشگاهی مشخص شده است که آلوئه‌ورا می‌تواند باعث تقویت سنتز کلاژن شود. از طرف دیگر این گیاه ممکن است حتی دارای فواید ضد پیری هم باشد.

مطلب مرتبط:  چطور شربت آلوئه ورا درست کنیم؟

در یک مطالعه کوچک که نتایج آن در مجله «Clinical, Cosmetic and Investigational Dermatology» منتشر شد، محققان گروه کوچکی از زنان ژاپنی که  ۴۰ سال یا بیشتر سن داشتند را مورد بررسی قرار دادند. این افراد به مدت هشت هفته از مکمل‌های حاوی آلوئه‌ورا استفاده کردند و پس از آن متوجه شدند که هم میزان چین و چروک پوست کاهش پیدا کرده و هم این علائم کمتر از قبل قابل تشخیص است.

درپایان شما از کدام یک از روش‌های فوق برای تأمین نیاز بدن خود به کلاژن استفاده می‌کنید؟ آیا اصلا تابه‌حال به اهمیت مصرف کلاژن توجه کرده بودید؟ فراموش نکنید ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم، پس حتما آن را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.