صابون یکی از ملزومات نظافت و بهداشت است که بیشتر ما آن را به صورت بسته‌بندی از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنیم، اما بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی را می‌توانید به راحتی در منزل و با سلیقه و نیاز خود تهیه کنید. صابون‌های خانگی هم بخشی از این کالاها هستند که تهیه آن در خانه می‌تواند تجربه‌ای لذت بخش را برایتان رقم زده یا حتی مبدل به یک منبع درآمد عالی برای شما و خانواده‌تان شود. درمرور طرز تهیه یک صابون خانگی با ۷۲۴پرس همراه باشید.

این روزها اگر گشتی در فضای مجازی بزنید، با فروشگاه‌های آنلاین بسیاری مواجه می‌شود که به فروش انواع محصولات خانگی همچون صابون‌های دست ساز گیاهی مشغول هستند. شاید همین مسئله شما را هم تشویق کرده باشد که آستین‌ها را بالا زده و صابون دلخوه‌تان را با رنگ و اسانس موردنظر خود با قیمتی مقرون به صرفه‌تر در منزل تهیه کنید. البته این کار شدنی است، اما همان ابتدا باید به این نکته هم توجه داشته باشید که کارشناسان فعال در زمینه زیبایی و آرایش و همینطور کارشناسان آزمایشگاه‌های بهداشتی به این نکته اشاره می‌کنند که درست کردن صابون خانگی کار چندان ساده‌ای نیست که به چیزی بیش از چند ابزار آشپزخانه و مهارت معمولی نیاز دارد.

صابون خانگی صورتی-724press.com

ساخت صابون در خانه به دو نوع ماده‌ی اصلی نیاز دارد: اسید و باز. این دو از نظر شیمیایی باهم در فرآیندی که از آن با عنوان صابونی شدن یاد می‌شود، واکنش نشان داده و درکنار صابون، گلیسرین را هم به‌عنوان یک محصول جانبی تولید می‌کنند. برای همین باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ نوع صابون تجاری یا خانگی را نمی‌توان بدون این دو ماده تهیه کرد یا اگر بشود، صابون شما خاصیت میکروب کشی ندارد. البته این نوع صابون همچنان می‌تواند میکروب و آلودگی را از روی سطوح پاک کند.

مطلب مرتبط:  آموزش چند مدل ماسک صورت خانگی با اثرات ضد پیری، نرم‌کننده و روشن کننده

اما در تهیه این صابون خاص که در ادامه این مطلب از ۷۲۴پرس، به مرور مواد لازم و دستور تهیه آن خواهیم پرداخت، از چندین نوع کره و روغن گیاهی و مغذی با درصدهای بالا استفاده می‌شود که می‌تواند باعث تغذیه پوست و نرم و ابریشمی شدن آن شود. البته برای رسیدن به نتایج درمانی این صابون لازم است چندین هفته از آن استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. همچنین می‌توانید از روغن معطر یا اسانس دلخواه استفاده کنید تا صابون شما عطر دلپذیری هم داشته باشد. درنهایت این صابون می‌تواند یک هدیه عالی برای دوستان و عزیزان‌تان باشد که آن را به صورت سفارشی بر اساس سلیقه آنها تهیه می‌کنید و همین باعث می‌شود که ارزش این هدیه چند برابر باشد.

صابونهای خانگی در رنگ و رایحه های مختلف-724press.com

وسایل مورد نیاز‎ برای تهیه صابون خانگی

  • ترازوی آشپزخانه
  • کاسه برای اندازه‌گیری مواد روی ترازو
  • کاسه مناسب استفاده در مایکروفر یا قابلمه سایز متوسط برای ذوب کردن کره‌ها
  • ۲ کاسه کوچک به همراه یک چنگال یا لیسک برای هم زدن رنگ میکا
  • دستکش، ماسک و عینک ایمنی
  • یک پارچ مناسب برای آماده کردن محلول هیدروکسید سدیم
  • قاشق استیل ضد زنگ
  • مخلوط‌کن غوطه‌وری
  • قالب مناسب صابون و کاتر مخصوص برای برش صابون

مواد لازم برای تهیه صابون مغذی خانگی

  • ۱۷۰ گرم کره کاکائو
  • ۱۵۰ گرم کره شی یا شی باتر
  • ۴۵۰  گرم روغن نارگیل
  • ۱۳۰ گرم روغن نخل- درصورت تمایل می‌تواند از روغن‌هایی با منشا حیوانی هم استفاده کنید
  • ۳۱۱ گرم روغن زیتون
  • ۵۷ گرم روغن کرچک
  • ۵۷ گرم اسانس دلخواه یا اسانس عطر- اختیاری
  • نصف قاشق چای‌خوری رنگ میکای طلایی
  • نصف قاشق چای‌خوری رنگ میکای قهوه‌ای
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن حامل برای حل کردن رنگ مثل روغن زیتون، روغن آووکادو یا روغن بادام
  • ۳۷۰ میلی‌لیتر آب مقطر
  • ۱۷۰ گرم تکه هیدروکسید سدیم

طرز تهیه صابون خانگی

صابون خانگی مغذی پوست-724press.com

کار را با ذوب کردن روغن‌ها شروع کنید. ابتدا فقط کره کاکائو را داخل کاسه یا قابلمه‌ای که بتوان آن را داخل مایکروویو گذاشت بریزید و به آن زمان دهید تا شروع به ذوب شدن کند. می‌تواند این کار را روی اجاق گاز اما با استفاده از حرارت کم رو به متوسط هم انجام دهید. اگر از مایکرووفر استفاده می‌کند،  حدود سه دقیقه با قدرت پنجاه درصد برای ذوب شدن کره کاکائو کافی است.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه یک دئودورانت سالم و خانگی

وقتی کره‌ی کاکائو تاحدودی ذوب شد، کره شی (شی باتر) را اضافه کرده و به حرارت دادن ادامه دهید تازمانی که آن هم شروع به ذوب شدن کند. درنهایت ابتدا روغن نارگیل و سپس روغن نخل یا  روغن حیوانی مورد نظر خود را اضافه کنید و به حرارت دادن ادامه دهید تا همه کره و روغن‌ها کاملا ذوب شده و حالت مایع به خود بگیرد. درنهایت کار را با اضافه کردن روغن زیتون و کرچک به اتمام می‌رسانیم.

اما درحالی که در انتظار ذوب شدن روغن‌ها هستید، زمان  خوبی است که رنگ صابون و رایحه مورد نظر خود را هم انتخاب کنید. می‌توانید از میکا (انواع رنگ‌ها) و عطر خود استفاده کنید که البته این دیگر اختیار است و به سلیقه خود شما بستگی دارد. اما گر دوست دارید به صابون یک حال چرخشی مانند بدهید، داخل یک کاسه میکای طلایی را با حدود یک قاشق غذاخوری از روغن حامل مخلوط کنید. یک کاسه دیگر هم بردارید و این بار همین میزان روغن را با میکای قهوه‌ای مخلوط کنید. محتویات هر دو کاسه را با چنگال یا لیسک تاجایی هم بزنید که مواد به خوبی با هم مخلوط و یک دست شده باشند.

هم زدن انواع روغن های استفاده شده در تهیه صابون-724press.com

اما بخش بعدی کار تهیه محلول  هیدروکسید سدیم است. برای تهیه این محلول باید به نکات ایمنی توجه داشته و حتما از دستکش  عینک مخصوص استفاده کنید تا از دست و چشمان خود مراقبت کافی را به عمل بیاورید. ابتدا آب مقطر را داخل پارچ ریخته و سپس تکه‌هایی از هیدروکسید سدیم  را به تدریج به آب اضافه کنید و با قاشق استیل ضدزنگ به آرامی هم بزنید تا  به خوبی حل شود. توجه داشته باشید که هیدروکسید سدیم (سود پرک) درحال حل شدن حرارت تولید می‌کند و این مسئله می‌توان به سرعت باعث ایجاد حباب در مخلوط شود. پس قبل از ادامه کار کمی صبر کنید تا محلول خنک شده و دیگر حباب نزند.

هشدار: هیدروکسید سدیم یکی از مواد خطرناک شیمیایی است که می‌تواند باعث سوزش پوست و چشم شده و استنشاق آن هم مضر است. پس بهتر است هنگام استفاده از آن حتما هم از وسایل محافظ استفاده کنید و هم کار را در محیطی انجام دهید که تهویه خوبی داشته باشد.

در ادامه نوبت اضافه کردن محلول هیدروکسید سدیم به مخلوط روغن‌های ذوب شده است. به‌اندازه به هم زدن ادامه دهید که وقتی مخلوط کن یا قاشق خود را از ظرف بیرون می‌کشید، مخلوط شکل خود را حفظ کند. اگر به دنبال رایحه خاصی هستید، اسانس مدنظر خود را هم اضافه کرده و کمی بیشتر مخلوط را هم بزنید. اما برای رنگ کردن به شیوه چرخشی یکی از کاسه‌های حاوی رنگ را روی یک طرف مخلوط و محتویات کاسه دیگر را روی طرف دیگر بریزید.

اضافه کردن رنگ دلخواه به صابون-724press.com

حالا به استفاده از مخلوط کن یا قاشق یا هر وسیله دیگری که برای هم زدن استفاده می‌کند رنگ را در مخلوط بچرخانید. می‌توانید هر رنگ را در محدود خود مخلوط کرده و باحرکت همزن ایجاد دوایر چرخشی کنید یا به کل رنگ را با مایه صابون مخلوط کنید تا تنوع رنگی ظریفی ایجاد شود.

حالا نوبت قالب زدن صابون است. مخلوط صابون را در قالب مخصوص صابون ریخته و صبر کنید تا خودش را بگیرد. پس از گذشت تقریبا یک شبانه روز، صابون را از قالب خارج کرده و  با ابزار مخصوص برش بزنید. بهتر است  ۳ الی ۶ هفته به صابون زمان داده  و بعد از آن استفاده کنید.

برش زدن قالب صابون-724press.com

باتوجه به هشدار مطرح شده ساخت صابون در منزل می‌تواند تاحدی خطرناک باشد، به‌همین خاطر حتما حین درست کردن محلول سود پرک حتما به نکات ایمنی توجه داشته باشید تا این سرگرمی خانگی همچنان کاری لذت بخش بوده و باعث آسیب دیدگی احتمالی‌تان نشود. درمجموع از آنجایی که در بسیاری از دستورالعمل‌های  DIY تهیه صابون خانگی استفاده از «Lye»  یا همان پرواکسید سدیم متداول است و کار با این ماده خطرناک است باید به شدت مراقب بود. به خصوص در مورد بخارهای متصاعد شده از مخلوط این ماده با آب که می‌تواند هم چشم و هم غشای مخاطی را سوزانده و به آن‌ها آسیب بزند.

صابون خانگی گیاهی-724press.com

بنابراین مسئله تهویه مناسب را به شدت مورد توجه قرار دهید. همچنین دستکش استفاده شده باید در برابر گرما و حرارت هم مقاوم باشد. درنهایت اگر این نوع عملیات ساخت صابون را بیش از اندازه پیچیده و سخت می‌بینید می‌توانید به جای  استفاده از Lye از پایه صابون استفاده کنید که تنها نیاز به ذوب شدن دارد و کار شما را خیلی راحت‌تر می‌کند.

مطلب مرتبط: چگونه در نبود فوم اصلاح از صابون استفاده کنیم؟

امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس لذت برده باشید. نظر شما در مورد درست کردن صابون خانگی چیست؟ آیا شما علاقه‌ای به انجام این کار در منزل دارید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.