گاهی بعد از گذراندن یک روز سخت کاری یا تحمل استرس‌های روزانه، تنها یک نوشیدنی داغ و یک ظرف خوراک خوشمزه بتواند حال‌مان را سرجایش برگرداند. اگر جزو کسانی هستید که از رژیم‌های غذایی گیاهی پیروی می‌کنید شاید کارتان کمی ساخت باشد  و دل‌تان بخواهد گاهی یک خوراک جدید را امتحان کنید. درادامه این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید تا تهیه نوعی خوراک لذیذ از آفریقای جنوبی به نام شاک شوکا را مرور کنیم.

اعتقاد عمومی این است که شاک شوکا (Shakshuka)، خوراکی برگرفته از فرهنگ غذایی شمال آفریقا است و احتمالا از غذای مشابهی به نام ساک سوکا که متعلق به امپراتوری عثمانی است، الهام گرفته شده است. بعدها محبوبیت این خوراک در سراسر خاورمیانه گسترش پیدا کرد؛  به‌طوری که از آن به‌عنوان یک وعده غذایی دلچسب، ارزان، ساده و البته مغذی مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفت.

شاک شوکای آماده شده در تابه- 724press.com

نوع دیگری از این خوراک هم وجود دارد که در تهیه آن از تخم مرغ استفاده می‌شود که به یک سس طعم دار گوجه فرنگی اضافه شده و به نوعی تداعی کننده املت است. دستور تهیه‌ای که در این مجال به مرور آن خواهیم پرداخت، برداشت گیاهی اما نه سنتی از این خوراک است که در آن به جای تخم مرغ، از نخود پخته استفاده می‌شود.

شاک شوکا همچنین خوراکی است که مدت زمان تهیه آن چندان طولانی نیست و گزینه خوبی برای اوقاتی است که وقت چندانی در اختیار ندارید و به دنبال آماده کردن یک وعده غذایی فوری هستید. مدت زمان تهیه این خوراک تنها نیم ساعت است  و کار آن مثل دیگر خوراک‌ها با تفت دادن سبزیجات و مخلوط پیاز و سیر آغاز می‌شود.

شاک شوکا یک معدن عالی از انواع ادویه‌های لذیذ و خوش عطر و طعم مثل زیره، پاپریکای دودی، فلفل قرمز، هل و تخم گشنیز است که بهشتی از طعم‌های گوناگون همچون دودی، تند، شیرین و آرامش بخش را مهمان سفره شما می‌کنند. نخود پخته هم یک انتخاب عالی برای اضافه کردن مقداری پروتئین گیاهی به وعده‌های غذایی روزانه است که می‌تواند در بهبود کیفیت سلامت شما تأثیرگذار باشد.

شاک شوکا با تخم مرغ- 724press.com

سخن را کوتاه کرده و از شما دعوت می‌کنیم در مرور طرز تهیه شاک شوکا با ۷۲۴پرس همراه باشید.

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • نصف فنجان پیاز سفید یا موسیر خرد شده
  • نصف یک عدد فلفل دلمه ای قرمز متوسط- خرد شده
  • ۳ حبه سیر، ریز خرد شده- می‌توانید معادل یک و نیم قاشق غذاخوری سیر خرد شده هم استفاده کنید
  • یک قوطی گوجه فرنگی خرد شده- به جای گوجه کنسروی می‌توانید از گوجه فرنگی معمولی هم استفاده کنید
  • یک الی ۳ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • ۲ الی سه قاشق چای‌خوری شربت افرا یا شکر- اگر ممنوعیت مصرف مواد قندی دارید می‌توانید شکر را حذف کنید
  • ۲ قاشق چای‌خوری پاپریکای دودی یا شیرین
  • یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین
  • یک قاشق چای‌خوری زیره آسیاب شده
  • ۲ قاشق  چای‌خوری پودر فلفل قرمز
  • مقداری هل و گشنیز به دلخواه
  • مقداری نخود پخته شده- اگر از کنسرو نخود استفاده می‌کنید آن را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود
  • ۴ الی پنج عدد زیتون سبز- به دلخواه- زیتون بدون هسته انتخاب کنید و آن را از وسط به دو نیم تقسیم کنید

مواد لازم برای سرو این خوراک

  • مقداری لیموی تازه
  • نان- می‌توانید از انواع معمولی یا نان بدون گلوتن استفاده کنید
  • مقداری جعفری یا گشنیز خرد شده
  • برنج معمولی یا برنج تهیه شده از گل کلم
  • پاستا، ماکارونی، کینوا یا برنج قهوه ای ارگانیک

طرز تهیه

برای شروع ابتدا یک تابه فلزی یا چدنی بزرگ و لبه دار را روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شود. حالا نوبت اضافه کردن روغن زیتون است و پس از آن پیاز، فلفل دلمه‌ای و سیر را به روغن اضافه کرده و برای چهار الی  ۵   دقیقه تفت دهید تا کمی نرم شوند. فراموش نکنید محتویات تابه را مرتب به هم بزنید تا نرم و معطر شود.

حالا نوبت اضافه کردن پوره گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی خرد شده، رب گوجه فرنگی، شکر، نمک دریایی،  پاپریکا، زیره سبز، پودر فلفل، دارچین، هل و  گشنیز است. باز هم بهم زدن ادامه دهید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. اجازده دهید تابه به مدت دو الی ۳ دقیقه همچنان روی حرارت متوسط بماند تا به جوشیدن بیفتد. درطول این مدت مرتب مواد را بهم بزنید.

مراحل آماده شدن شاک شوکا- 724press.com

حالا نوبت اضافه کردن مواد دیگری همچون نخود و زیتون‌های نصف شده است. پس از کمی هم زدن، حرارت را کم کرده و باز هم اجازه دهید محتویات تابه برای  ۱۵ الی بیست دقیقه بجوشد تا مزه‌ها به خوبی به خورد هم بروند  و عطر ادویه‌ها بلند شود. کمی بچشید و درصورت نیاز نمک یا فلفل بیشتری به خوراک اضافه کنید. درصورت تمایل می‌توانید مقداری زیره یا پاپریکای بیشتری هم استفاده کنید. به‌عنوان مثال اگه نمک خوراک کم است می‌تونید کمی زیتون اضافه کنید تا طعم متعادل‌تری داشته باشید، هل و گشنیز هم طعم ملایم کاری مانندی به خوراک می‌دهد. 

شاک شوکا با نخود و زیتون- 724press.com

این خوراک را می‌توان همینطور سرو کنید، اما همانگونه که پیش‌تر اشاره کردیم گزینه‌های دیگری مثل نان، پاستا یا برنج هم می‌تواند مکمل‌های خوبی برای  شاک‌شوکا باشد. اگر از پاستای بدون گلوتن استفاده کنید، طعم غذا دلپذیرتر هم می‌شود. فراموش نکنید درکنار آن از آب لیموی تازه، زیتون و سبزیجات خوش عطر و طعمی مثل جعفری یا گشنیز بهره ببرید.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه تخم‌مرغ صبحانه به سبک ترکی

اگر خوراک اضافه آمد نگران نباشید، می‌توان باقیمانده شاک شوکا را تا  ۴ روز در یخچال و یک ماه در فریزر نگهداری کرد. فقط کافی است دوباره آن را روی اجاق گرم کنید تا آماده خوردن شود. همچنین می‌توانید قبل از اضافه کردن نخود پخته به خوراک، سس تهیه شده را داخل مخلوط کن ریخته و به اندازه‌ای هم بزنید تا به بافت کرمی و لطیف برسید. سپس نخود را اضافه کرده و پخت غذا را ادامه دهید. همچنین درست است که در تهیه این خوراک از پوره یا گوجه فرنگی خرد شده استفاده می‌کنید، اما رب گوجه را حذف نکنید چون باعث می‌شود طعم غذا هم غنای بیشتری داشته و هم لذیذتر باشد.

شاک شوکای آماده شده در تابه به همراه نان تست برشته- 724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. نظر شما در مورد این خوراک به سبک آفریقایی و مناسب برای گیاهخواران چیست؟ به نظر شما نخود گزینه بهتری برای اضافه کردن به این خوراک است یا نسخه آن به همراه تخم مرغ لذیذتر است؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما هم درمیان بگذارید.