گیاهان مغذی بسیاری وجود دارد که مصرف آنها می‌تواند به شما در بهبود مشکلات سلامتی گوناگون کمک کند. علف لیمو (Lemongrass) یکی از آنها است که مصرف چای  به دست آمده از آن نه تنها باعث آرامش و تسکین شما می‌شود، بلکه فواید شگفت‌انگیزی هم برای سلامت‌تان به همراه خواهد داشت. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا خواص گیاه علف لیمو را مرور کرده و به شما نشان دهیم درصورت مصرف منظم این چای، شاهد چه اثرات شگفت‌انگیزی خواهید بود.

از دیرباز بشر از انواع گیاهان دارویی و دمنوش‌های گیاهی مفید برای رفع انواع مشکلات یا بهبود سلامت خود استفاده می‌کرد. دراین بین اگر یکی از این گیاهان در صدر فهرست قرار داشته باشد، بدون تردید گیاه علف لیمو است که بیشتر آن را به شکل چای مصرف می‌کنند. اما چرا معتقد هستیم این گیاه ارزش تغذیه‌ای و سلامتی قابل توجهی دارد؟ خب، درواقع مصرف علف لیمو می‌تواند به پیشگیری با درمان انواع معضلات سلامتی همچون بیماری‌های گوارش، عفونت و درد، بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش کلسترول و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

علف لیموی سالم و خرد شده- 724press.com

این گیاه همچنین منبعی خوبی از آنتی اکسیدان بوده و دارای خواص ضد میکروبی است. درکنار آن علف لیمو می‌تواند به کاهش التهاب در بدن هم کمک کند که یکی از عوامل اصلی بروز بسیاری از مشکلات سلامتی است. علف لیمو همچنین سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که باعث می‌شود این گیاه دارای ارزش غذایی قابل توجهی باشد.

درادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم فواید علف لیمو چیست و  درستی کدامیک از آنها توسط بررسی‌ها و مطالعات انجام شده به اثبات رسیده‌اند:

استفاده از چای یا دم کرده علف لیمو باعث تقویت دستگاه گوارش و بهبود هضم غذا می‌شود

چای مقوی و مغذی علف لیمو- 724press.com

علف لیمو برای کمک به رفع مشکلات مختلف گوارشی مفید است، از طرف دیگر این گیاه یک ادرارآور طبیعی است که می‌تواند به کاهش مشکلاتی همچون یبوست، نفخ، احساس تهوع و تسکین درد معده کمک کرده و به حفظ عملکرد طبیعی دستگاه گوارش کمک کند. درهمین رابطه در سال ۲۰۱۲ مطالعه‌ای به وسیله‌ی مؤسسه ملی بهداشت انجام شد که نتایج آن نشان می‌دهد علف لیمو  می‌تواند در پیشگیری از بروز زخم معده اثرگذار باشد و از این طریق باعث تسکین درد معده ناشی از گرفتگی عضلانی  شود.

استفاده از علف لیمو می‌تواند فشار خون را تنظیم و از بروز بیماری فشار خون بالا جلوگیری کند

چای علف لیمو- 724press.com

علف لیمو سرشار از پتاسیم است و به افزایش تولید ادرار کمک می‌کند، این مسئله به نوبه‌ خود باعث کاهش فشار خون فرد و همینطور افزایش گردش خون می‌شود.

مطلب مرتبط:  راز سلامتی چای سبز و سیاه چیست؟

به گزارش ۷۲۴پرس، براساس مطالعه‌ای که نتایج آن در «ماهنامه‌ی پزشکی فروم» (the Medical Forum Monthly) منتشر شده است، علف لیمو به واقع به کاهش فشار خون کمک می‌کند. حتی براساس نتایج یک مطالعه دیگر به نظر می‌رسد دراین زمینه مصرف چای علف لیمو مؤثرتر از نوشیدن چای سبز است.

علف لیمو    به کاهش وزن کمک می‌کند

علف لیمو دسته به همراه بارگ و ساقه- 724press.com

چای علف لیمو به‌عنوان یک نوشیدنی سم زدا شناخته شده و به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. بالا رفتن متابولیسم به معنای افزایش سوخت و ساز بدون و درنتیجه کاهش وزن است. یعنی نوشیدن چای علف لیمو می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند. براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۳ در «مجله آمریکایی تغذیه بالینی» (the American Journal of Clinical Nutrition) منتشر شد، وجود ترکیبات پلی فنول و همینطور کافئین موجود در علف لیمو عامل این افزایش مصرف  انرژی و اکسیداسیون چربی‌ها است که در نتیجه کاهش وزن فرد را به دنبال دارد.

مطلب مرتبط: ۹ عادت غذایی برای سریع‌تر کردن روند کاهش وزن

کمک به مبارزه با سرطان

چای علف لیمو با نعناع- 724press.com

به گزارش 724press.com، طبق یک مطالعه که نتایج آن در مجله‌ی «کشاورزی و شیمی مواد غذایی» (Agriculture and Food Chemistry) منتشر شد، گیاه علف لیمو سرشار از انواع آنتی اکسیدان است. همانطور که حتما شما هم می‌دانید، آنتی اکسیدان توانایی مقابله با رادیکال‌های آزاد را داشته و به  عبارت دیگر قادر به خنثی کردن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن انسان هستند. یکی از نتایج وجود رادیکال‌های آزاد رشد سلول‌های سرطانی و همینطور پیری زودرس است، درنتیجه مصرف علف لیمو می‌تواند فرد را از تجربه چنین مشکلاتی دور نگاه دارد.

استفاده از علف لیمو می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند

علف لیمو  گیاهی ارزشمند و مغذی است که مصرف آن می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. مرکز سرطان  «یادبود اسلون کیترینگ» (Memorial Sloan Kettering) پیشنهاد می‌کند که در زمان تجربه احساساتی همچون استرس و اضطراب، استشمام بوی علف لیمو کمک کننده است.

مطلب مرتبط: ۱۸ خوراکی عالی برای کاهش استرس

ممکن است استفاده از علف لیمو از سلامت قلب و عروق انسان محافظت کند

علف لیموی خرد شده- 724press.com

به صورت سنتی در گذشته از علف لیمو به ‌عنوان راهی برای درمان مشکلاتی همچون کلسترول بالا و همینطور مدیریت بیماری‌های قلبی استفاده می‌شد. در مقاله منتشر شده در مجله فناوری و تحقیقات دارویی پیشرفته، تأثیر علف لیمو روی موش‌ها مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد که مصرف این گیاه می‌توان باعث کاهش سطح کلسترول خون شده و از این طریق سلامت قلب را تقویت و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد.

علف لیمو همچنین حاوی «کورستین» (quercetin) است؛ فلاوونوئیدی که به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و همینطور ضد التهابی، در بهبود و حفظ سلامت قلب و عروق مؤثر بوده و در کنار آن مصرفش برای مدیریت مشکلات ناشی از کلسترول بالا هم مفید است.

علف لیمو باعث رشد مو می‌شود

چیدن علف لیمو- 724press.com

علف لیمو همچنین یک درمان مؤثر برای تقویت رویش مجدد مو و رشد آن است که می‌تواند به تقویت فولیکول‌های مو  و افزایش رشد آنها کمک کند. این گیاه مفید سرشار از ویتامین‌هایی همچون A و C است که به‌عنوان مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت پوست و مو شناخته می‌شوند.

مصرف مرتب چای تهیه شده از علف لیمو ممکن است به تقویت فولیکول مو و جلوگیری از ریزش مو هم کمک کند. همچنین یافته‌های به دست آمده از یک مطالعه در سال  ۲۰۱۵  نشان می‌دهد علف لیمو  می‌تواند به شکلی مؤثر روی مشکل شوره سر هم اثرگذار بوده و بروز آن را کاهش دهند.

مصرف علف لیمو می‌تواند سلامت دهان و دندان را بهبود ببخشد

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، براساس یک  مطالعه تحقیقاتی که نتایج آن  به‌وسیله مؤسسه ملی بهداشت منتشر شد، خواص ضد میکروبی علف لیمو می‌تواند به مبارزه با باکتری «استرپتوکوکوس سانگوئینیس» (streptococcus sanguinis) که به‌عنوان باکتری مسئول پوسیدگی دندان شناخته می‌شود، کمک کند.

چای علف لیمو و برگ علف لیمو- 724press.com

چطور چای علف لیمو درست کنیم؟

تااینجا به خواص سلامتی گوناگون چای علف لیمو پرداختیم، اما چطور می‌توانیم در منزل این چای خوش عطر و طعم و مفید را آماده کنیم؟ درادامه  ساده‌ترین دستورالعمل تهیه این چای را مرور خواهیم کرد. شما برای تهیه این چای به این مواد احتیاج دارید:

  • ۴   فنجان آب
  • یک فنجان علف لیمو
  • یک قاشق غذاخوری عسل

ابتدا علف لیمو را  به خوبی با آب شسته و تمیز کنید، سپس آن را به قطعات ریز خرد کرده و با کمک هاون سنگی کمی له کنید. حالا قابلمه را روی حرارت قرار داده و آب را داخل آن بریزید و صبر کنید تا بجوشد. اکنون نوبت اضافه کردن علف لیمو به آب جوش است، صبر کنید تا رنگ برگ‌های گیاه کمرنگ شود (این مرحله تقریبا ده دقیقه طول می‌کشد) درنهایت محتویات قابلمه را از صافی رد کنید و مقداری عسل به چای خود اضافه کرده و آن را  درحالی که هنوز گرم است، بنوشید.

علف لیمو در کنار برشهای لیمو- 724press.com

مطلب مرتبط:  قهوه کاسنی چیست و چه خواصی دارد؟

در پایان امیدوارم از این مطالعه و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. آیا شما هم تجربه استفاده از چای علف لیمو را دارید؟ آیا خواص ذکر شده در این مطلب برای شما هم قابل لمس بود؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.