داشتن یک خواب خوب شبانه، به‌خصوص بعد از تجربه‌ی یک روز بسیار خسته کننده اهمیت فراوانی دارد، مسئله‌ای که شاید تجربه آن همیشه هم ساده و دردسترس نباشد. هرچه قدر میزان استرس افزایش پیدا کند، برطرف کردن عوارض آن هم سخت‌تر می‌شود که می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی وضعیت خواب شبانه هم اثرگذار باشد. درمرور این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید تا طرز تهیه سه نوشیدنی خانگی مفید برای برطرف کردن مشکل بی‌خوابی را باهم مرور کنیم.

واقعیت این است که زندگی مدرن امروزی و مسائل وابسته با آن به طرق مختلف روی وضعیت روانی ما اثر گذاشته و بشر را با مسئله‌ای به نام استرس مواجه کرده است. با افزایش میزان این استرس که می‌تواند ناشی از ضرب‌الاجل‌هایی باشد که در زندگی روزمره با آنها مواجه هستیم، انسان انتخاب محدودتری خواهد داشت و درنهایت بسیاری از ما ناگزیر از انتخاب سبک ناسالم زندگی می‌شویم. به‌عنوان نمونده مسائل مربوط به پاندمی کرونا به اشکال گوناگون زندگی میلیون‌ها انسان در گوشه و کنار جهان را تحت تأثیر خود قرار داده و عامل افزایش استرس بین جوامع بشری شد.

بی‌خوابی- 724press.com

 وقتی غرق در مسائل مرتبط با محیط کار یا وظایف خانه می‌شویم هم اولین قربانی، وقت خواب ما است. اما سبک زندگی شهر به ویژه‌ این روزها تجربه خواب راحت شبانه را برای بسیاری از بزرگسالان غیر ممکن کرده است. از طرف دیگر ما می‌دانیم که مواد خوراکی و نوشیدنی‌ها همچون سوخت برای بدن ما کار می‌کنند. آنها مواد مغذی و ارزشمند را به بدن می‌رسانند تا ما توان حرکت و زندگی را پیدا کنیم. خب چرا از این ویژگی برای کمک به وضعیت خواب خود بهره نبریم؟

به واقع مهم است که قبل از خواب، یک مراسم شبانه مناسب داشته باشیم که هم بدن و هم ذهن خود را برای خواب آن هم از نوع عمیق و راحت آماده کنیم. وقتی بدن آرام باشد، ذهن هم به آرامش می‌رسد. وقتی ذهن آرام باشد، گرفتگی‌های عضلانی برطرف شده و جسم هم به آرامش می‌رسد. دو روی سکه که باعث آماده شدن انسان برای خوابی راحت و آسوده هستند. بنابراین همین‌جا این پرسش مطرح می‌شود که چطور حواس و ذهن خود را آماده کنیم؟ 

چای بابونه در کنار بابونه خشک- 724press.com

راه‌های مختلفی برای  برطرف کردن مشکلات خواب وجود دارد، به‌عنوان نمونه شما می‌توانید درکنار این مطلب، مقاله زیر را هم مطالعه کنید که از زوایای مختلف به بی‌خوابی، علل و راه‌های رفع این مشکل توجه کرده است:

مطلب مرتبط:  درمان بی خوابی شبانه با روش های ساده

اما به جز این روش‌ها تهیه چند نوع نوشیدنی دست‌ساز خانگی هم می‌تواند شرایط جسمی و ذهنی شما را برای تجربه یک خواب عمیق و راحت آماده کند.  بنابراین درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا این چند دستورالعمل تهیه ساده را باهم مرور کنیم.

چای بابونه

چای بابونه- 724press.com

از دیرباز استفاده از انواع نوشیدنی‌های گیاه و دمنوش‌ها انتخابی ایده‌آل برای رفع پاره‌ای از مشکلات جسمانی از جمله خواب راحت بوده است. دمنوش‌های گیاهی به دلیل خواص طبیعی و شگفت‌انگیزشان شناخته می‌شوند که به فرد کمک می‌کند بعد از تجربه یک روز خسته کننده و پر استرس، به آرامش برسد.

دربین انواع گیاهان دارویی مفید، بابونه جایگاهی خاص دارد. گیاهی مملو از انواع آنتی اکسیدان‌های مفید و ارزشمند، ترکیباتی که دارای اثر تسکین دهنده بوده و باعث ایجاد حس خواب آلودگی می‌شوند. این نوع چای به‌ویژه مناسب کسانی است که از وضعیت‌هایی همچون اضطراب و افسردگی رنج می‌برند.

برای تهیه این چای هم کافی است کمی آن را داخل کتری ریخته و منتظر شوید تا بجوشد. سپس مقداری بابونه را به آن اضافه کرده و صبر کنید تا مدتی دم بکشد. سپس آن را داخل لیوان محبوب‌تان ریخته و همانطور که عطر دلپذیرش را استشمام می‌کند، چای را جرعه جرعه میل کنید و برای یک خواب راحت آماده شوید. بابونه به صورت چای‌ کیسه‌ای یا گیاه خشک دردسترس است که بسته به نیاز می‌توانید از آنها استفاده کنید.

نوشیدنی شیر و زردچوبه

شیر و زردچوبه- 724press.com

یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال محبوب‌ترین نوشیدنی‌های رایج در هند که از مخلوط شیر و کمی پودر زردچوبه تهیه می‌شود. نوشیدنی پرفایده که در هند بسیار مورد توجه قرار دارد، چراکه آنها باور دارند اجدادشان به این شیر زرد رنگ جادویی سوگند یاد کرده ‌اند. البته این سوگند چندان هم بی‌اهمیت نیست؛ چرا که دراصل این نوشیدنی مقوی می‌تواند بدن و ذهن شما را آرام کرده و چرخه‌ی خواب را تنظیم کند.

شیر حاوی مقدار زیادی از نوعی اسید آمینه به نام تریپتوفان است که به هورمونی به نام ملاتونین تبدیل می‌شود؛ همان هورمونی که باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی است. ازطرف دیگر این نوشیدنی حاوی ادویه‌ی محبوب یعنی زردچوبه است که دارای خواص ضدالتهابی است، به هضم غذا کمک می‌کند و خواص متعدد دیگری هم دارد که باعث شده‌اند این ادویه به شکلی گسترده به‌ویژه در سبک آشپزی هندی مورد استفاده قرار بگیرد.

مطلب مرتبط:  نوشیدنی شیر طلایی چیست، چه خواصی دارد و چگونه تهیه می‌شود؟

حالا زمانی که هر دوی این مواد ارزشمند درقالب یک نوشیدنی مغذی آماده شوند، نتیجه اثری گرم و بی‌نظیر است که می‌تواند به خواب راحت شبانه شما کمک کند. حتی اگر از رژیم‌های گیاهخواری پیروی کرده یا از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برید هم نگران نباشید. شما می‌توانید شیر گیاهی یا مناسب سلامت خود را در تهیه این نوشیدنی به کار ببرید.

درست کردن این نوشیدنی به ظاهر سختی چندانی ندارد. کافی است کمی زردچوبه را به شیر داغ اضافه کرده و هم بزنید. اگر دوست دارید طعمش بهتر شود، می‌توانید کمی دارچین و زنجبیل هم به آن اضافه کنید و چند قطره عسل هم می‌تواند شیرینی ملایمی به آن بدهد که البته همه این‌ها به ذائقه شما بستگی دارد.

چای بادرنجبویه

بادرنجبویه با برش های لیمو- 724press.com

بادرنجبویه از مدت‌ها قبل به عنوان درمانی گیاهی برای رفع مشکلاتی همچون اضطراب و استرس مورد استفاده بوده است؛ گیاهی که درعین‌حال دارای اثرات آرامش‌بخش است. بادرنجبویه که به نام گیاه ملیسا هم شناخته می‌شود، برای کاهش مشکلات مرتبط با بی‌خوابی، همینطور رفع درمان مشکلات گوارشی همچون سوءهاضمه و موارد دیگر مورد استفاده بوده است. گیاه ملیسا عطری خاص همچون رایحه لیمو داشته و طعم منحصربفرد آن ترش و شیرین یا ملس است.  از آنجایی که این گیاه جزو خانواده نعنائیان است، درکنار عطر لیمو، تاحدی طعم نعنا را هم حس خواهید کرد که باعث می‌شود مزه این نوشیدنی جذابیتی دوچندان پیدا کند.

برای تهیه این نوشیدنی هم کافی است مقداری برگ‌های تازه یا خشک بادرنجبویه را به آب داغ اضافه کرده و اجازه دهید برای ده الی پانزده دقیقه خیس بخورد. سپس نوشیدنی را صاف کرده و درصورت نیاز با کمی عسل آن را شیرین‌تر کنید.

به‌هرحال همیشه استفاده از نوشیدنی‌های گیاهی، عوارض کمتری از محصولات شیمیایی و تولیدات کارخانه‌ای دارد. پس دفعه‌ی بعدی که با مشکل بی‌خوابی مواجه شدید، یکی از این نوشیدنی‌ها را امتحان کنید. شاید راه‌حل مشکل بی‌خوابی شبانه شما باشند. درنهایت اگر این راهکار مفید بود، خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.