طبق آمار، میزان فروش فروشگاه‌های اینترنتی در سال اخیر ۵۰ درصد رشد کرده است. این آمار نشان می‌دهد که اگر همین حالا به‌دنبال راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بروید و اصولی کار کنید، به‌زودی با سیل پیامک‌های واریز بانک مواجه می‌شوید. ما هم در این مقاله قرار است به زبان ساده و در ۷ مرحله، به شما آموزش دهیم که چگونه می‌توانید فروشگاه اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کنید و آن را به سود برسانید. پیش به‌سوی اولین قدم!

۱. استراتژی بازاریابی فروشگاه خود را طراحی کنید

اولین و مهم‌ترین قدم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، طراحی استراتژی بازاریابی است. در این استراتژی لازم است به هریک از موضوعاتی که در ادامه آورده‌ایم ساده، شفاف و دقیق اشاره کنید:

  • اهداف کسب‌و‌کار
  • شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
  • استراتژی بازاریابی محتوا
  • تقویم محتوای وب‌سایت
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • برنامۀ تبلیغات وب‌سایت

شاید لازم باشد که برای مشخص‌کردن جزئیات هریک از این بخش‌ها ساعت‌ها وقت بگذارید و ایده‌پردازی کنید. اصلا اشکالی ندارد! چون این کار به شما کمک می‌کند تا خشت اول را دقیق بگذارید و در نهایت یک فروشگاه اینترنتی پرفروش و دوست‌داشتنی داشته باشید.

به‌عنوان نکتۀ آخر این بخش حواستان باشد که قرار نیست همۀ کارها را خودتان انجام دهید. بسیاری از فعالیت‌ها مثل طراحی استراتژی محتوا، تولید محتوا و تبلیغات را می‌توانید به یک آژانس تبلیغاتی معتبر بسپارید تا آن‌ها برایتان انجام دهند.

۲. یک دامنۀ مناسب ثبت کنید

حالا که استراتژی بازاریابی را آماده کرده‌اید وقت آن رسیده که یک آدرس برای فروشگاه خود در نظر بگیرید. دامنه (domain) همان آدرسی است که شما با وارد کردن آن در مرورگرتان وارد یک سایت می‌شوید؛ مثل: www.google.com.

بهتر است دامنه شامل نام برند شما باشد؛ اما ممکن است قبل از شما شخص یا شرکت دیگری دامنۀ دلخواهتان را ثبت کرده باشد. به همین خاطر باید کمی خلاقیت به خرج دهید و با استفاده از نام برند خود یک دامنۀ متفاوت و آزاد را ثبت کنید.

از طرفی می‌توانید با مالک دامنۀ دلخواهتان نیز مذاکره کنید و ببینید آیا مایل به فروش آن دامنه است یا خیر.

پیشنهاد می‌کنیم دامنه‌ای را انتخاب و ثبت کنید که مشتریان راحت‌تر به‌خاطر می‌سپارند و به‌خوبی نشان می‌دهد که کسب‌وکارتان چه کاری انجام می‌دهد.

وب‌سایت‌های زیادی هستند که می‌توانید در آن‌ها دامنۀ مدنظرتان را ثبت  و خریداری کنید. برای پیداکردن آن‌ها کافیست عبارت «ثبت دامنه» را در اینترنت جستجو کنید.

در بخش بعدی مقاله روشی را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با استفاده از آن یک دامنۀ رایگان ثبت کنید.

۳. یک سایت‌‌ساز یا فروشگاه ساز مناسب انتخاب کنید

شاید تا الآن فکر می‌کردید اگر برنامه‌نویسی بلد نباشید باید قید داشتن یک فروشگاه اینترنتی را بزنید؛ اما اینطور نیست.

خبر خوب این است که سایت ساز ها و فروشگاه ساز هایی مثل وبزی کار را برای شما راحت کرده‌اند. شما می‌توانید در کمتر از ۱۰ دقیقه فروشگاه اینترنتی دلخواه خودتان را بدون نیاز به استخدام طراح سایت یا یادگیری طراحی سایت بسازید.

وبزی ابزارهای پیشرفته‌ای دارد که کار با آن‌ها بسیار ساده است و امکان راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی منحصر به فرد را به شما می‌دهد. شما تا ۱۴ روز می‌توانید از امکانات وبزی به‌صورت رایگان استفاده کنید و بعد از این مدت به صفحۀ تعرفه های طراحی سایت با فروشگاه‌ساز وبزی بروید و پکیج دلخواه خودتان را انتخاب کنید.

تمامی پکیج‌های وبزی شامل ویژگی‌های زیر هستند:

  • هاستینگ تمام ابری
  • آدرس اینترنتی اختصاصی
  • یک دامین رایگان IR
  • امکان ارتقای پکیج
  • پشتیبانی هفت روز هفته
  • به‌روزرسانی رایگان
  • SSL رایگان

۴. محصولات را به سایت خود اضافه کنید

حالا وقت آن رسیده که برای فروش محصولات خود آماده شوید. برای این کار باید محصولات، تصاویر و توضیحات هر محصول را روی وب‌سایت خود بارگذاری کنید.

اگر از یک سایت‌ساز مثل وبزی استفاده می‌کنید، این مرحله برایتان بسیار راحت خواهد بود. شما می‌توانید به تعداد نامحدودی محصول روی سایت خودتان اضافه کنید و برای هرکدام توضیح و تصاویر دلخواهتان را قرار بدهید.

در زمان افزودن محصولات، حتما توجه کنید که توضیحات کاملی برای هر محصول نوشته‌اید و از تصاویری با نور و رنگ مناسب استفاده می‌کنید. ضمن اینکه برای محصولات فیزیکی باید هرگونه تنوع در رنگ و اندازه موجود برای آن محصول را ثبت کنید.

۵. محصولات خود را دسته‌بندی کنید و برای آن‌ها محتوا بنویسید

احتمالا حجم محصولات شما آنقدر زیاد است که اگر آن‌ها را دسته‌بندی نکنید، هم خودتان و هم مشتری سردرگم می‌شوید؛ پس لازم است که برای ایجاد یک تجربۀ کاربری فوق‌العاده وقت بگذارید و ساختار مشخصی برای محصولات در نظر بگیرید.

پیشنهاد دیگر ما این است که برای هر محصول خود به اندازۀ کافی محتوا بنویسید. این کار به همراه دسته‌بندی اصولی باعث می‌شود تا موتورهای جستجو مثل گوگل به سایت شما امتیاز بیشتری بدهند و همیشه در صدر جست‌وجوها دیده شوید. همچنین اگر قصد دارید یک وبلاگ برای کسب‌وکارتان داشته باشید، حتماً برای آن یک تقویم محتوایی طراحی کنید.

محتوایی که در وبلاگ و صفحۀ محصولات فروشگاهتان می‌نویسید، باید ساده، آموزنده و سرگرم‌کننده باشد و به‌خوبی پاسخ سؤال کاربران را بدهد.

در وبزی به امکانات کاملی مثل مدیریت نوشته‌های وبلاگی، نوشتن محتواهای زمان‌بندی‌شده، مدیریت سیستم نظرات و ... دسترسی دارید.

۶. روش‌های پرداخت و ارسال خود را مشخص کنید

بعد از اینکه محصولات را اضافه کردید و برای هر کدام توضیحات مناسبی نوشتید، لازم است به فکر شیوۀ پرداخت مشتریان و ارسال محصول برای آن‌ها باشید.

اگر از وبزی استفاده می‌کنید، امکان دسترسی به درگاه‌های پرداخت ملت، پارسیان، سامان، زرین پال و ... را دارید؛ چون وبزی از انواع درگاه‌های پرداخت پشتیبانی می‌کند.

برای حمل و نقل و ارسال کالا نیز ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا محصولات شما قرار است به داخل کشور ارسال شود یا اینکه قرار است بین‌المللی کار کنید. اگر می‌خواهید در سطح بین‌المللی فعالیت کنید، باید با قوانین و شیوۀ کار گمرک کشورها آشنا شوید.

در وبزی می‌توانید روش‌های مختلفی برای ارسال کالا تعیین کنید و امکان زمان‌بندی ارسال سفارش را نیز دارید.

۷. بررسی‌های نهایی را انجام دهید

خُب خسته‌ نباشید! رسیدیم به آخرین مرحلۀ راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی شما و حالا باید در فروشگاهتان بگردید و مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

ابتدا هر صفحه‌ای از سایت خود را باز کنید و مطمئن شوید که هیچ لینکی خراب نیست و هر بخش کار خودش را به‌درستی انجام می‌دهد.

در ادامه چند محصولِ سایت خود را با یک اکانت آزمایشی خریداری کنید تا مطمئن شوید که مشتریان بدون هیچ مشکلی می‌توانند از فروشگاه شما خرید کنند. از طرفی مطمئن شوید که اطلاعات مشتری و اطلاعات سفارش کامل و بدون اشکال ثبت می‌شوند.

وقتی که اشکالات را برطرف کردید، به‌سراغ فعال‌سازی ابزارهای آماری وب‌سایت خود بروید تا نظارت دقیق‌تری بر روند پیشرفت فروشگاهتان داشته باشید. برای این کار باید وب‌سایت خود را در گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول ثبت کنید.

گوگل آنالیتیکس داده‌های ترافیکی سایت شما را نمایش می‌دهد و برای اندازه‌گیری میزان موفقیت و همچنین مشخص‌کردن شاخص‌های کلیدی (KPI) فروشگاهتان به آن نیاز دارید. سرچ کنسول گوگل نیز به شما نشان می‌دهد محتوا، محصولات و صفحات شما در نتایج جست‌وجوی گوگل چه جایگاهی دارند، چند بار دیده شده‌اند و کاربران چند بار روی آن‌ها کلیک کرده‌اند.

وبزی به شما امکان دسترسی و اتصال به هر دو ابزار را می‌دهد و می‌توانید به‌راحتی فروشگاه خود را به این ابزارها مجهز کنید.

حالا وب‌سایت شما آماده است! اما حیف است که بخش آخر این مقاله را نخوانید.

ساختن فروشگاه اینترنتی اصلا سخت نیست!

این روزها ساختن و داشتن یک فروشگاه اینترنتی دیگر سخت و ترسناک نیست؛ حتی اگر برنامه‌نویسی و طراحی سایت بلد نباشید!

برای اینکه سادگی کار را بهتر درک کنید، می‌توانید به‌صورت رایگان و در ۱۴ روز از خدمات وبزی استفاده کنید و فروشگاه خودتان را با آن بسازید. بعد از این مدت و وقتی که استراتژی بازاریابی فروشگاهتان را کامل کردید، به پکیج‌های وبزی سر بزنید و پکیج مدنظرتان را با قیمتی مناسب انتخاب کنید.

در آخر فراموش نکنید که برای کسب سود همیشگی در دنیای تجارت الکترونیک، باید صبور باشید و تجربۀ کاربری فوق‌العاده‌ای بسازید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.