کره‌ی زمین و هر چیزی که در آن وجود دارد از زمان‌های بسیار قدیم مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته است طوری که انسان ها از هر ماده ای که در سطح کره‌ی زمین یا پوسته‌ی زمین موجود است برای گذراندن زندگی خود استفاده می‌کنند . سنگ‌ها نیز یکی از این موادی است که در سطح زمین وجود داشته است و از همان ابتدا توجه انسان ها را به خود جلب کرد.

تکامل استفاده از سنگ‌ها

تاریخچه سنگ

 سنگ‌ها در آن زمان‌ها کاربرد‌های متفاوتی داشتند به عنوان مثال بیشترین مورد استفاده در آن زمان برای خانه‌سازی و ساخت ابزار‌های مختلف بوده است. در آن دوره به دلیل اینکه انسان ها هنوز علم خاصی نداشتند و اینکه ابزار پیشرفته ی امروزی را نداشتند بنابراین از قلوه سنگ‌ها که معمولا در کنار رودخانه بیشتر یافت می‌شد در دیوار‌سازی و ایجاد پناهگاه استفاده می‌کردند . همچنین استفاده‌ی دیگری که از سنگ‌ها داشتند ساخت ابزار سنگی مانند چاقو ، سر نیزه ها ، تبر و داس و... بود که برای کارهای مختلفی مانند شکار و جنگیدن و تامین نیاز های خود از آن ها استفاده می کردند .

 رفته رفته با جلو رفتن تمدن و پیشرفت های علم و ساخت ابزار آلات گوناگون انسان ها توانستند که در ظاهر سنگ ها تغییراتی ایجاد کنند تا بتوانند در جاها و موارد بیشتری از سنگ‌ها استفاده نمایند . امروزه که در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم و از نظر علمی جهان پیشرفت قابل توجهی کرده است با استفاده از تکنولوژی و دستگاه‌های صنعتی مختلف انسان‌ها توانسته‌اند که سنگ‌ها را در سایز‌ها و طرح های متفاوتی برش دهند و در اختیار بقیه مردم بگذارند تا در ساختمان سازی خود به کار برند . که ما در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این نوع سنگ ها آشنا نماییم .

سنگ چیست؟

از نظر زمین شناسان سنگ به موادی از پوسته‌ی زمین گفته می‌شود که از یک یا چند کانی که بهم پیوند برقرار کرده‌اند ایجاد شده است. کانی‌ها مواد جامد، طبیعی، متبلور، غیر آلی و همگن و با ترکیبات شیمیایی مشخص هستند . تا کنون بیش از 3000 کانی در کره‌ی زمین شناسایی شده است که فقط 24 مورد از آن ها در سنگ‌های پوسته‌ی زمین یافت می‌شوند که به آن ها کانی‌های سنگ‌ساز گفته می شود. زمین شناسان سنگ‌های کره‌ی زمین را از منظر منشا و نوع شکل گیری به 3 دسته ی سنگ های آذرین ، سنگ های دگرگونی و سنگ های رسوبی تقسیم بندی می کنند .

سنگ‌های ساختمانی در طی زمان چگونه تشکیل می‌شوند

سنگ رسوبی

 نوعی دیگر از سنگ‌ها بر اثر ته نشین شدن مواد داخل آب ایجاد می‌شوند . رودها و آب حاصل از باران این مواد را همراه خود به دریاها می‌برند و این مواد به دلیل سنگینی به ته دریاها فرو می‌روند و ته‌نشین می‌شوند و سپس به صورت لایه به لایه بروی هم قرار می‌گیرند و سنگ‌های رسوبی را به وجود می‌آورند. بنابراین سنگ‌های رسوبی لایه به لایه هستند و جنس و رنگ هر کدام از لایه ها با لایه های دیگر متفاوت می باشد . سنگ تراورتن و مرمریت مهم ترین سنگ های رسوبی می‌باشند.

سنگ های آذرین

 این دسته از سنگ‌ها پرورده‌ی آتش هستند و زمانی که گدازه های آتشفشان از دهانه کوه های آتشفشانی فوران کرده و به سطح زمین می رسند سریعا سرد و خشک می شوند و سنگ های آذرین را به وجود می آورند . یکی از معروف ترین سنگ های آذرین ، سنگ گرانیت می باشد که در ساختمان سازی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد .

سنگ های دگرگونی

 به مجموعه فرایند هایی که تحت تاثیر شرایط خاص موجب تغییر بافت و ساختمان و ترکیب کانی های سنگ شده است و یک سنگ را در حالت جامد به یک سنگ دیگر تبدیل می کند دگرگونی می گویند . سنگ های حاصل از فرایند دگرگونی ممکن است نسبت به سنگ اصلی یا مادر شکل ، اندازه ، بافت و ترکیب شیمیایی جدیدی پیدا کند . جالب است بدانید سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی است که از دگرگونی سنگ آهک به وجود می آید .

برای دانستن قیمت انواع سنگ های ساختمانی می توانید به سایت همراه سنگ مراجعه کنید.

سنگ‌های طبیعی

تاریخچه سنگ های ساختمانی در ایران

همانطور که در ابتدای این مقاله بیان کردیم انسان ها از زمان‌های بسیار دور برای گذراندن زندگی خود از سنگ‌ها استفاده می‌کردند . ایرانیان نیز به دلیل تمدن دیرینه‌ای که دارند از دیرباز سنگ‌ها را مورد استفاده قرار می‌دادند آثار به جامانده از مصرف سنگ‌ها در بناهای ایرانی هنوز پابرجاست و از معروف ترین این بنا‌ها می‌توان به تخت جمشید و مجموعه پاسارگاد در استان فارس اشاره نمود که خود به وضوح بیانگر این است که ایرانیان دارای تمدنی غنی می‌باشند و از هزاران سال پیش از سنگ ها در زندگی خود استفاده می نمودند .

 اما در عصر معاصر فراوری و استفاده از سنگ‌های تزیینی در کشور ایران به ابتدای قرن چهاردهم بر میگردد طوری که اولین دستگاه برش سنگ در کشور در سال 1307 ساخته شد . همچنین اولین کارخانه سنگبری در کشور عزیزمان ایران در سال 1317 در شهر مشهد بر پا شد که ساخت مهندسان آلمانی بود و در سال 1318 راه اندازی گردید . البته باید گفت در این سال ها به دلیل کمبود ابزار و وسایل و خدمات جانبی تولید سنگ های تزیینی به کندی صورت می‌گرفت تا اینکه در سال 1345 اولین اره سنگبری از جنس الماسه از خارج کشور خریداری گردید و نصب شد از این زمان بود که تولید انبوه در کشور شکل گرفت.

 از آن زمان به بعد با پیشرفت علم و واردات بیشتر تعداد سنگبری‌ها در کشور افزایش چشمگیری پیدا کرد طوری که امروزه ده‌ها هزار کارخانه سنگ‌بری در کشور فعال است و سنگ هایی مانند تراورتن ،مرمریت ،مرمر ، گرانیت ، چینی و ... را به زیباترین و با کیفیت ترین روش های ممکن تولید می کنند و در اختیار مردم قرار می دهند تا در ساختمان سازی خود به کار ببرند.

برای خرید و مشاوره آنلاین سنگ ساختمانی می‌توانید به سایت همراه‌سنگ مراجعه کنید

تاریخچه معادن سنگ در ایران

ذخایر سنگ‌های تزیینی در دنیا بالغ بر 15 میلیارد تن تخمین زده شده است و کشور عزیزمان ایران از جمله کشورهای غنی در این زمینه است و بر اساس رتبه بندی جهانی در رده چهارم جهان قرار دارد. خوشبختانه معادن تمامی سنگ‌های تزیینی و ساختمانی در کشور ایران موجود است و در استان های مختلف استخراج می‌گرددند سنگ‌هایی نظیر تراورتن، مرمریت، مرمر، چینی، گرانیت و لایمستون و... که از این نظر ایران جزء کشور های منحصر به فرد است که معادن تمامی این سنگ ها را دارد.

سنگ های ساختمانی

صنعت استخراج سنگ های ساختمانی در سال 1331 شکل گرفت ولی در عمل تا قبل از سال 1366 هیچونه اقدامی برای بهبود روش های استخراج صورت نگرفته بود تا اینکه در این سال اولین دستگاه سیم برش از جنس الماسه در کشور ساخته شد و کمک شایانی در زمینه استخراج کرد و باعث رشد چشمگیر استخراج سنگ های تزیینی شد . از مرحوم قنبر رحیمی به عنوان پدر سنگ ایران یاد می کنند زیرا از پیشگامان در زمینه معدن و استخراج سنگ های تزیینی در کشور بوده است ایشان اهل استان اصفهان بوده اند و معادن زیادی از جمله معدن سنگ عباس آباد ، محلات و نیم و ... را راه اندازی کرده است .

برای آشنایی بیشتر با انواع سنگ های ساختمانی و همچنین مشاوره در خرید این سنگ ها به سایت همراه سنگ مراجعه فرمایید ، همراه سنگ مرجع تخصصی سنگ‌های ساختمانی است و دارای تیمی متخصص و حرفه ای در زمینه سنگ های ساختمانی است که می توانید از آن بهره بگیرید .

 سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.