در طول سال‌های اخیر شاهد علاقه و توجه مردم به رژیم غذایی گیاهخواری بودیم، افرادی که از کشته شدن هر موجود زنده برای سیر کردن شکم انسان‌ها اعلام انزجار کرده و درمقابل سعی کردند هر وعده غذایی خود را با انواع سبزیجات و محصولات گیاهی رنگین کنند. صرف‌نظر از اختلاف عقیده همیشگی میان گوشتخواران و گیاهخوارن، این تغییر سبک زندگی بسیار مورد توجه بود؛ هرچند که آمارهای جدید خبر از افول تمایل مردم به گیاهخواری می‌دهد.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Inhabitat، چند سال قبل، مرغ‌ ها از خوشحالی نغمه مستانه سر داده و انواع دام هم با شادمانی جست و خیز می‌کردند؛ چرا که نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌داد که تمایل ساکنان این سیاره به پیروی از رژیم گیاهخواری رو به افزایش است. در آن مدت عرضه گوشت مصنوعی زیادی شده و کتاب‌های آشپزی به سراغ ارائه دستورهای جدید مبتنی براین تمایل جدید رفتند و وبسایت‌های جدید متولد شد که همگام با این تغییر ذائقه مردم جهان، به تولید محتوای مناسب می‌پرداختند. هرچند که مطالعاتی که اخیرا انجام شده است، چشم‌انداز چندان مثبتی را به نمایش نگذاشته و به نظر نمی‌رسد قرار باشد شاهد تداوم جشن و پایکوبی اولیه باشیم.

تبلیغ جنبش گیاه خواری- 724press.com

این مطالعه که به وسیله‌ی «Chef’s Pencil» انجام شده است، نشان می‌دهد که محبوبیت گیاهخواری در سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی در مقایسه با همین بازه زمانی در سال‌های  ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، افت قابل توجهی داشته است. این مجله مواد خوراکی که دفتر آن درکشور استرالیا قرار دارد، به جز ارائه‌ی انواع دستورالعمل و راهنمای نحوه پخت، به انتشار اخباری در مورد دنیای خوراکی‌ها و صنعت مواد غذایی هم می‌پردازد. نشریه مذکور در آخرین گزارش خود پیرامون محبوبیت گیاهخواری، به تجزیه و تحلیل جستجوهای انجام شده در گوگل استناد کرده است. 

مطلب مرتبط: چگونه از خطرات رژیم گیاهخواری در امان بمانیم؟

درهمین رابطه محققان به سراغ محبوب‌ترین کلمات کلیدی مرتبط با رژیم گیاهخواری رفته و عملکرد آنها را در طول چهار سال گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها جستجوهای مرتبط با انواع رستوران‌های ارائه‌دهنده خوراک‌های گیاهی، کره گیاهی و سایر اقلام مورد علاقه وگان‌ها را بررسی کرده و این لغت را در چندین زبان زنده  دنیا  مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که نتایج حاصل از آن را به صورت خلاصه در ادامه با شما درمیان خواهیم گذاشت. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

اوج توجه عمومی به گیاهخواری در سال  ۲۰۱۹ قابل مشاهده است (نتایج فعلی)

نان تست با اسفناج و پنیر- 724press.com

این نشریه با استفاده از نمودارهای خطی ساده سعی دارد تا نقاط فراز  و فرود محبوبیت گیاهخواری در بین عموم را در مقایسی تا عدد صد رتبه‌بندی کند. به این ترتیب در سطح جهانی، سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹، شاهد بالاترین میزان رشد این محبوبیت هستیم که رتبه‌ای بالاتر از هشتاد را به خود اختصاص داده است. این‌درحالی است که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲، این عدد به زیر  ۶۰ رسیده است.

به گزارش 724press، نقطه اوج محبوبیت گیاهخواری در سال  ۲۰۱۹ به ویژه در چند کشور همچون آمریکا، استرالیا، کانادا و بریتانیا مشهودتر بود. اما براساس بررسی‌های جدید درمیان این کشورها مشخص شد که بیشترین میزان کاهش تمایل افراد به گیاهخواری در کشور استرالیا مشاهده می‌شود؛ به طوری که محبوبیت این رژیم غذایی از حدود  ۸۵ در آن زمان، به  ۴۵ کاهش پیدا کرده است.

البته نشریه «Chef’s Pencil» در بررسی نتایج مطالعه خود به این نکته هم اشاره می‌کند که  گوگل ترندز (Google Trends)، محبوبیت نسبی یک عبارت یا موضوع خاص را در موتور جستجوی گوگل نشان می‌دهد؛ امری که گاهی با مشکلاتی همراه است. به عنوان نمونه مواردی وجود دارد که یک موضوع خاص در طول زمان توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند، اما این توجه گاهی تحت‌الشعاع رویدادهای دیگر یا موضوعات پرطرفدار قرار گرفته و کمرنگ‌تر دیده می‌شود. درنتیجه گوگل ترندز باوجود افزایش مطلق تعداد جستجوها برای یک موضوع خاص، امتیاز محبوبیت کمتری را برای آن درنظر می‌گیرد.

تشویق به گیاهخوای با مواد غذایی با منشأ گیاهی- 724press.com

اما این استدلال به چه معنی است؟ این مجله با اشاره به این مسئله سعی دارد این نکته را هم روشن کند که اگرچه در بازه زمانی مدنظر جستجو برای دستور پخت مواد گیاهی یا غذاهای مناسب برای گیاهخواران کاهش یافته، اما در مقابل جستجوهای مرتبط با پیدا کردن رستوران‌های وگان افزایش محسوسی داشته است.

مطلب مرتبط:  خوردن کدام میوه ها برای بیماران دیابتی مضر است و چرا؟

این مسئله نشان می‌دهد که طرفداران رژیم غذایی گیاهخواری از درست کردن سیب زمینی سرخ کرده و تاکوهای خانگی خسته شده و دوست داشتند وقت بیشتری را در بیرون منزل سپری و خوراک مورد علاقه خود را در رستوران‌های ارائه دهنده غذاهای گیاهی سپری کنند. به همین خاطر است که تقریبا از تابستان سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش جستجوی عباراتی همچون «رستوران گیاهی» یا «رستوران‌های ارائه دهنده غذای گیاهی نزدیکی من» هستیم که نشان از این تمایل است. اینکه اکنون همه چیزخواران هم در کنار گیاهخواران به دنبال بازگشت به جمع بوده و پس از واکسینه شدن دوست داشتند به شخص دیگری اجازه آشپزی داده و به اصطلاح غذای حاضری بخورند.

بااین تفاسیر نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که جنبش گیاهخواری دچار تزلزل شده است، چون هنوز هم مردم به دنبال خرید انواع گوشت‌های گیاهی هستند و سوگند پیروی از این سبک غذایی می‌بندند، هرچند اکنون این جنبش با سرعت بسیار کمتری نسبت به قبل به حرکت خود ادامه می‌دهد. به عنوان مثال براساس گزارش منتشر شده توسط مؤسسه‌ی «Good Food» ، در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش ۴۵% فروش گوشت‌های گیاهی بودیم. درسال ۲۰۲۱ هم همچنان بازار گوشت مصنوعی درحال رشد بود اما این میزان رشد تنها ۶% بود.

بشقاب غذا پر شده با مواد گیاهی- 724press.com

همین مسئله در مورد کمپین «Veganuary» هم صدق می‌کند. میزان مشارکت مردم در این کمپین در سال  ۲۰۱۸ بسیاری خیره‌کننده بود؛ اما پس از آن کاهش اقبال مردم به این کمپین بودیم، هرچند سال جاری تاحدی رشد قابل مشاهده است. بااین وجود در مقایسه رشد ۱۸۳% سال ۲۰۱۸، امسال تنها هشت درص دیگر به این کمپین پیوستند که کاهش محسوسی را نشان می‌دهد.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد انعطاف پذیری مردم هم در حال افزایش است. به نظر شما آیا اکثر افراد مایل به ترک کامل محصولات حیوانی هستند؟ مشخص است که پاسخ این پرسش خیر است. اما درمقابل ما شاهد افزایش جمعیت کسانی هستیم که با دیدی منعطف به این مسئله نگاه می‌کنند. آنها می‌دانند که تمایلی به حذف صددرصدی وعده‌های غذایی گوشتی ندارند، اما در مقابل از این مسئله هم آگاهی دارند که کاهش مصرف گوشت قرمز هم می‌تواند گامی مؤثر در جهت نجات این سیاره باشد. افراد گیاهخوار هم منعطف‌تر برخورد کرده و حالا می‌توانند بدون ناراحت کردن دوستان و نزدیکان خود، همچنان از رژیم وگان خود پیروی کنند.

رژیم غذایی گیاهخواری- 724press.com

براین اساس است که می‌توان گفت اکنون انعطاف پذیری به جریان اصلی تبدیل شده است؛ به طوری که بر اساس گزارش ۷۲۴پرس دات کام،  نزدیک به ۴۰% گوشت‌خواران در اروپا تصمیم دارند گوشت کمتری مصرف کنند و اکنون دیگر تنها این گیاهخوارن نیستند که می‌دانند هر وعده غذایی سالم و گیاهی، فرصتی برای پایدارتر کردن حیات این سیاره است.

با وجود این فراز و نشیب‌ها، به نظر می‌رسد جنبش وگانیسم همچنان آهسته‌تر اما همچنان پیوسته به حرکت خود ادامه می‌دهد. به‌طوری که به عنوان مثال شهر ساحلی برایتون در انگلستان مبدل به پایتخت جدید وگانیسم در جهان شده است. شهرهای دیگری همچون پورتلند، بریستول، هامبورگ، برلین، آمستردان، ادینبرگ، فرایبورگ و سیاتل هم جزو رده بندی ده شهر برتر جهان برای علاقمندان گیاهخواری قرار دارند. براین اساس شهری همچون هامبورگ تقریبا چهل رستوران گیاهی دارد، درحالی‌که برلین بیش از صد رستوران را در خود جای داده است.

اما کشورها هم کم‌کم جایی در این فهرست را به خود اختصاص دادند. بریتانیا با اختلاف زیاد هم اکنون در جایگاه اول قرار دارد و آلمان با دوازده اختلاف امتیاز، در رتبه دوم قرار دارد. براساس نظرسنجی‌ها، ۳۶% مردم بریتانیا از رژیم گیاهخواری استقبال می‌کنند و بسیاری از آنها تمایل دارند خود هم از این رژیم پیروی کنند.

نوشتن کلمه گیاهخوار با مواد گیاهی- 724press.com

پس از این دو کشور، کشورهای پیشروی دیگر شامل اتریش، نیوزیلند، استرالیا، سوئیس، هلند، سوئد و کانادا هستند. دراین بین نیوزیلند با کسب رتبه چهارم بسیاری را شگفت‌زده کرد؛ چراکه این کشور در کار پرورش گوسفند است، بااین‌وجود در طول دهه‌ی گذشته شاهد آمارهای رو به افزایش از مردمی است که از رژیم گوشتخواری دست کشیده و گیاهخوار شدند.

مطلب مرتبط:  چه غذاهایی برای کاهش کلسترول خون بخوریم؟

به‌هرحال چه به دلایل انسان دوستانه و چه مسائل زیست محیطی، این سبک زندگی توجه بخشی از ساکنان این سیاره را به دست آورده است؛ افرادی که ترجیح می‌دهند به جای خوردن گوشت حیوانات، از سبزی طبیعت بهره برده و به مادر طبیعت برای حفظ این سیاره کمک کنند. امیدواریم این عشق به تعاملی سازنده انجامیده و به اختلافات همیشگی میان طرفداران سبک گیاهخواری و گوشتخواری خاتمه دهد تا هردو طرف با همدلی و درک بیشتری به نظرات و باورهای یکدیگر احترام بگذارند.

صیفی جات و مغزها- 724press.com

شما از کدام رژیم غذایی پیروی می‌کنید؟ نظر شما در مورد وگان و وگانیسم چیست؟ به نظر شما چگونه می‌توان افراد بیشتری را برای پذیرش این سبک زندگی ترغیب کرد؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.