از دیرباز طب سنتی نگاهی خاص به انواع گیاهان داروئی داشت، گیاهانی که به اشکال مختلف قابل استفاده بوده و برای درمان دردها و رفع مشکلات سلامتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. زنیان یکی از گیاهان ارزشمند است که هم به خاطر عطر و طعم دلپذیرش به صورت وسیع در تهیه مواد غذایی کاربرد دارد و هم به دلیل داشتن خواص سلامتی به ویژه برای دستگاه گوارش، مورد توجه طرفداران طب سنتی قرار گرفته است.

استفاده از زنیان یکی از درمان‌های خانگی و سنتی است که در گذشته مورد توجه عموم قرار داشت؛ درواقع شاید تابه‌حال مادر، مادربزرگ یا یکی دیگر از افراد نزدیک به شما توصیه کرده باشند که برای رفع برخی از مشکلات و دردها از عرق زنیان استفاده کنید. 

گل زنیان-724press.com

زنیان نه تنها به رفع مشکلات گوارشی کمک کرده و سلامت آن را بهبود می‌بخشد، بلکه یک نوشیدنی عالی به ویژه برای خانم‌ها است. به عبارت دیگر این گیاه در کنار رفع مشکلات گوارشی شایع همچون نفخ، اسید بالای معده و ترش کردن و سوءهاضمه می‌تواند در کاهش درد عادت ماهیانه مؤثر باشد. ازطرف دیگر زنیان برای درمان بیماری‌های تنفسی هم مفید است. درمجموع زنیان یک درمان خانگی منحصربفرد برای چندین مشکل بهداشتی و سلامتی زندگی روزمره است.

تخم زنیان و برگ گیاه-724press.com

دانه زنیان که از آن با نام اجوان (Ajwain) هم یاد می‌شود، از گیاهی متعلق به خانواده «Apiaceae» به دست می‌آید. عطر این گیاه عالی بوده و اشتهاآور است و به همین خاطر بسیاری از مردم از آن به عنوان راهی برای افزایش طعم غذاها استفاده می‌کنند. به گزارش 724press.com، زنیان حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، تانن، گلوکوزید، ساپونین و معواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، آهن، مس، منگنز، تیامین و ریبوفلاوین است. باتوجه به این چشم‌انداز به سادگی مشخص است که این دانه می‌تواند فواید بسیاری برای سلامت انسان داشته باشد. بااین‌حساب زنیان چه خواصی دارد و به رفع چه مشکلاتی کمک می‌کند؟ برای پاسخ به این پرسش در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

از جمله خواص زنیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. جلوگیری از بروز نفخ

نوشیدنی با زنیان-724press.com

نفخ یا همان تجمع گاز یکی از نتایج ابتلا به بیماری سوءهاضمه است که مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد. خوشبختانه یکی از مهمترین فواید سلامتی دانه زنیان هم کمک به بهبود فرآیند گوارش  است. نوشیدن آب یا عرق زنیان و همینطور جویدن دانه آن می‌تواند باعث بهبود ترشح اسید معده شده و درنتیجه ارتقای سیستم گوارشی را به همراه داشته باشد و این‌ها همه به خاطر آنزیم‌های موجود در دانه زنیان است که به  کمک شما می‌آیند.

مطلب مرتبط:  از خواص کندر چه میدانید؟

به این ترتیب نوشیدن عرق زنیان یا مصرف دانه آن، نفخ را از بین برده و به شما حس سبکی می‌دهد. درکنار برطرف کردن این مشکل، زنیان همچنین می‌تواند به کاهش اسیدیته، کاهش درد معده و دیگر ناراحتی‌های گوارشی هم کمک کند؛ امتیازاتی که باعث می‌شود زنیان یکی از گیاهان دارویی جذاب برای کسانی باشد که از این مشکلات رنج می‌برند.

۲. زنیان به رفع گرفتگی بینی و درمان علائم سرماخوردگی کمک می‌کند

دانه زنیان داخل ظرف-724press.com

معمولا از زنیان به عنوان راهی برای برطرف کردن احتقان یا گرفتگی بینی استفاده می‌شود، این گیاه ارزشمند همچنین می‌تواند به پاکسازی ریه از مخاط هم کمک کند. زنیان  به دلیل خواص خود، انتخابی عالی برای افراد مبتلا به بیماری سرماخوردگی است و به ویژه به رفع علائمی همچون سردرد و سرفه کمک می‌کند. این گیاه همچنین برای مبتلایان به آسم، برونشیت و دیگر بیماری‌های تنفسی مفید است.

زنیان به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام تیمول، به عنوان یک گیاه خلط آور هم شناخته می‌شود، به همین خاطر است که زنیان را یک ضد احتقان طبیعی می‌دانند که با برطرف کردن مخاط می‌تواند مجاری بینی را پاکسازی و تنفس شما را تسهیل کند. زنیان همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و درکنار آن خون را هم  از سموم پاک می‌کند. درمجموع اما زنیان را می‌توان یک گیاه دارویی کارآمد برای رفع مشکلات ناشی از ابتلا به بیماری سرماخوردگی دانست.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ سبزیجات، مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

به جز نوشیدن عرق زنیان، شما می‌توانید مقداری از دانه‌ زنیان را بجوید یا آن را به آب داغ اضافه کرده و بخار حاصل از آن را استنشاق کنید تا مجرای تنفسی‌تان پاکسازی و باز شود.

۳. کمک به کاهش دردهای قاعدگی

دمنوش زنیان-724press.com

یکی از مشکلاتی که بانوان را درگیر خود می‌کند، دردهای ناشی از دوران پریود است. خبر خوب این است که اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، کافی است مصرف زنیان را در دستور کار خود قرار دهید؛ چرا که این گیاه یک راه‌حل عالی برای رفع این مشکل است. زنیان سرشار از فیبر و همینطور انواع آنتی‌اکسیدان‌های مغذی است، درکنار آن این گیاه دارای انواع ویتامین و مواد معدنی است. خواص ضد التهابی زنیان آن را مبدل به یک تسکین دهنده درد فوق‌العاده کرده است.

۴. کمک به کاهش وزن

دانه زنیان-724press.com

اگر از مشکل چاقی و اضافه وزن رنج می‌بردید و به دنبال راهی برای کم کردن چربی‌های انباشته شده در بدن خود هستید، زنیان یک انتخاب عالی برای شما است. به کمک این گیاه می‌توان یک نوشیدنی جادویی فراهم کرد که کاهش وزن را به هدفی دردسترس تبدیل می‌کند. استفاده از آن به عنوان ادویه هم می‌تواند سوخت و ساز و متابولیسم بدن را افزایش داده و از این طریق به کاهش وزن کمک کند.

مطلب مرتبط:  نکات مهم و کلیدی برای رفع مشکل چاقی و تجمع چربی در ناحیه شکم

به گزارش ۷۲۴پرس، طبق نتایج به دست آمده از یک مطالعه مشخص شد که مصرف زنیان می‌تواند باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و همینطور کلسترول بد خون شود؛ یعنی همان موادی که مقادیر بالای آنها چاقی و اضافه وزن و درادامه مشکلات دیگری همچون دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را به دنبال دارد. البته اگر قصد دارید به کمک زنیان از وزن خود بکاهید، بهتر است عرق آن را هنگام صبح و قبل از صبحانه میل کنید. همچنین می‌توانید دانه زنیان را به انواع خوراکی‌های خود اضافه کنید تا بهره‌ی بیشتری از خواص و فواید آن ببرید.

راه‌های استفاده از زنیان

آب زنیان و برگ گیاه-724press.com

جویدن دانه‌ زنیان یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مصرف این گیاه داروئی ارزشمند است. به جز عرق زنیان، شما می‌توانید خودتان در منزل آب زنیان را تهیه و از آن به عنوان یک مسکن طبیعی برای درمان درد استفاده کنید. برای تهیه این نوشیدنی شما به مواد زیر احتیاج دارید:

  • ۲۵ گرم دانه زنیان
  • ۱  قاشق غذاخوری عسل
  • یک قاشق غذاخوری آبلیمو (اختیاری)
  • مقداری آب

برای تهیه این نوشیدنی هم کافی است دانه زنیان و آب را داخل یک تابه ریخته و روی حرارت بگذارید تا بجوشد و مقدارش نصف شود. سپس شعله گاز را خاموش کرده و ظرف را  از شب تا صبح کنار بگذارید. صبح روز بعد محتویات تابه را از صافی رد کرده و درنهایت عسل یا آبلیمو را به آن اضافه کرده و بنوشید. معمولا اگر قصد کاهش وزن دارید، بهتر است از آبلیمو استفاده کنید، چون با افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک کرده و همچنین طعم نوشیدنی شما را دلپذیرتر می‌کند. این نوشیدنی را می‌توانید با معده خالی و هرزمان که از درد یا مشکلات گوارشی رنج می‌برید، بنوشید.

دانه زنیان-724press.com

به پایان این مطلب رسیدیم. آیا شما تابه‌حال تجربه مصرف زنیان در اشکال مختلف  را داشتید؟ آیا مصرف این ادویه و گیاه دارویی برای بهبود مشکلات سلامتی شما مفید واقع شده است؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.