وقتی صحبت فضاهای کوچک به میان می‌آید، مسائلی همچون خلاقیت و طراحی مبتکرانه فضای داخلی از اهمیتی خاص برخوردار هستند. برای اینکه یک فضای کوچک را به محیط دنج و راحت برای زندگی یا گذراندن وقت تبدیل کنیم، باید از هر میلیمتر فضای موجود نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم. اما عاشقان گل و گیاه  چگونه می‌توانند حتی در این فضاهای تنگ و کوچک هم از سبزی طبیعت بهره ببرند؟ 

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Inhabitat، وقتی ناگزیر از زندگی در محیطی کوچک هستید، باید در مورد هر وسیله‌ یا مبلمانی که در طراحی داخلی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد هم محتاط باشید. از لباس تا ظروف آشپزخانه و هر وسیله مهم یا دکوری باید تنها برحسب ضرورت زندگی و در ساده یا مینمالیستی‌ترین شکل خود مورد استفاده قرار گیرد.

بااین‌حال زندگی در فضایی کوچک به این معنی نیست که باید  آن محدود ارتباطات خود با مادر طبیعت را هم قطع کرده و فضایی بدون سرسبزی و طراوت داشته باشیم. گیاهان کوچکی هم وجود دارند که می‌توانند بدون اشغال کردن فضای چندانی، محیط داخلی منزل شما را سبز و باطراوت نشان دهند.

درادامه این مطلب با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چگونه می‌توان به این مهم دست پیدا کرده و بین فضای محدود و مهمان کردن طبعیت در منزل تعادل برقرار کرد.

نگاهی متفاوت به مقوله قرار دادن گلدان گیاهان

گیاهان دیواری-724press.com

شاید بهترین و اولین مسئله این باشد که ذهن خود را از قراردادهای مرسوم رها کنید. منظور این است که برای قرار دادن گلدان‌های گیاهان به جایی فراتر از کف اتاق یا روی میز فکر کنید. برای همین زمانی که درحال تحقیق در مورد گیاهان عالی و کوچک برای استفاده در تزئین فضای داخلی منزل خود هستید، لازم نیست به دنبال چیزهایی شبیه گلدان‌های معمولی که روی زمین قرار می‌گیرند فکر کنید.

از فضاهای عمودی همچون دیوارها هم می‌توان برای قرار دادن گیاهان استفاده کرد و برای این کار تنها کافی است آنها را به دیوار متصل کنید، یا یک قلاب از سقف می‌تواند گلدان‌های آویزان را به خوبی حفظ کند. درکنار آن بهتر است به سراغ گیاهانی بروید که به جز کوچک بودن، امتیازات دیگری هم داشته باشند، به عنوان نمونه به آبیاری کمتری نیازمند باشند. دراین حالت قرار دادن آنها روی طاقچه یا شلف‌های دیواری گزینه ایده‌آلی خواهد بود.

استفاده از گیاهان هوازی

گیاهان هوازی-724press.com

انواع مختلفی از گیاهان هوازی وجود دارند که همانطور که از اسم‌شان پیدا است، نیاز چندانی به خاک ندارند و البته که بسیاری از آنها به اندازه‌ای کوچک هستند که گزینه‌ای مناسب برای استفاده در خانه‌های جمع‌وجور امروزی به شمار می‌روند.

مطلب مرتبط:  بیشترین استفاده از فضای آپارتمان های کوچک با طراحی کابینت های سفارشی

شاید همین مسئله باعث شده است که این روزها شاهد محبوب شدن گیاهان هوازی بین عموم مردم هستیم؛ به طوری که حتی می‌توان آنها را به راحتی از طریق فروشگاه‌های آنلاین هم خریداری کرد. این نوع گیاه را باید در محلی با نور غیرمستقیم قرار داد، یعنی جایی که گیاه بتواند بدون تماس مستقیم با اشعه خورشید،  نور مورد نیاز خود را دریافت کند. پس این مهمترین نکته در مزینه نگهداری از گیاهان هوازی است: آنها را از نور مستقیم خورشید دور نگاه دارد.

به گزارش ۷۲۴پرس، به صورت معمول گیاهان هوازی در محیط و زیستگاه طبیعی خود، روی گیاهان دیگر و زیر چتر حفاظتی تاج درختان زندگی می‌کنند که از شدت نور خورشید کاسته و به نوعی همان نور غیرمستقیم و فیلتر شده را در اختیار آنها قرار می‌دهد. از طرف دیگر این نوع گیاهان به آبیاری چندانی هم نیاز ندارند، کافی است هفته‌ای یک مرتبه آنها را در آب خیس کرده و سپس اجازه دهید خشک شوند و دوباره آنها را در جای خود قرار دهید.

ساکولنت یا ساکیولنت

ساکولنت-724press.com

یکی دیگر از گیاهان مناسب برای خانه‌های کوچک ساکولنت (گیاه گوشتی) است که هم به مراقبت کمی نیاز دارد و هم رشد چندانی نداشته و می‌توان آنها را در همان ابعاد اولیه حفظ کرد. ساکولنت را هم می‌توان در گلدان‌های معمولی کاشت و هم آن را در انواع آویزهای گیاهی یا گلدان‌های کوچک قرار داده و در امتداد هم و درجایی مثل پشت یک پنجره آفتاب‌گیر قرار داد.

بسته به اینکه کدام گونه ساکولنت را انتخاب می‌کنید، لازم است بین هفته‌ای یک مرتبه  یا هر سه هفته یک مرتبه و شاید حتی کمتر، گیاه خود را آبیاری کنید. برای حفظ رطوبت هم می‌توانید در مواقع لازم با آب‌پاش، گیاه را آب‌پاشی کنید. بهترین گونه‌های ساکولنت که میان مردم به محبوبیت رسیده‌اند شامل مواردی همچون آلوئه‌ورا، گیاه پاندا، رشته موز، کالانکوئه، گیاه گورخر، هاورتیا، اچوریا و مرغ و جوجه‌ است.

Pilea peperomioides یا گیاه پیله‌ای قاشقی

گیاه پول چینی-724press.com

گیاه پیله‌ای قاشقی که از آن با نام گیاه پول چینی هم یاد می‌شود، گیاهی کوچک و بانشاط با برگ‌هایی جذاب است که با همه نوع سبکی همچون بوهو یا مدرن همخوانی دارد. درمجموع استفاده از این گیاه در تزئین و دکوراسیون داخلی منزل، حال‌وهوایی سرگرم‌کننده را به محیط بخشید و طراحی داخلی منزل را بانشاط‌تر می‌کند.

بهتر است گیاه را داخل گلدانی با زهکشی مناسب قرار دهید، همچنین آبیاری هفتگی گزینه‌ای مناسب برای این گیاه است. فقط لازم است مطمئن شوید  آب اضافی می‌تواند به راحتی از گلدان تخلیه شود. گیاه را دور از نور مستقیم خورشید اما درجایی قرار دهید که محیط نور خوبی داشته باشد.

Marimo moss balls یا خزه توپی

گیاه خزه توپی-724press.com

همانطور که از نامش پیدا است، این گیاه شبیه توپی مشتکل از خزه است و همین ظاهر خود یکی از دلایل جذابیت آن است. خزه توپی در واقع نوعی جلبک است، به همین خاطر بهتر است در آب غوطه‌ور بوده و برای شروع هم بهتر است تعداد آنها کم باشد. خزه توپی گیاهی بسیار کوچک است و خوشبختانه به همین شکل هم باقی می‌ماند، به همین خاطر راه‌های متعددی برای استفاده از آنها در طراحی داخلی منزل وجود دارد.

می‌توانید آنها را داخل تنگ یا گلدان‌های شیشه‌ای شفاف قرار دهید  هرچند هفته یک بار آب آنها را عوض کنید تا سلامت و طراوت گیاه حفظ شود.

گندمی یا گیاه عنکبوتی (Spider plants)

گیاه عنکبوتی-724press.com

گیاه عنکوبتی یا گندمی فقط به دلیل جذابیت چشمگیری که دارد، در همه نوع خانه با هر ابعاد و اندازه‌ای پیدا می‌شود. برگ‌های آن با رنگ‌های متضاد و متنوع خود، می‌تواند به هر فضایی جذابیت ببخشد و درکنار آن روش مراقبتی ساده آن هم می‌تواند شما را برای نگهداری از این گیاه وسوسه کند. بهتر است آنها را در مکانی عمدتا آفتابی قرار داده و هرچند هفته یک بار آبیاری کنید.

سرخس

سرخس های سرسبز-724press.com

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های گیاه سرخس، بافت خیره‌کننده برگ‌های آن است که به نوعی منحصربفرد به شمار می‌رود. درحالی که بعضی از انواع سرخس می‌توانند به گیاهانی بسیار بزرگ تبدیل شوند، اما خوشبختانه نمونه‌هایی کوچک از آن هم وجود دارد که مناسب فضای داخلی خانه‌های کوچک است که از آن جمله می‌توان به سرخس مارچوبه‌ای و سرخس بوستون اشاره کرد. 

درصورت تمایل می‌توانید سرخس  شاخ گوزنی گراند را هم در نظر قرار دهید که بیشتر یک گیاه هوازی با برگ‌هایی شبیه به شاخ‌های ارزشمند گوزن است. این نوع خاص از سرخس را داخل گلدان قابل نصب روی یک تخته قرار داده و آن تخته را هم روی دیوار آویزان می‌کنند که ناخودآگاه شما را به یاد شاخ‌های تزئینی گوزن روی دیوار میندازد.

 پپرومیای   هندوانه‌ای (Peperomia watermelon)

پپرومیای هندوانه‌ ای-724press.com

به گزارش ۷۲۴ پرس دات کام، پپرومیای هندوانه‌ای، گونه‌ای گیاه زیبا و جمع و جور است که برگ‌های کوچک و جذاب آن طرحی شبیه به پوست بیرونی هندوانه دارد. این گیاه را می‌توان داخل گلدان‌های کوچک نگهداری کرد، چون که ارتفاع آن درنهایت  ۲۰  سانتیمتر می‌شود. بااین‌حال بهتر است این گیاه را داخل ظرفی مناسب قرار دهید تا ریشه‌های گیاه برای رشد و نمو خود دچار مشکل کمبود جا نشوند.

گیاهان بالارونده

گیاهان بالارونده-724press.com

استفاده‌ی مؤثر از فضا، سنگ بنای اصلی دکوراسیون در هر محیط کوچک است.  به همین خاطر استفاده از گیاهان بالارونده می‌تواند بهترین گزینه برای چنین محیط‌هایی باشد، چون می‌توان این گیاهان را روی  قفسه‌های فوقانی کمد، کابینت  یا لبه‌های پنجره  قرار داد و از زیبایی آنها لذت برد.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که اغلب انواع گیاهان بالارونده از دیگر نمونه‌هایی که در این فهرست به آنها اشاره شده است، بزرگ‌تر هستند، اما چون از لبه‌ها آویزان می‌شوند می‌توانند به فضا رنگ و جذابیت دیگری ببخشند. فیلودندرون، پتوس برزیلی و پتوس ساتین نمونه‌های خوبی هستند که می‌توانند حس و حال بودن در جنگلی سرسبز را به شما منتقل کنند. همچنین می‌توانید  گونه‌های پرطرفدار نیمه گوشتی هویا یا پیج مومی را هم امتحان کنید.

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی-724press.com

این گیاه خوش رنگ و لعاب، یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی کوچک است که در تمام طول سال شکوفا بوده و چشم‌اندازی ثابت و جذاب را به نمایش می‌گذارد. بنفشه آفریقایی در رنگ‌ و اشکال گوناگون عرضه می‌شود، حتی نوعی از آن ویژه فضاهای بسیار کوچک است. برگ این گیاه برخلاف گیاهان دیگر، فاقد طرح داخلی مشخصی است.

بهتر است گلدان بنفشه آفریقایی را در نزدیک پنجره‌ای رو به سمت جنوب یا غرب قرار دهید، همچنین مراقبت باشید آن را بیش از اندازه آبیاری نکنید. برای بهتر کردن وضعیت گیاه هم بهتر است گلدانی را انتخاب کنید که از زهکشی خوبی برخوردار باشد تا آب اضافی از گلدان خارج شود.

کوکداما (Kokedama)

تکنیک باستانی کوکداما-724press.com

کوکداما بیشتر محصول یک فرآیند است تااینکه یک گیاه باشد. این فرآیند در اصل یک تکنیک باستانی است که طی آن ریشه گیاه را در ساختار توپی شکل متشکل از خاک رس و  خزه قرار می‌دهند. بسیاری از گیاهان را می‌توان به این شیوه نگهداری کرد و نکته مهم در مورد این تکنیک این است که گیاهان دیگر نیازی به خاک ندارند.

باتوجه به این ویژگی می‌توان گیاه را هرجایی قرار داد. به عنوان نمونه با کمک قلاب از سقف آویزان کرده، روی دیوار نصب کرد یا  در کنار پنجره قرار داد. همچنین  گیاهان را می‌توان به سادگی داخل یا روی قفسه‌های دیواری و طاقچه ‌ها گذاشته و از زیبایی آنها لذت برد.

مطلب مرتبط:  چگونه در خانه فضایی دو منظوره ایجاد کنیم؟

اما درنهایت یکی دیگر از روش‌های سرگرم‌کننده‌ای که می‌توانید محیط بیرون را مهمان فضای کوچک خانه خود کنید، استفاده از تراریوم است. شما می‌توانید تراریوم خود را به صورت سفارشی در هر شکل و اندازه‌ای آماده کرده و به انتخاب خود آن را با انواع سنگ، گیاهان و دیگر وسایل مینیاتوری تزئین کنید. اینجا است که خلاقیت هم می‌تواند به کمک شما بیاید تا این طبیعت کوچک درون خانه را، هرچه جذاب و سحرانگیزتر کنید.

آیا شما هم جزو علاقمندان نگهداری گل و گیاه در منزل هستید؟ شما کدام گیاهان را برای نگهداری در آپارتمان‌های کوچک مناسب می‌دانید؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما  و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.