سرویس اجتماعی

وضعیت بازار اجاره در تابستان ۱۴۰۱ از نگاه مدیر عامل پلتفرم آقای املاک

وضعیت بازار اجاره در تابستان ۱۴۰۱

بعد از سه سال رشد پیاپی شدید و بی سابقه قیمت مسکن در نهایت سال ۱۴۰۰، شاهد کاهش تورم در بازار مسکن شد تا جایی که رکود سنگینی بر بازار مسکن سایه انداخت و علاوه بر کاهش معاملات، رشد قیمت‌ها متوقف شد و تورم سالانه بازار مسکن در تهران به ۱۶ درصد کاهش یافت. اما وضعیت بازار مسکن در سال جاری همانند دیگر بازارها به عوامل مختلفی مانند احیای برجام و هزینه‌های ساخت بستگی دارد. در ادامه مهندس ایمان خدابخش مدیرعامل پلتفرم آقای املاک از وضعیت بازار اجاره مسکن در تابستان ۱۴۰۱ اظهار نظر می کند.

وضعیت بازار اجاره در تابستان ۱۴۰۱

ایمان خدابخش در آغاز سخنانش بیان کرد: تمامی گزارشات و آمارهای ارائه شده بیانگر آن است در سال‌های ۹۵ و ۹۶ ، تورم اجاره‌بها با تورم عمومی تقریبا برابر بود. از آنجایی که در سال ۹۷ قیمت دلار و همچنین به دنبال آن تورم به طور ناباورانه ای افزایش یافت اما رشد اجاره‌بها کند پیش رفت. اما در سال ۹۸ این تورم فروکش کرد و اجاره‌بها با رشد چشمگیری مواجه شد و به نوعی جاماندگی خود در سال ۹۷ جبران کرد. نکته قابل توجه این است که همین وضعیت مجددا در سال ۹۹ و ۱۴۰۰تکرار شد، یعنی در سال ۹۹ اجاره‌بها همچنان از تورم عمومی جا ماند اما با رشد حدود ۵۰ درصدی اجاره در سال ۱۴۰۰ در شرایطی که تورم نقطه‌ای حدود ۳۵ درصد بود، این جاماندگی جبران شد.

مدیرعامل پلتفرم آقای املاک با بیان اینکه سهم اجاره‌بها از سبد هزینه خانوار طی سال‌های اخیر مدام در حال افزایش بوده است عنوان کرد: برآوردها حاکی از آن است که هزینه مسکن در ۱۴۰۰ به حدود نیمی از کل سبد هزینه‌ای خانوارها رسید؛ که البته در کلان‌شهرهایی مانند تهران این رقم به حدود ۶۰ درصد نیز رسیده بود. این در حالی است که حد استاندارد جهانی سهم هزینه مسکن از بودجه خانوار حدود ۳۰ درصد می باشد. حتی در بیشتر کشورهای اروپایی خانوارها تنها ۲۰ درصد از کل درآمدشان را به هزینه مسکن اختصاص می‌دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به این موارد، بعید است که تداومی در افزایش سهم هزینه مسکن از سبد هزینه‌ای خانوارها در سال ۱۴۰۱انجام شود از آنجایی که افزایش سنگین قیمت مسکن در سالهای اخیر منجر به تبعات سنگینی شده ، افزایش مجدد سهم بودجه مسکن در سال ۱۴۰۱ به طور قطع از توان اغلب مستاجرها خارج خواهد شد. 

مدیر پلتفرم آقای املاک در رابطه با وضعیت اجاره خانه در تابستان ۱۴۰۱ تصریح کرد: از آنجایی که فصل تابستان فصل جابه‌جایی مستاجران است، نرخ‌های جدید در اواخر خرداد ماه و اوایل تیر ماه نمایان خواهدشد. گرچه قیمت مسکن تا حدی با ثبات شده و نرخ رشد سالیانه آن به ۱۶ درصد رسیده، اما به نظر می رسد که نرخ اجار خانه جاماندگی خود را در مقایسه با قیمت مسکن جبران کند.

این کارشناس بازار مسکن افزود: البته برای اجاره کردن خانه باید در ابتدا اولویت‌ها دقیقا مشخص شود تا به واسطه آن بدانیم در کجا و در چه منطقه‌ای باید به دنبال خانه بگردیم. به عنوان مثال محله چیتگر واقع در منطقه ۲۲ تهران در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و به عنوان بهترین منطقه برای پیش‌خرید و اجاره آپارتمان شناخته شده است. بازار خرید و اجاره آپارتمان در چیتگر به دلیل وجود برج های لوکس و نوساز، دسترسی محلی مناسب و نزدیکی به بزرگراه‌های اصلی همیشه مورد استقبال عموم برای سرمایه گذاری قرار گرفته است.

خدابخش خاطر نشان کرد: اگر تحریم ها کاهش یابد و درآمدهای نفتی افزایش پیدا کند و همچنین پول‌های بلوکه شده کشور آزاد شود این انتظار می‌رود که با کاهش تورم و آرامش نسبی در بازارها مواجه شویم. در این صورت است که می‌توان شاهد تورم عمومی و تورم اجاره مسکن به کمتر از ۳۰ درصد بود. تجربه نشان داده که قیمت فروش مسکن همبستگی بسیار بالایی با قیمت دلار دارد و در دوره‌هایی که دلار از ثبات نسبی برخوردار است، تورم مسکن بسیار کاهش پیدا می کند.

مدیرعامل پلتفرم آقای املاک

مدیرعامل وبسایت و اپلیکیشن آقای املاک بیان کرد: همه ما می دانیم که یکی از بزرگترین دغدغه های افراد در طول مسیر زندگی خود خرید ملک است. گرچه در حال حاضر اجاره خانه به خصوص اجاره خانه در تهران برای برخی از افراد دست نیافتنی شده اما خرید خانه یکی از نیازهای اصلی هر شخص محسوب می شود. همه ما برای ادامه زندگی نیاز به یک سقف داریم. به همین خاطر پلتفرم آقای املاک که یکی از کاملترین پلتفرم های تخصصی ملکی در ایران است علاوه بر ثبت رایگان آگهی ملکلی، تمامی افرادی که با صنعت ساختمان سر و کار دارند را به صورت کاملا حرفه ای به کاربران خود معرفی می کند. تمام سازندگان برتر و باسابقه در این پلتفرم حضور دارند و آماده خدمت به مردم هستند. وبسایت آقای املاک صفر تا صد نیازهای ساختمانی را در برمی گیرد و تمام نیازهای ملکی افراد را برطرف می کند.

خدابخش در ادامه سخنانش عنوان کرد: همچنین تمامی صاحبین مشاغل ساختمانی مانند معماران، ارشیتکت ها، آژانس ها و مشاوران املاک و... هر کدام به صورت مجزا می توانند در وبسایت و اپلیکیشن ملکی آقای املاک پروفایل شخصی در اختیار داشته باشند. از طرف دیگر آقای املاک اولین گوگل صنعت ساختمان است که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده تا نیازهای تمام افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند را به خوبی رفع کند. تنها کافیست مشخصات خانه دلخواه خود را یادداشت کنید تا سرچ هوشمند آقای املاک آن را در اختیار شما قرار دهد.

این کارشناس بازار مسکن گفت: یکی از قابلیت های برجسته آقای املاک این است که به رشد پرسنال برندینگ مشاوران، سازندگان و مشاغل ساختمانی کمک فوق العاده ای می کند. خدمات vip آقای پروژه در وبسایت آقای املاک توانسته نظر بسیاری از سازنده های معروف و به نام را به خود جلب کند. 

مدیر عامل آقای املاک در پایان سخنانش اظهار کرد: یکی دیگر از ابزارهای تخصصی وبسایت آقای املاک پنل آقای مشاور می باشد که بیشتر در جهت رفع مشکلات احتمالی مشاوران و آژانس های املاک در نگهداری اطلاعات مشتری و امنیت آنها طراحی شده است در پنل آقای مشاور تمام آژانس ها و مشاورین املاک در سراسر مناطق ایران می توانند با عضویت در آن از خدماتی مانند ایجاد پروفایل کاربری ، کارت ویزیت دیجیتال، ثبت فایل به دو صورت ساده و پیشرفته، ثبت قراردادهای ملکی ، ثبت اطلاعات مشتری ها و تمام افراد مرتبط با املاک، نمایش پیام های ارسالی از سمت کاربران در پروفایل، گزارش گیری از تعداد و نوع فایل های ثبت شده، اضافه و حذف کردن مشاور (ویژه آژانس های املاک) و... نهایت بهره را ببرند.

 سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید