گراتن (گراتین) یکی از غذاهای خوشمزه و دوست‌داشتنی است که طرفداران بسیاری دارد. یکی از امتیازات این خوراک لذیذ این است که شما می‌توانید هم آن را با انواع گوشت سفید یا قرمز تهیه کنید و هم با استفاده از انواع سبزیجات، گراتنی باب طبع گیاهخواران آماده کنید. دراین مجال با ما در ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا طرز تهیه گراتنی لذیذ تهیه شده با سیب زمینی و تره فرنگی را مرور کنیم که می‌تواند یک وعده غذای مفید باشد.

گراتن تهیه شده با تره فرنگی و سیب زمینی که بافتی خامه‌ای و عطری دلچسب دارد، انتخابی عالی برای جمع کردن دوستان و اعضای خانواده دور هم است. لبه‌های ترد و طعم لذیذ سیب زمینی پخته شده در شیر و خامه، طعمی به یادماندنی را ایجاد می‌کند که تا مدت‌ها در خاطر می‌ماند.

یک تکه گراتین در بشقاب- 724press.com

بااین‌وجود اگر چشم‌انداز ورقه‌های نازک و لطیف سیب زمینی در سس خامه و پنیر نمی‌تواند شما را وسوسه کند، به خاطر داشته باشید که این نوع گراتین امتیازات دیگری دارد. اول به خاطر مواد استفاده شده در تهیه آن، مقرون به صرفه است، می‌توانید آن را آماده کنید اما نپزید و برای چندین ماه در فریزر نگهداری کنید. انتخابی عالی برای گردهمایی‌های کوچک و جشن‌های خانوادگی است و درکنار همه این‌ها، این یک وعده غذایی بدون گلوتن است.

اگر از قبل با تره فرنگی که یکی از مواد اولیه و مهم این خوراک است  آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنم سری هم به مطلب زیر بزنید تا بیشتر با این خوشمزه پرفایده و مغزی و اثرات آن روی بهبود سلامت بدن انسان آشنا شوید.

مطلب مرتبط:  از خواص تره فرنگی چه می‌دانید؟

تره فرنگی اگرچه بخشی از خانواده پیاز است، اما طعم آن شیرین و ملایم‌تر از پیازهای معمولی است. همچنین پس از پخت، بافت تره فرنگی فرمی کرم مانند و خامه‌ای به خود می‌گیرد. بااین‌حال اگر طعم تره فرنگی را به هردلیلی دوست نداشتید، می‌توانید پیاز یا موسیر را جایگزین کنید. البته درنهایت طعم خوراک شما کمی تندتر خواهد بود.

گراتین با تره فرنگی و کدو- 724press.com

مواد لازم

  • ۲ قاشق غذاخوری کره
  • ۳ عدد تره فرنگی، خرد شده- بهتر است از قسمت‌های سفید و سبز کمرنگ آن استفاده شود
  • ۴  حبه سیر، به صورت ریز خرد کرده یا رنده کنید
  • ۲  عدد رازیانه با برگ، به صورت برش‌های نازک  ورقه شود-  ۲ قاشق غذاخوری از برگ‌های خرد شده آن را برای تزئین نهایی کنار بگذارید
  • یک چهارم فنجان جعفری تازه، خرد شده
  • یک کیلو و سیصد گرم سیب زمینی، پوست کنده و به برش خورده به صورت قطعات نیم سانتی‌
  • ۲  فنجان پنیر گرویر، رنده شده- می‌توانید از انواع پنیر که ذوب خوبی دارند استفاده کنید
  • نصف فنجان پنیر پارمسان تازه، رنده شده
  • یک فنجان شیر کامل
  • یک فنجام خامه غلیظ

طرز تهیه

گراتین با ورقه های سیب زمینی ترد و برشته- 724press.com

ابتدا فر را روشن کرده و دمای آن را روی  ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۹۰ درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. حالا یک قابل مناسب را انتخاب و آن را با کره چرب کنید و کنار بگذارید.

۲ قاشق غذاخوری کره یا روغن زیتون را داخل یک تابه بزرگ ریخته و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا کره آب شود. در این مرحله از آموزش ۷۲۴پرس، تره فرنگی‌های خرد شده را اضافه کرده و کمی تفت دهید تا پخته و نرم شوند. این کار تقریبا هفت دقیقه زمان می‌برد و بهتر است گاهی آنها را هم بزنید که نسوزند. حالا نوبت اضافه کردن سیر است، یک دقیقه دیگر محتویات ماهیتابه را تفت داده و مرتبا بهم بزنید و سپس از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

گراتین قالبی- 724press.com

حالا نصف رازیانه‌های ورقه شده را به صورت یک لایه کف قالب چرب شده بچینید، سپس نصف جعفری را به همراه یک قاشق غذاخوری ساقه رازیانه و مقداری نمک و فلفل مخلوط کرده و روی آن بریزید. در این مرحله سیب زمینی‌های ورقه شده را روی مخلوط سبزی بچینید و درادامه نیمی از مخلوط تره فرنگی که آماده کرده‌اید را روی سیب زمینی بریزید  و مجددا نمک و فلفل بزنید. دراین مرحله نوبت اضافه کردن پنیر است، نصف پنیر گرویر و پنیر پارمسان رنده شده را روی آن بریزید.

حالا باقیمانده رازیانه، سیب زمینی، تره فرنگی و پنیر را طبق نوبت روی مواد بچینید و هرجا لازم است کمی نمک و فلفل اضافه کنید. کار چیدن گراتن تمام شده است و حالا نوبت آماده کردن سس است. شیر و خامه را داخل یک قابلمه کوچک ریخته  و بجوشانید و سپس روی مخلوط گراتن بریزید.

مطلب مرتبط:  طرز تهیه پای مرغ کلاسیک با بیسکوئیت

بهتر است  بدون آنکه روی ظرف را بپوشانید، قالب را  داخل فر قرار دهید تا سبزیجات نرم شده  مایع آن تقریبا جذب شود. ۷۲۴پرس توصیه می‌کند پخت را تا زمانی که روی گراتن قهوه‌ای طلایی تیره شود ادامه دهید؛ این مرحله بین یک ساعت الی یک ساعت و ده دقیقه زمان می‌برد. سپس قابل را از فر بیرون آورده و کنار بگذارید تا قبل از سرو کمی خنک شود. درنهایت می‌توانید روی آن را با برگ‌های اضافه رازیانه و جعفری خرد شده تزئین کنید. نوش جان

گراتن سبزیجات با تره فرنگی- 724press.com

نکات:

  • فقط از قسمت‌های سفید و سبز روشن تره فرنگی استفاده کنید. آن را از طول نصف کرده و بشویید تا هر آلودگی که بین لایه‌های سبزی وجود دارد، از بین برود.
  • برای ورقه کردن سیب زمینی از چاقوی تیز استفاده کنید تا کار خرد کردن راحت باشد.
  • حتما حین چیدن سیب زمینی هرلایه را با مقداری نمک و فلفل سیاه آسیاب شده مزه دار کنید تا طعم آن بهتر شود.
  • در دستور تهیه سس حتما هم از شیر و هم از خامه با غلظت بالا استفاده کنید تا سس احتمالا نبرد.
  • درصورت تمایل می‌توانید گراتن را از یک روز قبل آماده کرد و دریخچال بگذارید و در زمان مناسب آن را داخل فر بپزید، البته توصیه می‌شود قبل از پخت آن را بیرون بگذارید تا به دمای محیط برسد و سپس قالب را داخل فر بگذارید.  برای گرم کردن باقیمانده غذا هم می‌توانید آن را به مدت بیست دقیقه الی نیم ساعت داخل فر با دمای  ۱۹۰ درجه سانتیگراد  قرار دهید.
  • باقیمانده این خوراک را می‌توان به مدت چهار الی پنج روز داخل یخچال نگهداری کرد.
  • اگر قصد دارید باقیمانده گراتن را داخل فریزر نگهداری کنید، آن را به اندازه‌های دلخواه برش شده و محکم داخل فویل بپیچید. دراین‌صورت می‌توان گراتن را تا سه ماه فریز کنید. هرزمان که قصد استفاده مجدد داشتید، آن را از فریزر خارج کرده و اجازه دهید یک شب در یخچال بماند تا یخ آن ذوب شود و سپس مجددا داخل فر (۱۹۰ درجه سانتیگراد) به مدت  ۴۵ دقیقه الی یک ساعت بپزید تا سیب زمینی‌ها داغ و طلایی رنگ شوند.

گراتن سبزیجات با رویه ترد و برشته- 724press.com

ارزش غذایی:

یک وعده گراتین حاوی ۳۳۷ کیلو کالری، ۲۸ گرم کربوهیدرات، ۱۵ گرم پروتئین، ۱۹ گرم چربی، ۶۲ میلی‌گرم کلسترول، ۳۲۵ میلی‌گرم سدیم، ۴ گرم فیبر، ۳ گرم قند، ویتامین‌های A و C و مقداری کلسیم است.

مطلب مرتبط: طرز تهیه سوپ ازوگلین، سوپ پرطرفدار ترکی

در پایان امیدوارم از مرور این دستور تهیه گیاهی و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. فراموش نکنید نظرات و پیشنهادهای خود با ماهم درمیان بگذارید.