هر عضو بدن در جای خود حائز اهمیت است؛ چراکه سلامت هر یک از این اندام به صورت مستقیم با سلامت عمومی بدن انسان و همینطور کیفیت زندگی ما در ارتباطی تنگاتنگ قرار دارد. به ‌همین خاطر باید با رعایت نکاتی ساده و تغییراتی در سبک زندگی خود، برای حفظ سلامت بدن خود کوشا باشیم. کلیه یکی از این اندام‌ها است که  مشکلات آن می‌تواند عواقبی جبران‌ناپذیر برای سلامت ما داشته باشد. اما با پیروی از چند عادت مفید، می‌توان به سلامت کلیه کمک کرد.

کلیه‌ها اندامی مهم در بدن انسان هستند که فرآیند سم زدایی خون و بدن و دفع سموم، آب اضافی و دیگر مواد زائد را انجام می‌دهند. این اندام لوبیایی شکل باید در بهترین حالت سلامتی خود باشد تا بتوان به بدن در پردازش و عملکرد مناسب و سالم کمک کند.

شکل کلیه-724press.com

این روزها بروز انواع مشکلات کلیوی به دلایل مختلف رو به افزایش گذاشته است. دراین میان سبک زندگی ما نقشی حیاتی در حفظ سلامت و تندرستی یا درگیر شدن ما با انواع مشکلات سلامتی  دارد. از طرف دیگر همواره این مثل معروف ایرانی را به خاطر داشته باشید که «علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد»؛  پس بهتر است با درپیش گرفتن یک سری دستورهای ساده، از سلامت کلیه‌ها اطمینان حاصل کرده و اصلا اجازه ندهیم که آنها دچار مشکل یا بیماری شوند.

درادامه این مطلب با ما در ۷۲۴پرس دات کام همراه باشید تا  نگاهی به آخرین نکات مهم در این زمینه داشته باشیم که دکتر آتول اینگل مشاور نفرولوژیست  و مدیر بخش نفرولوژی بیمارستان فورتیس در این زمینه ارائه داده است، نکات بهداشتی کلیدی که می‌توانند سلامت کلیه‌های شما را تضمین کنند.

هفت عادت سالم برای سلامت کلیه

در ادامه به برخی از عادات خوب برای سلامت کلیه‌ها اشاره می‌کنیم که باید با توجه به آنها از بروز مشکلات کلیوی جلوگیری کنید. دستوراتی ساده که نه تنها برای سلامت این عضو لوبیایی شکل ارزشمند، بلکه برای سلامت تمام اندام‌های بدن و  بهبود کیفیت زندگی خود به آنها نیاز دارید.

داشتن فعالیت بدنی و حفظ تناسب اندام

دویدن گروهی-724press.com

یکی از بهترین عادت‌هایی که می‌تواند سلامت بدن شما را در تمام طول عمر تضمین کند، فعالیت بدنی است. تازمانی که تناسب اندام خود را حفظ کرده و در محدوده وزن ایده‌آل باشید، بدن شما سالم باقی خواهد ماند. ورزش منظم همچنین باعث کاهش ریسک ابتلا به  بیماری‌های کلیوی می‌شود.

از آنجایی که فعالیت بدنی در هر رشته ورزشی یا حتی یک نرمش ساده روزانه باعث افزایش  گردش خون می‌شود، می‌تواند به بهبود  و حفظ سلامت قلب و سایر اندام‌ها کمک کند. پس برای ارتقای سلامت خود، بهتر است به صورت روزانه نوعی فعالیت بدنی را در برنامه خود بگنجانید.

تنظیم قند خون

دستگاه و کیت کنترل قند خون-724press.com

تنظیم قند خون مسئله مهمی است که نه تنها افراد مبتلا به  بیماری دیابت، بلکه همه افراد باید سطح قند خون را کنترل کنند. قند خون بالا می‌تواند به شدت به کلیه‌های شما آسیب وارد کند، چرا؟ چون زمانی که میزان قند خون نامنظم  بوده یا  سلول‌ها قادر به استفاده از گلوکز موجود در خون نباشند، فشار روی کلیه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مطلب مرتبط:  ۱۲ علامتی که نشان می‌دهد قند خون شما بالا است

به همین خاطر است که افراد دیابتی در معرض خطر بیشتری قرار داشته و ریسک ابتلای آنها به بیماری‌های مزمن کلیه مثل نارسائی کلیوی بالا می‌رود. پس بهتر است چه از طریق کنترل مواد خوراکی مصرفی و چه انجام ورزش و فعالیت بدنی، میزان قند خون خود را همیشه در کنترل داشته باشید.

کنترل فشار خون

فشار خون و سلامت قلب-724press.com

به قند خون بالا، فشار خون بالا هم می‌تواند به همان اندازه برای سلامت کلیه‌های شما زیان‌بار باشد. یکی از عادات  سالم دیگری که می‌تواند به حفظ سلامت کلیه‌ها شما کمک کند، کنترل منظم میزان فشار خون است.

فشار خون بالا در کنار مشکلات کلیوی می‌تواند فرد را مستعد انواع مشکلات و بیماری‌های دیگری همچون کلسترول بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی بکند. اگر افزایش فشار خون به صورت مکرر رخ داده است، بهتر است برای پیشگیری از بروز هر مشکلی حتما در اسرع وقت با پزشک معالج خود مشورت کنید.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مدیریت وزن بدن

انواع سبزیجات و حبوبات سالم-724press.com

رژیم غذایی سالم نه تنها برای کنترل وزن، بلکه برای حفظ سلامت کلیه‌ها هم ضروری است. داشته اضافه وزن و ابتلا به چاقی می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات کلیوی را افزایش دهد؛ به ‌همین خاطر  مدیریت وزن بسیار مهم است.

داشتن وزن مناسب و BMI یا شاخص توده بدنی، راز اصلی حفظ سلامت بدن است. اگر می‌خواهید سلامت کلیه‌ها را حفظ کنید، به سادگی باید از مصرف مواد غذایی چرب، شور و ناسالم خودداری کنید. از انواع میوه و سبزیجات تازه استفاده کرده و سعی کنید به جای مصرف غذاهای فست فودی، از غذاهای  خانگی سالم بهره ببرید. 

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر دچار اضافه وزن هستید، بهتر است به صورت ناگهانی از رژیم‌های غذایی پرشتاب و سخت استفاده نکنید تا وزن زیادی را در مدت کوتاهی از دست بدهید. اینگونه رژیم‌ها می‌توانند در درازمدت خطرات زیادی را متوجه شما کرده و سلامت بدن شما را عمیقا تحت‌تأثیر قرار دهند. کاهش وزن اگر به صورت اندک اما مستمر باشد، به مراتب تأثیر بهتری روی سلامت عمومی شما خواهد داشت.

نوشیدن مایعات فراوان

یک لیوان یک بار مصرف پر از آب-724press.com

آب بهترین نوشیدنی است که می‌تواند به بهترین شکل کل بدن شما را از انواع سموم و مواد زائد پاکسازی کند. درکنار نوشیدن آب می‌تواند از دیگر مایعات سالم و مغذی همچون آب میوه و سبزیجات تازه هم بهره ببرید، نوشیدنی‌هایی که می‌تواند مواد سمی بدن را دفع کنند.

مطلب مرتبط: بدن ما روزانه به چه مقدار آب نیاز دارد؟

نوشیدن آب نه تنها باعث هیدراته شدن بدن می‌شود، بلکه روی عملکرد کلیه تأثیرات مثبتی داشته و درکنار آن به مدیریت وزن هم کمک می‌کند.  توصیه شده است که هر فرد حداقل روزانه بین هشت الی ده لیوان آب بنوشد تا سلامت کلیه‌ها را حفظ کند. هرچند این مسئله در ماه‌های گرم سال کمی تغییر می‌کند و بهتر است برای جبران تعریق و از دست دادن آب بدن، میزان آب مصرفی را تا دوازده لیوان در روز افزایش دهید. فراموش نکنید مصرف آب می‌تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را هم کاهش داده و همینطور باعث دفع عفونت از کلیه و مجاری ادراری شود. البته بهتر است از  زیاده‌روی در نوشیدن آب هم پرهیز کنید، چون این مسئله هم مشکلات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

از استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌های مضر پرهیز کنید

نه به کشیدن سیگار-724press.com

اگر فردی اهل کشیدن سیگار یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی باشد، این عادت‌ها می‌تواند به شدت سلامت کلیه‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد. نیکوتین می‌تواند باعث کاهش جریان خود شده و از این طریق در درازمدت به سلامت رگ‌های خونی آسیب برساند. آسیب رگ‌ها هم درنهایت باعث ایجاد اختلال در جریان خون‌رسانی به کلیه‌ها می‌شود.

نوشیدن الکل هم به همان اندازه فاجعه ‌بار است؛ چون باعث کاهش آب بدن شده و از این طریق عملکرد کلیه‌ را مختل می‌کند. پس الکل را کنار گذاشته و به جای آن، آب بنوشید.

از مصرف داروهای غیرضروری خودداری کنید

خرید دارو از داروخانه-724press.com

اگر شما هم جزو آن گروه از افراد هستید که برای رفع هر مشکل جزئی به سراغ خوردن انواع قرص و دارو می‌روند، بهتر است بدانید که کلیه‌های شما به شدت در معرض آسیب دیدگی قرار دارند. اگر به صورت مکرر از انواع داروهایی بدون نسخه استفاده می‌کنید، نه تنها کلیه که سلامت عمومی بدن شما در معرض خطر قرار دارد؛ چون این داروها دارای عوارض بوده و در درازمدت تأثیرات مخربی را از خود برجای می‌گذارند.

باور کنید گاهی برای رفع یک سردرد خفیف تنها کافی است کمی آب نوشیده و بدن خود را هیدراته کنید.

سخن پایانی

صرفنظر از عادات سالمی که در بالا به آنها اشاره شد، بهتر است افراد به صورت سالیانه یا دست کم هر دو سال یک بار آزمایش کلیه انجام داده و سلامت آن را بررسی کنند. این بررسی می‌تواند نشان دهد که آیا کلیه دارای مشکلات اساسی هست  و اینکه آیا نیازمند مراجعه به پزشک هست یا خیر. 

مطلب مرتبط:  بهترین گیاهان برای پاک سازی کلیه کدامند؟

درنهایت مشکلات کلیوی را نادیده نگیرید؛ چون یک بیماری ساده در صورت سهل‌انگاری و بی‌توجهی می‌تواند در طول زمان تبدیل به مشکلاتی اساسی همچون بیماری‌های مزمن (نارسائی کلیوی) شود که درمان آنها به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

درپایان امیدوارم از مرور این مطلب و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. خوشحال می‌شویم اگر نظر و تجربه‌ای در مورد این مطلب یا هرکدام از موضوعات دیگر سایت دارید، آن را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.