آسم مشکلی است بسیاری از مردم را درگیر خود کرده است؛  فرقی ندارد  منشأ آسم  و تنگی نفس چه مشکلی است، اینکه ناشی از آلرژی‌های معمول یا فصلی است؛ به‌هرحال این معضل عمیقا زندگی و سلامت فرد را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. درحالی‌که داروهای متعددی برای بهبود علائم آسم و رفع این مشکل در اختیار بیماران قرار دارند، اما گاهی کمی تغییر در شیوه تنفس می‌تواند علائم بیمار را تاحدی تخفیف دهد. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

تنفس فرآیندی است که اکثر مردم توجه چندانی به آن نشان نمی‌دهند؛ چراکه از دید آنها این بدیهی‌ترین اتفاق ممکن است. درواقع به ندرت ما هر دم و بازدم خود توجه می‌کنیم، چون این پدیده‌ای خودبخودی است. هرچند این مسئله در مورد همه ساکنان این سیاره صدق نمی‌کند، به ویژه آن دسته از کسانی که به دلیل مشکلاتی همچون آلرژی و آسم شدید با مشکلاتی در مسیر راه‌های تنفسی خود مواجه هستند که گاهی هر دم و بازدم را برای‌شان به عذابی بزرگ تبدیل می‌کند.

تنگی نفس- 724press.com

برای رفع چنین مشکلاتی معمولا متخصصان داروهایی همچون کورتیکواستروئیدهای استنشاقی و بتا آگونیست‌ تجویز می‌کنند که مسیرهای هوایی را باز می‌کند تا فرد با راحتی بیشتری تنفس کند. بااین‌وجود افراد مبتلا به آسم شدید شاید حتی  با استفاده از این داروها هم ممکن است به آن راحتی که هرکدام از ما در طول نفس کشیدن داریم، دست پیدا نکرده و به عبارتی این داروها برای کنترل علائم بیماری آنها کافی نیست. اینجا است که باید به روش‌های تکمیلی درمان توجه کنید، روش‌هایی که بدون استفاده از داروهای شیمیایی و تنها با تمرکز بر چندین تمرین تنفسی می‌توانند تاحدی بهبودی افراد مبتلا به آسم را فراهم کنند.

سلامت ریه- 724press.com

تا همین اواخر، پزشکان چندان انجام تمرینات تنفسی را به افراد مبتلا به آسم  توصیه نمی‌کردند، چراکه شواهد کافی چندانی برای نشان دادن کارایی آنها وجود نداشت. بااین‌حال مطالعاتی که اخیرا انجام شده  است نشان داد ممکن است این تمرینات بتواند به بهبود تنفس و درنتیجه افزایش کیفیت زندگی این افراد کمک کند. براساس شواهد موجود، این تمرینات تنفسی می‌توانند به عنوان یک درمان جانبی در کنار استعمال دارو و انجام دیگر درمان‌های استاندارد بیماری آسم کارایی داشته باشند. 

مطلب مرتبط:  آیا برای درمان آسم راهکار طبیعی وجود دارد؟

درادامه با ما در ۷۲۴پرس همراه باشید تا نگاهی به این  ۶ تکنیک تنفسی مفید برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی داشته باشیم. برخی از این تکنیک‌ها در تسکین علائم آسم از بسیاری از روش‌های دیگر مؤثرتر هستند؛ پس اگر خودتان یا یکی از عزیزان‌تان درگیر این بیماری است، حتما در این مرور با ما همراه باشید، شاید این نکات برای شما هم مفید بود.

۱. تنفس دیافراگمی

تنفس شکمی یا تنفس از طریق دیافراگم- 724press.com

پرده دیافراگم، عضله‌ای گنبدی شکل است که درست زیر ریه‌ها شما قرار داشته و  در امر نفس کشیدن به شما کمک می‌کند. در شیوه تنفسی دیافراگمی فرد یاد می‌گیرد چطور به جای قفسه سینه، از دیافراگم برای نفس کشیدن کمک بگیرد. با این تکنیک عضله دیافراگم تقویت شده و کاهش سرعت نفس کشیدن، باعث کاهش نیاز بدن به اکسیژن می‌شود.

برای انجام تمرین تنفس دیافراگمی، کافی است به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کرده و یک بالش را زیر آنها قرار دهید. همچنین اگر خوابیدن برای‌تان سخت می‌توانید صاف روی یک صندلی بنشینید. حالا یک دست را صاف روی قفسه سینه قرار داده و دست دیگر را روی شکم بگذارید. به آرامی از بینی نفس بکشید، تصور کنید در دم را از طریق شکم انجام می‌دهید؛ به طوری‌که دستی که روی شکم قرار داده‌اید به آرام به سمت بالا حرکت می‌کند اما دستی که روی سینه است ثابت باقی می‌ماند.

این کار در ابتدا شاید چندان راحت نباشد، به همین خاطر به تکرار آن ادامه دهید تا زمانی که در انجام این تکنیک به تسلط کامل رسیده و بتوانید بدون حرکت قفسه سینه نفس بکشید. این یکی از تکنیک‌های تنفسی در انجام حرکات یوگا است. درحین انجام این تنفس تصور کنید که با هر دم شکم بالا آمده و شکلی گنبدی پیدا می‌کند و در زمان بازدم شکم به آرامی به حالت اولیه بازمی‌گردد.  

۲. تنفس از طریق بینی

وقتی از طریق دهان نفس می‌کشید، مشکلات مرتبط با بیماری آسم تشدید می‌شود، این مسئله در مطالعات انجام شده تأیید شده است. اما اگر به جای دهان، با بینی نفس بکشید، اوضاع بهتر می‌شود. تنفس از طریق بینی باعث می‌شود  هوا هم گرم و مرطوب شده و هم پوشش داخلی بینی بخشی از آلودگی و ذرات ریز خارجی را جذب کند و درنتیجه علائم آسم و تنگی نفس تاحدی کاهش پیدا می‌کند.

۳. روش پاپ‌ورث (Papworth)

روش تنفسی پاپورث- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، روش پاپورث از دهه‌ی  ۱۹۶۰ ایجاد شد و شامل چندین نوع مختلف تنفس است که با تکنیک‌های آرامش بخش ترکیب شده‌اند. در این روش به فرد آموخته می‌شود که چگونه به صورت آرام و پیوسته از طریق بینی و با کمک دیافراگم نفس بکشد. همچنین در کنار آن فرد می‌آموزد چگونه استرس خود را کنترل کند که بر شدت یا عمق تنفسش تأثیری نداشته باشد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کمک گرفتن از این روش می‌تواند باعث کاهش علائم تنفسی و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به آسم شدید می‌شود.

۴. روش بوتیکو (Buteyko)

روش تنفسی بوتیکو- 724press.com

روش تنفس بوتیکو که به افتخار خالق آن کنستانتین بوتیکو پرشک اوکراینی نام‌گذاری شده است، در دهه‌ی  ۱۹۵۰ مورد توجه قرار گرفته و توسعه یافت. ایده پشت این شیوه این بود که مردم  گاهی به نفس نفس زدن می‌افتند فقط برای اینکه  بتوانند هم سریع‌تر و هم عمیق‌تر از حالت عادی تنفس کنند. البته مشخص است که تنفس به این شکل می‌تواند باعث تشدید علائم تنگی نفس در افراد مبتلا به آسم شود؛ به همین خاطر در این تکنیک یک سری تمرینات درنظر گرفته شده است که به فرد می‌آموزند چگونه آرام و عمیق نفس بکشد. 

به گزارش 724press.com، مطالعاتی برای ارزیابی اثر بخشی این شیوه تنفس انجام شده که نتایج متفاوت را نشان دادند. براساس آنها روش بوتیکو ممکن است علائم آسم را بهبود بخشید و نیاز فرد مبتلا را به دارو کاهش دهد، اما به نظر نمی‌رسد تأثیر خاصی روی عملکرد ریه داشته باشد.

۵. تنفس با لب‌های فشرده

فشرده کردن لب و سپس نفس کشیدن تکنیکی است که برای رفع تنگی نفس استفاده می‌شود. برای انجام این تمرین ابتدا دهان خود را بسته و سپس به آرامی از طریق بینی نفس بکشید؛ سپس لب‌های خود را طوری جمع کنید که انگاری قصد سوت زدن دارد. حالا هوای بازدم را از میان لب‌های جمع شده بیرون دهید و درعین حال تا عدد چهار بشمارید؛ یعنی عمل بازدم باید به اندازه چهار شماره طول بکشد.

۶. تنفس به سبک یوگا

طرز نشستن در یوگا- 724press.com

یوگا یکی از ورزش‌های محبوبی است که حرکات آن اغلب با تنفس فرد هماهنگ و ترکیب می‌شوند. چند مطالعه کوچک در این زمینه نشان دادند که استفاده از تنفس عمیق کنترل شده در یوگا هم می‌توان به بهبود عملکرد آسم و همینطور بالا رفتن کارایی ریه کمک کند. در یوگا شیوه‌های مختلفی برای تنفس وجود دارد که هرکدام کارایی خود را دارند، مثل تنفس شکمی که پیش‌تر در مورد آن توضیح دادیم.

آیا باید از شیوه‌های تنفسی فوق استفاده کرد؟

اسپری مخصوص بیماران مبتلا به آسم- 724press.com

یادگیری تمرینات تنفسی و انجام منظم آنها به ویژه برای افراد متبلا به آسم بسیار مفید بوده و به آنها کمک می‌کند کنترل بیشتری روی علائم آسم خود داشته باشند. این روش‌ها همچنین به فرد اجازه می‌دهد از طریق کنترل بهتر شرایط بیماری خود، مصرف داروهای آسم را هم کاهش دهد. بااین‌وجود حتی مؤثرترین تمرینات تنفسی هم نمی‌توانند به صورت کامل جایگزین شیوه‌های درمانی آکادمیک شوند. 

مطلب مرتبط:  درمان بیماری‌های تنفسی: هر آنچه که نیاز است بدانید

پس بهتر است قبل از انجام این تمرینات با پزشک معالج خود مشورت کرده و مطمئن شوید انجام آنها خطری برای سلامت شما ندارند. همچنین از او بخواهید در صورت توان یک درمانگر تنفسی را به شما معرفی کند تا بدونید چگونه به صورت ایمن و البته مؤثر تمرین‌های فوق را انجام داده و به بهبود بیماری آسم خود کمک کنید.

درپایان امیدوارم از این مرور و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. شما چه تجربیاتی در این زمینه دارید؟ آیا مشکلات تنفسی احتمالی‌تان را با کمک تکنیک‌های تنفسی بهبود بخشیده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ماهم درمیان بگذارید.