گوش یکی از عضوهای بسیار حساس بدن است که در اثر بی‌احتیاطی، رعایت نکردن موارد بهداشتی و گاهی اوقات ژنتیک و وراثت توسط بیماری‌های مختلفی تهدید می‌شود.

دکتر گوش و حلق و بینی می‌تواند با علم و دانش خود انواع بیماری‌های گوش را تشخیص دهد که در صورت مراجعه به موقع می‌توان آن‌ها را درمان کرد. بیماری‌های گوش انواع مختلفی دارد که اگر قصد آشنایی با انواع بیماری‌های گوش را دارید، این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

معرفی انواع بیماری‌های گوش و علائم آن

بیماری‌های مختلفی هستند که به گوش و سلامت آن آسیب می‌رسانند که درمان و بررسی دقیق آن‌ها تنها به عهده متخصص گوش و حلق و بینی است. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما، مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های گوش به اختصار توضیح داده شده اند.

کم شنوایی

رایج‌ترین مشکلی که در سیستم شنوایی دیده می‌شود، کم شنوایی است که نمی‌توان آن را به سن خاصی محدود کرد. با بروز بیماری کم شنوایی تشخیص بسیاری از صدا ها افراد سخت می‌شود که همین امر آن‌ها را گوشه گیر می‌کند.

کم شنوایی انواع مختلفی دارد که به صورت کم شنوایی انتقالی، حسی و آمیخته تقسیم‌بندی می‌شوند و دارای تعاریف زیر هستند:

  • کم شنوایی انتقالی: اگر کاهش شنوایی در اثر وجود اختلال در گوش میانی و خارجی باشد، کم شنوایی از نوع انتقالی است.
  • کم شنوایی حسی: اگر رشته‌های عصبی در قسمت داخلی گوش دچار آسیب شوند، فرد دچار کم شنوایی حسی می‌شود. کم شنوایی حسی در اثر افزایش سن و یا قرار گیری در محیط‌های بسیار شلوغ اتفاق می‌افتد.
  • کم شنوایی آمیخته: در واقع این نوع کم شنوایی ریشه در کم شنوایی حسی و انتقالی دارد که ممکن است هم رشته‌های عصبی آسیب دیده باشد و هم اینکه بخش‌هایی از گوش میانی و خارجی در اثر موارد مختلفی دچار اختلال شده باشد.

پاره شدن پرده گوش

عمل شنیدن به واسطه پرده گوش یا پرده صماغ انجام می‌شود زیرا اصوات پس از برخورد با این پرده و ارتعاش خود به بخش‌های دیگر گوش می‌رسند که در نهایت صداهای مختلف به گوش می‌رسند. اگر این پرده سوراخ یا پاره شود، شنوایی دچار مشکل می‌شود.

پارگی پرده گوش با علائمی چون کاهش شنیداری، وزوز گوش، حالت تهوع، احساس درد در گوش و… ظاهر می‌شود. اگر پرده گوش دچار پارگی باشد، بدن در بیشتر مواقع، خود آن را ترمیم می‌کند اما اگر نیاز به جراحی داشته باشد، متخصص گوش و حلق و بینی این کار را انجام خواهد داد.

وزوز گوش

معمولا بیشتر افراد صداهایی شبیه به سوت را در گوش خود می‌شوند که اگر ادامه دار باشند، باید حتما توسط پزشک این بیماری بررسی شود. وزوز گوش معمولا با یک صدای ممتد و ادامه دار همراه است که معمولا نشان دهنده بیماری دیگری است.

از دلایل شایع بروز وزوز گوش می‌توان به قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند، افزایش سن و… اشاره کرد. رفع این مشکل توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می‌شود که معمولا دلیل آن بیماری‌های دیگر مربوط به گوش است.

 

سکته گوش

شاید تا به حال نام سکته گوش را نشنیده باشید، اما باید بدانید که سکته گوش وجود دارد. گاهی اوقات به طور ناگهانی شنوایی یک گوش در طی دو یا سه روز از بین می‌رود که این حالت را سکته گوش می‌نامند. این بیماری معمولا برای افراد بالای ۳۰ سال اتفاق می‌افتد که باید آن را جدی گرفت و در مواقع بروز آن سریعا به متخصص گوش مراجعه کرد.

برخی از موارد که سبب بروز سکته گوش می‌شوند:

  • وارد شدن ضربه شدید به سر
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند
  • بیماری پیر گوشی
  • عفونت شدید گوش
  • بیماری‌ ام اس

عفونت گوش

عفونت گوش در دو نوع عفونت گوش میانی و خارجی وجود دارد که عفونت گوش میانی قسمت‌های داخلی گوش را در بر می‌گیرد و عفونت خارجی قسمت‌های خارجی چون لاله گوش را در بر می‌گیرد. گوشی که زیاد در معرض رطوبت و آب قرار دارد، معمولا به عفونت گوش دچار می‌شود.

معمولا تب، پاره شدن پرده گوش، کم شدن میزان شنوایی، خروج ترشحات از گوش و… نشانه‌هایی از بیماری عفونت گوش است.

تومور گوش

تومور گوش یک تومور غیر سرطانی گوشی استه که رفته رفته بزرگ می‌شود و همین سبب می‌شود که میزان شنوایی کاهش پیدا کند و صداها به طور کامل به گوش نرسد. این بیماری با علائمی چون کاهش شنوایی، ناپایداری و عدم تعادل، سردرد و سر گیجه، بی‌حس شدن صورت و… بروز پیدا می‌کند که البته کاملا خود تومور قابل مشاهده است و باید سریعا توسط متخصص گوش و حلق و بینی بررسی و درمان شود.

 

پیر گوشی

معمولا در سالمندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوشی، پیرگوشی است که شنیدن صداهایی که آرام هستند برای این افراد سخت و دشوار می‌شود. در این نوع بیماری میزان شنوایی رفته رفته کاهش پیدا می‌کند که در اثر نوعی نارسایی رشته‌های عصبی گوش ایجاد می‌شود.

پیرگوشی ربطی به ژنتیک و بی‌احتیاطی ندارد و تنها در اثر افزایش سن و قرار گرفتن فرد در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا ایجاد می‌شود که اگر به موقع برای درمان و کنترل آن اقدام نشود، مشکلاتی چون افسردگی، اضطراب و… گریبان گیر فرد می‌شود.

برای درمان انواع بیماری‌های گوش باید حتما در اسرع وقت به یکی از بهترین متخصص‌های گوش و حلق و بینی مراجعه کرد تا از مزمن شدن بیماری جلوگیری به‌عمل‌ آید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.