شامپو بدون سولفات چیست و بهترین شامپو بدون سولفات خارجی و ایرانی کدام است؟ این مقاله تلاش می کند تا سوالات شما در این باره را پاسخ دهد.

 شامپو بدون سولفات چیست و چه فوایدی برای پوست و مو دارد؟ چرا باید از آن استفاده کنیم و بهترین شامپو بدون سولفات خارجی و داخلی که در ایران در دسترس است کدام برندها هستند؟

شاید اینها سوالاتی باشند که با شنیدن واژه شامپو بدون سولفات به ذهن شما می آیند و علاقه داشته باشید درباره آن اطلاعاتی داشته باشید تا ببینید که آیا استفاده از این نوع شامپوها برای شما لازم یا مفید است یا خیر؟

این مقاله با همکاری داروکده آنلاین درمانگیاه نوشته شده که می تواند به این پرسش های شما پاسخ دهد.

در ابتدا باید ببینیم سولفات چیست و استفاده از آن دراین نوع شامپوها چه مزایایی دارد؟

سولفات یا تترا دی اکسید گوگرد یک آنیون چند اتمی با فرمول تجربی SO2-4 است. سولفات پیشنهاد IUPAC می باشد. نمک ها، مشتقات اسیدی و پراکسید های سولفات به طور گسترده در صنعت و همین طور زندگی روزمره استفاده می‌شوند.

استفاده از این یون در صنعت آرایشی و بهداشتی بسیار فراگیر بوده و در شامپوها نیز کاربرد زیادی دارد.

سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) دو ترکیب پرکاربرد در صنعت آرایشی و حاوی سولفات هستند که یا از مواد نفتی و یا از منابع گیاهی مانند نارگیل و روغن نخل(پالم) به دست می‌آیند.

وظیفه سولفات در شامپوها و موادشوینده چیست؟

کاربرد مواد سولفاته مثل SLS و SLES در صنایع شوینده و بهداشتی، بیشتر به منظور ایجاد کف و پاک کنندگی بیشتر است. 

همانطور که می دانید، روغن (چربی) و آب باهم ترکیب نمی شوند. به همین دلیل در مواد شوینده نیاز به ترکیبی داریم که با از بین بردن کشش سطحی ترکیب چربی، باعث اتصال آنها به مولکولهای آب و نهایتا پاک کردن چربی ها از روی سطح بدن یا ظروف و ... نماید.

سولفات ها در اینجا به کمک مواد شوینده اعم از شوینده های ظروف و سطوح یا شوینده های بدن مثل شامپوها و مایع دستشویی و ... می آیند و این نقش را ایفا می کنند.

عوارض سولفات روی پوست و اهمیت شامپو بدون سولفات

شاید شما هم شنیده باشید که سولفات ها برای سلامتی مضر هستند یا سرطانزا هستند و ... اما باید به شما بگوییم که این حرفها جنبه علمی ندارد و از نظر سازمان غذا و داروی آمریکا یا همان FDA، سولفات ها در مواد شوینده و حتی در بعضی خوراکی ها (مثل پودر های شربت آماده) وجود دارند و هیچگونه خطری برای سلامتی ازسوی سولفات ها تاکنون اثبات نشده است.

پس مشکل سولفات ها که منجر به تولید شامپو بدون سولفات شده چیست؟

مشکل اصلی که باعث شده شامپوی بدون سولفات به عنوان یک محصول جدید و کاربردی، به سرعت جای خود را در بازار باز کند، مربوط به پروتئین های کوتیکول مو و چربی های پوست و مو می باشد.

همانطور که در بالا گفتیم، شامپوهای معمولی که حاوی مواد سولفاته هستند، قدرت شویندگی بالایی دارند و این قدرت بالا در شویندگی باعث می شود که درصد زیادی از چربی پوست و همچنین چربی طبیعی تولید شده روی ساقه مو را از بین ببرند.

تا اینجای کار، مشکل زیاد حادی حداقل برای افرادی که دارای پوست چرب هستند به وجود نمی آید و فقط افرادی از این موضوع لطمه می بینند که دارای موهای خشک یا معمولی باشند.

افراد دارای پوست و موهای خشک و معمولی، بعد از استحمام با شامپوهای سولفات دار، دچار خشکی بیش از حد پوست سر و بدن، خارش پوستی، وز شدن موها و ... می شوند که برای این افراد هم شامپوهای اختصاصی تولید شده است.

اما مشکل اصلی که همه افراد با همه انواع موها را درگیر می کند، حل شدن و از بین رفتن پروتئین های مو و کوتیکول مو در اثر شستشو با شامپوی دارای سولفات است.

از آنجا که شامپوی سولفات دار، قدرت شویندگی بالایی دارد، باعث می شود که پروتئین های مونیز حل شده و از بین بروند و به این ترتیب موها آسیب دیده و شکننده شوند. همچنین این عمل منجر به وزشدن موها، کاهش رشد موها و گاهی اوقات ریزش مو در اثر آسیب به کوتیکول می شود.

در اینجا است که اهمیت شامپو بدون سولفات مشخص می شود و افراد متوجه می شوند که چرا باید آن را جایگزین شامپوهای معمولی کنند.

چه کسانی باید از شامپو بدون سولفات استفاده کنند؟

۱. افرادی که موهای رنگ شده دارند

در پروسه رنگ کردن مو، اغلب اوقات مقدار زیادی از پروتئین طبیعی مو از بین می رود. این مورد به خصوص زمانی تشدید می شود که برای رنگ کردن موها به رنگهای روشن، از مواد دکلره کننده استفاده می شود. 

همچنین اکسیدان ها که در ترکیب رنگ مو استفاده می شوند، آسیب زیادی به موها زده و پروتئین موها را از بین می برند.

این افراد باید حتما از شامپوهای بدون سولفات مخصوص موهای رنگ شده و آسیب دیده استفاده کنند تا اندک مقدار باقیمانده پروتئین مو نیز از بین نرود و موها دچار موخوره، وزوزی شدن و ریزش در اثر ضعف نشوند.

۲. افرادی که موهای کراتینه دارند

کراتین کردن موها عملی است که طی آن با از بین بردن بعضی پروتئین های مو که وظیفه حالت دهی به موها را دارند، باعث صاف و بی حالت شدن موها می شود.

بسیاری افراد علاقه دارند که موهای خود را کراتینه کنند تا بتوانند موهایی صاف با تیپ ورزشی داشته باشند و از حالت فرفری یا مجعد موهای خود بکاهند.

این افراد نیز حتما باید از شامپو بدون سولفات استفاده کنند.

۳. استفاده از شامپوبدون سولفات پس از پروتئین تراپی و مزوتراپی

پروتئین تراپی و مزوتراپی نیز از دیگر اقداماتی است که پس از آن باید به منظور حفظ پروتئین موها، از شامپوی بدوون سولفات استفاده کرد.

۴. افرادی که ریزش مو دارند

ریزش مو نیز یکی از شرایطی است که می توانید برای کنترل آن از شامپو بدون سولفات استفاده کنید.

به خصوص اگر این ریزش مو در اثر استفاده از شامپوهای معمولی باشد و شما احساس کنید که پس از هر بار استحمام، مقداری ریزش موی شما بیشتر شده و تعداد تارهای ریزش یافته بیشتر می شود.

بهترین مارک شامپو بدون سولفات خارجی و ایرانی چیست؟

در بازار ایران چندین برند از شامپوهای بدون سولفات وجود دارند که بعضی از آنها خارجی و بعضی دیگر ایرانی می باشند.

از انواع شامپو بدون سولفات خارجی می توان به برندهای شناخته شده ای مثل پنتن، ایوروشه و لورال اشاره کرد.

اما با توجه به افزایش قیمت ارز و قوانین جدید واردات محصولات آرایشی و بهداشتی، اکثر این محصولات در بازار ایران ناموجود شده و یا دارای قیمت های بسیار بالا هستند.

همچنین از آنجا که بعضی محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد کشور می شوند، تحت نظارت های وزارت بهداشت نیز نبوده و می توانند محصولاتی تقلبی و بی کیفیت و یا حتی در مواردی، آسیب رسان به پوست و مو نیز باشند.

لذا ما به شما توصیه می کنیم که به جای خرید شامپو بدون سولفات خارجی ، ازانواع ایرانی که تحت نظارت های مستمر وزارت بهداشت تولید شده و دارای پروانه های بهداشتی می باشند استفاده کنید.

از جمله محصولات تولیدی داخل کشور می توان به شامپو بدون سولفات الی ژن، ایروکس، ویتامول و سان وی اشاره کرد.

 

شامپو بدون سولفات سان وی

شرکت سان وی یکی از شناخته شده ترین برندهای آرایشی و بهداشتی در کشور ما است که با تولید شامپو بدون سولفات در مدل های مختلف و برای انواع موهای چرب، معمولی و خشک شناخته شده است.

شامپو بدون سولفات جوجوبا یکی از محصولات پرفروش این برند است که می توانید با کلیک بر روی لینک زیر با این محصول آشنا شوید.

شامپو بدون سولفات

همچنین برای آشنایی با سایر محصولات شرکت سان وی شامل شامپوهای بی سولفات و دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی، می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سان وی

 

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.