طی سال‌های گذشته، گوگل اسکولار، تا حد زیادی، بهبود یافته است و کارآیی بیشتری پیدا کرده است. اما آیا گوگل اسکولار به اندازه دیگر پایگاه‌های داده معتبر و قابل اعتماد است؟ متأسفانه، این سؤال را نمی‌توان به سادگی پاسخ داد. هدف و عملکرد گوگل اسکولار متفاوت از دیگر پایگاه‌های داده است. گوگل اسکولار نقطۀ آغاز هر پژوهش است و همان‌طور که در توضیحاتش امده است، راهی ساده را برای انجام پژوهشی گسترده فراهم کرده است. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد گوگل اسکولار بدانید برای‌تان خواهیم گفت تا در مورد مطمئن بودن یا نبودن آن تصمیم بگیرید. با ما همراه باشید!

نحوه گردآوری اطلاعات در گوگل اسکولار چگونه است؟

نحوه گردآوری اطلاعات در گوگل اسکولار متفاوت از نحوه گردآوری اطلاعات در دیگر پایگاه‌های داده است. دیگر دیتابیس‌ها معمولاً مقاله را بر اساس رشته یا موضوع ایندکس می‌کنند. در واقع، این دیتابیس‌ها را انسان‌ها ایجاد می‌کنند. اما نتایج گوگل اسکولار را، مثل گوگل، کامپیوتر تعیین می‌کند. گوگل صفحه‌های مختلف را اسکن می‎‌‌کند تا مواد و مطالب پژوهشی را بیابد. گوگل، در این مسیر، توجهی به سایت منتشرکننده مقاله ندارد.

از گوگل اسکولار استفاده کنیم یا نه؟

اگر به دنبال پاسخی روشن و قاطع برای سؤال «از گوگل اسکولار استفاده کنیم یا نه؟» هستید، باید بگوییم بهتر است از گوگل اسکولاز استفاده کنید. گوگل اسکولار در ابتدای مسیر پژوهش در مورد یک موضوع مشخص می‌تواند کمک‌تان کند. گوگل اسکولار مقاله‌ها و مطالبی را برای‌تان گردآوری می‌کند که در جای دیگر، نمی‌توانید آن‌ها را بیابید. البته یادتان باشد گوگل اسکولار را باید در کنار دیگر منابع استفاده کنید و فقط به گوگل اسکولار اتکا نکنید.

مزایا و معایب استفاده از گوگل اسکولار

گوگل اسکولار، مثل هر ابزار دیگری، مزایا و معایب متعددی دارد. در ادامه، از مزایا و معایب استفاده از گوگل اسکولار برای‌تان گفته‌ایم.

مزایای گوگل اسکولار

  • در گوگل اسکولار، فقط مواد و مطالب پژوهشی وجود دارد. در واقع، در گوگل اسکولار، هیچ اثری از مطالبی مانند اخبار، مقالات مجله‌های غیرعلمی و مرور کتاب نیست. در گوگل اسکولار، فقط مقاله‌های کنفرانسی، مقاله‌های ژورنال‌ها و گزارش‌های فنی را خواهید یافت.
  • گوگل اسکولار، در مقایسه با بسیاری از دیتابیس‌ها، به‌روزتر است.
  • گوگل اسکولار امکان دسترسی به منابع غیرانگلیسی و مقاله‌های دسترسی آزاد را فراهم می‌کند.
  •  یکی از اولین انتقادهایی که به گوگل اسکولار می‌کردند این بود که گوگل اسکولار به اندازه دیگر دیتابیس‌ها مطلب و مقاله ندارد، اما در سال 2017، مطالعه‌ای نشان داد که این مسئله حل شده است و دیگر چنین نیست.
  • گوگل اسکولار یک نمایه استنادی (citation index) است. در واقع، در این دیتابیس، می‌توانید ببینید مردم به هر مقاله چند بار استناد کرده‌اند. این امکان در بسیاری از دیتابیس‌های معتبر و قابل اعتماد نیز وجود دارد. 
  • گوگل اسکولار، در مقایسه با بسیاری دیتابیس‌ها، غنی‌تر است و مواد و مطالب بیشتری دارد.
  • استفاده از این دیتابیس بسیار آسان است و تقریباً همه کسانی که با گوگل کار کرده‌اند می‌توانند از گوگل اسکولار نیز به راحتی استفاده کنند.
  • استفاده از گوگل اسکولار رایگان است و برای استفاده از مواد و مطالب آن، نیازی نیست پولی بپردازید.

معایب استفاده از گوگل اسکولار

  • گوگل اسکولار نمی‌تواند همه مواد و مطالب دیتابیس‌های معتبر را گردآوری کند و گاهی مقاله مواد و مطالب بسیار مهم را نادیده می‌گیرد. در واقع، برای پژوهش، نمی‌توانید صرفاً به گوگل اسکولار اتکا کنید. همان‌طور که گفتیم، این دیتابیس فقط برای شروع کار مناسب است.
  • احتمال خطا در گوگل اسکولار بسیار زیاد است، چرا مدیریت آن بر عهده انسان نیست، بلکه بر عهده کامپیوتر است.
  • نحوه گردآوری مواد و مطالب گوگل اسکولار مشخص نیست. در واقع، پژوهشگران نمی‌توانند میزان کیفیت منابع گوگل اسکولار را تشخیص دهند.
  • گوگل اسکولار مطالبش را بر اساس تعداد استنادهای صورت گرفته به مقاله رتبه‌بندی می‌کند، در نتیجه، مطالبی که در رأس لیست هستند لزوماً معتبر نیستند. وظیفه ارزیابی این منابع بر عهده خودتان است. در واقع، باید آن‌ها را با نگاهی نقادانه مطالعه کنید و در موردشان تصمیم‌گیری کنید.
  • محتوای گوگل اسکولار همواره در حال تغییر است.
  • گوگل اسکولار مشخص نمی‌کند کدام نسخه از مطلب پیش روی‌تان قرار دارد. ممکن است به آخر مقاله برسید و تازه، متوجه شوید در حال خواندن نسخه پیش از چاپ مقاله بوده‌اید یا این‌که مقاله‌ای را خوانده‌ای که روند داروی همتا را طی نکرده است.
  • در گوگل اسکولار، محدودیت زمینه وجود دارد، از این رو، منبع مناسبی برای همه رشته‌ها نیست.

سخن آخر

گوگل اسکولار از منابع مناسب برای آغاز هر پژوهش است. در گوگل اسکولار فقط منابع پژوهشی و علمی وجود دارد، اما معلوم نیست این منابع در کدام مرحله قرار دارند. برای مثال، معلوم نیست از مرحله داروی همتا گذر کرده‌اند یا خیر. گوگل اسکولار، در مقایسه با بسیاری دیتابیس‌ها، غنی‌تر است و مطالب و منابع بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد، اما یادتان باشد اولویت‌بندی این مطالب بر اساس اهمیت‌ و اعبتارشان نیست. همچنین، گوگل اسکولار همه مطالب ارزشمند را به شما نمایش نمی‌دهد و برای یافتن‌‎شان، باید به دیگر دیتابیس‌ها مراجعه کنید. بنابراین، در آغاز پژوهش‌تان می‌توانید از مواد و مطالب این پایگاه داده استفاده کنید، اما در ادامه مسیر، نباید فقط به منابع اتکا کنید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی ۷۲۴پرس در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.