در دو سال اخیر،  پاندمی  کرونا زندگی مردمان این سیاره را عمیقا تحت‌الشعاع خود قرار داده است. اگرچه ساخت چندین واکسن معتبر و توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، دورنمایی امیدبخش از پایان   این بحران جهانی را پیش چشم بشر به نمایش گذاشت، اما ظاهرا کرونا قصد ندارد به این سادگی دست از سر ما بردارد. به دنبال شیوع سویه‌های جدید از این بیماری،  شرایط باز هم سخت شد  تااینکه سویه جدید آن موسوم به اومیکرون دوباره اوضاع را  تغییر داد.

در تاریخ ۲۴ نوامبر سال گذشته میلادی، نوعی جدید از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی مشاهده شد که این روزها با نام اومیکرون (Omicron) شناخته می‌شود. سازمان بهداشت جهانی، این نوع جدید را به عنوان سویه‌ی نگران کننده کرونا معرفی کرده است.  پیش از شناسایی اومیکرون، نگرانی‌هایی در مورد شیوع سویه دلتا وجود داشت که ظاهرا با معرفی این نمونه جدید تاحدی رنگ باخته است.

سویه اومیکرون- 724press.com

اگرچه به باور گروهی این سویه جدید به اندازه نمونه‌های قبلی خطرناک نیست و عوارض جانبی شدیدی ایجاد نمی‌کند، اما سرعت انتشار آن چه در جامعه و چه در بدن خود فرد مبتلا به اندازه‌ای بالا است که اسباب نگرانی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان را فراهم کرده است.

مطلب مرتبط: آشنایی با ویروس کرونا، علائم ابتلا، عوارض و راه های درمان

باوجود قرائت‌های مختلف از تحقیقات جاری که شاید باعث سردرگرمی مردم در شیوه مواجهه با این سویه جدید شده باشد، بی‌مناسبت نیست کمی بیشتر با سویه اومیکرون آشنا شده و روش‌های انتقال، عوارض و نشانه‌های بیماری، میزان تأثیرگذاری واکسن‌های موجود روی آن و راه‌های درمان بیماران مبتلا به این سویه  را مرور کنیم. پس در ادامه این مطلب با ۷۲۴پرس همراه باشید.

سویه  اومیکرون چیست؟

سویه جدید ویروس کرونا: اومیکرون- 724press.com

از همان ابتدا  به دلیل شرایط موجود و نسبت جمعیت واکسینه شده به افرادی که هنوز واکسن دریافت نکردند، نگرانی‌هایی در مورد جهش‌های ژنتیکی ویروس کرونا و بروز سویه‌های جدیدی از آن وجود داشت. کمااینکه در طول تقریبا دوسالی که از عمر ظهور ویروس کرونا می‌گذرد، شاهد جهش‌های ژنتیکی متعدد و ایجاد سویه‌های جدید بیماری کرونا بودیم که تازه‌ترین آنها نوعی جدید از ویروس کرونا است که از آن با عنوان اومیکرون یاد می‌شود.

به همین خاطر این روزها محققان بسیاری در گوشه و کنار جهان در حال بررسی این سویه جدید هستند و سمت و سوی این مطالعات درجهت درک بهتر این سویه و جهش‌های انجام شده در آن و تأثیراتی است که این جهش‌ها روی میزان بیماریزا بودن و شیوع آن درمیان مردم دارد. پس از کشف این سویه جدید در ۲۶ نوامبر سال گذشته، گروهی از متخصصان و مشاوران سازمان جهانی بهداشت با بررسی این تکامل تازه ویروس کرونا، نام اومیکرون را روی آن گذاشتند. این سویه جدید همچنین با نام «B.1.1.529» هم شناخته می‌شود.

مطلب مرتبط:  هر آنچه باید در مورد کرونای طولانی مدت در کودکان بدانیم

اولین موارد ابتلا به نسخه جدید ویروس کرونا، در کشور آفریقای جنوبی مشاهده شد، به طوری که کارشناسان این کشور با افزایش ناگهانی موارد ابتلا به بیماری کرونا مواجه شده و با بررسی دقیق‌تر متوجه شدند که این مسئله با نوعی جدید از ویروس «SARS-CoV-2» در ارتباط است. درواقع اولین مورد ابتلا به اومیکرون در  ۹ نوامبر سال گذشته به ثبت رسید و از آن زمان این ویروس به سرعت در کشورهای مختلف مشاهده شده و آمارهای مرتبط به ابتلای افراد به بیماری کرونا را بالا برده است.

نکته‌ی دیگری که در مورد اومیکرون وجود دارد این است که این سویه جدید حاصل تعداد زیادی جهش ژنتیکی است و همین مسئله یکی از دلایلی است که باعث  شده است کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان به شدت از شیوع این ویروس جدید وحشت کنند.

علائم ابتلا به نوع اومیکرون

آزمایش خون برای کرونا- 724press.com

علائم ابتلا به اومیکرون کمی با علائم ابتلا به سویه‌های دیگر ویروس کرونا تفاوت دارد. هرچند این علائم خود به علائم رایج، علائم کمتر شایع و علائم جدید طبقه بندی می‌شوند که درادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت.

علائم شایع که در اغلب موارد ابتلا به ویروس کرونا قابل مشاهده است

  • تب
  • سرفه
  • خستگی و ضعف عمومی
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی

علائم کمتر شایع

علائم کمتر شایع که در نوع اومیکرون کووید مشاهده شده و نسبت به ابتلای کلی به بیماری کرونا تفاوت دارد شامل موارد زیر است:

  • گلودرد
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • اسهال
  • بثورات پوستی
  • تغییر رنگ انگشتان دست یا پا
  • قرمز شدن یا تحریک چشم

علائم جدی

علائم جدی نوع اومیکرون شامل این موارد است:

  • مشکلات تنفسی همچون دشواری نفس کشیدن یا تنگی نفس
  • از دست دادن قدرت تکلم یا تحرک
  • احساس گیجی
  • درد در قفسه سینه

در مجموع با توجه به تجزیه و تحلیل فوق، نمی‌توان تفاوت واضحی در مشخصات علائم دلتا و اومیکرون پیدا کرد؛ به طوری که تنها پنجاه درصد افراد مبتلا سه علامت کلاسیک تب، سرفه یا از دست دادن حس بویایی و چشایی را تجربه کردند. از سوی دیگر  به نظر می‌رسد این مورد آخری  در سویه میکرون شیوع کمتری دارد و کمتر از گذشته رایج است. در اوایل سال  ۲۰۲۱ این علامت جزو ده نشانه رایج بود که اکنون در رتبه هفدهم قرار گرفته است. 

نکته مهم: اگر با هرکدام از علائم فوق مواجه شدید، حتما به سرعت آزمایش تشخیص بیماری کرونا را انجام دهید.

اگر علائم این سویه جدید خفیف است، چرا میزان نگرانی در مورد آن بالا است؟ 

تست کرونا سویه اومیکرون- 724press.com

درحالی که اومیکرون می‌تواند باعث بروز بیماری در حد خفیف باشد، به طوری که شاید بسیاری از مبتلایان آن را در حد یک سرماخوردگی ساده تجربه کنند، اما همچنان احتمال بستری شدن افراد به دلیل بروز بیماری بالا است و درکنار آن ممکن است حتی برخی از افراد جان خود را از دست داده یا از علائم طولانی مدت کرونا رنج ببرند که بی‌تردید زندگی روزمره و روال عادی آن را مختل می‌کند.

مطلب مرتبط: برای پیشگیری از کرونا چه مواد غذایی بخوریم؟

نکته دیگر که باید به آن توجه کرد میزان عفونت بیماری است که به نظر می‌رسد اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا، بسیار عفونی‌تر است و می‌تواند با سرعت بیشتری منتشر شود. وقتی موارد ابتلا بالا باشد، درنتیجه افراد بیشتری باید مدت زمانی بیشتری را در قرنطینه سپری کنند و پرواضح است که این مسئله مجددا می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی و ارائه خدمات عمومی داشته باشد.

چگونه می‌توان از خود و دیگران در مقابل اومیکرون محافظت کرد؟

مرکز آزمایش کرونا در فرودگاه- 724press.com

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که نرخ بالایی از عفونت را تجربه کرده و ساکنان زیادی  در آن منطقه به بیماری مبتلا شده‌اند، بهتر است مدتی را در خانه بمانید و ارتباطات اجتماعی خود را تاحد ممکن کاهش دهید. اومیکرون بیماری سریع‌الانتقالی است، بنابراین اگر قرار بر معاشرت و ارتباط با دیگران است، بهتر است دست کم در شرایط کنونی این کار را با احتیاط بیشتری انجام دهید.

در کنار اجرای همان پروتکل‌های همیشگی و واکسیناسیون بهتر است به تقویت سیستم ایمنی بدن خود توجه زیادی نشان دهید. به عنوان نمونه  پیروی از یک برنامه غذایی سالم و مناسب که مملو از انواع میوه و سبزجیات تازه است، می‌تواند از بدن شما چه در برابر ویروس کرونا و چه دیگر مواد بیماری‌زا محافظت کند.

انجام یک مطالعه نتایجی جالب را نشان داد، اینکه افرادی که رژیم  غذایی باکیفیت و غنی از مواد غذاهای گیاهی دارند، ۱۰% کمتر از دیگران به کووید 19 مبتلا شده و ۴۰% کمتر در معرض خطر ابتلا به نوع شدید کرونا قرار دارند که می‌تواند منجر به بستری شدن افراد در بیمارستان شود. اما در کنار آن واکسیناسیون را فراموش نکنید. درحالت کلی تزریق دو دوز واکسن در کنار دوز تقویتی بهترین راه محافظت افراد در برابر ابتلا به انواع شدید بیماری، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ است. بنابراین اگر به واکسیناسیون اعتقاد دارید اما هنوز اقدام به دریافت واکسن نکردید، زمان مناسبی است که به دنبال تزریق واکسن باشید.

مطلب مرتبط: کاهش ریسک ابتلای خانواده به کرونا حتی با واکسینه شدن یکی از اعضای خانواده

و فراموش نکنید پوشیدن ماسک کار کوچکی است که می‌تواند تفاوتی بزرگ ایجاد کند. پس اگر چه این کار خسته‌کننده و شاید آزار دهنده است، اما همچنان در مکان‌های دربسته و شلوغ ضمن حفظ فاصله گذاری اجتماعی، به استفاده از ماسک ادامه دهید.

مطلب مرتبط: استفاده از ماسک همچنان شما را از ابتلا به کووید 19 محافظت می‌کند

درنهایت با شناسایی این نوع جدید از کووید 19، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به تمام کشورها و مردم جهان توصیه کردند که همچنان از پروتکل‌های بهداشتی استانداردی که از همان ابتدا برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا معرفی شده بود، پیروی کنند. آنها توصیه‌های رسمی خود را در وبسایت رسمی این سازمان برای همه کشورها و افراد منتشر کردند.

تست کرونا در آزمایشگاه- 724press.com

 به گزارش ۷۲۴پرس، در مقاله‌ای که در ۲۸ نوامبر سال گذشته منتشر شد، این نکته ذکر شده است که هنوز مشخص نیست  آیا میزان سرایت بیماری کرونا ناشی از سویه اومیکرون در مقایسه با نمونه‌های دیگر بالاتر است یا خیر و کارشناسان اعلام نتیجه رسمی را به انجام آزمایشات بیشتر و بررسی‌های تکمیلی  موکول کردند. در همین مقاله همچنین اعلام شده هنوز مشخص نیست آیا عفونت ناشی از ابتلا به اومیکرون باعث ایجاد بیماری شدیدتری می‌شود یا خیر و آیا شدت ابتلا به بیماری در سویه اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا بالاتر است یا نه؟

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم این مرور کوتاه بر سویه اومیکرون و عوارض و نشانه‌های آن برای شما مفید بوده باشد. فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.