شاید باورتان نشود اما امروز اعتیاد جزو اولین آمار مرگ و میر در جهان مطرح شده است. متأسفانه روند رو به رشد این پدیده دست‌پرورده بشر دربین نوجوانان، جوانان و زنان، زنگ خطر جدی‌تری را برای خانواده‌ها به‌صدا درآورده است. مسئله‌ای که امروز با آن مواجهیم حجم تبادلات بالای مواد مخدر و در اختیار قرار دادن منابع مالی گسترده به قاچاقچیان است. اگر بخواهیم مستندتر به این موضوع نگاه کنیم، گزارش‌هایی که هرهفته توسط نیروی انتظامی از اکتشافات موادمخدر ارائه می‌شود گواه این سخن است. 

از سویی دیگر یکی از ویژگی‌های دوره نوجوانی هویت‌یابی، کم‌رنگ‌شدن روابط نوجوان با خانواده، افزایش گرایش به دوستان هم‌سن و الگویابی از آن‌ها حتی گاهی بیش از پدر و مادر است و طبق نظر روان‌شناسان می‌توان گفت مهم‌ترین عوامل مؤثر در اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر عوامل اجتماعی، اقتصادی، روانی، سیاسی و طبیعی است.

به گزارش ۷۲۴پرس، یک مشاور خانواده در خراسان جنوبی اظهار کرد: «در عصر حاضر ما با این واقعیت روبه‌رو هستیم که سن شروع اولین مصرف مواد مخدر کاهش پیدا کرده و به دوره نوجوانانی رسیده، اما نباید انکار کنیم و اولین راهکار این است که بپذیریم، انکارش نکنیم، مقاومت نکنیم و چه به‌عنوان یک مسئول؛ چه به‌عنوان یک سیاست‌گذار قبول کنیم که چنین مسئله‌ای در همه مناطق دنیا وجود دارد».

حجت‌الاسلام قاسم فلسفی، یک مشاور خانواده گفت: «ما با این واقعیت روبه‌رو هستیم که سن شروع اولین مصرف مواد مخدر کاهش پیدا کرده و به دوره نوجوانانی رسیده، اما نباید انکار کنیم و اولین راهکار این است که بپذیریم، انکارش نکنیم، مقاومت نکنیم و چه به‌عنوان یک مسئول؛ چه به‌عنوان یک سیاست‌گذار قبول کنیم که چنین مسئله‌ای در همه مناطق دنیا وجود دارد».

پشت روزهای شیرین نوجوانی، اعتیاد کمین کرده است

وی افزود: «این که چرا این اتفاق افتاده یک بخشی از آن خاصیت دوره نوجوانی است؛ ما باید نگران باشیم؛ مغز نوجوان ما یک مغز آسیب‌پذیر است ازاین‌جهت که آن‌ها ممکن است قدرت تشخیص این که اکنون راه درست چه راهی درست است نداشته باشند و در تصمیم‌گیری و قضاوتشان دچار مشکل هستند».

این مشاور خانواده در مصاحبه با خبرنگار ۷۲۴پرس، اظهار کرد: «نکته‌ای که مهم است اهمیت روابط دوستی در دوره نوجوانی است و اینکه باورهایی که افراد دارند چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ یکی از آن باورهای رایجی که وجود دارد این است که من فکر می‌کنم که مواد از یک آدم خلاف معمولاً به من تعارف می‌شود؛ جالب است بدانید که مطالعات نشان داده در ۹۵ درصد مواردی که به انسان‌ها تعارف می‌شود اتفاقاً از طرف آشنایان است».

وی بیان کرد: «امری که لازم است این است که باتوجه‌به اینکه اکثر نوجوانان و جوانان محصل و یا دانشجو هستند، لازم است که سیاست‌گذارها بپذیرند و انکار نکنند و آموزش مهارت‌های زندگی را در اولویت قرار دهند؛ والدین نیز روابط خود را با نوجوانان تقویت کنند».

بی حوصلگی؛ چراغ سبز اعتیاد برای نوجوانان

این مشاور اظهار کرد: «یکی از نشانه‌هایی که می‌تواند علامت خطر باشد و بسیاری از مطالعات هم‌نشان داده، بی‌حوصلگی نوجوانان است؛ والدین لازم است که حوصله سررفتن نوجوانان را جدی بگیرند که یکی از علامت‌های پیش‌بینی‌کننده به سمت مصرف مواد مخدر است».

فلسفی یادآور شد: «نکته دیگر اینکه در بحث نگرش‌ها و باورها متأسفانه باورهای غلط زیادی وجود دارد که در سطح اجتماع رایج است».

وی بیان کرد: «این باور بسیاری اوقات نه‌تنها نوجوانان ما که بلکه والدین را هم به‌اشتباه می‌اندازد و حتی مصرف‌کننده‌ها را؛ آن هم این است که ما فکر کنیم که مصرف‌کننده‌های مواد مخدر بسیار راحت قابل‌شناسایی هستند از طریق چهره، اما باید بپذیریم ظرفیت ذهن نوجوان اندک بوده و ممکن است بسیار در معرض قرار نگیرند».

این سن را جدی بگیرید؛ روزهای تاریک اعتیاد در کمین است

وقتی از اعتیاد در سن نوجوانی سخن می‌گوییم منظورمان امری بیش از اعتیاد است. این پدیده شوم در سن نوجوانی اگر گریبان‌گیر فردی شود در واقع گریبان‌گیر زندگی‌اش شده و تمام روزهای آینده او را خواهد سوزاند. اکنون که شرایط اعتیاد با گسترش فضای مجازی و دوست‌یابی‌های بدون شناخت بیشتر فراهم شده، یادمان باشد می‌توان با رعایت برخی موارد در محیط مدرسه و خانه مانع از روی‌آوردن نوجوانانمان به مواد مخدر شویم. در واقع باید ببینیم نوجوان برای چه روی به اعتیاد حتی به‌عنوان سرگرمی می‌آورد تا بتوانیم از همان نقطه او را بامحبت خانوادگی جذب کنیم.