چهارشنبه‌سوری، مراسمی کهن در ایران بوده که امروزه از مسیر اصلی منحرف شده و آسیب‌های جدی برای برخی شهروندان به دنبال دارد که می‌طلبد خانواده‌ها مواظبت کنند.

به گزارش ۷۲۴پرس؛ سه‌شنبه‌شب آخرین هفته سال با عنوان چهارشنبه‌سوری بر اساس یک سنت دیرپای، همواره با شادی‌هایی همراه است. جشنی باستانی که همه ساله در ایران پیش از فرارسیدن نوروز برگزار می‌شد، در سال‌های اخیر با انحراف از هدف اصلی خود به چهارشنبه سوزی تبدیل شده و رنگ و بوی دود و سوختگی به خود گرفته است.

استفاده از مواد محترقه و منفجره هر ساله به مصدومیت و حتی مرگ برخی شهروندان در نقاط مختلف منجر می‌شود و مسئولان مربوطه بر پرهیز از استفاده از این مواد خطرناک تأکید داشته و به والدین هشدار می‌دهند.

در حال حاضر مراسم سنتی چهارشنبه‌سوری طی سال‌های اخیر نه‌تنها به سمت ترقه‌بازی و دیگر مواد آتش‌افزا تحریف شده و موجبات نگرانی خانواده‌ها را فراهم کرده، بلکه باعث می‌شود بسیاری از افراد سین سلامت هفت‌سینشان را از دست بدهند.

در سال جاری هم شمارش معکوس برای رسیدن چهارشنبه پایان سال، نگرانی درباره وقوع حوادث ناگوار را افزایش داده و تلاش‌های بسیاری برای کاهش آسیب‌های پیش‌رو به کار گرفته شده تا آخرین چهارشنبه سال با کمترین آسیب همراه باشد.

لزوم برخورد جدی با فروشندگان مواد محترقه

یک شهروند بیرجندی در گفت‌وگو با ۷۲۴پرس با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری آیینی قدیمی در ایران بوده که اکنون از مسیر اصلی خود خارج شده است، افزود: «باتوجه‌به مواد محترقه جدید، حجم آتش‌ها گسترده شده که گاهی صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد».

علیرضا چاجی خواستار برخورد جدی با فروشندگان مواد محترقه شد و گفت: «در برخی از تصاویر منتشر شده از منابع موثق، کوری چشم، قطع عضو و سوختگی‌های دلخراش مشاهده می‌شود که عواقب آن سال‌ها با آسیب‌دیدگان همراه است».

یکی جوان بیرجندی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: «از جوانان و نوجوانان خواستارم از ایجاد آتش‌های بزرگ خودداری کنند تا در چهارشنبه آخر سال اتفاقات بدی رقم نخورد».

پریدن از روی آتش در چهارشنبه سوری

محمد صادقی با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری در گذشته تنها به یک شب‌نشینی و آتش‌های بسیار کوچک خلاصه می‌شد، افزود: «در حال حاضر با ورود مواد محترقه جدید و حجم بالای آتش، آسیب‌هایی جدی به افراد وارد می‌شود».

کشف ۲۴ هزار عدد مواد محترقه

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در گفت‌وگوی اختصاصی با ۷۲۴پرس با اشاره به چهارشنبه پایان سال، بیان کرد: «خانواده‌ها و نوجوانان و آحاد مردم بدانند که حمل‌ونقل فروش مواد محترقه جرم بوده و می‌تواند مورد تعقیب قرار گیرد».

شجاعی نسب با تأکید بر اینکه با متخلفان چهارشنبه آخر سال با جدیت برخورد می‌شود، افزود: «تاکنون از ۲۴ هزار عدد انواع مواد محترقه کشف شده و امیدواریم چهارشنبه پایان سال بی‌حادثه‌ای داشته باشیم».

وی با بیان اینکه سامانه ۱۱۰ در طول شبانه‌روز پاسخگوی مطالبات و خواسته‌های مردمی است، افزود: «طی ایام نوروز ایستگاه‌های ثابت و سیار پلیس در سطح جاده‌ها فعال خواهند بود».

چهارشنبه‌سوری، چهارشنبه‌سوزی نشود

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی در گفت‌وگوی اختصاصی با ۷۲۴پرس بیان کرد: «مراسم چهارشنبه آخر سال، مراسمی قدیمی و سنتی بوده که از حد و حدود خود خارج و به چهارشنبه‌سوزی تبدیل شده است».

علیرضا عباسی با بیان اینکه در حال حاضر چهارشنبه‌سوری به معنای پریدن از روی خطر، ترقه، انفجار بوده و دیگر پریدن از آتش‌های کوچک نیست، افزود: «هر ساله مواد محترقه جدیدی وارد بازار می‌شود که قدرت انفجاری بیشتری دارد و سازندگان در آن از خرده‌شیشه استفاده می‌کنند؛ بنابراین می‌تواند صدمات جدی به هم‌وطنان وارد کند».

وی با بیان اینکه امید است با رعایت بایدها و نبایدها، چهارشنبه پایان سال به چهارشنبه‌ای خونین تبدیل نشود و بتوانیم سال جدید را با صلح برگزار کنیم، اظهار کرد: «از والدین خواستاریم به جد مراقب فرزندان به‌ویژه کودکان باشند».

آمادگی ۸۵ پایگاه اورژانس در استان

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی از آمادگی ۸۵ پایگاه اورژانس جاده‌ای و شهری برای امدادرسانی به حوادث احتمالی چهارشنبه‌سوری خبر داد و افزود: «همچنین ۲ بالگرد و ۳ دستگاه اتوبوس آمبولانس آمادگی دارند که در مناطق خاص و پر تلفات امدادرسانی کنند».

وی در توصیه‌هایی به شهروندان بیان کرد: «بیماری که دچار سوختگی می‌شود، عضو سوخته را به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه زیر آب خنک نگه دارد و از مسواک، سیب‌زمینی و خمیردندان استفاده نشود».

عباسی با تأکید بر اینکه در سوختگی‌های چشم از مالش چشم خودداری شود، گفت: «از شهروندان خواستاریم از برپایی آتش‌های حجیم خودداری کنند و از دست‌فروشان مواد محترقه خریداری نشود».

وی با بیان اینکه همچنین مواد محترقه در کیف، جیب و زیرزمین نگهداری نشود، افزود: «شهروندان از پرتاب مواد آتش‌زا به پشت‌بام و سمت درختان به جد پرهیز کنند».

عباسی بیان کرد: «طی سال گذشته ۱۳ نفر شامل ۷ نفر خانم و ۶ نفر آقا در چهارشنبه‌سوری مصدوم شدند که ۴ نفر  به‌صورت سرپایی درمان و ۹ نفر به بیمارستان منتقل شدند».

آمادگی ۲۴ ایستگاه آتش‌نشانی در بیرجند

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند هم در گفت‌وگوی اختصاصی با ۷۲۴پرس بیان کرد: «کودکان و نوجوانان اقشار آسیب‌پذیر هستند؛ بنابراین والدین سعی کنند نظارت کافی را داشته باشند».

مسعود محمدیان با بیان اینکه شهروندان از ترقه و فشفشه استاندارد و دارای برچسب استفاده کنند، گفت: «سالانه ۲ تا ۳ هزار نفر در کشور در مراسم چهارشنبه‌سوری دچار آسیب می‌شوند که بعضاً به کوری، قطع عضو و حتی فوت منجر می‌شود».

وی با تأکید بر اینکه از مردم خواستاریم از پریدن از روی آتش به جد خودداری کنند، افزود: «همچنین فرد آتش‌گرفته را داخل پتو بپیچند یا روی زمین بخوابد تا آتش خاموش شود و از فرار پرهیز کند».

محمدیان با تأکید بر اینکه از انداختن اسپری‌های و قوطی‌های خالی به داخل آتش به جد پرهیز شود، گفت: «در اطراف شهر چاه‌های زیادی وجود دارد که علی‌رغم مکاتبات صورت‌گرفته، هنوز باز است و خطر سقوط در چاه را در پی دارد که توجه شهروندان را می‌طلبد».

وی بیان کرد: «۶ ایستگاه ثابت آتش‌نشانی و ۱۸ ایستگاه سیار برای خدمت‌رسانی به حوادث احتمالی آماده‌باش هستند؛ بنابراین شهروندان در صورت بروز و مشاهده آتش‌سوزی با سامانه ۱۲۵ تماس گیرند».

انتظار می‌رود بافرهنگ سازی و رعایت شئونات اخلاقی و احترام به توصیه‌های مسئولان، چهارشنبه سوزی را از جوانان گرفته و جشنی همراه با امنیت و آرامش را بنا نهیم تا هیچ خانواده‌ای بر اثر سوانح سوختگی این آئین نگران و مضطرب نباشد.