در حالی که کمتر از ۲ روز تا پایان تبلیغات مانده، تنور انتخابات در بیرجند داغ‌تر شده و نامزدهای انتخاباتی با وعده و از بسترهای مختلف به جلب آرای مردمی مشغول هستند.

به گزارش ۷۲۴‌پرس؛ تنور انتخابات در خراسان جنوبی هر روز داغ تر و داغ تر می‌شود و کاندیداها برای نشست بر کرسی بهارستان از بسترهای مختلف تبلیغاتی، به معرفی خود برای جلب اعتماد مردم هستند.

تبلیغات ششمین دوره از خبرگان رهبری و دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی از چندی پیش در بیرجند همزمان با سراسر کشور آغاز شده و فضای شهر را دگرگون کرده است.

شور و هیجان خاص انتخاباتی در بین شهروندان به وجود آمده و به تدریج با افزایش تبلیغات بر این نشاط نیز افزوده می‌شود. جنب و جوش طرفداران در خیابان‌های اصلی بیرجند اعم از غفاری و مدرس حال و هوای کاملا انتخاباتی را بر شهر حاکم کرده و فعالیت‌شان، آماده شدن برای برگزاری انتخاباتی پرشور را حکایت می‌کند.

هر کس به طریقی تلاش دارد تا در معرفی کاندید مورد علاقه‌اش کوتاهی نکند. یکی از طریق کاناهای مجازی اقدام کرده و دیگری حضور در بین مردم به ویژه روستاها را انتخاب کرده است. در این بین قلم از بیان شور و مشارکت قشر جوان از عاجز است چراکه هیجانی وصف‌ناشدنی برای حضور در انتخابات دارند.

ساعتی در شهر

برای لذت بردن از این فضا کافی است چند ساعتی را در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر قدم بزنی تا حال و هوایت دگرگون شود، چراکه این روز‌ها جمع هواداران نامزد‌ها در داخل ستادهای تبلیغاتی و پخش سروده‌های زیبا، فضای یک رقابت سالم را به وجود آورده‌اند.

چیزی به شب نمانده و شور و هیجان مردم در تبلیغات جلوه دیگری به خود داده است. طرفداران کاندیدا‌ها با استقرار در مقابل ستاد‌ها اقدام به توزیع عکس، کارت و پوستر در بین عابران می‌کنند. برخی بی‌توجه رد شده و برخی اندکی زمان را متوقف کرده و به تماشای عکس‌ها و پوستر‌ها مشغول می‌شوند.

در هر ستاد طرفداران در تلاش‌اند که از ستاد دیگر در تبلیغاتشان پیشی بگیرند. هرکدام به نحوی در ابراز محبت به نامزد مورد علاقه‌شان سلیقه به خرج می‌دهند.

تبلیغات ماشینی

اینجا سجادشهر بیرجند است. گویی جو تبلیغاتی زیاد رخنه نکرده و یا از شکلی به شکل دیگر تغییر ظاهر داده است. خودرویی متفاوت با دیگر ماشین‌ها، آرام آرام در حرکت است و توجه هر عابر پیاده را جلب می‌کند.

در و شیشه‌های ماشین با تو حرف می‌زنند چراکه از کاندید مورد علاقه‌اش پوشیده شده و پرچم ایران بر روی ماشین صحنه زیبایی را پدیدار می‌کند. از چرخش و توقف لاستیک‌ها در مکان‌های شلوغ‌تر پیداست که مقصد خاصی ندارد و هدفش تبلیغ نامزد مورد علاقه‌اش است.

تبلیغات در قاب مجازی

فضای مجازی نیز قصه‌ای دیگر از تبلیغات را بیان می‌کند. گروه‌های مجازی در ایتا، سروش و غیره سخت مشغول فعالیت و تبلیغ از کاندیداهای خاص هستند. هر کاندید گروهی جدید و هر گروهی نیز چندین عضو و طرفدار دارد. حکایت‌ها و شنیده‌ها مبنی بر این است که نامزد‌ها برای تبلیغات در فضای مجازی هزینه کرده و طرفداران هم به تبلیغات برای این افراد می‌پردازند. این یکی از روش‌هایی است که زمان، هزینه و تلاش کمتری را می‌طلبد.

برگی از وعده‌ها

در این هیاهوی تبلیغات هرکدام از نامزد‌ها با معرفی برنامه و اهدافشان در قالب تراکت، بروشور سعی در کسب نظرات بیشتر دارند که خبرنگار ما بدون ارائه نام نامزد‌ها و حوزه انتخابیه‌شان تنها به بررسی و بیان شعار‌ها و برنامه‌های آن‌ها می‌پردازد.

یک کاندیدا از حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی، از تلاش در مجلس برای مهار تورم و جبران ناترازی‌ها، تلاش برای کمک به زیرساخت‌ها، توجه به اقتصاد مرزی استان و کمک به مسئولان برای جذب اعتبار ملی وعده داده و معتقد است باید به کاهش نرخ بیکاری و مقاوم‌سازی مدارس توجهی ویژه شود.

یک نامزد انتخاباتی هم ارتقای عدالت اجتماعی، حمایت از ایجاد و تشکل‌های بانوان برای ورود به مجتمع تصمیم‌سازی، تقویت نظام علمی پژوهی و پیگیری و بکارگیری از فرصت‌های قانون برای رشد و توسعه حمل و نقل استان را از جمله اهداف و برنامه‌هایش می‌داند.

برخی هم از تلاش برای ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه‌ها، تلاش در جهت بسترسازی قانونی برای رفاه اجتماعی و توجه به میراث فرهنگی وعده داده و می‌گویند: « طلاق، حاشیه‌نشینی و اعتیاد از جمله آسیب‌هایی بوده که باید در دل مسائل ملی مورد توجه قرار گیرد».

برخی دیگر هم به بیان سوابق اجرایی، بیوگرافی و سوابق تحصیلی پرداخته و خود را انقلابی معرفی کرده‌اند.

مردم چه می‌خواهند؟

یک شهروند بیرجندی با بیان اینکه از نماینده‌های منتخب خواستاریم قائل به پیگیری طرح‌ها و پروژه‌ها در چارچوب طرح سند آمایش استان که با محوریت دانشگاه بیرجند و با نگاه تخصصی تدوین شده است، باشند، افزود: «نیاز است برخی از بخش ها بروزرسانی شده و در چارچوب طرح ها و لوایح در مجلس دنبال شود».

محمد ایمانی ادامه داد: آنچه در این خصوص اهمیت دارد توان نماینده در مطالبه‌گری و پیگیری مستمر، رویکرد مشورت‌پذیری و استفاده از خرد جمعی است.

وی خواستار توجه به مسائل آبی استان شد و گفت: «نامزدهای انتخاباتی از وعده‌ها و شعارهای دروغ پرهیز کنند تا مردم بتوانند انتخابی بهتر و شایسته‌تری داشته باشند».

حکیمه میهن‌دوست هم با بیان اینکه از هم‌استانی‌ها خواستارم به افراد پرتوان و انرژی و دارای ایده‌های خوب رأی دهند، افزود: « نیاز است مسئولیت‌ها از نسل دوم و سوم انقلاب گرفته و به نسل‌های جدید و جوانان سپرده شود‌».

وی شرکت در انتخابات وظیفه شرعی دانست و افزود: «برای انتخاب اصلح، از آغاز تبلیغات شعارها و برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی را دنبال می‌کنم و از آن‌ها میخواهم بر از نشستن بر کرسی بهارستان، وعده‌هایشان را فراموش نکنند».