خراسان جنوبی با داشتن ظرفیت‌های عظیم گردشگری و صنایع دستی، در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته عرض اندام کرد.

به گزارش ۷۲۴‌پرس؛ خراسان جنوبی با داشتن ۱۱ شهرستان، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در دل دارد که در ایام مختلف سال، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند.

علاوه بر جادبه‌های طبیعی و گردشگری، هنر زنان و مردان این دیار تاریخی خود معرف فرهنگ‌ها و آداب و رسوم استان بوده و می‌تواند نقش بسزایی در توسعه این منطقه ایفا کند.

صنایعی مانند ترکه‌بافی، نساجی، خراطی، چکن‌دوزی، قارت‌بافی و ... تنها گوشه‌ای از هنرمندی شیرزنان و دلاورمردان این خطه بوده که هر کدام به تنهایی می‌تواند معرف ظرفیت‌های استان باشد.

پاوریون خراسان جنوبی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

آنچه بدیهی است، معرفی هر چه بیشتر صنایع دستی خراسان جنوبی نه تنها روند نمودار اقتصاد استان را سیری صعودی می‌بخشد بلکه می‌تواند رونق اشتغال و نگهداشت جمعیت روستاها بسیار مؤثر باشد که می‌طلبد مورد توجه متولیان قرار گیرد.

برپایی نمایشگاه‌های مختلف عرضه محصولات تولیدی و صنایع دستی استان مانند هفدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته بخشی از گام‌های متولیان در راستای کمک به معیشت صنعتگران و معرفی صنایع دستی این قشر بوده که گسترش آن نیازمند همکاری دیگر ارگان‌ها و نهادهای مربوط است.

لزوم گسترش نمایشگاه‌های صنایع دستی

یک صنعتگر خراسان جنوبی که به همراه مادر و همسرش در نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته حضور دارد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: «این‌گونه از نمایشگاه‌ها نقش مستقیمی در بازاریابی، فروش محصولات و معرفی فرهنگ این استان دارد که خواستاریم گسترش یابد».

الهه دشتی

الهه دشتی، با بیان اینکه پارچه‌بافی در خراسان جنوبی دارای قدمتی دیرینه بوده که از اجداد و بزرگان به ارث رسیده است، افزود: «در این هنر، پارچه از جنس پنبه خالص بوده و نقاشی‌ها و طراحی‌های روی پوشاک هم کار دست است که با رنگ‌های طبیعی انجام می‌شود».

این هنرمند با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ اشتغال مستقیم و حدود ۲۰۰ اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده‌ام، گفت: «ورود به این رشته، تقریبا پنج میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارد اما تولیداتی مقرون به صرفه دارد».

بازارسازی، مهم‌ترین رسالت نمایشگاه

زهره عباس‌پور که به نمایندگی از مجموعه چرم عباس‌پور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته شرکت کرده است، بیان کرد: چرم‌دوزی از هنر دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که طی برهه‌ای از زمان، کمتر مورد استقبال قرار گرفته بود.

زهره عباس‌پور

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروزه با حمایت مسئولان، افراد زیادی در نقاط مستعد استان به این حرفه روی آورده‌اند، افزود: در مجموعه چرم عباس‌پور حدود ۲۵ نفر مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، گفت: برگزاری این نمایشگاه در فروش محصولات و معرفی تولیدات استان به بازارهای بزرگ، نقش بسزایی دارد.

لزوم به‌کارگیری نیروهای خلاق برای شرکت در نمایشگاه‌ها

مشاور وزیر و مدیرکل حراست وزارت میراث فرهنگی، در گفت و گو با ۷۲۴‌پرس، با اشاره به توجه ویژه اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی به توسعه صنعت‌گردشگری، احیاء بافت‌های تاریخی و حمایت از صنعتگران این حوزه اشاره کرد و افزود: «این عملکرد نشان‌دهنده وحدت و همگرایی بین اداره‌کل با شهرستان‌ها است».

مشاور وزیر و مدیرکل حراست وزارت میراث فرهنگی

سلطانی اظهار داشت: «لازم است در جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی گام‌های محکمی برداریم و در به‌کارگیری نیروهای خلاق در طراحی پاویون و ایده‌پردازی در معرفی ظرفیت‌ها بیش از پیش بهره‌مند شویم».

وی به ضرورت حمایت از صنعتگران حوزه صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد و افزود: «خراسان جنوبی باتوجه به ظرفیت‌هایی که دارد باید در مسیر معرفی هرچه بیشتر و توسعه گردشگری خود حرکت کرده و مورد حمایت قرار بگیرد».

لزوم رونق گردشگری و صنایع‌دستی در راستای جذب سرمایه‌گذار

استاندار خراسان جنوبی، در گفت و گو با ۷۲۴‌پرس با اشاره به تعامل خوب بخش‌های دولتی و خصوصی در استان، گفت: «امروز شاهد حضور توانمند صنعتگران ۱۱ شهرستان استان در این رویداد بین‌المللی هستیم و از این فرصت باید به درستی استفاده شود».

قناعت، با اشاره به قدمت استان در حوزه‌های میراثی و گردشگری، افزود: «خراسان جنوبی ۹ اثر ثبت جهانی و بیش از ۱۰۰۰ اثر ثبت ملی دارد که این بستری برای رونق گردشگری و جذب توریست است».

قناعت استاندار خراسان جنوبی

وی، بر لزوم معرفی صنایع‌دستی استان برای جذب سرمایه‌گذاری تأکید کرد و گفت: «سند توسعه گردشگری در استان تدوین شده که نشان‌دهنده نگاه ویژه بخش خصوصی و دولتی به این حوزه است».

استاندار خراسان جنوبی، با اشاره به گلایه‌مندی‌های صنعتگران این حوزه، تصریح کرد: «در سال جاری ۴۱۲ طرح گردشگری با بیش از ۵۰ میلیارد تومان درخواست تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که بیش از ۲۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است».

نمایشگاه‌ بسترساز اجرای سند توسعه گردشگری

جواد قناعت، یکی از مؤلفه‌های اجرای سند توسعه گردشگری را حضور در نمایشگاه‌ها دانست و افزود: «حضور در نمایشگاه‌های تخصصی نیز باید مورد توجه قرارگیرد و باید به ظرفیتی برسیم تا استان میزبان نمایشگاه‌ها باشد».

جواد قناعت

قناعت، در خصوص چالش‌های زیرساخت هواپیمایی در استان و تأثیر منفی آن بر صنعت گردشگری خصوصا برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار، گفت: «در دولت جدید پروازهای مرکز استان به حداقل ۲ پرواز در ۷ روز هفته افزایش یافت و پروازهای طبس که تا قبل آن فقط ۲ بار در هفته و به صورت روزانه انجام می‌شد به وضعیت مطلوب رسید، اما مجدد با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است».

استاندار خراسان جنوبی

وی، افزود: «در راستای مرتفع کردن نیاز استان در این حوزه اقداماتی از جمله مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی معتبر و بزرگ، فراهم کردن زمینه‌های مشارکت با بخش خصوصی برای راه‌اندازی شرکت‌های هواپیمایی بومی در بیرجند و طبس، بهسازی روشنایی فرودگاه طبس و تکمیل ترمینال بیرجند که بزودی با حضور وزیر راه‌‌وشهرسازی افتتاح خواهد شد، انجام شده است».

نمایشگاه‌ها، بستر ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته بیان کرد: «بیش از ۱۴ غرفه برای ۱۱ شهرستان استان در این نمایشگاه در نظر گرفته شده بود».

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی

شاهوردی با بیان اینکه در حاشیه حضور غرفه‌های در نظر گرفته شده، ۱۱ اجرای زنده از رشته‌های مزیت‌دار شهرستان‌ها پایه‌ریزی شده بود تا به معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌ها کمک کند و سطح فروش افزایش یابد، افزود: «هدف اصلی از حضور در این رویداد بین‌المللی، معرفی ظرفیت‌های شاخص خراسان جنوبی و جذب گردشگران داخلی و خارجی است».

وی، با بیان اینکه نمایشگاه‌ها بستر ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری است، گفت: «سعی کرده‌ایم در کنار معرفی جاذه‌های گردشگری شهرستان‌ها، رشته‌های مزیت‌دار صنایع‌دستی و محصولات استراتژیک را به نمایش بگذاریم».