طرح ترافیک زمستانی همانند سال‌های گذشته با هدف کاهش خطرات جاده‌ای، ایمن‌سازی محورها و تسریع در روند امدادرسانی به حوادث احتمالی در جاده‌های استان اجرایی می‌شود.

 به گزارش ۷۲۴پرس؛ محورهای مواصلاتی به‌عنوان شریان‌های حیاتی در شهرها نقش مهمی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی به‌ویژه حفظ امنیت جان شهروندان دارد؛ مقوله‌ای که در خراسان جنوبی حال خوشی ندارد و سالانه در کنار بی‌احتیاطی رانندگان، حوادث ناگواری را منجر می‌شود.

متولیان به طور مستمر در راستای ایجاد امنیت برای کاربران جاده‌ای، اقدامات و طرح‌های مختلفی را عملیاتی می‌کنند. اقداماتی مانند «طرح ترافیک زمستانی» که با همکاری دستگاه‌های خدمت‌رسان آغاز شده و تا ۲۵ اسفندماه ادامه دارد.

آمادگی کامل تیم‌های امدادی برای امدادرسانی به حوادث احتمالی در راستای اجرای طرح ترافیک زمستانی، نه‌تنها حجم خسارت‌های ناشی از حوادث جاده‌ای را کاهش می‌دهد؛ بلکه مسیر خدمت به جامعه هدف را نیز کوتاه می‌کند.

استقرار تیم‌های اورژانس در راستای بهبود و تسریع فرایند خدمت‌رسانی به حوادث احتمالی فصل دیگری از کتاب خدمت‌رسانی متولیان بوده که در دل طرح ترافیک زمستان برای مسئولان مشق شده است.

تلاش مضاعف راهداران برای ایمن‌سازی جاده‌ها و تهیه تجهیزات امدادرسانی به در راه ماندگان گوشه‌ای دیگر از اجرای این طرح بوده که بدون شک خروجی مطلوبی را هم به دنبال خواهد داشت.

وجود ۳۵ گردنه برف‌گیر در جاده‌های استان

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ۷۲۴پرس با اشاره به طرح زمستانه در استان، بیان کرد: «رزمایش زمستان با هدف ایمنی در جاده‌ها از ۲۰ آذرماه آغاز شده و تا ۲۵ اسفندماه ادامه دارد».

شجاعی نسب فرمانده انتظامی خراسان جنوبی

سردار شجاعی نسب با بیان اینکه دستگاه‌های متولی در طرح، در حوادثی که ناشی از تغییرات جوی باشد، حضور دارند، افزود: «بیش از ۳۵ گردنه برف‌گیر در جاده‌های استان وجود دارد که دستگاه‌های خدمت‌رسان پوشش می‌دهند».

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ادامه داد: «همچنین دستگاه‌های امدادی و خدمت‌رسان در سه گردنه خونیک، سمن‌شاهی و پدران به‌صورت شبانه‌روزی حضور دارند».

افزایش تصادفات برون‌شهری

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح محل‌های اسکانی برای افراد گرفتار در حوادث پیش‌بینی شده تا سطح مخاطرات کاهش یابد، افزود: «در سال جاری تصادفات فوتی و خسارتی در حال افزایش بوده است».

سردار شجاعی نسب با بیان اینکه تا آذرماه سال جاری در حوزه تصادفات فوتی برون‌شهری ۲ درصد افزایش داشته‌ایم، افزود: «در این مدت ۲۳۶ نفر از هم استانی‌ها در حوادث جاده‌ای فوت شده‌اند که وقوع فوتی‌ها و ازدست‌رفتن جان رانندگان جزو چالش‌های موجود است».

وی خواستار رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی از سوی رانندگان شد و افزود: «از رانندگان خواستاریم با رعایت حق‌تقدم، سرعت مجاز و مدیریت ترافیک، از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنند».

آمادگی ۲۱۵ نجاتگر هلال‌احمر در طرح

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با ۷۲۴پرس با اشاره به وضعیت جاده‌های استان، بیان کرد: «متأسفانه خراسان جنوبی در زمینه حوادث جاده‌ای، تلفات زیادی را متحمل می‌شود که کاهش آن نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش است».

کاوسی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی

محمدعلی کاوسی ادامه داد: «جمعیت هلال‌احمر تلاش خواهد کرد؛ مانند گذشته، در این ایام کلاس‌های آموزشی اقدامات اولیه در مواجهه با سوانح را به‌صورت رایگان در سطح شعب هلال‌احمر و خانه‌های هلال برگزار کند».

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای ارائه کمک در زمان بحران را از دیگر گفت: «۴۵ مرکز عملیاتی در سطح استان آماده خدمت‌رسانی هستند».

کاوسی بیان کرد: «بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، روزانه حداقل ۲۱۵ نفر نجاتگران تخصصی در سطح استان آماده خدمت‌رسانی به حوادث احتمالی هستند».

ذخیره‌سازی ۲ هزار تن شن و نمک

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ۷۲۴پرس بیان کرد: «طرح ترافیک زمستانه از ۲۰ آذرماه شروع شده و تا ۲۵ اسفندماه ادامه دارد».

جلال‌زاده ادامه داد: «در راستای اجرای این طرح ۲۵۰ نفر در قالب ۱۸۰ دستگاه سبک و سنگین در سطح محورها مستقر هستند تا در بارندگی‌ها و نزولات جوی کمک‌رسان باشند».

جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه ۲ هزار تن شن و نمک در راهدارخانه‌های سطح راه و گردنه‌های برف‌گیر ذخیره شده است، افزود: «همچنین ۳۳ باب راهدارخانه تجهیز شده و قابلیت پذیرایی از در راه‌ماندگان حوادث احتمالی را دارد».

جلال‌زاده از آمادگی ۳۵ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی برای خدمت‌رسانی در این طرح خبر داد و گفت: «سامانه ۱۴۱ سامانه راهداری آماده پاسخگویی به سؤالات، ثبت شکایات و راهنمایی مترددین در جاده‌ها هستند».

فعالیت شبانه‌روزی ۸۵ پایگاه اورژانس در جاده‌ها

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با ۷۲۴پرس بیان کرد: «مطابق دستورالعمل اورژانس کشور و هم‌زمان با دیگر یگان‌های امدادی در حوزه فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس، اقداماتی در راستای طرح ترافیک زمستانه در دستور کار قرار دادیم».

عباسی ادامه داد: «در این راستا ۲ دستگاه بالگرد در اورژانس هوایی بیرجند و طبس و ۳ دستگاه اتوبوس آمبولانس در شهرستان‌های نهبندان، فردوس و طبس آماده امدادرسانی به حوادث خاص و پرتلفات هستند».

وی با بیان اینکه ۸۵ پایگاه اورژانس در سطح جاده‌های روستایی و اصلی شبانه‌روزی آماده امدادرسانی هستند، افزود: «در این طرح ۵۷۰ نفر نیروی تخصصی فوریت‌های پزشکی درگیر خواهد بود».

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: «در شش‌ماهه دوم سال گذشته، ۴۷۶۰ مورد مأموریت تصادفی وجود داشت که به ۵۷۰۰ نفر امدادرسانی شد».

انتظار می‌رود در کنار تلاش‌های مسئولان، کاربران جاده‌ای هم با رعایت قوانین و عمل به توصیه‌های پلیس و راهداران، در راستای ایجاد سفری ایمن و جلوگیری از هرگونه حوادث دلخراش، ایفای نقش کنند.