این روزها بسیاری از دشت‌های خوسف، طبس و بعضاً سربیشه را نرگس‌زارهایی پوشانده که عطر و زیبایی بی‌نظیری را به این سرزمین کویری بخشیده و نیازمند دست حمایت مسئولان است.

 به گزارش ۷۲۴پرس؛ اگرچه زمستان، فصل خوابیدن طبیعت و آماده‌شدن برای حیاتی دیگر است، اما در خراسان جنوبی، همین که لالایی زمستان در گوش طبیعت آغاز می‌شود، گل نرگس با ترکیبی از رنگ سفید و زرد تازه سر از خاک بیرون آورده و طراوت و زیبایی بهار را به ارمغان می‌آورد.

این روزها آغوش مزرعه‌های خوسف، طبس و سربیشه میزبان «نرگس» بوده و مشام روستاها را با عطر دل‌انگیز بهاری خوش کرده است. 

در حال حاضر ۷۵۰ بهره‌بردار گل نرگس از مشکلاتی اعم از جای خالی فراوری، کم‌آبی و چتر بسته حمایت بیمه‌ای این محصول رنج می‌برند و خواستار رسیدگی به این مشکلات از سوی مسئولان هستند.

سازگاری با شرایط اقلیمی، مقاومت به کم‌آبی باتوجه‌به خشکسالی‌های حاکم بر منطقه، پرورش در فضای باز و اقتصادی‌بودن این گل از جمله مزایای کاشت گل نرگس در خراسان جنوبی است.

هم اکنون کهن‌ترین نرگس‌زارهای خراسان جنوبی متعلق به شهرستان خوسف بوده که ثبت آثار ملی شده است و گل نرگس شهرستان خوسف در قیاس با گل‌های مشابه نرگس در کشور حرف اول را می‌زند.

حمایت ناقص بیمه از نرگس‌کاران

یکی از نرگس‌کاران خوسفی در گفت‌وگو با ۷۲۴پرس، سطح زیر کشت گل نرگس را ۵ هزار متر عنوان کرد و افزود: «برای توسعه سطح زیر کشت هیچ تسهیلات حمایتی از مسئولان دریافت نکردم و با فروش ماشین و اخذ ۲۰۰ میلیون تومان وام، اراضی نرگس را گسترش دادم».

کاظم نخعی با اشاره به صحبت مسئولان پیرامون بازسازی و مرمت قنواتی که آب باغات نرگس را تأمین می‌کنند، افزود: «اراضی سطح زیر کشت من در روستای دستگرد آریش واقع شده که قنات آن از ۳ سال گذشته مسدود است».

مصاحبه با کاظم نخعی-نرگس کار خوسفی

وی ادامه داد: «در حال حاضر اراضی سطح زیر کشت نرگس را با تانکر آب می‌دهیم و مسئولان علی‌رغم وعده‌هایشان هیچ حمایتی نکرده‌اند».

وی با اشاره به بازار فروش گل نرگس، اظهار کرد: «خوشبختانه در بازار فروش مشکلی نداریم و عمده مشکلات در زمینه کمبود آب است».

نخعی بیمه را از دیگر مشکلات نرگس‌کاران عنوان کرد و گفت: «سال گذشته علی‌رغم پوشش بیمه‌ای، ۷۰ تا ۱۰۰ درصد به باغات گل نرگس خسارت وارد شده اما هنوز غرامتی از بیمه دریافت نکرده‌ام؛ بنابراین امسال محصول خود را بیمه نکردم».

فراوری موردتوجه قرار گیرد

یکی دیگر از نرگس‌کاران خوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، بی‌آبی را از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان گل نرگس دانست و گفت: «مسئولان به‌ازای ۲۵۰۰ مترمربع افزایش سطح زیر کشت، حمایت‌هایی دارند؛ اما باتوجه‌به کمبود آب، گسترش این میزان امکان‌پذیر نیست».

محمدرضا علیزاده خواستار فراوری گل نرگس شد و گفت: «باتوجه‌به عطر خاص گل نرگس خوسف، خواستاریم بر روی اسانس‌گیری این محصول کار شود تا گل‌های ساق‌کوتاه که در بازار فروش ندارد، جنبه اقتصادی پیدا کند».

گل نرگس

وی با اشاره به مشکلات بیمه‌ای بیان کرد: «از دو سال گذشته بیمه محصول گل نرگس برقرار شده اما تاکنون کشاورزان از بیمه سودی نبرده‌اند».

علیزاده که بنا به گفته خودش یک هکتار سطح زیر کشت گل نرگس دارد، گفت: «خوشبختانه در بازار فروش مشکلی نداریم و محصول ما به مشهد و دیگر شهرها صادرات می‌شود».

وی با بیان اینکه باتوجه‌به کمبود آب، هدایت آب بین زمین‌ها مشکل است که خواستاریم کانال‌کشی شود، اظهار کرد: «همچنین خواستاریم زمینه آبیاری نوین یا غرقابی در اراضی زیر کشت گل نرگس فراهم شود».

ارزش میلیاردی گل نرگس در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ۷۲۴پرس با بیان اینکه ۴۰٫۱ هکتار از اراضی استان زیر کشت گل نرگس است، گفت: «همچنین ارتزاق ۷۵۰ خانوار وابسته به این محصول است».

جعفری با بیان اینکه در هر مترمربع ۵۰ شاخه و در مجموع ۲۰ میلیون شاخه تولید گل نرگس است، اظهار کرد: «این محصول در خراسان جنوبی ۱۰۰ میلیارد تومان ارزآوری دارد و به خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود».   

گل نرگس خوسف

وی در پاسخ به درخواست نرگس‌کاران مبنی بر فراوری گل نرگس، بیان کرد: «سطح زیر کشت گل نرگس در استان پایین بوده و نمی‌توان در موضوع فراوری، اقدامات متناسبی داشته باشیم».

لزوم افزایش سطح زیر کشت گل نرگس

جعفری خواستار توسعه سطح زیر کشت این محصول شد و افزود: «برای اراضی بالای ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع که به کشت گل نرگس اختصاص یابد، ۷۰ درصد هزینه‌های تولید را متقبل می‌شویم».

وی با اشاره به اهمیت گردشگری کشاورزی در زمینه گل نرگس، بیان کرد: «همچنین کسانی در کنار باغات گل نرگس، اقامتگاه بوم‌گردی ایجاد کنند، هزینه‌های لازم را تأمین می‌کنیم».

جعفری با اشاره راه‌اندازی ۳ مزرعه الگویی گل نرگس، بیان کرد: «این امر در راستای کیفیت‌بخشی به محصول انجام می‌شود تا بهره‌برداری بیشتری از سطح زیر کشت داشته باشند».

وی با اشاره به اقلیم خشکسالی استان بیان کرد: «امسال در حوزه قنوات اقدامات زیادی شده اما باتوجه‌به کم آب‌بر بودن محصول، می‌توان از روش‌های نوین آبیاری استفاده کرد».