مرز ماهیرود سربیشه به دنبال توجه مسئولان، از چند سال گذشته تاکنون پیشرفت‌های زیادی به خود دیده و بسترساز رونق تجارت در این نقطه مرزی شده است.

به گزارش ۷۲۴پرس؛ امروزه از تجارت به‌عنوان موتور محرکه رشد و توسعه یک کشور یاد می‌شود و گسترش مبادلات مناطق مرزی بین کشورها و احداث بازارچه‌های مرزی یکی از روش‌های تأثیرگذار برای حضور در تجارت جهانی است.

خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و در اختیار داشتن چهار معبر مرزی رسمی، دارای موقعیتی استراتژیک برای حمل‌ونقل کالا به آن‌سوی مرزها و تجارت فرامرزی است.

مرز ماهیرود سربیشه، به‌عنوان یکی از معابر حمل‌ونقل کالا، از چند سال گذشته تاکنون تغییرهای زیادی به خود دیده و علی‌رغم مشکلاتی مانند کرونا، تحریم‌ها و....، نقش بسزایی در رونق تجارت استان داشته که این امر بواسطه عملکرد مطلوب قطب‌های فعال در مرز ماهیرود شامل پایانه، بازارچه، گمرک و منطقه ویژه اقتصادی است.

حضور خبرنگاران طی سال‌های مختلف اعم از سال ۱۳۹۳ و ۱۴۰۲ در مرز ماهیرود، گزارش‌هایی مختلف و شنیدنی را روایت می‌کند و از پیشرفت‌های این دروازه طلایی در استان سخن می‌گوید.

مرز ماهیرود؛ دی‌ماه ۱۳۹۳

مسیری بیابانی و جاده‌ای ناهموار ما را به سمت گمرک ماهیرود هدایت می‌کند. کمتر خودرویی مشاهده می‌شود و تعداد کامیون‌ها در جاده نیز انگشت‌شمار است.

حدود ۳ ساعت زمان لازم است تا مسیر ۲۴۰ کیلومتری بیرجند تا گمرک ماهیرود را طی کنیم. شرایط نامطلوب جاده و خطرهای موجود را به جان خریده و بعد از پیمایش مسیر به مرز ماهیرود رسیدیم.

جایی شبیه به آخر دنیا... طوفان بر پیکره خاکی و بی‌جان زمین چنگ می‌زند و گردوخاک حاصل بر چشم حاضران در گمرک سنگینی می‌کند. بنا به گفته کارمندان، تازه امروز هوا سر مهربانی داشته و شرایط خوب است!

به گزارش ۷۲۴پرس، کارگران افغانی و ایرانی در کنار کانتینرها در انتظار نشسته‌اند تا کامیونی از راه برسد و با جابه‌جایی بار، مزد روزشان را کاسب شوند. بعضی هم به نشانه خستگی، دراز کشیده و بر چهره‌شان را در میان دست‌هایی پینه‌بسته پنهان کرده‌اند.

بنا به گفته‌شان روزانه بابت جابه‌جایی هر کامیون حدود ۲۰ هزار تومان درآمد داشته و تخلیه بار یک کامیون به ۴ نفر سپرده می‌شود.

در هیاهوی فعالیت بی‌روح مرز، برخی کالاهای سوخته از تجار مانند ماکارونی و سرامیک، توجهمان را به خود جلب می‌کند که بنا به گفته مسئولان وقت دلیل این موضوع، نبود امکانات ایمنی است.  

 مرز ماهیرود، دی‌ماه ۱۴۰۲

جاده باریک، دوطرفه با پیچ‌هایی تند و ملایم ما را به‌طرف مرز ماهیرود می‌برد. اگرچه برای رسیدن به مرز ماهیرود از سربیشه، یک ساعت و نیم زمان لازم است؛ اما شلوغی جاده و تردد کامیون، تریلی و... زمان را اندکی به درازا می‌کشد.

بازارچه مرزی ماهیرود

به‌خوبی می‌توان رونق تجارت را از همین مسیر پر تردد فهمید. خودرو در نقطه ایست و بازرسی توقف می‌کند؛ چراکه باید قبل از ورود به حریم مرز، به‌دقت بررسی شویم.

گرچه باد همچون گذشته در فضای سایت مرزی می‌رقصد و گاه قدرت دید را از حاضران می‌گیرد؛ اما آسفالت محوطه امکان بلندشدن گردوخاک را گرفته و شرایط نسبتاً خوبی حاکم است. 

حضور صدها کامیون و تریلر در مرز که یکی آمده و یکی می‌رود، نمادی بارز از توسعه تجارت در این نقطه مرزی است. همه چیز مرتب است. گرچه مرز شلوغ است؛ اما نظم خاصی بر فعالیت تجار حاکم بوده و روال خوبی طی می‌کند. 

گویی مسئولان طی چند سال گذشته، برنامه‌ریزی بسیار مطلوبی داشته و برای همه چیز اعم از مجهز کردن مرز به دستگاه آتش‌نشانی، ایکس‌ری، سامان‌دهی کارگران، تأمین برخی امکانات رفاهی و آسفالت محوطه چاره‌اندیشی کرده و در میدان عمل پیاده‌سازی کرده‌اند.

نتیجه توجه مسئولان به رشد صادرات در منطقه ویژه اقتصادی، بازارچه، گمرک و پایانه شده و تداوم این نگاه، خبرهای خوشی برای تجار ایرانی و خارجی صادر می‌کند.

تمام خدمات زیرساختی فراهم است

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران بیان کرد: «منطقه ویژه اقتصادی از سال ۹۳ در بیرجند و از سال ۹۵ در سایت مرزی ماهیرود فعالیت خود را آغاز کرده است».

زارعی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سایت مرزی منطقه ویژه در ماهیرود، اظهار کرد: «تاکنون با ۴۷ واحد سرمایه‌گذاری قرارداد منعقد شده که ۲۷ واحد به بهره‌برداری رسیده و ۲۰ واحد هم در دست احداث است».

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی1

وی با بیان اینکه روزانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کامیون متعلق به منطقه ویژه از این مرز ورود و خروج می‌شود، گفت: «همه امکانات از جمله آب، برق، گاز و اینترنت برای ورود سرمایه‌گذاران در مرز ماهیرود به همت دولت فراهم است».

به گزارش ۷۲۴پرس، زارعی با اشاره به رغبت تجار افغانی برای برقراری روابط تجاری با کشور از طریق مرز ماهیرود، بیان کرد: «علی‌رغم تحولاتی که در کشور افغانستان رقم خورد حتی یک روز هم مرز ماهیرود تعطیل نشد که این نشان از امنیت پایدار حاکم بر این سایت مرزی است».

خبرهای خوش منطقه ویژه اقتصادی

زارعی با بیان اینکه پروژه باند دوم محور بیرجند تا مرز ماهیرود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در آینده‌ای نزدیک عملیاتی می‌شود، افزود: «همچنین ظرف یک ماه آینده، ایکس‌ری در سایت منطقه ویژه مستقر می‌شود».

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، احداث هتل و بیمارستان را از جمله نیازهای این سایت مرزی دانست و افزود: «تلاش داریم عملیات اجرایی هتل را به‌زودی شروع کنیم».

وی از تجهیز منطقه ویژه اقتصادی در مرز به ۱۲ شیر هیدرانت خبر داد و گفت: «همچنین دو دستگاه ماشین آتش‌نشانی خریداری شده که یکی در بیرجند و دیگری در مرز ماهیرود مستقر خواهد شد».

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی2

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از افزایش ۷۰ درصدی کل ناوگان ورودی به سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در ۹ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: «در ۹ ماه گذشته ۲۹ هزار و ۶۵۸ کامیون به سایت ورود کرده‌اند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۰ هزار و ۱۷۱ کامیون بوده است». 

زارعی با تأکید بر اینکه در این مدت ترانزیت ۱۹۲ درصد و صادرات هم ۴۷ درصد افزایش داشته، افزود: «حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در سایت مرزی ماهیرود تاکنون ۴۸۰ میلیارد تومان است».

وی بیان کرد: «دو هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هم جهت احداث واحدهای تولیدی و خدماتی در سایت مرزی ماهیرود از ابتدا تاکنون هزینه شده است».

یک مصوبه برای رونق استان

کمیلی، مدیر بازارچه مرزی ماهیرود با بیان اینکه صادرات از این معبر را در ۹ماهه جاری بیش از ۳۷ میلیون و ۱۰۹ هزار دلار بوده که ۴۳ درصد رشد داشته است، افزود: «باتوجه‌به مصوبه دور دوم سفر هیئت دولت به استان، مقرر شد در راستای توسعه و رونق مرز، به مدت چهار سال ۱۰۰ درصد درآمد بازارچه به استان تخصیص یابد تا کمبودهای زیرساختی موجود جبران شود».

زمانی، فرمانده پست کنترل و مراقبت مرز ماهیرود هم با بیان اینکه همکاران ما در چهار نقطه از مرز مستقر هستند، گفت: «وظیفه مقابله با قاچاق کالا، ارز، سوخت و مواد مخدر و همچنین تأمین امنیت را در مرز بر عهده داریم».

رونق صادرات در گمرک ماهیرود

سرپرست گمرک سایت مرزی ماهیرود هم بیان کرد: «از ابتدای دولت سیزدهم، راه‌اندازی ایکس‌ری کامیونی اصلی‌ترین پروژه بوده که افتتاح آن باعث تسهیل در روند ارزیابی و تشریفات امور گمرکی شده است».

به گزارش ۷۲۴پرس، عابدینی، با اشاره به صادرات قطعی گمرک ماهیرود در ۹ماهه سال جاری، گفت: «صادرات قطعی ۳ هزار و ۱۶۶ اظهارنامه به ارزش ۱۴۴ میلیون دلار و وزن ۷۱۳ هزار تن بوده که به لحاظ ارزش ۶۹ درصد و به لحاظ وزن ۵۷ درصد رشد داشته است».

عابدینی-سرپرست گمرک سایت مرزی ماهیرود

سرپرست گمرک سایت مرزی ماهیرود با بیان اینکه همچنین صادرات عبوری گمرک ماهیرود، ۱۰ هزار و ۱۸۳ اظهارنامه به ارزش ۳۴۶ میلیون دلار و به وزن ۷۸۷ هزار تن بوده است، افزود: «با بیان اینکه در ۹ماهه سال جاری ۴۱ پرونده مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ارزش ۱۶۳ میلیارد ریال تشکیل شده است».

 رشد ۳۷ درصدی صادرات از درب پایانه مرزی ماهیرود

مدیر پایانه مرزی ماهیرود، با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، کل مسافران ورودی و خروجی ۱۰ هزار و ۷۹۴ نفر و در سال ۱۴۰۱ کل مسافران ۵۰ هزار و ۲۶۹ نفر بوده است، ادامه داد: «مسافران ورودی و خروجی در ۹ماهه سال جاری ۴۹ هزار و ۳۲۰ مسافر بوده که رشد قابل‌توجهی داشته است».

مزیدی، افزود: «در ۹ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۳۸۷ سفر کامیون و ۱۰ هزار و ۱۸۷ ترانزیت بوده که میزان ترانزیت از درب پایانه مرزی ماهیرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد و ترانزیت هم ۱۶۰ درصد افزایش داشته است».

مزیدی-مدیر پایانه مرزی ماهیرود

وی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در این مرز، گفت: «افزایش ساعات کاری مرز ماهیرود، افزایش تعاملات و اختصاص اعتبارات ویژه برای دوبانده کردن مسیر سربیشه به پایانه مرزی از جمله اقدامات انجام شده است».

مزیدی ادامه داد: «محدودیت‌های اعمال شده با افغانستان، کاهش مسافت ۳۳۷ کیلومتری بندرعباس پایانه مرزی ماهیرود نسبت به بند دوغارون و تسهیل و تسریع در امر ترانزیت از جمله افزایش ترانزیت از پایانه ماهیرود بوده است».

این روزها از بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی به عنوان دروازه‌های طلایی استان یاد می‌شود که نقش بسیار مؤثری در حفظ حیات این استان کویری ایفا می‌کنند. خوشبختانه سیر صعودی نمودار پیشرفت‌ها در نوار مرزی و اجرای پروژه‌های زیرساختی ریز و درشت نه تنها مرزنشینان را نسبت به آینده‌ای درخشان امیدوار کرده، بلکه روزهایی شیرین برای رونق تجاری و اقتصادی استان را نوید می‌دهد.