«خدیجه فنودی» از بانوان خلاق و کارآفرین شهر مود بوده که در اوج محدودیت با سختی‌ها دست‌وپنجه نرم کرده و به موفقیت‌های زیادی رسیده است.

به گزارش ۷۲۴پرس؛ خراسان جنوبی زادگاه شیرزنان و دلاورمردان غیوری بوده که در صحنه‌های مختلف تاریخ خوش درخشیده‌اند. مردمانی که در لبیک به فرامین رهبری همواره پیشتاز میدان بوده و عشق به وطن و رهبر انقلاب را در میدان عمل، به نمایش گذاشته‌اند.

مردمانی که نه‌تنها در عرصه‌های جهادی، بلکه در جنگ اقتصادی دشمن در خط مقدم جبهه نبرد بوده و مرد و زن پابه‌پای یکدیگر و هجمه‌ها پاسخ داده‌اند.

«خدیجه فنودی» نمونه‌ای از زنان موفق خراسان جنوبی بوده که با گام‌هایی مردانه، پا در میدان نبرد می‌گذارد و با استفاده از سلاح پولادین اراده، رؤیای دشمن را در جنگ اقتصادی، کابوس کرده است.

بانویی جوان که در سال ۹۵ رؤیای ایجاد نمایشگاه توانمندی بانوان مود را در ذهن ترسیم کرد و باتکیه‌بر توان خویش و حمایت خانواده، کارش را در سال ۹۷ از حیاط منزل خویش آغاز کرد.

نمایشگاه توانمندی‌های بانوان مود

حالا ۵ سال از راه‌اندازی نمایشگاه توانمندی‌های بانوان مود می‌گذرد و آوازه‌اش به آن‌سوی مرزهای خراسان جنوبی رفته است. نمایشگاهی که بر خلاف نامش، محلی برای نمایش نیست؛ بلکه گنجینه‌ای از هنر دستان زنانی است که هر کدام خود الگویی موفق از اقتصاد مقاومتی هستند.

حالا هر گوشه از این نمایشگاه کوچک ۲۰۰ متری، معرف هنر بزرگی است. عروسک‌های تاجمیری، تولیدات گیاهی، انواع ترشیجات محلی، محصولات کشاورزی اعم از شلغم تنها گوشه‌ای از داشته‌های نمایشگاه است.

ساعتی در نمایشگاه

برای نمایش هنر دستان زنان مود، راهی شهر مود می‌شویم تا خلاقیت‌های بانویی جوان را به رشته تحریر درآوریم.

فضا بسیار دلنشین است. قل‌قل کتری بر روی اجاق آتش، کرسی، سیلوی گندم و فرش دیوار ذهنت را به سال‌ها قبل گره می‌زند.

بازسازی قنات در نمایشگاه توانمندی‌های بانوان مود

بوی نان گرم که در گوشه‌ای از نمایشگاه در مطبخ طبخ می‌شود، بر دلت چنگ می‌زند. صدای پای آب در قنات مصنوعی نمایشگاه هم یادآور دستان پینه‌بسته کشاورزان این دیار است که در سخت‌ترین شرایط اعم از کم‌آبی دست از تلاش برنداشته و خزان روزهایشان را بهاری می‌کنند

پخت نان تازه در نمایشگاه توانمندی‌های بانوان مود

ساعتی را پای صحبت‌های بانویی جوان با روسری ابریشمی می‌نشینیم تا از اهدافش برای ایجاد نمایشگاه توانمندی بانوان مود بپرسیم و موفقیت‌هایش را به رشته تحریر درآوریم.

احداث نمایشگاه در حیاط منزل

خدیجه فنودی، در مصاحبه با خبرنگار ۷۲۴پرس، با اشاره به نمایشگاه توانمندی‌های بانوان شهر مود بیان کرد: «این نمایشگاه با ایده خودم طی سال ۹۵، در ۲۰۰ متر از حیاط منزلم احداث کردم».

وی، با بیان اینکه این نمایشگاه را در سال ۹۷ هم‌زمان با ۲۲ بهمن‌ماه افتتاح کردیم، اظهار کرد: «قسمتی از نمایشگاه معرف سبک زندگی گذشتگان، قسمتی مربوط به بخش کشاورزی و قسمتی هم مربوط به تولیدات بانوان است».

بازسازی زندگی قدیمی در نمایشگاه توانمندی‌های بانوان مود

این بانوی توانمند، با اشاره به قنات مصنوعی روستا، بیان کرد: «تلاش کردیم با احداث این قنات، خشکسالی شهرستان و ضرورت بازسازی قنوات را یادآوری کنیم».

وی، با بیان اینکه این نمایشگاه از ۵ سال گذشته به بازار فروش تولیدات بانوان روستایی تبدیل شده است، اظهار کرد: «بسیاری از افراد از دیگر شهرستان‌های استان و دیگر نقاط کشور برای خرید تولیدات بانوان به این نمایشگاه می‌آیند که نشان‌دهنده کیفیت محصولات است».

فنودی، با بیان اینکه فروش هر عضو این نمایشگاه در ماه حداقل ۳ میلیون تومان است، افزود: «برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از سوی دستگاه‌های اجرایی نقش بسزایی در معرفی و فروش محصولات ما دارد که خواستاریم گسترش یابد».

فعالیت ۵۰ بانوی توانمند در نمایشگاه

وی، از راه‌اندازی صندوق برکت با مشارکت ۱۵۰ عضو نمایشگاه خبر داد و گفت: «۵۰ تولیدکننده به طور مستقیم با نمایشگاه توانمندی‌های بانوان همکاری دارند».

به گزارش ۷۲۴پرس، فنودی، با اشاره به مشکلات پیش‌رو بیان کرد: «اگرچه مشکلاتی اعم از سیستم گرمایشی وجود دارد، اما از همان گام اولیه با صبوری و تکیه بر توان خویش و خانواده بر مشکلات پیروز شدم».

خانم فنودی موسس نمایشگاه توانمندی‌های بانوان مود

وی، با بیان اینکه تنها تحصیلات نمی‌تواند راه موفقیت باشد، اظهار کرد: «متأسفانه جوانان امروزی از شکست می‌هراسند؛ اما من در سن جوانی، از نداشته‌ها و هزینه‌هایی اندک، نمایشگاه را احداث راه‌اندازی کردم».

فنودی، خواستار بسترسازی بازار فروش از سوی مسئولان شد و گفت: «همچنین خواستاریم برای شرکت در نمایشگاه‌ها از ما هزینه‌های گزاف نگیرند».

وی، با بیان اینکه محصولات خراسان جنوبی در غرب کشور فروش خوبی دارد، گفت: «زرشک، زعفران و عناب در غرب به‌خوبی معرفی نشده و خواستاریم شرایط صدور این محصولات به غرب فراهم شود».

درخواستی از مسئولان

فنودی، بیان کرد: «همسرم در این مسیر خیلی کمک کرد و خوشحالم فرزندانم در این مسیر پابه‌پای من همکاری می‌کنند و در سختی‌های مسیر کنارم هستند».

وی، با اشاره به برنامه‌های خود برای توسعه نمایشگاه بیان کرد: «راه‌اندازی یک بوم‌گردی از دیگر برنامه‌های من بوده و توسعه نمایشگاه را در دستور کار قرار داده‌ام».

خدیجه فنودی

فنودی، با اشاره به برند فرش مود، اظهار کرد: «برای حفظ شغل قالی‌بافی و احیای این هنر، یک کارگاه با ۲ دار راه‌اندازی کرده‌ام».

وی، با اشاره به کم‌رنگ‌شدن هنر قالی‌بافی در مود، بیان کرد: «متأسفانه نمی‌توان فعلاً بر روی برند مود برنامه‌ریزی کرد؛ چراکه قالیباف‌های قدیمی از این هنر دست کشیده‌اند و باید موردتوجه قرار گیرند».

فنودی، ادامه داد: «از مسئولان خواستاریم نسل قدیم را پای‌کار آورده و از تجربه‌های این افراد استفاده کنند تا هنر دیرینه مود فراموش نشود».