پروژه ملی فولاد قائن از بزرگ‌ترین طرح‌های صنعتی خراسان جنوبی بوده که بعد از سال‌ها سکوت در مسیر توسعه قرار گرفته است.

 به گزارش ۷۲۴پرس، احداث و توسعه طرح‌های صنعتی اعم از کارخانه‌های کوچک و بزرگ در هر نقطه‌ای از کشور از جمله خراسان جنوبی، نه‌تنها پنجره‌های رونق را به‌سوی استان باز می‌کند، بلکه این سرزمین کمتر توسعه‌یافته را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهد. تاکنون پروژه‌های صنعتی بزرگی در خراسان جنوبی به فرجامی خوش رسیده ولی بعضی از آنها در   روند اجرا درجا می‌زنند که چرخش چرخ اقتصادشان، همت دولت مردمی را می‌طلبد.

  کارخانه فولاد قائنات هم یکی از هشت طرح فولادی کشور بود که در آبان‌ماه ۱۳۸۴ در دولت نهم بر روی کاغذ آمد و عملیات اجرایی این طرح عظیم صنعتی در شهریور ۱۳۸۵ آغاز شد.

 طرح فولاد قائنات که از همان گام اولیه، امید توسعه و اشتغال استان لقب گرفت و قرار بود در سال ۹۲ به اتمام برسد؛ اما در کش‌وقوس‌های مسیر اجرا، نتوانست به اتمام برسد و افتتاح کارخانه به اما و اگرهایی گره خورد.

کارخانه فولاد قائنات

 بعد از تلاش و پیگیری متولیان، در آذرماه سال ۱۴۰۱ واحد احیای مستقیم این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و برای ۲۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرد.

 وعده مسئولان انقلابی بر این است که واحد فولادسازی این پروژه مادر طی آینده‌ای نزدیک و واحد نورد هم تا ۱۴۰۵ به افتتاح برسد و شاهد زنجیره‌ای کامل از تولید فولاد در دل این دیار کویری باشیم.

رشد ۳۴ درصدی تولید کارخانه در سال جاری

مدیر واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات، با بیان اینکه مجتمع فولاد قائنات مشتمل بر سه واحد احیای مستقیم، فولادسازی و نورد است، افزود: «واحد احیا در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید و تولید رسمی مجتمع از مهرماه آغاز شد».

مجتمع فولاد قائنات

نوری‌زاده با بیان اینکه تاکنون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی باکیفیت تولید و به شرکت‌های ذوب و فولادسازی سراسر کشور صادر شده است، گفت: «میزان ظرفیت اسمی واحد احیا مستقیم ۱۰۴ تن بر ساعت بوده که در سال جاری، ۱۱ درصد افزایش داشته است».

وی با اشاره به نام‌گذاری شعار سال جاری مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، بیان کرد: «در هشت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۴ درصد رشد تولید را داشته‌ایم».

سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیون یورو در واحد احیای مستقیم مجتمع

نوری‌زاده از اشتغال ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲ هزار نفر به طور غیرمستقیم در این واحد خبر داد و گفت: «در واحد احیای مستقیم از لحاظ ارزی ۱۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است».

وی با اشاره به افتتاح پروژه بریکت‌سازی با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیاردتومانی در سال جاری، بیان کرد: «آهن اسفنجی که در واحد احیای مستیم تولید می‌شود، قبل از فولادسازی و ذوب، سرند شده و نرمه‌ها در بریکت‌سازی به قالب تبدیل می‌شود».

نوری زاده مدیر واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات

مدیر واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات، با بیان اینکه در راستای حمایت از محیط‌زیست، تصفیه‌خانه ثانویه (پساب صنعتی) با سرمایه‌گذاری حدود ۷۰۰ هزار یورو احداث شده است، گفت: «در حال حاضر تجهیزات نصب شده و تا پایان دی‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد».

نوری‌زاده در مصاحبه با خبرنگار ۷۲۴پرس، از اجرای سیستم پایش آنلاین با حجم سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار یورو خبر داد و گفت: «با اجرای این سیستم، گازهای خروجی از کارخانه پایش می‌شود که در فروردین‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید».

وی با بیان اینکه گندله موردنیاز کارخانه از سنگان خواف تأمین می‌شود، اظهار کرد: «مصرف روزانه گندله ۴ هزار تن و تولید روزانه آهن اسفنجی هم ۲ هزار و ۷۰۰ تن است و از ابتدای سال جاری ۶۶۵ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده است».

تزریق ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه فولادسازی

سرپرست پروژه فولادسازی مجتمع فولاد قائن هم با بیان اینکه پروژه فولادسازی مجتمع فولاد قائنات برای تولید ۸۰۰ هزار تن در سال، انواع بریکت فولادی استفاده خواهد شد، گفت: «در حال حاضر این پروژه در مرحله تکمیلی نصب است».

خداپرست سرپرست پروژه فولادسازی مجتمع فولاد قائن

خداپرست با بیان اینکه باتوجه‌به نگاه ویژه دولت به محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر توسعه‌یافته، تاکنون اقدامات مطلوبی در مجتمع فولاد انجام شده است، افزود: «از ابتدای سال گذشته تاکنون، بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه تزریق شده است».

وی ادامه داد: «این اعتبار باعث تأمین ۲ هزار و ۲۲۵ تن از تجهیزات باقیمانده پروژه، نصب ۴ هزار و ۸۰۰ تن از تجهیزات مکانیکال و نصب ۴۱۰۰ تن اسکلت فلزی شده و در حال راه‌اندازی واحد اکسیژن هستیم».

افتتاح واحد فولادسازی در بهمن‌ماه سال جاری

به گزارش ۷۲۴پرس، خداپرست با بیان اینکه در بهمن‌ماه سال جاری با بهره‌برداری از انجام اولین قوس کوره ذوب، واحد فولاد وارد فاز اجرایی می‌شود، افزود: «با افتتاح این واحد برای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۶ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود».

سرپرست پروژه فولادسازی مجتمع فولاد قائن

سرپرست پروژه فولادسازی مجتمع فولاد قائن با اشاره به تأمین عمده تجهیزات پروژه از داخل کشور، گفت: «مجتمع فولاد قائن یکی از هشت پروژه فولادی استانی کشور بوده که از سال ۸۶ در مناطق محروم آغاز شده است».

وی با اشاره به زیرساخت‌های پروژه بیان کرد: «تأمین برق و گاز تماماً انجام شده و در راستای تأمین آب هم در تصفیه‌خانه فاضلاب، سرمایه‌گذاری هزارمیلیاردی شده است».

کارخانه فولاد قائن در مسیر توسعه

فرماندار قائن با بیان اینکه بخش احیای کارخانه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسیده و برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است، گفت: «سنگ‌های معدنی در سنگان خواف به کنسانتره و سپس به گندله تبدیل شده و به کارخانه فولاد منتقل می‌شود که این روند روزانه توسط ۲۳۰ ماشین انجام می‌شود».

محمدی فرماندار قاین

محمدی، با بیان اینکه با افتتاح بخش فولادسازی نیز برای حدود ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود، گفت: «خوشبختانه با پیشرفت‌های انجام شده، شهرستان قائنات به کارگاه ساخت‌وساز تبدیل شده است».