پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قائن بر مدار پیشرفت قرار داشته و باتوجه‌به نگاه ویژه دولت، انتظار می‌رود طی آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ۷۲۴پرس، امروزه مسئله نجات آب، حکایت جدیدی نیست؛ چراکه حاکمیت ۲۰ساله  خشکسالی، اثرات نامطلوبی بر استان گذاشته که نیازمند توجهی ویژه است. از سویی دیگر بسیاری از کارخانه‌های موجود در استان، برای ادامه حیات نیاز به آب داشته که این امر شرایط استان را ویژه‌تر می‌کند.   بدیهی است باتوجه‌به این خشکسالی‌ها، می‌بایست موضوع تصفیه فاضلاب‌ها و استفاده مجدد از پساب آن‌ها بیشتر موردتوجه مسئولان قرار گیرد.

یکی از نیازهای اساسی شهرستان قائن که اتفاقاً با کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اجرای پروژه فاضلاب شهری است. هر چند مشکلات انباشته از نبود شبکه فاضلاب شهری از دیرباز بر روان شهروندان به‌ویژه در مسکن مهر هزارواحدی غدیر چنگ می‌زند، اما رفع این مشکل در دستور کار جدی دولت سیزدهم قرار گرفته است.

در این راستا پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قائن، در سوم اسفندماه ۱۴۰۱ توسط استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان استانی و کشوری کلنگ‌زنی شد و تاکنون ۲۰ درصد آن اجرایی شده است. این طرح که طبق اعلام مسئولان باید در بازه‌ای دوساله یعنی ۱۴۰۳ به اتمام برسد، شامل شبکه جمع‌آوری فاضلاب، خط انتقال و تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت ۸ هزار و ۳۰۰ مترمکعب در روز است. قرار است آب ناشی از این پروژه در مجتمع فولاد مورداستفاده قرار گیرد که با توجه سرمایه‌گذاری عظیم کارخانه، این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قائن

اردوی راویان پیشرفت‌های شهر قائن، فرصتی ایجاد کرد تا ضمن بررسی آخرین وضعیت پروژه تصفیه‌خانه، خبرهای خوشی پیرامون رفع مشکلات فاضلاب بخشی از نقاط این شهرستان را نوید دهیم.

آخرین وضعیت طرح

صالحی، مسئول شرکت pck با بیان اینکه عملیات احداث پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قائن، در اردیبهشت‌ماه سال گذشته آغاز شده است، افزود: «در حال حاضر این پروژه از پیشرفت ۲۰ درصدی برخوردار بوده و امید است طی دو سال تکمیل شود».

وی، ظرفیت تصفیه‌خانه را ۸ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در روز دانست و گفت: «همچنین با احداث این تصفیه‌خانه، سالانه ۲٫۵ میلیون مترمکعب پساب تولید می‌شود که بخشی از آب موردنیاز مجتمع فولاد را تأمین می‌کند».

صالحی، مسئول شرکت pck

صالحی در مصاحبه با خبرنگار ۷۲۴پرس، بیان کرد: «تا زمان افتتاح کامل پروژه، یک بسته موقت را برای انتقال آب طراحی کردیم که بعد از اجرای کامل تصفیه‌خانه، برای جمع‌آوری فاضلاب به نیمبلوک منتقل می‌شود».

بنا به گفته مسئول شرکت pck، بسته (پکیج) مذکور در مرحله ساخت بوده و تا اردیبهشت یا خردادماه سال آینده آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در مسیر اجرای پروژه مشکلات مالی نداریم و مردم نیز همکاری‌های لازم را دارند، گفت: «کل لوله‌های موردنیاز خریداری و تنها در پنج ماه گذشته، خط انتقال در ۱۷ کیلومتر از مسیر اجرایی شده است».   

تأمین ۴۰ درصد آب موردنیاز فولاد قائن

زارع، نماینده شرکت فولاد در پروژه تصفیه‌خانه قاین، بیان کرد: «این تصفیه‌خانه ۴۰ درصد آب موردنیاز فولاد قاین را تأمین می‌کند».

وی با بیان اینکه فولاد قاین، ۶۹ میلیون مترمکعب آب معادل ۳۰ سال این تصفیه‌خانه را با حجم سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان پیش‌خرید کرده است، گفت: «در حال حاضر در بخش احیاء کارخانه، مشکل آب نداریم و مخازن پر است».

زارع، نماینده شرکت فولاد در پروژه تصفیه‌خانه قاین

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی بخش ذوب و دیگر بخش‌های کارخانه به آب نیاز خواهیم داشت، ادامه داد: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، آب موردنیاز کارخانه از شهرهای مجاور مثل نیمبلوک تهیه خواهد شد».

زارع اظهار کرد: «همچنین قراردادی با خلیج‌فارس منعقد کردیم که بر اساس این قرارداد آب موردنیاز کارخانه شش یا هفت سال دیگر به اینجا می‌رسد».

وی با اشاره به مشکلات فاضلاب مجتمع مسکن مهر هزارواحدی غدیر، بیان کرد: «با خطوط اجرا شده، فاضلاب به محل تصفیه‌خانه منتقل و از داخل محدوده شهر جمع شد».

سرمایه‌گذاری هزار میلیاردتومانی در طرح تصفیه‌خانه فاضلاب قائن

به گزارش ۷۲۴پرس، فرماندار شهرستان قائن، هم دراین‌خصوص اظهار داشت: «۷۲ کیلومتر از فاضلاب اجرایی شده و ۷۰ کیلومتر هم در دست اجرا است».

محمدی، با اشاره به پیشرفت‌های این طرح، بیان کرد: «حجم سرمایه‌گذاری این پروژه حدود هزار میلیارد تومان بوده که امید است در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد».

وی، با بیان اینکه با اجرای این طرح بخش زیادی از گلایه‌مندی مردم رفع می‌شود، افزود: «همچنین پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قائن بعد از اجرا، بخشی از آب موردنیاز مجتمع فولادسازی قائن را تأمین خواهد کرد». 

بازدید مسئولان از روند پیشرفت پرژه تصفیه فاضلاب شهر قاین

فرماندار شهرستان قائنات اسفندماه سال گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها با تأکید بر اینکه شهرستان قائنات در ۲۰ سال گذشته با کسری مخازن آبی روبرو شده است، گفت: «گزارشاتی مبنی بر فرونشست زمین در برخی از نقاط داریم؛ میزان نزولات آسمانی کاهش چشمگیری داشته و طرح‌های کشاورزی و صنعتی نیز نیازمند آب است».

محمدی با بیان اینکه دشت خضری و نیمبلوک، دشت ممنوعه بحرانی هستند، افزود: «دو شرکت سهامی زراعی خضری و نیمبلوک در شهرستان وجود دارد که مردم در این شرکت‌ها به کار کشاورزی مشغولند؛ بنابراین نیازمند بازچرخانی آب برای ادامه فعالیت‌ها در شهرستان هستیم».

 رفع دغدغه فاضلاب ۲۱ هزار مشترک

صادقی، مدیر شرکت آب و فاضلاب قاین هم با بیان اینکه ۵۵ هزار مشترک آب و فاضلاب در قاین داریم، گفت: «با اجرای این پروژه ۲۱ هزار مشترک در قاین به شبکه فاضلاب شهری متصل می‌شود».

تجهیزات احداث پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قائن

وی، با اشاره به وضعیت آبی شهرستان قائن، بیان کرد: «در حال حاضر ۳۸ نقطه با تانکر آبرسانی می‌شود».

صادقی اظهار کرد: «از محل قرارداد قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن (ع) در چهار نقطه مجتمع آبرسانی احداث می‌شود».

مدیر شرکت آب و فاضلاب قائن با اشاره به فرسودگی شبکه توزیع آب، اظهار کرد: «هدررفت آب در قاین ۱۸ تا ۱۹ درصد و در حوزه روستایی بالغ بر ۳۵ درصد است».