پرونده عملیات دوبانده‌سازی محور بیرجند-قاین که از سال ۸۹ در استان آغاز شده، به همت دولت مردمی و انقلابی تا پایان سال جاری بسته می‌شود.

 به گزارش ۷۲۴پرس، راه‌ها به‌عنوان نقاط اتصال شهرها و روستاها نقش مهمی در امنیت سلامت شهروندان دارد. بر اساس آمار مسئولان، محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی شاهد تصادف‌های خونین و مرگ‌بار زیادی بوده که می‌توان نمونه آن را در محورهای بیرجند-سربیشه و بیرجند-قاین یافت.

تراژدی مرگ صدها هم‌وطن در جاده‌های استان به‌ویژه محور بیرجند-قاین از سال‌ها پیش روایت می‌شود؛ محوری که در تیتر رسانه‌ها به «جاده مرگ» خطاب شد و توجه مسئولان به‌ویژه پایتخت‌نشینان را به خود جلب کرد.

در سال ۸۹، مسئولان عملیات دوبانده‌سازی محور بیرجند-قاین را در این مسیر آغاز کردند تا علاوه بر آماده‌سازی بستری مناسب برای تردد خودروها، آمار تصادفات جاده‌ای هم کاهش یابد.

اما این پایان قصه نبود؛ تزریق اعتبارات قطره‌چکانی به طرحی بزرگ نه‌تنها گره از کار باز نکرد، بلکه بر کلاف پر پیچ مطالبه‌ها و انتظارات مردمی گرهی دیگر زد.

حالا بعد از گذشت بیش از یک دهه، ورود جدی دولت به محورهای اصلی و فرعی لبخند رضایت را نثار مردم کرده و پایان شیرین دوبانده‌سازی محور بیرجند - قاین را وعده داده است.

بنا بر آمار مسئولان، در حال حاضر از ۱۰۰ کیلومتر مسیر این محور، عملیات دوبانده‌سازی تنها ۱۲ کیلومتر باقی‌مانده که تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

پایان یک دهه انتظار برای دوبانده‌سازی محور بیرجند - قاین

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، با اشاره به آخرین وضعیت و برنامه‌های باند دوم محور بیرجند-قاین، بیان کرد: «طول کل محور بیرجند-قاین ۱۰۲ کیلومتر بوده که ۹۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است».

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ۷۲۴پرس، براهیمی با بیان اینکه عملیات دوبانده‌سازی در ۱۲ کیلومتر در دست احداث است، عنوان کرد: «تکمیل این پروژه نیازمند ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار بوده که تاکنون ۳۹ میلیارد تومان تخصیص‌یافته است».

وی با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبار، دوبانده‌سازی محور بیرجند-قاین تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد، گفت: «اگر تخصیص اعتبار در سال جاری نداشتیم یا شرایط آب‌وهوایی مطلوب نبود تا هفته دولت سال ۱۴۰۳ این محور ۱۰۰ درصد بازگشایی خواهد شد».

راه‌آهن روی ریل پیشرفت

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به مطالبات پیمانکار پروژه بیان کرد: «این مطالبات طی سال گذشته هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده که در حال حاضر به ۷۰۰ میلیارد ریال کاهش‌یافته است».

دوبانده‌سازی محورهای شهرستان قائنات

براهیمی همچنین با اشاره به پروژه‌های دوبانده‌سازی محورهای شهرستان قائنات، گفت: «۵۰ کیلومتر از محور آفریز-دوست‌آباد باقیمانده و قطعه ۲۵ کیلومتری کالشور هم در دست اقدام است».

وی ادامه داد: «پیمانکاران پروژه راه‌آهن بیرجند-قاین-یونسی در حوزه خراسان جنوبی مشخص شده‌اند و در حال تجهیز کارگاه هستند و تحویل زمین پروژه از بیرجند تا یونسی هم انجام شده است».

بنا به گفته براهیمی، تخصیص اعتبار پروژه به‌زودی محقق می‌شود و قراردادهای اعتباری در حوزه خراسان جنوبی ۱۳۰ هزار میلیارد ریال است.

لزوم تسریع در تزریق اعتبارات

محمدی، فرماندار قاین هم با اشاره به وضعیت محور بیرجند-قاین، بیان کرد: «عملیات دوبانده‌سازی در ۱۲ کیلومتر از آرین‌شهر تا سه‌راهی روم فعال بوده که در چهار کیلومتر هم عملیات زیرسازی انجام شده است».

محمدی، فرماندار قاین

وی خواستار تسریع در اعتبارات موردنیاز شد و افزود: «اخیراً حدود ۱۵۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق اعتبار شده و امید است به‌زودی شاهد اتمام این طرح باشیم».

محمدی در گفتگو با خبرنگار سایت خبری ۷۲۴پرس،  با اشاره به پروژه راه‌آهن بیرجند-یونسی، بیان کرد: «قطعات شماره ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ در حوزه قائنات بوده که بخشی از کارگاه‌ها مجهز و عملیات احداث آغاز شده است».

روایتی دیگر از گام دولت در مسیر جاده‌ها

اگرچه دوبانده‌سازی محور بیرجند-قاین به اتمام می‌رسد، اما هدف دولت در راستای ایمن‌سازی هر چه بیشتر مسیرهای مواصلاتی به اتمام نخواهد رسید؛ چراکه توجه مستمر نظام به ارتقای کیفیت جاده‌ها و محورهای مواصلاتی برون‌شهری نقش شایسته‌ای در کاهش حوادث دارد.

عملیات دوبانده‌سازی در ۱۲ کیلومتر از آرین‌شهر تا سه‌راهی روم

در حال حاضر گزارش عملکرد مسئولان از فعالیت‌های ارزنده‌ای سخن می‌گوید که استمرار آن، ارزش قابل‌ملاحظه‌ای در دیدگاه جامعه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی چندی پیش در نشست خبری با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی، بیان کرد: «در دو‌ساله دولت سیزدهم ۱۴۰ کیلومتر احداث راه روستایی رقم خورده که این میزان در دو‌ساله دولت دوازدهم ۹۶ کیلومتر بوده است».

جلال‌زاده، اظهار کرد: «طی سال گذشته ۷۰۰ کیلومتر و امسال ۹۶۰ کیلومتر در سطح استان عملیات روکش آسفالت راه‌ها انجام شده که نسبت به مدت مشابه دولت گذشته افزایش چشمگیری داشته است».

رونق مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی

وی، با اشاره به مجتمع‌های بین‌راهی، بیان کرد: «در حال حاضر ۳۶ باب مجتمع خدماتی، رفاهی بین‌راهی در استان به مردم ارائه خدمت کرده و ۱۹ باب هم در حال ساخت است».

 جلال‌زاده، با اشاره به تفاهم‌نامه مابین استانداری و معاون وزیر راه، بیان کرد: «طی این تفاهم‌نامه اعتبار نقاط حادثه‌خیز ۴ برابر معادل ۱۲۰ میلیارد تومان شده که به طور کامل محقق گردیده است».

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی، با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری، بیان کرد: «طی سال جاری ۷۶ کیلومتر راه آسفالت روستایی با اعتباری بیش از ۲ هزار و ۱۴۲ میلیارد ریال ایجاد شده و ۱۸ روستا با ۸۷۷ خانوار از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند».