با وجود ۸۴ باب کتابخانه با عضویت بیش از ۶۰ هزار نفر در خراسان جنوبی، ۲۲ پروژه کتابخانه‌ای دیگر در دست پیگیری است که گفته می‌شود  ۸ مورد از این کتابخانه‌ها تا پایان سال جاری به بهرداری خواهد رسید؛ یکی از این کتابخانه‌ها، کتابخانه قلم‌چی فردوس است که همچنان با وعده‌های تخصیص اعتبارات دسته و پنجه‌نرم می‌کند.

به گزارش ۷۲۴پرس، نقش کتابخانه‌های عمومی و تخصصی در جامعه انکارنشدنی است و کتابخانه‌ها به‌عنوان یک مرجع فرهنگی در کشورهای مختلف شناخته شده‌اند؛ کتابخانه به دلیل دارابودن منابع اطلاعاتی مختلف و فضایی کاملاً مناسب، بر فراهم‌آوردن امکان موفقیت در زمینه‌های تحصیلی، تقویت حس مشارکت و همدلی در افراد و آموزش حفظ حریم شخصی و حقوق دیگران، بسیار مؤثر است.

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در دیدار با مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران در مردادماه سال ۱۳۹۰، فرمودند: «یک مسئله، مسئله کتابخانه‌هاست. یکی از چیزهایی که ما امروز خیلی احتیاج داریم، برنامه‌های مطالعاتی برای قشرهای مختلف است. هرچه پیش برویم، احتیاج ما به کتاب بیشتر خواهد شد».

آیت‌الله رئیسی نیز در آئین پاسداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱، یکی از شاخص‌های مهم فرهنگ هر جامعه را مسئله کتاب و کتاب‌خوانی معرفی کرده و گفته‌اند: «وزارت ارشاد گسترش کتابخانه‌های عمومی و دسترسی آسان به کتاب را دستور کار قرار دهد. کتابخانه‌های ما باید ارتقا پیدا کنند، به‌هنگام و به‌روز باشند و باید به‌عنوان ذخایر فرهنگی این کشور همواره موردتوجه قرار بگیرند».

بااین‌حال در شهرستان فردوس باوجود دانشجویان و دانش‌آموزان محصل در دانشگاه‌ها و مدارس سطح شهرستان که متشکل از فرزندان خود شهرستان و استان خراسان جنوبی و افرادی از دیگر استان‌ها هستند، کتابخانه قلم‌چی که قرار بود نیاز شهرستان باتوجه‌به رشد بیش از ۵۰ درصدی اعضای کتابخانه‌ها در فردوس را مرتفع کند، همچنان روی زمین‌مانده و چشم‌انتظار تخصیص اعتبار است.

کتابخانه ناتمام قلم چی فردوس

به گزارش ۷۲۴پرس و به گفته مسئولان، کتابخانه قلم‌چی فردوس با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع در دوطبقه، در سال ۱۳۹۶ کلنگ‌زنی شد و از ابتدا قرار بر آن بود که به کمک خیرین تکمیل شود که در آن زمان مؤسسه قلم‌چی پای‌کار آمد و طبق تفاهم‌نامه‌ای نصف هزینه‌های مالی برآورده شده در آن زمان یعنی مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان را نقد پرداخت کرد و ۷۵۰ میلیون تومان دیگر نیز بر عهده دولت بود.

۷۵۰ میلیون تومانی که بواسطه عدم توجه مسئولان و کمبود اعتبارات در حوزه شهرستان، امروز دیگر جوابگوی تکمیل این پروژه نیست! پروژه‌ای که روی دست طرف دیگر کار یعنی نوسازی مدارس ماند و پیمانکار باوجود عملکرد خوبی که از خود نشان داده بود ناامید از وصول مطالبات، دیگر میلی به ادامه کار نداشت و ساخت این کتابخانه به‌عنوان یک نیاز شهرستان متوقف شد.

دیگر از امیدهای روشن مرتفع شدن این نیاز شهرستان خبری نبود و قرار شد ساخت کتابخانه در یک طبقه خلاصه شود! اتفاق ناگواری که به‌ناچار باید به آن تن می‌دادند! بااین‌وجود می‌گویند نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی نیز مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای تکمیل این پروژه اختصاص داد و خواستار ساخت کتابخانه قلم‌چی در دوطبقه بود.

بعد از گذشت یک سال از توقف ساخت کتابخانه قلم‌چی فردوس، نهاد کتابخانه‌ها تصمیم گرفت تکمیل پروژه را به بسیج سازندگی واگذار کند که این موضوع در جلسه‌ای به تصویب رسید و روزنه‌های امید بر تن رنجور و خاک گرفته این بنا تابید و شیرینی فردای روشن، طعم گس دیروزهای ازدست‌رفته را از بین برد.

در سال جاری مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان جهت کسب امتیازات آب و برق و گاز این پروژه در نظر گرفته شده است و در جریان سفر ریاست‌جمهور به استان نیز تخصیص اعتبار ۷ میلیارد تومانی برای این کتابخانه، تیتر اول رسانه‌ها شد؛ ولی این خبر خوش تا امروز در همان تیترها حبس مانده و کتابخانه قلم‌چی فردوس، همچنان با وعده وعیدهای میلیاردی و جلسات بدون نتیجه دست‌وپنجه نرم می‌کند.

آنچه محرز است نیاز شهرستان فردوس به تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه هست و مرتفع شدن آن با دست روی دست گذاشتن رقم نخواهد خورد؛ روشن است اگر ۷۵۰ میلیون تومان چند سال گذشته امروز جوابگوی این پروژه نیست، به قطع یقین وعده‌های ۷ میلیارد تومانی امروز هم فردا کفاف تکمیل آن را نخواهد داد.