برگزاری یادواره ۲۵ شهید هنرمند خراسان جنوبی در حسینیه جماران بیرجند، مسیری جدید برای دلدادگی مردم به‌ویژه گهواره‌نشینان هشت سال دفاع مقدس باز کرده و بار دیگر درس ایثار و فداکاری را مشق کرد.

به گزارش خبرنگار تحریریه خراسان جنوبی ۷۲۴پرس، «شهادت» تنها یک واژه نیست؛ بلکه دنیایی از حرف بوده که با دلاوری‌های هزاران شیرمرد نگارش شده است. واژه‌ای که در عمق تاریخ اسلام ریشه دوانده و درخت انقلاب را تنومند کرده است.

«شهید» تنها یک اسم نیست؛ بلکه نماد و نمودی بارز از هنرمندی مردان خدا در مسیر ولایت‌مداری بوده که همچون دُرّ، ارزشمند است. امروز جوانان و حتی کودکان علاوه بر اینکه خط شهدا را مشی می‌کنند، هر جا نامی از این بزرگ‌مردان است، حضور دارند.

یادواره شهدای هنرمند خراسان جنوبی

این بار هم آمده‌اند تا با حضور در یادواره ۲۵ شهید هنرمند خراسان جنوبی هنرنمایی کنند و بگویند گام‌های گهواره‌نشینان ایام دفاع مقدس و مردم شهیدپرور این دیار کویری، همچون اجدادشان در مسیر ولایت و دفاع از وطن استوار است.

اینجا بوی نخل‌های سوخته می‌آید

اینجا حسینیه جماران بیرجند است. کوچک و بزرگ حضور دارند. آمده‌اند تا در میعادگاه عشق به شهدا، درس ایثار و فداکاری ۲۵ شهید هنرمند استان را مرور کنند.

حسینیه مملو از جمعیت است. فضای حاکم دلت را به هشت سال دفاع مقدس گره می‌زند. اینجا دیوارها هم عکس شهدا را در آغوش کشیده و با زبان بی‌زبانی‌شان هویت شیرمردان تاریخ را فریاد می‌زنند.

یادواره شهدای هنرمند خراسان جنوبی2

تابوت‌های نمادین شهدا، سیم‌های خاردار و سنگرهای مزین به پرچم‌های سرخ و سبز دلت را هوایی می‌کند. کبوترهای سفیدبال در لابه‌لای سیم‌ها بی‌قراری می‌کنند؛ گویی دلشان به جبهه پرواز کرده است. به‌راستی که اینجا بوی نخل‌های سوخته می‌آید...

عطر آشنای شهادت در فضا پیچیده... گرچه هوا سرد است، اما گرمایی عجیب به دل‌ها چنگ می‌زند؛ انگار هرم نفس‌های شهدا قلوب حاضران را گرم کرده و بر تاروپود هوا الیاف‌هایی از جنس عشق تنیده است.

ساعتی پای صحبت عاشقان شهدا

با چشم جمعیت را برانداز می‌کنم. گروهی هنرمندانه، تصاویر شهدای هنرمند استان را نقاشی می‌کنند. عده‌ای در تکاپوی برگزاری محفلی به‌یادماندنی هستند تا یاد ۲۵ شهید هنرمند استان، بیش‌ازپیش در اذهان عموم حکاکی شود. جمع کثیر مردم هم در صف‌هایی منظم قرار گرفته و برای شروع مراسم و پیمانی دیگر با شهدا بی‌قراری می‌کنند.

عده‌ای دیگر با نماهنگ «حرفت منم» هم‌صدا شده و دل به غزه سپرده‌اند تا با پدران و مادرانی زجر کشیده و کودکانی به خون آغشته همدردی کنند.

کودک با پرچم فلسطین در یادواره شهدای هنرمند خراسان جنوبی

خانمی بلندقامت و لاغراندام توجهم را به خود جلب می‌کند. هر از گاهی نفس عمیقی می‌کشد و اشک چشم می‌زداید. مرتب صورتش را در میان دستانش می‌گیرد و صدایی که به‌سختی از تار و پود حنجره‌اش می‌آید، غزل‌هایی قدیمی را بر زبانش جاری می‌کند.

با سلام و احوال پرسی‌ام، رشته افکارش را می‌گسلد. خودش را طاهره ملکی، همسر سردار جانباز و آزاده شهید «حاج یحیی اسدزاده» معرفی می‌کند و می‌گوید: «این شهید وارسته سابقه ۸ سال و ۴ ماه اسارت داشته و در شعر و نویسندگی مهارت خاصی داشتند که در رسته شهدای هنرمند قرار گرفته‌اند».

با نفس عمیقی، بغض گلویش را مهار می‌کند و می‌افزاید: «شهدا با نثار خونشان، نقش خود را در پاسداری از نظام ایفا کرده‌اند و امروز جوانان باید دنباله‌رو شهدا باشند».

وی با بیان اینکه از جوانان خواستارم در فتنه‌های کنونی دشمن، گم نشوند، می‌افزاید: «اگر جامعه خود را به خدا و شهدا وصل کند، نجات می‌یابد».

این بانوی بیرجندی ضمن ابراز خرسندی از  برگزاری یادواره شهدای هنرمند خراسان جنوبی، بیان می‌کند: «استمرار این‌گونه از برنامه‌ها، باعث معرفی هرچه بیشتر شهدا می‌شود و جوانان را متوجه می‌کند که شهدا بدون هیچ چشم داشتی از دین، قرآن و اسلام حمایت کردند».

وی می‌افزاید: «از مردم و مسئولان خواستارم حرمت خون شهدا را نگه داشته و بیش‌ازپیش به خواسته‌ها و وصیت شهدا عمل کنند».

یک روایت از یک هنرمند

با ظرافتی وصف‌ناشدنی چهره «شهید محمد یمنی» را نقاشی می‌کند. هر چند دقیقه نگاهی عمیق به چهره می‌اندازد، لبخندی از جنس دلتنگی می‌زند و دوباره کارش را شروع می‌کند.

بنا به گفته خودش ۱۷ سال سن دارد اما گویی از سال‌ها پیش شهید را می‌شناسد و با او انس گرفته است.

به‌عنوان دومین مخاطب ۷۲۴پرس، خودش را فاطمه زهرا حاجی آبادی معرفی می‌کند و می‌گوید: «به نقاشی علاقه‌مند هستم؛ اما رسم چهره شهید محمد یمنی علاقه‌ام را چندبرابر کرده است».

نقاشی چهره شهید در یادواره شهدای هنرمند خراسان جنوبی

وی ادامه می‌دهد: «اگرچه برای شناخت این شهید ساعت‌ها تحقیق کردم، اما هنوز نتوانسته‌ام به‌خوبی وی را بشناسم و امیدوارم در مسیر شناخت شهدا ثابت‌قدم باشم».

این جوان هنرمند با بیان اینکه هنرمندان عصر کنونی باید با استفاده از هنرشان به معرفی شهدا بپردازند، می‌افزاید: «از جوانان خواستارم همچون شهدا برای دفاع از انقلاب کوشا بوده و در جنگ نرم دشمن، فریب توطئه‌هایش را نخورند».

سید طاهره موسوی هم در گفت‌وگویی صمیمی به خبرنگار ۷۲۴پرس، می‌گوید: «در هشت سال دفاع مقدس، همه قشر اعم از معلم، کارگر، پرستار، جوان و نوجوان برای دفاع از وطن در جبهه‌های جنگ علیه دشمن حضور داشتند».

حضور هنرمندان استان در یادواره شهدای هنرمند خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه امروز هم باید همه در جبهه‌های جنگ ترکیبی دشمن حضور یابیم، می‌افزاید: «خون‌های زیادی ریخته شد تا چادری بر زمین نیفتد که این امر باید موردتوجه بانوان قرار گیرد».

ذهنش را به خاطره‌ای از حضور شهدای معلم در محل خدمتش گره می‌زند، صورتش را در میان چادر مشکی‌اش مخفی می‌کند و به هق‌هق می‌افتد. او را با همه بغض‌هایش تنها می‌گذارم تا در سکوتی شیرین با شهدا نجوا کند.

رونمایی از شناسنامه ۲۵ شهید هنرمند استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ترویج فرهنگ شهادت و معرفی هر چه بیشتر شهدا به نسل جوان را از جمله اهداف برگزاری این یادواره می‌داند و می‌گوید: «سال گذشته بر اساس سند تحول فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادواره شهدای رسانه استان برگزار شد و امسال هم برگزاری یادواره شهدای هنرمند در دستور کار قرار گرفت». 

رونمایی از شناسنامه ۲۵ شهید هنرمند خراسان جنوبی

بنا به گفته فرخنده، رونمایی از شناسنامه ۲۵ شهید هنرمند خراسان جنوبی، رونمایی از «عهدنامه هنرمندان استان با شهدا» و رونمایی از کتاب «هنر مردان خدا»، زندگینامه ۲۵ شهید هنرمند استان از دیگر جمله برنامه‌های این یادواره بوده است.