مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ۷۲۴پرس عنوان کرد: «در حال حاضر تنها ۱۱/۵۶ درصد از مخازن سدهای استان، آب ذخیره دارند».

به گزارش پایگاه خبری ۷۲۴پرس، پدیده خشکسالی در خراسان جنوبی، مسئله جدیدی نیست؛ بلکه از ۲۱ سال گذشته روایت قصه‌گویان پیر کویر بوده و اثراتش سال‌به‌سال چهره جدیدی به خود می‌گیرد.

پیامدهایی که نه‌تنها به مهاجرت روستاییان و خالی‌شدن مناطق مختلف استان به‌ویژه در مرزها دامن زده، بلکه کاهش درآمدهای کشاورزی و دامی روستانشینان را به دنبال داشته است.

مرگ تدریجی صدها رشته قنات، ماراتن ریزگردها زیر آسمان شرق، افرایش کانون‌های فرسایش خاکی و ضعف خاک در برابر نگهداشت عرصه‌های طبیعی تنها گوشه‌ای از سیلی خشک خشکسالی در خراسان جنوبی است.

سه سد استان به طور کامل خالی از آب شده است!

بنا به آمار مسئولان در حال حاضر ۹۹٫۴۶ درصد مساحت خراسان جنوبی متأثر از خشکسالی بوده و تنها ۰٫۴۴ درصد مساحت استان از این نظر معمولی است.

امروزه رد پای این پدیده در دشت‌ها و سدهای استان اثرات نامطلوبی به بار آورده؛ بطوریکه بنابر یافته‌های ۷۲۴پرس، تنها ۱۱/۵۶ درصد ظرفیت سدهای استان آب دارد و سه سد به طور کامل خالی از آب شده است.

اگرچه صحبت مسئولان پیرامون بارندگی‌های امسال نوید خبرهای خوشی را می‌دهد، اما بر اساس پیش‌بینی‌ها در صورت عدم بارندگی مطلوب در سال جاری، بحرانی جدی پیش روی این دیار کویری قرار می‌گیرد؛ بنابراین می‌طلبد طرح‌های آبرسانی متولیان به خراسان جنوبی با خروج از وضعیت اغما، حیات را در روح خشکیده کویر بدمد.

بررسی آخرین وضعیت سدهای خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، با اشاره به وجود هشت سد مخزنی در سطح استان، بیان کرد: «در حال حاضر ۱۱/۵۶ درصد از مخازن سدهای خراسان جنوبی آب ذخیره دارند».

عباس سارانی، در مصاحبه با خبرنگار ۷۲۴پرس، با بیان اینکه در سد رزه از ۲۴٫۱۶ میلیون مترمکعب ظرفیت۳/۷۳ میلیون مترمکعب آب دارد، اظهار کرد: «همچنین در حال حاضر تنها ۱۵/۴۴ درصد از ظرفیت سد پر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷/۱۰ درصد کاهش داشته است».

عطش در سد‌های خراسان جنوبی

وی، با بیان اینکه حجم سد نهرین طبس در تراز نرمال ۴٫۸۶ میلیون مترمکعب است، افزود: «هم‌اکنون این مخزن ۰/۵۵ میلیون مترمکعب آب دارد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۰/۵۶ میلیون مترمکعب بوده است».

۳ سد استان خشکید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، اظهار کرد: «حجم فعلی سد سیاهو ۱/۳۰ میلیون مترمکعب بوده که تنها ۷/۴۷ درصد از ظرفیت سد، آب دارد».

وی، با بیان اینکه سدهای سیاهو، قاین و سد حاجی‌آباد کمتر از ۲ میلیون متر مکعب آب دارند، گفت: «همچنین سد شهید پارسا، سد کریت و سد دره بید خالی از آب هستند».

سارانی، حجم کل مخزن سد فرخی قائنات در تراز نرمال را ۸٫۸۳ میلیون مترمکعب دانست و افزود: «حجم فعلی مخزن ۱٫۲۹ میلیون مترمکعب بوده که این میزان در سال گذشته هم ۱٫۶۹ میلیون مترمکعب بوده است».

این شرایط در حالی است که سالانه حجم زیادی از آب مصرفی استان به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع آب هدر می‌رود یا حجم قابل توجهی از رواناب‌های حاصل از باران بدون اینکه مهار شوند، سر به افغانستان زده یا در مسیر جریانشان تنها خرابکاری به بار می‌آورند.

انتظار می‌رود مسئولان در راستای اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت و زود بازده چاره‌اندیشی کرده و برای مهار سیل‌های احتمالی زمستان پیش‌رو و بهار آینده در مناطق مرزی اعم از سربیشه، از ورود آب به خاک افغانستان جلوگیری کنند.