وجود منابع غنی گوهرسنگ در خراسان جنوبی خصوصاً در شهرستان فردوس، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور را متقاعد ساخت تا با همکاری ایمیدروو با هدف شناساندن این ظرفیت عظیم به کشور و ورود گوهرسنگ منطقه به بازارهای بین‌المللی، اولین دوره مسابقات آزاد ملی مهارت گوهر تراشی کشور را در خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان فردوس، مهد گوهرسنگ کشور برگزار نمایند.

به گزارش ۷۲۴پرس، این دوره از مسابقات نهم تا یازدهم آبان‌ماه سال جاری با حضور ۷۸ شرکت‌کننده از سراسر کشور در سنین ۹ تا ۶۷ سال و ۱۶ داور ملی و بین‌المللی در رشته‌های کاروینگ با ۳ برنده نهایی، فست ۰٫۱ با ۳ برنده نهایی، فست ۰٫۰۱ با یک برنده نهایی و دامله با ۴ برنده نهایی، برگزار شد که در حاشیه این مسابقات برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی گوهرسنگ و برگزاری ۶ کارگاه آموزشی با تدریس اساتید کشوری نیز رقم خورد.

فردوس، مهد گوهرسنگ کشور

دبیر برگزاری اولین دوره مسابقات آزاد ملی مهارت گوهر تراشی خراسان جنوبی، دررابطه‌با برگزاری این دوره از المپیاد ملی به میزبانی شهرستان فردوس، گفت: «این دوره از مسابقات با همکاری سازمان ایمیدرو، از ۹ تا ۱۱ آبان‌ماه با حضور حدود ۹۰ شرکت‌کننده از ۹ تا ۶۷ سال و ۱۶ داور ملی در بخش‌های تراش دامله، فست و کاروینگ در فردوس برگزار شد».

اولین دوره مسابقات آزاد ملی مهارت گوهر تراشی خراسان جنوبی

نورسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس، در خصوص انتخاب شهرستان فردوس به‌عنوان مرکز برگزاری این دوره از مسابقات ملی گوهر تراشی کشور، بیان کرد: «خراسان جنوبی از ظرفیت‌های معدنی بالایی در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی برخوردار است و فردوس نیز مهد گوهرسنگ کشور محسوب می‌شود و لازم است ضمن شناساندن این ظرفیت به کل کشور، کمک کنیم تا بخش آموزش تخصصی این حوزه گسترش یابد».

تغییر مسیر هنرمندان گوهرسنگ از خام‌فروشی با بازار‌چه‌های فروش

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی، با بیان اینکه مسابقات آزاد ملی مهارت گوهر تراشی برای اولین‌بار در کشور در استان خراسان جنوبی و به میزبانی شهرستان فردوس برگزار شد، افزود: «این استان به‌ویژه شهرستان فردوس در حوزه گوهرسنگ از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و تلاش می‌کنیم که برگزاری این گونه مسابقات و المپیادها در فردوس و در خراسان جنوبی تداوم یابد».

کامرانی فرد مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی

کامرانی فرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس، با اشاره به تلاش در راستای ثبت فردوس به‌عنوان شهر گوهرسنگ کشور، تصریح کرد: «ما به‌منظور شناساندن هرچه بیشتر ظرفیت گوهرسنگ فردوس و استان، در حاشیه برگزاری این مسابقات نمایشگاهی با ۱۲ غرفه ایجاد کردیم که هنرمندان داخل و خارج استان، هنر خود را به نمایش بگذارند و همچنین برگزاری ۶ کارگاه آموزشی با تدریس اساتید کشوری نیز زمینه‌ساز آموزش تخصصی مهارت‌آموزان بود».

وی، با تأکید بر خروج هنرمندان حوزه گوهرسنگ استان از خام‌فروشی به سمت تولید و ایجاد بازار گوهرسنگ، بیان کرد: «ما نیز اقداماتی را برای رقم‌خوردن این اتفاق انجام داده‌ایم و این موضوع خود یکی از اهداف مهم برگزاری این دوره از مسابقات بود و تلاش می‌کنیم بازارچه‌های فروش گوهرسنگ را در استان ایجاد کنیم».

ثبت فردوس، به‌عنوان شهر گوهرسنگ رقم می‌خورد=

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، با بیان اینکه بیشترین منابع متعلق به گوهرسنگ کشور در خراسان جنوبی است، افزود: «ما در استان حتی روستاهای ملی‌ای در بخش گوهرسنگ داریم که یکی از حوزه‌های بی‌بدیل صنایع‌دستی استان در چهار شهرستان فردوس، سرایان، خوسف و زیرکوه است».

شاهوردی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی

شاهوردی، در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس، با تأکید برای اهمیت برگزاری اولین دوره مسابقات آزاد ملی مهارت گوهر تراشی کشور در فردوس، بیان کرد: «در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هنرمند در حوزه گوهرسنگ استان فعال‌اند و مهم‌ترین وظیفه ما افزایش تخصص آن‌هاست؛ همچنین تلاش می‌کنیم تا فردوس به‌عنوان شهر گوهرسنگ نه فقط در کشور بلکه در تمام دنیا شناخته شود».

خلق هنر از سنگ، با ارزش افزوده ۷۰۰درصدی

مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، با اشاره به وجود ظرفیت‌های خوب گوهرسنگ در شهرستان‌های فردوس، سرایان، بشرویه و بخش‌هایی از خوسف و دیگر نقاط استان، بیان کرد: «حوزه گوهرسنگ صنعت بسیار عظیمی را در دنیا تشکیل داده و بسیاری از کشورهای دنیا در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ حتی کشورهایی مانند ترکیه که خود هیچ معدن و ظرفیتی ندارند اما در بخش فراوری گوهرسنگ بسیار موفق و درحال‌توسعه‌اند».

آریافر مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی

آریافر، در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس، با بیان اینکه چند سال گذشته به ایده اداره کل صمت و با همکاری ایمیدرو، کارگاه‌های تراش و فراوری گوهرسنگ در شهرستان فردوس ایجاد شد، افزود: «گوهرسنگ ظرفیتی است که در استان مغفول مانده و معرفی این ارزش و افزایش مهارت‌آموزان متخصص نباید متوقف شود؛ چراکه اگر بتوانیم چرخه فراوری کامل آن را ایجاد کنیم ارزش‌افزوده ۷۰۰درصدی و ایجاد ۹۰ شغل مرتبط را رقم خواهد زد».

اعلام آمادگی استانداری خراسان جنوبی در حمایت مالی حوزه گوهرسنگ استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، با بیان اینکه برگزاری اولین دوره مسابقات آزاد ملی مهارت گوهر تراشی کشور در فردوس اقدامی مؤثر در زمینه شناساندن ظرفیت‌های صنعتی و معدنی این شهرستان و استان در حوزه گوهرسنگ است، تصریح کرد: «ثبت فردوس به‌عنوان شهر گوهرسنگ کشور اقدامی است که باید توسط میراث‌فرهنگی صورت پذیرد بدین صورت که بحث آموزش بر عهده فنی و حرفه‌ای و کسب جواز و پروانه ثبت ملی فردوس شهر گوهرسنگ باید با همت میراث‌فرهنگی انجام شود».

اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی

اشرفی، در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس، با اشاره به حمایت‌های مالی و اقتصادی انجام شده توسط استانداری خراسان جنوبی از حوزه گوهرسنگ استان و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای تربیت متخصصین این هنر، افزود: «ما از صنعت گوهرسنگ استان، مهارت‌آموزان، اساتید و متخصصان این حوزه حمایت مالی و اقتصادی لازم را انجام خواهیم داد و در تلاشیم تا از تسهیلات تبصره ۱۶ و منابع دیگر تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ ۴درصد به صنعتگران این هنر اعطا کنیم».

شناساندن فردوس به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ

مجری طرح توسعه گوهرسنگ کشور، با اشاره به برگزاری اولین دوره مسابقات آزاد ملی مهارت گوهر تراشی کشور در فردوس، بیان کرد: «دلیل انتخاب شهرستان فردوس برای برگزاری این دوره از مسابقات وجود زیرساخت‌های لازم از قبیل دپارتمان تخصصی گوهر تراشی، اساتید متخصص و مهارت‌آموزان فعال و از همه مهم‌تر ظرفیت بسیار بالای گوهرسنگ این شهرستان بود».

هاشمی مجری طرح توسعه گوهرسنگ کشور

هاشمی، در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس، با بیان اینکه این دوره از مسابقات با مجوز رسمی و کدگذاری شده از طرف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، افزود: «هدف اصلی ما از برگزاری این مسابقات در فردوس، برندسازی گوهرسنگ این شهرستان و برندینگ اساتید این حوزه است و بر خود لازم می‌دانیم کمک کنیم تا فردوس نه فقط شهر گوهرسنگ کشور بلکه به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ شناخته شود».

رسالت ایمیدرو، توسعه صنایع معدنی است

کارشناس توسعه صنایع گوهرسنگ سازمان ایمیدرو، با بیان اینکه ایمیدرو یکی از سازمان‌های توسعه‌محور در کشور بوده و از رسالت‌های آن تأمین زیرساخت‌ها، توسعه و رونق بازار معادن و صنایع معدنی است، افزود: «فردوس یکی از شهرستان‌هایی است که در حوزه گوهرسنگ پتانسیل بسیار خوبی دارد».

فراهانی کارشناس توسعه صنایع گوهرسنگ سازمان ایمیدرو

فراهانی، در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس، به راه‌اندازی اولین دپارتمان تخصصی گوهرسنگ کشور در فردوس با حمایت ایمیدرو اشاره کرد و گفت: «باتوجه‌به این زیرساخت‌ها با وجود تمام چالش‌ها و مخالفت‌ها، تصمیم گرفتیم برای توسعه این حوزه در خراسان جنوبی و معرفی ظرفیت‌های گوهرسنگی آن، اولین دوره مسابقات آزاد ملی مهارت گوهر تراشی کشور را در فردوس برگزار کنیم».