به گفته یکی از بهره‌برداران محصول عناب در سیوجان، امسال محصول عناب کشاورزان به دلیل گرمای بیش از حد هوا آفتاب پز و بی‌کیفیت شده است؛ اما بیمه، غرامتی از این بابت به کشاورزان پرداخت نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ۷۲۴پرس خراسان جنوبی، فصل تابستان که می‎رسد بهره‌‎برداران محصول عناب هم‌زمان با شهریورماه در استان خراسان جنوبی سخت مشغول برداشت این محصول می‎‌شوند؛ اما برداشت این محصول امسال به دلیل گرمای بیش از حد، یک ماه زودتر و از اواسط مردادماه آغاز شده است.

شلاقِ آفتاب بر درختان عناب سبب شد امسال عناب کشاورزان نارس و به‌صورت آفتاب پز بر روی زمین بریزد و خسارت‌های میلیاردی را به کشاورزان بزند.

یک سال طوفان‌های ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان، یک سالگرد و خاک‌های شدید، یک سال آفت سنک  و یک سال هم گرمای شدید محصول عناب کشاورزان را بر باد می‌دهد؛ کشاورزان و بهره‌برداران مهد عناب کشور از متولیان امر درخواست دارند تا کمی عناب، محصول استراتژیک منطقه را دریابند و فکری به حال فراوری، بسته‌بندی، بیمه محصول داشته باشند تا هر سال به نحوی دچار خسارت نشوند.

برای تهیه بخشی از گزارشم اواسط مردادماه عازم روستای سیوجان، مهد تولید عناب کشور شدم؛ فرشی قرمز از عناب بر زیر درختان سبز عناب پهن شده و کشاورزان می‌گویند: «امسال که هیچ! عنابمان آفتاب پز شد و مسئولی نیامد ببیند که خسارت‌ها میلیاردی شد تا پیگیری کند!»

عناب-724press.com

سید جواد شکسته در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس اظهار کرد: «۲۰ سالی است که در روستای سیوجان کشت‎‌های زراعی منسوخ و بیشتر مردم به سمت کشت‌های باغی و محصول عناب رفته‌اند».

وی با بیان اینکه هزینه‌های محصول عناب نسبت به کشت‌های زراعی کمتر ولی درآمد بیشتری عاید کشاورزان می‌شود، گفت: «اما این محصول هم با مشکلاتی از جنس فروش محصول، کود و سم، خسارت‌های خشکسالی، گرمای زیاد و طوفان مواجه است، همچنین هزینه‌های کارگری هر سال افزایش چندبرابری دارد».

این کشاورز تصریح کرد: «متأسفانه شرکت واحدی که عناب کشاورزان را خریداری کند و یا خرید تضمینی محصول داشته باشد وجود ندارد؛ لذا دلالان سود واقعی را به جیب می‌زنند درصورتی‌که زحمت محصول و هزینه‌ها را ما پرداخت می‌کنیم».

شکسته افزود: «برخی از مردم دستگاه‌های کوچک سورت‌بندی عناب را در خانه‌هایشان دارند و عناب کوچک و بزرگ را جداسازی می‌کنند؛ اما امیدواریم کارخانه سیوناب سیوجان به بهره‌برداری برسد تا مشکلات عناب‌کاران منطقه به حداقل برسد».

وی با اشاره به اینکه هر ساله گردوخاک، گرما و طوفان خسارت زیادی به عناب کاران وارد می‌کند، افزود: «کشاورزان اشتیاقی به بیمه درختان عناب ندارند؛ چراکه بیمه برای هر هکتار شاید دو یا سه میلیون غرامت پرداخت کند که هزینه یک ماشین کود هم نیست پس به‌اندازه ارزش محصول بیمه جبران نمی‌کند».

عناب کار نمونه روستای سیوجان ادامه داد: «در فصل برداشت محصول عناب هزاران نفر به‌صورت غیرمستقیم در روستای سیوجان مشغول کار می‌شوند؛ چراکه هر هکتار نیازمند سه کارگر است».

شکسته تصریح کرد: «اینکه عناب یعنی محصول استراتژیک استان، فراوری نمی‌شود، بیشتری ضربه را به کشاورز می‌زند و اگر کارخانه فراوری سیوجان در مهد تولید این محصول راه‌‎اندازی شود همه مردم سیوجان سود خواهند برد».

وی تصریح کرد: «به جز دو سال که دولت یارانه‌ای برای کشت عناب پرداخت کرد، دولت هیچ‌گونه تسهیلاتی برای کشت و کار عناب و یا برداشت محصول به کشاورزان پرداخت نکرده است؛ درصورتی‌که این محصول استراتژیک و خاص منطقه باید موردتوجه خاص مسئولان قرار بگیرد».

وی در ادامه به مشکل آب و کم‌شدن سهمیه آب چاه‌های کشاورزی روستای سیوجان اشاره کرد و افزود: «علاوه بر کم‌شدن سهمیه آب چاه‌ها، برق چاه‌های کشاورزی را هفته‌ای دو بار خاموش می‌کنند که مزید بر علت شده و ضربه به عناب زده است».

شکسته می‌گوید:  «زمانی که درختان را کاشتیم، متناسب با آبی که از چاه سهمیه داشته‌‎ایم کشت کرده‌‎ایم، اما الان شبانه‌روزی ۶ ساعت آب چاه‌ها را کم کرده‌‎اند که نصف درختان آب نمی‌خورد؛ لذا محصول بی‌کیفیت و کم شده است؛ همچنین هر ۱۲ روز سه دفعه یعنی ۱۸ ساعت برق چاهها قطع است».

درخت عناب-724press.com

شکسته با گلایه از اینکه با این تدابیر هکتاری دو تن کاهش محصول داشته‌ایم، گفت: «جهاد کشاورزی باید برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری همکاری کند و یا برق چاه‌ها را قطع نکنند».

وی از مجموعه جهاد کشاورزی خواست برای کود و سم با کشاورزان همکاری کنند تا کشاورزان همه با هم سم‌پاشی درختان را طی دو مرحله حساس انجام دهند و آفت‌های عناب قوی‌تر نشود.

این کشاورز با بیان اینکه سال گذشته آفت سنک و طوفان خسارت زیادی به کشاورزان زد، گفت: «امسال آفت کمتر بود؛ ولی گرمای بیش از حد سبب شد تا محصول ما آفتاب پز شود و بی‌کیفیت».

برداشت ۱۷ هزار تن عناب از باغات خوسف

سید مهدی خبیری - مدیر جهاد کشاورزی خوسف - در گفتگو با خبرنگار ۷۲۴ پرس سطح زیر کشت محصول عناب در خوسف را ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار عنوان و اظهار کرد: «به لحاظ سطح زیر کشت عناب، شهرستان خوسف رتبه اول کشوری را دارد».

وی با اشاره به قدمت کشت عناب باتوجه‌به بررسی‌های انجام شده، گفت: «قدیمی‌‎ترین درخت عناب در روستای خونیک اردنگ شهرستان خوسف با بیش از ۴۰۰ سال شمسی داریم که ثبت میراث طبیعی شده است».

ارتزاق بیش از ۵ هزار خانوار خوسفی از محصولات عناب

خبیری گفت: «پیش‌بینی ما این است که امسال ۱۷ هزار تن محصول عناب‌تر برداشت شود؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش محصول عناب درآمد بهره‌برداران این بخش شود».

انبار بورس عناب کشور در خوسف راه‌اندازی می‌شود

وی با بیان اینکه در شهرستان خوسف ۵ هزار و ۵۰۰ خانواده روستایی از محل فروش محصول عناب ارتزاق دارند، افزود: «در بحث استانداردسازی محصول عناب سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد و برای بورس عناب در کوتاه‌ترین زمان ممکن انبار بورس به‌عنوان اولین انبار بورس ایران در خوسف داشته باشیم».

مدیر جهاد کشاورزی خوسف تصریح کرد: «امسال جشنواره عناب باتوجه‌به شرایط زمانی ایام سوگواره اباعبدالله الحسین به‌صورت کوتاه‌تر در خوسف برگزار شد».

وی با بیان اینکه خسارت گرما و طوفان به محصول استراتژیک عناب امسال بیشتر از سال گذشته بوده است، گفت: «کشاورزانی که محصول عناب خودشان را بیمه داشته‌اند حتماً پیگیری پرداخت غرامت محصول آن‌ها انجام خواهد شد؛ لذا پیشنهاد می‌دهیم باتوجه‌به حمایت دولت، بهره‌بردارانی که برای بیمه محصول اقدام نکردند اقدام کنند».

کشاورزان به سمت کشت عناب نروند!

خبیری افزود: «سطح زیر کشت محصول عناب خوسف امسال افزایش داشته؛ ولی این دلیلی بر برداشت بیشتر محصول نمی‌شود؛ چراکه درخت عناب بعد از یک تنفس ۴ تا ۵ساله به محصول می‌نشیند».

مدیر جهاد کشاورزی خوسف اضافه کرد: «توصیه ما به کشاورزان باغی این بوده است که زیاد به سمت کشت باغی نروند؛ چراکه اقلیم ما نشان داده هر سال خشکسالی و تغییر اقلیم را داریم و در آینده کشاورزان با مشکل آبدهی باغ‌ها مواجه می‌شوند، آب منطقه‌ای چند سالی است که آب چاه‌های کشاورزی را در راستای مدیریت مصرف آب بر اساس قانون توازن و میزان پروانه چاه کم کرده است و کشاورزان با مشکلاتی مواجه شده‌اند».

خبیری در ادامه گفتگو با خبرنگار ۷۲۴پرس با اشاره به اعتراض بهره‌برداران محصول عناب در خصوص اینکه باغات عناب آن‌ها بعد از کم‌کردن آب چاه‌های کشاورزی توسط آب منطقه‌ای آب کافی نمی‌خورد، گفت: «تنها راه‌حل این مشکل اجرای سیستم‌های آبیاری نوین است که جهاد کشاورزی هم دراین‌خصوص کمک می‌کند».

قول مدیر جهاد کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به کارخانه سیوناب سیوجان

وی با اشاره به راه‌اندازی کارخانه سیوناب در مهد محصول عناب کشور، در روستای سیوجان گفت: «هدف این بود تا سرمایه‌گذار این کارخانه را برای جشنواره عناب به بهره‌برداری برساند که باتوجه‌به افزایش هزینه‌ها محقق نشد؛ لذا به این پروژه از محل اعتبارات تبصره ۱۴۰۱ که طی یک ماه آینده ابلاغ می‌شود تسهیلاتی پرداخت خواهد شد».