شهرستان فردوس به‌عنوان دیار علم و دانش شناخته می‌شود و تاکنون نخبگان و اساتید برجسته زیادی از دامان این دیار پا به عرصه خدمت نهاده و نه‌تنها نور چشم مردم شهرستان، بلکه چراغ دل یک کشور شده‌اند و چه‌بسا اکثر این افراد از دل مناطق روستایی این شهرستان رشد کرده‌اند. روستای «سرند» از توابع بخش مرکزی شهرستان فردوس با حدود ۶۰۰ نفر جمعیت، نوجوانان و جوانان بااستعداد زیادی را به خود دیده است؛ مفتخریم به مصاحبه‌ای اختصاصی با «کارن سرشار» نوجوانی پرشور، خلاق و نابغه در علم ریاضی که ریشه در این خاک دارد تا این استعداد بی‌نظیر را به‌عنوان قوت قلب این دیار و این کشور معرفی کنیم.

خبرنگار ۷۲۴پرس:  ابتدا خودتان را معرفی کرده و درباره چگونگی ورود به این علم و کشف استعداد خود توضیح دهید.

کارن سرشار هستم، متولد یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۰ در شهر مشهد؛ تک‌فرزند و دانش‌آموز پایه هفتم. پدرم مهندس صنایع دفاع هوافضا و کارشناس رسمی دادگستری و مادرم ارشد روان‌شناسی و مشاور کودک است و هر دو آن‌ها اصالتاً فردوسی هستند و آباواجدادمان در روستای سرند زندگی می‌کنند.

از کلاس دوم دبستان که علاقه به علم ریاضی در من شکوفا شد، هر ساله در مسابقات «ریاضیات کانگورو» شرکت کرده و موفق به کسب مدال طلا و رتبه یک کشور می‌شدم؛ این در حالی بود که از قبل هیچ پایه آموزشی تکمیلی یا عالی‌ای نداشتم، به همین جهت از سال پنجم دبستان به‌صورت جدی به عرصه المپیادهای داخلی و خارجی ورود کردم و تا امروز از پیشرفت و کسب تجربه در این مسیر، راضی هستم.

خبرنگار ۷۲۴پرس:  دررابطه‌با افتخاراتی که کسب کرده‌اید توضیح دهید.

  • در مسابقات المپیاد مقدماتی WMI2023 نفر اول کشور و در فینال این مسابقات جهانی موفق به کسب مدال الماس و رتبه یک جهان شدم.
  • در المپیاد جهانی SINGA موفق به کسب مدال طلای آسیایی شدم.
  • در المپیاد بین‌المللی ریاضی SASMO2023 تنها فول‌مارک این مسابقات بودم و با کسب مدال طلا نفر اول آسیا شدم.
  • در مسابقات لیگ ریاضی ایران نفر اول کشور شدم و جام طلای ایران را از آن خود کردم.
  • در مرحله مقدماتی المپیاد هندسه IGC2023 نفر اول کشور شدم و تنها مدال طلای ایران بودم.
  • در آزمون GAUSS مسابقات بین‌المللی ریاضیات دانشگاه Waterloo کانادا موفق به کسب نمره کامل یا همان فول‌مارک شدم و از طرف این دانشگاه که جز برترین‌های جهان است برای گذراندن دوره‌های آموزشی و تحصیلی بورسیه شدم.

karen-sarshar2
karen-sarshar3
karen-sarshar4
karen-sarshar5

خبرنگار ۷۲۴پرس:   چند ساعت از روز را به مطالعه اختصاص می‌دهید؟ آیا رشته هنری یا ورزشی خاصی را هم دنبال می‌کنید؟

من معتقدم همه چیز درس‌خواندن و خود را وقف آموزش کردن نیست! و در مجموع تنها ۵ تا ۶ ساعت از شبانه‌روز را به مطالعه اختصاص می‌دهم و در کنار یادگیری، فعالیت‌های ورزشی اعم از شطرنج که ۳ کاپ طلا و شنا که ۲ مدال طلا هم دارم را رها نکرده‌ام.

خبرنگار ۷۲۴پرس:  آیا احساس خستگی و ناامیدی از ادامه مسیر را داشته‌اید؟ چه کسانی یا چه عواملی را در زمینه موفقیت خود مؤثر می‌دانید؟

خستگی را بارهاوبارها تجربه کرده‌ام؛ اما تنها چیزی که من را تا به این مرحله سرپا نگاه‌داشته و روحیه ادامه‌دادن را در من تقویت کرده، تفکر در خود و مقایسه کارن امروز با کارن دیروز و کارنی که قرار است فرداهای پیش‌رو همچنان بدرخشد بوده است؛ و ۹۹درصد موفقیت را حمایت خانواده و یک درصد هوش و پشتکار خود می‌دانم.

خبرنگار ۷۲۴پرس: تأثیرگذارترین جمله‌ای که می‌توانید به مخاطبان این گزارش هدیه دهید چیست؟

اگر به رشته‌ای در هر زمینه و حوزه‌ای علاقه دارید «علاقه‌ای که قلب و روح و روان و بندبند وجود شما را سرشار از شوق می‌کند» دنبال کنید؛ هرگز دست از تلاش برنداشته و اجازه ندهید افکار مسموم ناامیدی به شما آسیب برساند.

تحریریه سایت خبری ۷۲۴پرس ضمن تشکر ویژه از همراهی کارن عزیز و والدین محترم وی در تهیه این مصاحبه، برای این نوجوان نخبه خراسان جنوبی آرزوی سلامت و موفقیت روزافزون دارد. امید که مسئولین کشوری و استانی با نگاهی ویژه و برنامه‌ریزی صحیح،  بستر لازم برای شکوفایی و مراقبت از استعدادهای فرزندان این مرز و بوم خصوصا  نخبه‌های کوچک خراسان جنوبی را فراهم نمایند.