عباس سارانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفتگویی با خبرنگار ۷۲۴پرس، به تشریح طرح‌های در دست اقدام و وضعیت سدهای استان پرداخت.

به گزارش ۷۲۴پرس، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی  اظهار داشت: «باتوجه‌به اهمیت موضوع آب و تأثیر آن بر ادامه حیات موجودات زنده و با درنظرداشتن شرایط فعلی منابع آبی خراسان جنوبی، احداث سدهای تغذیه مصنوعی باهدف جلوگیری از خروج آب‌های سطحی در مناطق مرزی استان امری ضروری و غیرقابل‌اجتناب است».

عباس سارانی افزود: «باتوجه‌به کاهش نزولات جوی به‌خصوص در چند سال اخیر در استان مرزی خراسان جنوبی و اینکه این استان وارد بیست و دومین سال خشکسالی شده است، احداث سدهای تغذیه مصنوعی راهکاری مناسب برای مهار رواناب‌های سطحی و جلوگیری از خروج این آب‌های به خارج از مرزهاست».

وی تأکید کرد: «بر اساس بیلان ۲۰ساله اخیر (منتهی به سال ۹۸) آبی که از مرزهای استان خارج می‌شود معادل ۶ میلیون مترمکعب است».

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: «طرح‌های تغذیه مصنوعی به‌منظور جلوگیری از سیلاب‌ها از سرشاخه‌های آن به خارج از مرز آن هم باهدف مهار رواناب‌ها، تقویت آبخوان‌ها و منابع آبی پایین‌دست، تأمین آب شرب آن محدوده و سایر اهداف اجرا می‌شود».

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ سد تغذیه مصنوعی در استان در حال اجرا است، اظهار داشت: «اتمام این سدها نیازمند ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار بوده که با هماهنگی استانداری خراسان جنوبی این موارد در مصوبات سفر دوم رئیس‌جمهوری به استان لحاظ شده است».

سارانی یادآور شد: «باتوجه‌به اختصاص یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مدیریت آب‌های مرزی کشور تلاش داریم با ارائه گزارش‌ها فنی، مستند و پیگیری‌ها لازم بتوانیم از این محل برای اجرای طرح‌ها و سازه‌های آبی در شهرستان مرزی استان اعتبار موردنیاز را جذب کنیم».

وی عنوان کرد: «یکی از طرح‌های سد تغذیه مصنوعی مشوکی در شهرستان سربیشه است که با اجرای این سد قرار است برای دشت خوشاب آب تأمین شود».

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: «همچنین مطالعات آبرسانی محدوده خوشاب به شهرستان درمیان از این محل این سد در دستور کار است».

سارانی اعتبار موردنیاز برای اجرایی این سد تغذیه‌ای مصنوعی را ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: «افت آب در محدوده سد مشوکی ۱۴ سانتی‌متر در سال است و با اجرای طرح سد تغذیه‌ای مصنوعی مشوکی ۳۰ حلقه چاهی که در پایین‌دست آن قرار دارد تقویت می‌شود».

وی در ادامه با اشاره به طرح سد تغذیه مصنوعی گزیک درمیان اشاره کرد و گفت: «اعتبار موردنیاز برای اجرای این سد نیز ۵۵ میلیارد تومان برآورد شده و افت آب در حوضه پایین‌دست این سد ۱۹ سانتی‌متر در سال است».

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی جمعیت بهره‌مند از اجرای این سد را ۶ هزار و ۶۶۸ نفر دانست و اضافه کرد: «با اجرای سد تغذیه مصنوعی گزیک نیز ۱۴ حلقه چاه پایین‌دست این سد از مزایای آن که همان تقویت سفره‌های زیر زمینی آب است بهره‌مند می‌شود».

وی به اجرای طرح سد تغذیه مصنوعی آهنگران با افت ۱۶ سانتی‌متری حوضه آبخیز شاهرخت اشاره کرد و افزود: «با اجرای این سد طرح آبرسانی از محدوده شاهرخت به شهرهای قاین، حاجی‌آباد، قهستان و ۱۴۶ روستا نیز در دستور کار است».

سارانی اظهار داشت: «مطالعات سد تغذیه‌ای مصنوعی مشوکی سربیشه به اتمام رسیده و اجرای آن نیازمند ۶۵ میلیارد تومان اعتبار است».

وی بیان کرد: «مطالعات سد ذخیره‌ای در مرز ماهیرود سربیشه نیز باهدف مدیریت رواناب‌ها، در حال انجام است».

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تأکید کرد: «اجرای سدهایی چون سد رزه درمیان، سیاهو سربیشه و حاجی‌آباد زیرکوه که درگذشته در این نقاط مرزی اجرا شده جلوگیری از خروج رواناب‌های مرزی را در پی داشته است».

وی عنوان کرد: «بدون شک با اجرای این طرح‌ها شاهد ثبات و ماندگاری جمعیت در مرزها، حفظ کانون‌های جمعیتی و کاهش ریزگردها خواهیم بود».

سارانی با تأکید بر اینکه همراهی مسئولان استانی و شهرستانی سبب تسریع در جذب اعتبار و اجرای سدهای تغذیه مصنوعی خواهد شد، یادآور شد: «امید است هر چه زودتر طرح‌های مقابله با خروج رواناب‌ها در مرزها خراسان جنوبی اجرایی شود و شاهد تقویت و تغذیه منابع آبی زیر زمینی استان و کمترشدن تنش‌های آبی در این نقاط مرزی خراسان جنوبی باشیم».