کارخانه شیر گلزار تنها کارخانه شیر و تولید فرآورده‌های لبنی شهرستان فردوس در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی و پس از ۱۶ سال فعالیت در سال ۱۳۹۶ تعطیل شد. حاصل غیرفعال شدن این واحد تولیدی چیزی جز دلسرد شدن سرمایه‌گذاران «برادران گلزار» و چرا و چه‌شدها و سوالات متداول مردم، نبوده است. ۷۲۴پرس در مصاحبه‌ای اختصاصی با آقای گلزار، آخرین وضعیت این واحد صنعتی را جویا شده است.

به گزارش ۷۲۴پرس، کارخانه شیر گلزار تنها کارخانه شیر و تولید فرآورده‌های لبنی شهرستان فردوس، در سال ۱۳۷۶ مجوز تأسیس گرفت و در سال ۱۳۷۸، در قالب مجموعه‌ای شامل سردخانه، آزمایشگاه، خط تولید، سرایداری و انبار، احداث شد و تجهیزات آن نصب گردید.

این کارخانه در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی شد که عمر مفید فعالیت آن ۱۶ سال بیشتر نبود و در سال ۱۳۹۶ با وجود احداث هزار و ۲۵۰ متر سوله جدید و اخذ مجوز طرح توسعه، تعطیل شد و تا به امروز، حاصل تعطیلی این مجموعه چیزی جز دلسرد شدن سرمایه‌گذاران «برادران گلزار»، هزینه‌های نگهداری شهرک و مجموعه و چرا و چه‌شدها و سؤالات متداول مردم، نبوده است.

دررابطه‌با این ماجرا، جویای دلیل «غیرفعال‌شدن کارخانه شیر گلزار» شدیم تا در مصاحبه‌ای اختصاصی با مدیریت کارخانه، صفر تا صد سرگذشت این مجموعه را به مردم شهرستان فردوس ارائه کنیم.

در ۱۶ سال فعالیت کارخانه، شیر موردنیاز از کجا تأمین گردید؟ چه محصولاتی تولید و در کجا توزیع می‌شد؟

مدیریت کارخانه شیر گلزار شهرستان فردوس، در پاسخ به سؤال ضمن اشاره به تأمین روزانه شیر خام، گفت: «روزانه به طور میانگین ۳۰ تن شیر خام از دامداران شهرستان‌های فردوس، بشرویه، طبس، بجستان، سرایان، گناباد، بیدخت و حتی خواف و بردسکن تحویل می‌گرفتیم».

گلزار، با بیان اینکه سال‌های ۸۸ تا ۹۰ نقطه اوج فعالیت کارخانه بود و روزانه در یک شیفت کاری تا ۴۵ تن محصول تولید می‌شد، ادامه داد: «در مجموع ۱۷ سایز محصول اعم از شیرپاکتی و نایلونی، دوغ بالشتکی و لیوانی و بطری پت، ماست لیوانی، ماست چکیده لیوانی، پنیر سفید برای تأمین مواد اولیه پنیر پیتزا، پنیر آب‌نمکی، خامه، انواع کره و روغن، محصولات تولیدی کارخانه بوده است».

کارخانه شیر گلزار شهر فردوس۱-724press.com

وی، اظهار داشت: «تأمین شیر مدارس سراسر استان حدود ۷۵ هزار لیوان ۲۰۰ گرمی برعهده ما بود و توزیع آن با ۱۱ ماشین توزیع صورت می‌گرفت که به فردوس و قائن هرکدام ۲ ماشین، به بیرجند ۴ ماشین، به سرایان و بشرویه و بجستان هرکدام یک ماشین توزیع ارسال می‌شد؛ همچنین از سال ۸۸ تا ۸۹ تعداد ۲ ماشین توزیع شیر مدارس، گناباد و بجستان را پوشش داده و بعد از سال ۸۹ فقط شهرستان‌های فردوس، بشرویه و سرایان را پوشش داده‌ایم».

چه تعداد نیرو مشغول کار بودند؟ هزینه‌ها و شرایط راه‌اندازی مجدد مجموعه را چگونه لحاظ می‌کنید؟

مدیریت کارخانه شیر گلزار شهرستان فردوس، در پاسخ به این سؤال خبرنگار ۷۲۴پرس، با بیان اینکه در سال‌های اوج تولید ۵۱ نفر نیروی بیمه شده مستقیم مشغول به کار بوده‌اند، گفت: «باوجود ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ نفر نیروی مستقیم و غیرمستقیم، متأسفانه کارخانه در سال ۹۶ با ۲۳ نیروی کار مستقیم تعطیل شد».

گلزار، با اشاره به اینکه در سال‌های فعالیت در تولید زیان نداشته‌ایم، افزود: «در سال‌های فعالیت سودآوری قابل‌قبولی داشته‌ایم؛ ولی گاهی اوقات درآمد دوره تولید با هزینه‌های آن برابر می‌شد».

وی، دررابطه‌با هزینه‌های راه‌اندازی مجدد، تصریح کرد: «تجهیز کامل مجموعه از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیست و نمی‌توان مطمئن بود با انجام تجهیز ۱۰۰درصد در بدو شروع مجدد تولید به سودآوری قطعی می‌رسد، اما می‌توانیم از داشته‌ها شروع کنیم؛ چراکه حتی تجهیزات و دستگاه‌های جدیدی در سال ۹۵ خریداری کرده‌ایم که مورداستفاده قرار نگرفت و برای شروع مجدد به سرمایه در گردش نیاز است؛ اما رغبتی به دریافت تسهیلات نداریم».

گلزار، با بیان اینکه حاضریم کارخانه را برای ایجاد اشتغال به مجموعه‌های دولتی اعم از بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان یا هر نهاد دولتی دیگری واگذار کنیم، افزود: «در پی این واگذاری نه اجاره می‌خواهیم! نه انتظار درآمدزایی داریم! و نه هیچ‌چیز دیگری! کارخانه تمام‌وکمال در اختیار آنها قرار خواهد گرفت؛ همچنین آمادگی مشارکت، معاوضه، اجاره یا فروش کارخانه به بخش خصوصی را، داریم».

دلیل اصلی تعطیل‌شدن کارخانه چه بود؟

مدیریت کارخانه شیر گلزار شهرستان فردوس، در پاسخ ضمن تأکید بر اینکه راکد شدن تنها مختص یک مجموعه نیست، گفت: «عوامل زیادی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا کارخانه‌ای تعطیل شود و بخش اعظم این اتفاق مربوط به مسائل اقتصادی کشور و عدم ثبات قیمت در بازار است».

کارخانه شیر گلزار شهر فردوس۲-724press.com

گلزار، ادامه داد: «مثلاً اگر امروز لوازم بسته‌بندی مانند نایلون، کیلویی ۱۰۰ هزار تومان باشد و دور بعد کیلویی ۱۵۰ هزارتومان، ما به‌عنوان تولیدکننده نمی‌توانیم در مقاطع زمانی کوتاه و به‌صورت دوره‌ای یا خارج از چهارچوب قوانین وضع شده، قیمت محصولات را افزایش دهیم».

به‌عنوان یک تولیدکننده، چه درخواستی از مردم و مسئولین ذی‌ربط دارید؟

مدیریت کارخانه شیر گلزار شهرستان فردوس، با اشاره به اینکه مردم خارج از استان هم کارخانه را نه به اسم گلزار بلکه به اسم کارخانه شیر فردوس یا محصولات لبنی فردوس می‌شناسند، افزود: «مردم همیشه حامی ما بوده‌اند و تنها هدف ما از راه‌اندازی مجدد کارخانه همین مردم هستند تا دوباره بتوانیم ضمن اشتغال‌زایی، اسم‌ورسم محصولات لبنی شهرستان فردوس را تقویت کنیم».

گلزار در ادامه مصاحبه خود با خبرنگار ۷۲۴پرس، با بیان اینکه نیازمند حامی هستیم، اظهار داشت: «ما به‌عنوان یک تولیدکننده نه حمایت مالی؛ بلکه حمایت برادرانه مسئولین را می‌خواهیم؛ یعنی اگر ما به‌عنوان تولیدکننده قدرت اداری لازم را نداریم مسئولین مربوط مساعدت کنند تا به‌خاطر گره‌های کار در بخش اداری خط تولید مجموعه بلاتکلیف نماند و از طرفی هم همکاری پیوسته دامداران را از دست ندهیم».

وی، کارخانه شیر را به یک کودک تشبیه کرد و افزود: «همان‌طور که یک کودک برای رشد نیاز به راهنمایی و حمایت پدر و مادر دارد، ما هم به‌عنوان یک تولیدکننده نیازمند حمایت پدرانه مسئولین و نهادهای ذی‌ربط هستیم».

مدیریت کارخانه شیر گلزار با تأکید بر اینکه برای راه‌اندازی مجدد کارخانه جز حمایت مسئولین خواسته دیگری نداریم، اظهار داشت: «در طی سال‌های تولید، تنها اتحاد خود خانواده گلزار کارخانه را سرپا نگاه‌داشته است؛ چنانچه از طرف مسئولین شهرستان و استان حمایت شویم کارخانه را باهدف اشتغال‌زایی و تولید، مجدداً راه‌اندازی خواهیم کرد».