موزه «مردم شناسی» فردوس، حاصل تغییر کاربری حمام «خیروز» که از دوره صفویه به یادگار مانده، به عنوان نماد معرفی این شهرستان مورد استقبال و توجه گردشگران است.

حمام «خیروز» فردوس، بنایی از دوره صفویه

به گزارش ۷۲۴پرس، نشانه‌های استقرار در شهر فردوس حکایت از سابقه‌ای چهارهزار ساله دارد و شهر تاریخی «تون» از جمله شهرهای اوایل دوره اسلامی در سرزمین خراسان بزرگ محسوب می‌شده است. از جمله بناهای تاریخی شهرستان فردوس، موزه «مردم‌شناسی» واقع در بنای تاریخی حمام «خیروز» است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس، دررابطه‌با معرفی حمام خیروز، بیان کرد: «حمام خیروز در ضلع جنوبی امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم واقع شده و قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد که در زلزله سال ۱۳۴۷ آسیب زیادی دید به‌طوری که غیرقابل‌استفاده بود».

شبنم‌زاده، با اشاره به معماری منحصربه‌فرد حمام خیروز، گفت: «این حمام طوری طراحی شده که آب قنات از سربینه مردانه وارد و پس از عبور از طول سربینه زنانه خارج می‌شود؛ همچنین دو قسمت زنانه و مردانه حمام کاملاً از هم مجزا بوده‌اند».

تغییر کاربری حمام «خیروز» به موزه «مردم‌شناسی»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس، در خصوص تغییر کاربری حمام خیروز به موزه مردم‌شناسی، اظهار داشت: «طرح محتوایی این تغییر کاربری در سال ۱۳۸۶ تصویب شد که از همان سال اقدامات لازم به اجرا درآمد».

شبنم‌زاده، با اشاره به آواربرداری زلزله سال ۴۷ فردوس در حمام خیروز، افزود: «در ابتدا کار مرمت و بازسازی حمام انجام شد و با اعتباری حدود ۷۰۰ میلیون تومان پروژه احداث موزه در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید».

وی، با اشاره به اینکه موزه مردم‌شناسی به‌عنوان اتاق معرفی فردوس شناخته شده و بنایی کاملاً فرهنگی است، گفت: «این موزه در دو بخش فعال بوده که در قسمت مردانه آداب‌ورسوم مرتبط با حمام با استفاده از وسایل و مانکن‌ها به نمایش گذاشته شده و در قسمت زنانه غرفه‌هایی شامل خانه سنتی، مطبخ خانه، بافته‌های داری، کلاه مالی، خراطی، تالار عکسی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان در نظر گرفته شده است».