مرقد امامزادگان سید محمد (ع) و سید ابراهیم (ع) از نوادگان موسی‌الکاظم (ع) در شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی، قرار دارد که قدمت آن را به دوران تیموریان و صفویان نسبت داده‌اند و از چند دهه گذشته نیز موردتوجه زائران و گردشگران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ۷۲۴پرس، رئیس هیئت‌امنای امامزادگان، با اشاره به اینکه امامزادگان فردوس در محور مواصلاتی بیش از ۸ استان جنوبی کشور قرار گرفته است، گفت: «به دلیل موقعیت جغرافیایی شهرستان فردوس هرساله قریب به ۱۰ میلیون مسافر و زائر امام رضا (ع) از این شهرستان عبور می‌کنند و امامزادگان را به‌عنوان یک مکان مقدس برای زیارت و یک مکان امن برای اسکان برمی‌گزینند».

زائرسرای امامزادگان فردوس، پذیرای بیش از ۶۰۰ مسافر

یعقوب زاده، با بیان اینکه امامزادگان کانون توجه مسافران است، افزود: «در راستای این امر بستر اسکان و خدمات رفاهی خوبی از جمله تعبیه چند دستگاه تصفیه آب، آب‌سردکن، سقاخانه، سرویس‌های بهداشتی و حمام در امامزادگان فراهم شده است».

امامزادگان شهرستان فردوس-724press.com

وی، با بیان اینکه ۲۰ اتاق برای اسکان در صحن امامزادگان ساخته شده است، گفت: «همچنین سال ۱۴۰۱ زائرسرای امامزادگان در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع با زیربنای هزار و ۷۵۰ مترمربع شامل ۲۲ واحد اقامتی ۳۰ نفره با اعتبار ۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که مجهز به تمام امکانات رفاهی از جمله آشپزخانه، سرویس خواب، تلویزیون، سرویس بهداشتی و حمام است».

خدمت‌رسانی ۱۱۰ خادم امامزادگان فردوس، به ۴۰ هزار مسافر

رئیس هیئت‌امنای امامزادگان شهرستان فردوس، با اشاره به اینکه اطراف امامزادگان اماکن تاریخی از جمله موزه مردم‌شناسی، مسجد جامع، آب‌انبارها و پارک تون قرار دارند، اظهار داشت: «بیشترین ارائه خدمات به زائرین و مسافران در ایام فروردین‌ماه و عید نوروز انجام می‌شود که سالانه به طور میانگین ۱۲ هزار مسافر به‌صورت ۲۴ ساعته و ۲۷ هزار مسافر به‌صورت پاره‌وقت پذیرش می‌شوند».

یعقوب زاده، افزود: «به‌منظور افزایش کیفیت خدمات‌رسانی ۴۰ خادم زن و ۷۰ خادم مرد مسئول رسیدگی به امورات مربوطه هستند و در طول سال نیز برنامه‌های فرهنگی زیادی از جمله مراسم‌های شب‌های قدر، عزاداری‌های ایام اربعین، ادعیه خوانی، کرسی‌های تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان، مراسم جشن سال تحویل و نقاره‌زنی در محل امامزادگان برگزار می‌شود».

وی، گفت: «افتخار ما این است که خادم‌الرضا و خادم‌الشهداییم و همهٔ این‌ها از برکات وجود امامزادگان سید محمد (ع) و سید ابراهیم (ع) در این شهرستان است».