چندهفته‌ای است که سرمایه‌گذاران شهرستان نهبندان از کارخانه‌ها گرفته تا صنف رستوران و فست‌فود فروشی‌ها با کمبود نان در نهبندان مواجه هستند؛ اما صدای اعتراض آنها به جایی نرسیده است. خبرنگار ۷۲۴پرس با پیگیری این موضوع، قول رفع مشکل را از فرماندار نهبندان گرفته است. 

به گزارش خبرنگار ۷۲۴پرس، دغدغه تأمین نان هر چند وقت یکبار گریبان‌گیر مردم می‌شود و این بار این دغدغه به سراغ سرمایه‌گذاران نهبندانی رفته و آنها را معترض کرده است؛ چراکه سهم نان آنها تا ۵۰ درصد کاهش‌یافته است.

عرضه خارج از شبکه و یا تخلفات برخی از نانوایی‌ها در نهبندان، تبدیل به بحران شد، دو نانوایی را به تعطیلی کشاند و مردم بیش از گذشته متضرر شدند.

محمودی، یکی از اصناف شهرستان نهبندان است که در گفتگو با خبرنگار ۷۲۴ پرس اظهار کرد: «بخشی از سرمایه‌گذاران و صنایع تولیدی از جمله صنف رستوران‌ها و ساندویچ‌فروشان با کمبود نان در شهرستان نهبندان مواجه شده‌اند».

وی با بیان اینکه این بخش قبلاً از همه نانوایی‌های سطح شهرستان می‌توانستند نان موردنیاز خود را تهیه کنند، افزود: «اما هم اکنون این مهم امکان ندارد و ما نمی‌توانیم نان موردنیاز خود را تهیه کنیم و فرمانداری جوابگوی این مشکل نیست و هر روز تنها قول حل مشکل را می‌دهند».

تعطیلی فست‌فود فروشی‌ها در نهبندان به‌خاطر کمبود نان!

وی که در فست‌فود فروشی مشغول به کار است، گفت: «سهمیه روزانه من ۱۳۰ قرص نان بود که با این تعداد نان مشکلی نداشتم و گذران زندگی داشتم؛ اما هم اکنون می‌توانم روزانه تنها ۳۰ قرص نان تهیه کنیم. با این تعداد نان من باید تعطیل کنم؛ چراکه اجاره‌بهای مغازه هم نمی‌شود».

وی با اشاره به کم‌شدن سهمیه آرد نانوایی‌های نهبندان، گفت: «این مشکل را تنها صنف اغذیه‌فروشان، رستوران‌ها و فست‌فودها و بیشتر سرمایه‌گذاران نهبندان دارند درصورتی‌که مردم عادی هر تعداد نانی را می‌توانند تهیه کنند».

محمودی گفت: «حتی به ما گفته‌اند که از کدام نانوایی‌ها، نان تهیه کنیم؛ ولی نان این نانوایی‌ها بی‌کیفیت است».

موضوع کمبود نان را از فرمانداری پیگیری کنید! سهمیه آردی کم نشده است

پیشدادیان، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی در خصوص مشکل صنف اغذیه‌فروشان، رستوران‌ها و بخشی از سرمایه‌گذاران شهرستان نهبندان برای تأمین نان مصرفی در گفتگو با خبرنگار ۷۲۴پرس، اظهار کرد: «سهمیه‌های آرد را فرمانداری نهبندان اختصاص می‌دهیم و فرمانداری بر حسب ضرورت بین نانوایی‌ها تخصیص می‌دهد».

وی با بیان اینکه همه درخواست‌ها باید به فرمانداری ارجاع داده شود و آنجا در خصوص تک‌تک درخواست‌ها در شورای آرد و نان تصمیم‌گیری می‌شود، افزود: «هم اکنون نمی‌توانیم در خصوص نهبندان اظهارنظر کنیم؛ چراکه اشراف کامل به موضوع نداریم».

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی افزود: «در سهمیه آرد شهرستان اتفاقی نیفتاده است و بر اساس سامانه نانینو هر سهمیه‌ای که شهرستان نیاز داشته باشد اختصاص داده می‌شود؛ حتی شهرستانی را داشته‌ایم که بیشتر از قبل سهمیه دریافت می‌کند».

پیشدادیان افزود: «درخواست اصناف موردنظر باید در کارگروه شورای آرد و نان مطرح و پیگیری شود و ربطی به اداره کل غله ندارد؛ یک نانوایی بر حسب ضرورتی که فرمانداری تعیین می‌کند، سهمیه‌ای بیشتر و نانوایی دیگر سهمیه‌ای کمتر دریافت می‌کند».

وی تصریح کرد: «در مجموع سهمیه آردی کم نمی‌شود، مگر به‌خاطر عملکرد بد و عرضه خارج از شبکه خود نانوایی این اتفاق بیفتد».

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینکه بر حسب عملکرد فروش نانوایی طبق سامانه نانینو، سهمیه آرد اختصاص داده می‌شود، ادامه داد: «نانوایی که خارج از ساعت کاری فروش داشته باشد یا با کارت تکراری نان فروخته و تخلف کرده، سهمیه نانوا کم می‌شود».

پیشدادیان تصریح کرد: «یک نانوایی که عملکرد خوبی داشته باشد هر ماه ۱۰ درصد عملکردش بهتر می‌شود؛ لذا ما چیزی به‌عنوان سهمیه سابق نداریم و اگر نانوا خوب عمل کنند بر اساس سامانه، سهمیه افزایش می‌یابد».

فروش نان با یک کارت، فروش غیرمتعارف و تخلف است

وی عنوان کرد: عرف نیست که با یک کارت، ۸۰ نان لواش خریداری شود؛ این فروش غیرمتعارف است، اصناف باید با مراجعه به سایت نانینو و بخش کسب‌وکار که بخش خریداران عمده نان هستند، خودشان را معرفی کنند تا سامانه تشخیص فروش غیرمتعارف را برای نانوا ندهد.

وی ادامه داد: اینکه افراد یک‌دفعه ای ۷۰ تا ۸۰ نان را از نانوا با کارت‌خوان خریداری کنند برای نانوا فروش غیرمتعارف در سامانه تعیین شده و به ضرر نانوا تمام می‌شود و حتی سهمیه کم می‌شود.

اصناف، دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران برای خرید عمده در سایت نانینو ثبت‌نام کنند

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینکه فرش غیرمتعارف را سامانه نانینو تشخیص می‌دهد، افزود: به‌عنوان‌مثال تمام نانوایی‌های لواش‌ شهرستان در یک روز، حداکثر ۱۵ نان لواش فروخته‌اند و سامانه تعریف می‌کند که فروش بیشتر از ۲۵ نان لواش غیرمتعارف است.

وی در خصوص ایجاد نانوایی جدید در نهبندان برای رفع مشکل مردم و اصناف، گفت: «ایجاد نانوایی جدید در شهرستان، بستگی به نیاز شهرستان که در کارگروه مطرح می‌شود اتفاق می‌افتد».

حواله‌های نان را تا ۵۰ درصد کم کردیم/ ایجاد نانوایی آزادپز در نهبندان تا دو هفته دیگر

ابوالفضل ایروانی، فرماندار نهبندان، دراین‌خصوص به خبرنگار ما گفت: «نانوایی‌های نهبندان به دلیل تخلفاتی که داشته‌اند سهمیه‌ها کاهش و نان مردم دچار مشکل شد؛ لذا حواله‌ها را ما کم کردیم».

ابوالفضل ایروانی، فرماندار نهبندان-724press.com

فرماندار نهبندان با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید نان را آزاد خریداری کنند، افزود: «اما این قشر از سهمیه دولتی و مردم نان را خریداری می‌کردند؛ لذا به دلیل اینکه هم کار مردم راه بیفتد و همکار تولیدکنندگان، سهم نان خریداران عمده نان تا ۵۰ درصد کاهش داده‌ایم».

وی تصریح کرد: «سرمایه‌گذاران باید تحمل کنند؛ چراکه نمی‌توانیم سهمیه نان مردم را به آنها اختصاص دهیم».

فرماندار نهبندان با بیان اینکه شهرستان نهبندان تاکنون از نعمت نانوایی آزادپز بی‌بهره بوده است، افزود: «اما طی دو هفته آینده این نانوایی وارد مدار تولید خواهد شد و تمام حواله‌ها پرداخت و دغدغه سرمایه‌گذاران، صنف رستوران و اغذیه‌فروشی‌ها به طور کامل رفع خواهد شد».

وی از صفرشدن سهمیه آرد دو نانوایی در نهبندان و تعطیلی آنها خبر داد و گفت: «این دو نانوایی تخلفاتی طبق سامانه نانینو داشته‌اند که یا از کارت‌های تکراری خریداری نان را انجام می‌داده‌اند و یا پخت کمی داشته و فروش خارج از ساعت پخت داشته‌اند، لذا ۳۰ تن سهمیه آرد شهرستان کم و موضوع نان شهرستان تبدیل به بحران شد که پس از پیگیری مجدد ۱۰ تن آرد برگشت داده شد».