صبح امروز، جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر شهرستان فردوس با حضور فرماندار و فرمانده انتظامی شهرستان، با هدف بررسی علل رواج توزیع و مصرف موادمخدر و ارائه‌راهکارهای پیشگیری از این معضل اجتماعی برگزار شد.

بیکاری، عامل گرایش به موادمخدر

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس در جلسه شورای مبارزه با موادمخدر، بیان کرد: «گام اول در پیشگیری از اعتیاد فرزندان، ارتباط‌گیری صحیح بین والدین و فرزندان است و باید قدرت نه گفتن در قشر نوجوان و جوان افزایش‌یابد».

فولادی، با اشاره به قرارگیری ایران در مجاورت کانون هلال طلایی، افزود: «با وجود بیش از ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان، قاچاق مواد از طریق ایران به کشورهای اروپایی بسیار راحت انجام می‌شود».

وی، بیکاری و همجواری با کانون‌های تولید موادمخدر را از علل گرایش به اعتیاد و قاچاق مواد دانست، و ادامه‌داد: «عمده مواد ورودی به شهرستان فردوس از نوع مواد صنعتی است؛ به‌طور معمول هرساله چندین تن موادمخدر از مرزهای افغانستان وارد کشور می‌شود که ممکن است تنها یک سوم آن‌ها توسط نیروهای امنیتی و نظارتی کشف و ضبط گردد».

زندانیان با رأی باز یعنی وجود مشکلات بیشتر

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس، در رابطه با اجرای طرح‌های نظارتی و امنیتی، اظهار داشت: «در یک سال گذشته مقادیری موادمخدر ضبط شده است که در این راستا تعدادی متهم دستگیر، چند باند تهیه موادمخدر متلاشی، چند پاتوق توزیع و مصرف و چند باب منزل مسکونی پلمپ شده‌اند».

نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر شهرستان فردوس1

فولادی، با بیان اینکه در برخی شهرستان‌های استان‌های همجوار از ادغام داروهای درمانی موادمخدر تولید شده و به جامعه هدف تزریق می‌شود، گفت: «لازم است در بحث بهداشتی، دارویی و درمانی برای جلوگیری و کاهش وقوع موارد مذکور اقدامات لازم صورت گیرد».

وی، با تأکید بر مشکل‌آفرینی حضور زندانیان با رأی باز در سطح شهرستان، افزود: «متهمان موادمخدر یا هر جرم دیگری، بازداشت می‌شوند، اما از طرفی با قید وثیقه آزاد شده و مجدد دست به تخلف می‌‌زنند».

موادمخدر دامن‌گیر جوانان ۱۸ ساله

مسئول فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد اداره بهزیستی شهرستان فردوس، در شورای مبارزه با موادمخدر، بیان کرد: «ظرفیت کمپ جوانه‌زندگی ۳۰ نفر بوده و در حال حاضر آماده ارائه خدمات به افراد جامعه هدف است».

نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر شهرستان فردوس2

نوروزی، گفت: «حدود سن افراد گرفتار معضل موادمخدر در رده جوانان از ۱۸ سال و در رده بزرگ‌سالان تا ۵۵ سال می‌باشد».

وی، با تأکید بر استفاده از ظرفیت سمن‌ها، افزود: «درنظر داریم در جلسات مشاوره‌ای از افراد بهبود یافته دعوت کنیم تا تجربیات خود را با ما اشتراک بگذارند».

تأمین امنیت با ایجاد شغل برای بهبودیافتگان

شهردار شهر فردوس، در جلسه شورای مبارزه با موادمخدر، گفت: «سیستم بانک اطلاعاتی در خصوص جامعه بهبودیافتگان تهیه و تنظیم شده و از بهبودیافتگان برای حضور در جلسات دعوت به عمل می‌آید».

اکبری، با تأکید بر پیگیری ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان، افزود: «با آنکه شهرداری بودجه کافی برای امورات خود ندارد، اما هزینه انجام تولید اشتغال برای این افراد را انجام داده و نمی‌گذاریم این سرمایه‌گذاری برای امنیت مردم، بلاتکلیف بماند».

آموزش و پرورش، نیازمند پست‌های مددکاری

مسئول مشاورین آموزش‌وپرورش شهرستان فردوس، در جلسه شورای مبارزه با موادمخدر، گفت: «تعداد ۱۱ هزار دانش‌آموز در سطح شهرستان وجود دارد و حضور مددکار اجتماعی یک نیاز ضروری است».

مسئول مشاورین آموزش‌وپرورش شهرستان فردوس، در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس بیان کرد: «آموزش‌وپرورش شهرستان فردوس موضوع نیاز به مددکار برای حوزه دانش‌آموزی را حتی در دولت قبلی مطرح کرده و پروپوزال تنظیم شده در رابطه با این امر ابلاغ گردیده، اما پیشنهاد مدیرکل آموزش‌وپرورش بر استفاده از ظرفیت‌های بهزیستی و کمیته امداد است».

نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر شهرستان فردوس3

افشاری، با اشاره به آمار بالای مراجعین مددکاران بهزیستی و کمیته امداد، افزود: «با وجود این مسئله اکثر اوقات زمان کافی برای همکاری با آموزش‌وپرورش را ندارند».

وی، با بیان اینکه استفاده از ظرفیت مشاورین آموزش‌وپرورش دارای محدودیت است، گفت: «انجام این امر از لحاظ قانونی مشکل دارد؛ چرا که نمی‌توانیم یک مشاور را به منزل مددجو ارجاع دهیم و این از وظایف و اختیارات یک مددکار است».

برای نتیجه دادن جلسات مبارزه با موادمخدر باید وارد میدان عمل شد

فرماندار شهرستان فردوس، در جلسه شورای مبارزه با موادمخدر، گفت: «برگزاری جلسات و جلسه‌ای بودن پیشگیری و مبارزه با موادمخدر کافی نیست و باید وارد میدان عمل شد».

روشن، با اشاره به ریشه‌یابی موضوعات موادمخدر، اظهار داشت: «دشمن با صرف هزینه‌های گزاف برای قاچاق و توزیع موادمخدر  در کشور، به دنبال از هم پاشیدگی درونی جامعه است».

وی، با بیان اینکه تسهیل دسترسی به موادمخدر یکی از علل رواج مصرف مواد در بین نوجوانان و جوانان است، ادامه‌داد: «باید دسترسی به موادمخدر کاهش یافته و ایجاد خانه‌های نشاط و برنامه‌های تفریحی دردستور کار قرارگیرد».