خراسان جنوبی با عناوین اقتصادی مختلفی شناخته می شود؛ از بهشت معدنی کشور گرفته تا گنجینه‌ی بهترین و متنوع ترین گیاهان دارویی و البته عنوان‌هایی مانند سرزمین طلای سرخ. اما آیا با داشتن چنین پتانسیل‌هایی در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از این دارایی‌ها موفق بوده‌ایم؟

به گزارش خبرنگار ۷۲۴پرس، آمار نشان می‌دهد گام‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در استان برداشته شده خوب بوده است؛ چرا که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون برای بیش از ۱۵ هزار نفر شغل ایجاد شده و میزان سرمایه‌گذاری برآورد شده نیز بیش از  ۸۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

سهم حوزه صنعت ،معدن و تجارت از این میزان سرمایه گذاری بیش از ۷۵ هزار میلیارد ریال بوده است و سهم اشتغال این حوزه بیش از ۵ هزار نفر ثبت شده است.

یکی دیگر از عملکردهای موفق دولت سیزدهم پویا کردن بخش مشاغل خانگی است؛ چرا که طی سال جاری و سال گذشته بیش از ۷۹۹ هزار میلیون ریال تسهیلات برای ایجاد این مشاغل پرداخت شده که باعث اشتغال سه هزار و ۶۹۲ نفر شده است.

علاوه بر این در حوزه کشاورزی، به عنوان نقطه ثقل اشتغال استان نیز اعتبارات قابل توجهی از جمله اعتبارات بند (الف) تبصره ۱۸ ،اعتبارات صندوق توسعه ملی، خط اعتباری توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، تسهیلات دامدار کارت، تسهیلات مردمی‌سازی یارانه‌ها و اعتبارت صندوق توسعه ملی (ماده ۵۲ قانون الحاق) در مجموع به مبلغ ۷۸۵۳  میلیارد ریال برای راه‌اندازی ۵۹۳۰  طرح پرداخت شده است.

بخش قابل توجه گام های سرمایه گذاری در استان این بار شامل حال حوزه ی میراث فرهنگی و گردشگری نیز شده است. حوزه ای که با نگاه ویژه تر می تواند باعث رونق صنعت گردشگری و صنایع دستی در استان باشد. از این رو از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در این حوزه ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است که توانسته زمینه اشتغال ۱۴۶۵ نفر در این حوزه را فراهم کند.

رشد اقتصادی سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی

بخش پر اهمیت، رشد اقتصادی سرمایه‌گذاری خارجی است؛ متغیر مهمی که به عنوان موتور رشد مطرح می‌شود و از درجه اهمیت بالایی برخورد داراست.

ارز کشورهای مختلف-724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، مقایسه وضعیت شاخص‌های سرمایه‌گذاری خارجی در استان خراسان جنوبی نشان می‌دهد:

  • میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب از ابتدای تفکیک استان تا پایان اذرماه ۱۴۰۱ به بیش از ۱۲۳۳ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با آذر ماه ۱۴۰۰ رشد  ۲۴ درصدی داشته است.
  • میزان سرمایه گذاری خارجی وارده (جذب شده) از ابتدای تفکیک استان تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱ به بیش از ۹۱۰۲ میلون دلار رسیده که در مقایسه با آذر ۱۴۰۰ رشد ۴٫۸ درصد داشته است.

همچنین تعداد پروژه‌های دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی استان نیز از ۱۶ پروژه در آذر ماه ۱۴۰۰ به ۲۲ پروژه در آذر ماه سال جاری رسیده که رشد ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد. در حال حاضر ۱۳ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاری مصوب به مبلغ ۱۵۳٫۷ میلون دلار فعال و در حال بهره‌برداری، دو پروژه با سرمایه مصوب ۶۰٫۶ میلون دلاری در حال ساخت و ۷ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰۴٫۵ میلون دلار در حال پیگیری است.

سرمایه‌گذاران خارجی دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در استان، تبعه کشورهای چین، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، ترکیه، پاکستان و عراق هستند.

مطلب مرتبط: آثار زیان‌بار ضعف زیرساخت حمل و نقل بر صنعت نوپای گردشگری خراسان جنوبی

این کارنامه‌ی مطلوب اگرچه هنوز استاندار خراسان جنوبی را با توجه به پتانسیل‌های مطلوب استان راضی نکرده است، اما با همه‌ی کاستی‌هایی که استان به لحاظ زیرساختی به ویژه حمل‌و‌نقل تحمل می‌کند، کارنامه خوبی است.

راهکارهای بهبود شاخص سرمایه‌گذاری خارجی

می‌دانیم که جذب سرمایه‌های خارجی در دنیای پر رقابت امروز كه كشورهای جهان به دنبال توسعه روزافزون خود هستند نیازمند شرایط ویژه خاصی است كه می‌توان مهمترین آن‌ها را به شرح زیر خلاصه كرد:

  • كاهش بوروكراسی اداری
  • برقراری امنیت سرمایه
  • ایجاد انگیزه مشاركت سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های تملك دارایی‌های سرمایه‌ای
  • برقراری كامل امنیت اقتصادی و قضایی در كشور
  • مبارزه جدی با فساد اداری و مالی
  • اعمال سیاست‌های شفاف اقتصادی و اصلاح ساختار اقتصاد
  • ایجاد سیاست‌های هماهنگ پولی و مالی
  • ایجاد زیرساخت‌های فیزیكی مناسب نظیر سیستم ارتباطی، راه، بند و فرودگاه
  • بهبود شرایط دیپلماتیك كشور در عرصه جهانی
  • عضویت در مجامع بین المللی وانعقاد پیمان‌های چند جانبه سرمایه‌گذاری

خراسان جنوبی با دارا بودن پیشینه امن‌ترین شهر کشور و همچنین تمیزترین شهر کشور، با قابلیت کریدور بودن در شرق کشور، گزینه ای بسیار پر اعتبار برای سرمایه‌گذاری خارجی است که با توجه بیشتر می‌تواند در این حوزه گام‌های بلندتری در رشد اقتصادی کشور بردارد.