غنای تاریخی سومین استان پهناور ایران زمین برابری می‌کند با سرزمین تاریخی همدان؛ پس همین بس که با چه گنجینه‌ای از ذخایر تاریخی، گردشگری در شرق ایران مواجهیم.

صحبت از خراسان جنوبی، شرقی‌ترین سرزمین ایران است که به واسطه غنای تاریخی، طبیعی و گردشگری پنج اثر ثبت جهانی دارد و علاوه بر در نوردیدن مرزهای ایران زمین، از مرزهای جهان هم عبور کرده؛ همه در جغرافیای جهان آشنایند با این ذخایر تاریخی و گردشگری خراسان جنوبی.

افزون براین، این کانون تاریخی، فرهنگی و گردشگری ایران زمین هزار اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور هم دارد. همین بهره مندی از دست‌سازه‌های طبیعی و هنرمندانه گذشتگان این سرزمین سبب شده تا خراسان جنوبی در کمربند گردشگری شرق کشور قرار گیرد.

مطلب مرتبط: روستای ریاضی دوست مهموئی در بیرجند

حال که خراسان جنوبی غنی است از معادن طبیعی و تاریخی در حوزه گردشگری و دوست داران طبیعت، لازم است اشاره‌ای کوتاه به برخی از آثار شاخص و به ویژه جهانی این نقطه از ایران زمین داشته باشیم تا کمی با شگفتی‌های بی نظیر گردشگری آن آشنا شویم.

باغ و عمارت تاریخی اکبریه بیرجند-724press.com

از جمله آثاری که کارت سبز یونسکو را در خراسان جنوبی دریافت کرده باغ و عمارت تاریخی اکبریه بیرجند است؛ این اثر که در قلب شهر تاریخی مرکز خراسان جنوبی قرار دارد به جامانده از دوران زندیه است و انبوهی از تاریخ را در دل خویش جای داده است.

این باغ و عمارت جزء ‌۹ باب باغ ثبت شده در کشور است که در رقابت‌های بین المللی جهانی گوی سبقت را از دیگر همتایان خویش ربوده و بر سکوی باغ های جهانی با افتخار تمام ایستاده است.

قنات بلده فردوس-724press.com

اگر امروز می‌بینیم که استان یزد برند «قنات و قنوت» را انتخاب کرده و بسیار روی آن مانور می‌دهد باور کنید که قنات جهانی بلده و افسانه‌های عجیب و غریبی که در مورد این قنات مطرح می‌شود گردشگران را شوکه می‌کند. این قنات که نقش بسیار مهمی در زندگی مردم شهر تون قدیم یا فردوس کنونی داشته و دارد هیچ از قنات‌های یزد کم ندارد.

بخش مهمی از بیابان لوت به عنوان اولین اثرطبیعی ثبت شده کشور در فهرست آثار جهانی یونسکو، در خراسان جنوبی و در نزدیکی روستاهای حیدرآباد، دهسلم، چاهداشی و روستاهای حاشیه ریگ یلان (بزرگ ریگ یا دریای ماسه ای) قرار دارد که این نقطه شگفت‌انگیز با آثاری که باد و خاک در این نقطه کویر ایجاد کرده‌اند خود موزه‌ایست طبیعی برای همه دوست‌داران طبیعت و کویر نوردان.

آستان مقدس حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع)-724press.com

ژئو پارک طبس به عنوان سومین ژئو پارک کشور بعد از قشم و ارس در آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ژئو‌سایت‌های زیر مجموعه این ژئو پارک بسیار شگفت‌انگیز هستند و از آستان مقدس حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) می‌توان به عنوان قلب فرهنگی ژئو پارک طبس یاد کرد.

در کنار این اثر معنوی و فرهنگی که زیبایی‌های فرهنگی، تاریخی و معماری شگفت‌انگیزی را در خود جای داده است می‌توان به ژئوسایت‌های زمین‌شناسی و زمین‌باستان‌شناسی آن همانند سرزمین سیاه طبس، چشمه مرتضی علی، کال جنی، روستای ازمیغان و... اشاره کرد.

توبافی روستای خراشاد بیرجند-724press.com

دیگر این که در ایران زمین فقط دو روستا عضو سازمان جهانی صنایع دستی است که این سازمان نیز زیرمجموعه سازمان جهانی یونسکو به حساب می‌آید؛ اولین روستایی هم که ثبت این سازمان جهانی شد روستای کلپورگان سیستان و بلوچستان با هویت سفالگری بانوان این روستاست. دومین روستا هم خراشاد خراسان جنوبی است با هویت پارچه بافی سنتی.

غنای تاریخی و گردشگری خراسان جنوبی نیز به واسطه پهناوری و گستردگی آن است و همین غنا سبب شده تا شاهد شاخه‌ها و زیرشاخه‌های گردشگری بسیار در این استان همانند گردشگری مذهبی، تاریخی، فرهنگی، مردم شناسی، خوراک، طبیعت گردی، روستا گردی، گردشگری مزرعه و... باشیم. همین پهناوری و گستردگی خراسان جنوبی سبب شده تا این استان دارای اقلیم‌های متفاوت با فرهنگ‌های متفاوت از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق آن باشد؛ به‌طوری که در روستای تاجمیر، بلوچ‌هایی را می‌بینیم که از سیستان و بلوچستان مهاجرت کرده‌اند و امروز عضو خانواده خراسان جنوبی هستند و «عروسک دوتوک» آن‌ها اولین عروسک ثبت شده در میراث ملی ایران زمین است.

عروسک دوتوک-724press.com

خراسان جنوبی بسیار زیباست و جاذبه های گردشگری، طبیعت گردی و میراث فرهنگی متنوعی نیز دارد. اگر بخواهیم در این سیاهه به تنوع آثار تاریخی، گردشگری و طبیعی خراسان جنوبی بپردازیم خارج از حوصله مخاطب است؛ پس به همین اندک بسنده می‌کنیم و همگان را به سفر به خراسان جنوبی کمتر شناخته شده ایران زمین با این تنوع گردشگری دعوت می‌کنیم.

بیایید و بگردید و ببنید تا با این گنجینه انحصاری گردشگری شرق ایران زمین بیش از پیش آشنا شوید.