مدت هاست گرانی کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری خانوار به امری طبیعی تبدیل شده است تا جایی که هر روز نه تنها شاهد افزایش قیمت اقلام اساسی و کالاهای مورد نیاز سبد خانوار هستیم، بلکه قیمت دیگر ملزومات مورد نیاز مردم اعم از لوازم خانگی و... هم در حال افزایش بی‌سابقه است و همین امر باعث گلایه و ایجاد فضای روانی و نگران‌کننده برای مردم شده و متأسفانه نظارت شایانی توسط مسئولان در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ۷۲۴پرس، یک روز گوشت سفید و قرمز گران می‌شود و روز دیگر لبنیات، حبوبات، سیفی جات؛ این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها فرصتی برای فکر کردن و تأمین هزینه‌ها برای مردم نمی‌گذارد و باعث شده سفره‌های مردم هر روز کوچکتر از روز گذشته شود. متأسفانه با گران شدن اقلام مورد نیاز مردم، مسئولان سکوت می‌کنند و برخی هم دلالان را مقصر می‌دانند.

 این روزها هم به بهانه  تنظیم و ثبات بازار، گوشت‌های منجمد و تنظیم بازار در برخی فروشگاه‌ها به  شهروندان عرضه می‌شود که این مهم هم بدون مشکل نیست.

یکی از شهروندان ضمن گلایه از افزایش قیمت کالاهای اساسی و غیر اساسی در دقیقه و ساعت می‌گوید: «با افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها شرمنده خانواده می‌شویم؛ چرا که حقوق‌ها سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که تورم هر روزه ‌۱۰ درصد و بیشتر افزایش دارد».

رحیمی اشاره  به گوشت‌های تنظیم بازار می‌کند و می‌گوید: «امسال تهیه گوشت تنظیم بازار از طریق ثبت‌نام در سامانه پست انجام می‌شد که درطول روز بارها وارد سایت شده، اما با این پیام که باید ابتدا واحد مسکونی خود را از طریق پست پلاک‌گذاری کنید، مواجه می‌شدم».

هفت خوان رستم

وی با بیان اینکه ثبت نام گوشت در سامانه پست هم باید هفت‌خوان رستم را طی و  ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کردم می‌گوید: «با وجود نداشتن توجیه، از خرید گوشت تنظیم بازار منصرف شدم».

گرانی گوشت قرمز - 724press.com

شهروند دیگری یادآور می شود: «طی چند روز بارها وارد سامانه برای خرید گوشت تنطیم بازار شدم، اما هر بار با پیام اتمام موجودی مواجه می‌شدم».

قربانی می‌گوید: «وقتی گوشت به اندازه نیاز مردم نیست مسئولان نباید در رسانه‌های دیداری و نوشتاری اعلام و مردم را سردرگم کنند».

وی می‌گوید: «در چند روز گذشته در یکی از فروشگاه‌های مهرشهر متوجه وجود گوشت تنظیم بازار با قیمتی بالاتر از سایت شدم! گوشت در سایت کیلویی ۱۵۰ هزارتومان و در این فروشگاه کیلویی ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد! اگر برای شهروندان گوشت نیست چگونه صاحبان فروشگاه‌ها می‌توانند به انبوه گوشت عرضه کنند».

قطع صله رحم

وی گریزی به تأکیدات اسلام در زمینه دید و بازدید و انجام صله رحم می زند و می افزاید: با وجود تأکیدات دینی به علت افزایش تورم در هر روز و هر ساعت کسی جرأت مهمانی دادن و مهمانی گرفتن ندارد.

وی با توجه به قرار داشتن در آستانه ماه مبارک رمضان و نوروز می‌گوید: «افزایش لحظه‌ای قیمت گوشت، مرغ، برنج و....اقشار کارمند، کارگر و بازنشسته‌ را با سختی مواجه کرده است».

گوشت قرمز بسته بندی شده - 724press.com

شهروند دیگری می‌گوید: «حدود ۱۰ روز گذشته برای خرید گوشت قرمز به قصابی مراجعه کردم که متأسفانه گوشت مورد نظرم را نداشت و قرار شد به محض کشتار اطلاع دهد».

مرتضوی ادامه می‌دهد: «پس از گذشت چند روز بار دیگر به قصابی مراجعه کردم و با کمال  ناباوری متوجه شدم  طی ۳ روز هر کیلوگرم گوشت قرمز بیش از  ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است».

تفاوت قیمت‌ها

وی می‌گوید: «علاوه بر افزایش تورم، قیمت‌ها در هر گوشه و کنار شهر متفاوت است و با توجه به قرار داشتن در ماه رمضان و افزایش مصرف خرما و... و تفاوت قیمت‌ها در هر نقطه از شهر، اقلام مورد نیاز خانواده با قیمت‌های نجومی قابل خرید نیست؛ وقتی علت را جویا می‌شویم کیفیت را بهانه می‌کنند، در حالی که در ظاهر تفاوت چندانی با هم ندارند».

شهروند دیگری  با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها برای سرمایه‌گذاران و برخی بازاری‌ها شاید ناچیز باشد، اما برای دیگر اقشار کمرشکن است، می‌افزاید: «سال گذشته در آستانه ماه مبارک رمضان گوشت گوسفند ۱۶۰ هزار تومان بود و با گذشت یک سال، در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی بین ۳۴۰ تا ۳۸۰ هزار تومان است».

به گفته محمدی با افزایش قیمت گوشت، برنج، حبوبات، میوه، سیفی جات و... دیگر مراسم افطاری توجیهی ندارد و خانواده ها قادر به برگزاری مهمانی نیستند.

تنظیم بازار نه تأمین بازار

در ادامه معاون بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در مصاحبه با خبرنگار ۷۲۴پرس، با بیان اینکه گوشت‌های توزیع شده با هدف تنطیم بازر بود نه تأمین بازار، می‌گوید: «در راستای تنظیم بازار گوشت قرمز، حدود ۹۷ تن گوشت منجمد در استان توزیع شده است».

بیکس  می‌افزاید: «از ابتدای ماه جاری این میزان گوشت در برش شهرستانی و بر اساس آمار جمعیتی موجود، پس از تأیید مباشران و واریز مبلغ، به شهرستان‌ها حمل شده است».

وی با باین اینکه توزیع گوشت با هدف تنظیم بازار بوده نه تأمین بازار می‌گوید: «با توجه به استقبال شهروندان در صورت اعلام دستورالعمل‌ها توسط وزار جهاد کشاورزی، روند توزیع گوشت ادامه خواهد داشت».