آثار زیان‌بار ضعف زیرساخت حمل و نقل بر صنعت نوپای گردشگری خراسان جنوبی

ضعف زیرساخت حمل و نقل خراسان جنوبی

تعدد این آثار نشان از قابلیت‌های بسیار بالای گردشگری سومین استان پهناور و شرقی‌ترین سرزمین ایران زمین دارد و از همه مهم‌تر این که جایگاه آن به واسطه قرارگیری در کمربند گردشگری شرق کشور سبب شده تا جایگاه آن با سرزمین تاریخی همدان برابری کند.

دیگر این که طی این سال‌ها سرمایه‌گذاران بسیاری در حوزه گردشگری ورود پیدا کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به احداث ۸۵ اقامتگاه بومگردی در کانون‌های گردشگری روستایی و شهری خراسان جنوبی اشاره کرد و این درکنار ۱۰ باب هتل و مهمانسرایی است که در استان وجود دارد.

اما آن چه طی این سال‌ها سبب شده تا خراسان جنوبی با این همه داشته تاریخی و طبیعی گردشگری کمتر شناخته شود به زیرساخت‌های ضعیف صنعت حمل و نقل آن در حوزه های هوایی، ریلی و جاده‌ای برمی‌گردد.

دوری و گستردگی این استان زرخیز و غنی از منابع سرشار خدادادی سبب شده تا به واسطه ضعف شریان‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای آن چندان به چشم گردشگران، مسافران، سرمایه گذاران و... نیاید.

طی این سال‌هایی که از عمر مستقل شدن خراسان جنوبی می‌گذرد (۱۸ سال) بی‌بهره بودن از زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف ورد زبان همه مسئولان و متولیان امر بوده؛ هرچند بی انصافی‌ست اگر بگوییم کاری طی این سال ها نشده است، اما خیلی ناچیز بوده و چون اصل و بنای این کمبودها و نقص‌ها همچنان پابرجاست.

یعنی با این که خراسان جنوبی سومین نقطه جغرافیایی ایران زمین است که از زیرساخت فرودگاه بهره‌مند شده و قدمت فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند نیز به یک قرن قبل برمی‌گردد، اما با این که همه امکانات و بااینکه تجهیزات برای نشستن و برخاستن همه نوع هواپیما دراین فرودگاه فراهم است و از همه مهم تر اقتصادی‌ترین مسیر هوایی را به اذعان کارشناسان بازرگانی صنعت هوایی دارد، این پرسش به اذهان همه متبادر می‌شود که چرا کمبود پرواز داریم و از همه مهم تر این که چرا همیشه پروازهای خراسان جنوبی آن هم در اوج سفرها لغو می‌شود؟

چرا که لغو و کنسلی پروازها در اوج سفرهای نوروزی و تابستانی لطمه سنگینی به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری خراسان جنوبی به عنوان یک بازوی توانمند اقتصادی می‌زند و این صنعت را به ورطه ورشکستگی می‌کشاند.

برای لغو پروازها هم آن‌طور که صنعت هوایی ایران و شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کنند ضریب اشغال پروازها در این بازها زمانی، سفرهای کم است، اما فعالان این حوزه این آمار و ارقام را قبول ندارند؛ چرا که باید آمار و ارقام اوج سفرها و پیک های مسافرتی جدا سنجیده شود و شرکت‌های هواپیمایی نیز براین اساس برای خراسان جنوبی برنامه‌ریزی کنند.

علاوه براین خواسته آن‌ها این است که مدیران عامل شرکت‌های بزرگ هواپیمایی به خراسان جنوبی آمده و از نزدیک با قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و داشته‌ها و خواسته‌های سرمایه‌گذاران، نخبگان اقتصادی، استادان دانشگاه، پزشکان، جامعه گردشگری و.... آشنا شوند و بعد برنامه‌های پروازی به خراسان جنوبی را بچینند.

لازم به یادوری است که فرودگاه طبس هم در کنار فرودگاه بیرجند دیگر زیرساخت صنعت هوایی خراسان جنوبی به حساب می‌آید.

شاخه دیگری از زیرساخت ضعیف حمل و نقل که صنعت گردشگری خراسان جنوبی را تحت‌تاثیر قرار داده به حوزه شریان‌های مواصلاتی استان بر می‌گردد به ویژه محورهایی که به محورهای گردشگری خراسان جنوبی مشهورند و به طور معمول گردشگران و طبیعت‌گردان از این مسیرها رفت‌وآمد می‌کنند که از جمله آن می‌توان به محور بیرجند-مشهد، بیرجند-نهبندان، طبس–فردوس-سرایان و... اشاره کرد که چندان برای مسافران، گردشگران و طبیعت گردان ایمن نیست؛ آنچنان‌که  عملیات  بهسازی و ایمن سازی برخی از این محورها سالهاست که در دست اجر بوده، اما هنوز به سرانجامی نرسیده است.

درست که خراسان جنوبی در حوزه طبس بهره‌مند از زیرساخت حمل و نقل ریلی‌ست، اما گویا کابین‌های قطار این خط ریلی نیز مناسب برای استفاده مسافران و گردشگران نیست و ابر پروژه خط ریلی خراسان جنوبی که از مرکز استان (بیرجند) هم می‌گذرد معلوم نیست با این وضعیت اعتباری که دارد کی به اتمام برسد.

 اما آن چه می‌تواند کلید رونق صنعت نوپای گردشگری در خراسان جنوبی آن هم با داشته‌ها و جاذبه‌های متنوع باشد، همین افزایش پروازها و از همه مهم‌تر لغو نشدن آن است؛ چرا که باز در آستانه سال نو همانند سال های قبل زمزمه لغو پروازهای نوروزی خراسان جنوبی به گوش می‌رسد.

خواسته فعالان گردشگری از متولیان و مسئولان استانی و کشوری این است که صنعت نوپای گردشگری خراسان جنوبی را با تقویت حوزه پروازی دریابید و این بهترین عید و حمایتی است که مسئولان می‌توانند به سرمایه‌گذاران این حوزه در استان بدهند.

کاش برای یک بار هم که شده دستی از آستین همت بدرآید و صنعت هوایی و گردشگری خراسان جنوبی که متاثر از این صنعت است را دریابد.

کاش....

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید